Kolvjobb i Västerbotten

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Kolvjobb i Västerbotten

Inläggav JockeJ » 07 aug 2019, 08:12

Tips på vart jag vänder mig för att få kolven kortad och plastbäddad?

Det är en vanlig ”tråkig” hunter kolv till en t3:a och vill betala därefter, om ni förstår hur jag menar.

Jag vet av ett alternativ i Umeå, men av tidigare erfarenheter där så vet man aldrig vilket år man får igen bössan... ni som vet, ni vet.

Vad kan det tänkas kosta föresten? Tänker mig att en tusing bör räcka till att få den bäddad, men att korta kolven 15mm och få limbsavern inpassad då?

Råd och förslag mottages tacksamt då det börjar brinna i knutarna litegranna

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Re: Kolvjobb i Västerbotten

Inläggav anle » 07 aug 2019, 08:14

Po stenmark i Skellefteå, Hjoggböle ett tips. Kostnad vet jag inte, ring och fråga.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
anle

Inläggav Ghane » 07 aug 2019, 12:16

anle skrev:Po stenmark i Skellefteå, Hjoggböle ett tips. Kostnad vet jag inte, ring och fråga.

+1 på den. Duktig herre men brukar ha mycket att göra så frågan är om han hinner
9,3x62
7x57R/12
12/12
30-30
22LR
Basset Fauve De Bretagne "Blixten"
Ghane

Inläggav JockeJ » 07 aug 2019, 13:48

Ghane skrev:
anle skrev:Po stenmark i Skellefteå, Hjoggböle ett tips. Kostnad vet jag inte, ring och fråga.

+1 på den. Duktig herre men brukar ha mycket att göra så frågan är om han hinner

Drar iväg ett mail till honom så får vi se, är ju som av högsta vikt att den är klar före älgjakten.. ute i god tid minsann

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav kimlundgren_ » 07 aug 2019, 14:54

Då kan du nog söka vidare. Han har varit sjuk i typ 7 veckor i vår och ligger därför efter. Jag bokade in ett jobb hos han för typ 2 månader sedan och han skulle nog ha tid för detta senare i höst.

Man kan du vänta så är han ju att rekommendera

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
kimlundgren_

Inläggav JockeJ » 07 aug 2019, 16:43

kimlundgren_ skrev:Då kan du nog söka vidare. Han har varit sjuk i typ 7 veckor i vår och ligger därför efter. Jag bokade in ett jobb hos han för typ 2 månader sedan och han skulle nog ha tid för detta senare i höst.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Tack för uppdateringen, lär leta vidare då.

Vapenmekaniska i Nordmaling, någon som vet om han tar på sig dylika trä-jobb och hurdana resultaten i sådana fall kan väntas vara?

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav börje » 07 aug 2019, 16:49

Varför inte sätta en fintandad såg i kolven samt bädda själv. Är ju inte direkt svårt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav vildhasse » 07 aug 2019, 17:06

[quote="kimlundgren_"]Då kan du nog söka vidare. Han har varit sjuk i typ 7 veckor i vår och ligger därför efter. Jag bokade in ett jobb hos han för typ 2 månader sedan och han skulle nog ha tid för detta senare i höst.

Tyvärr har han fått ett bakslag hälsomässigt,
så när han är tillbaks i selen är rätt osäkert.
Hare ska jagas med Hamilton

1900"Stenmark"9.3SwarrreZ8
1900"Stenmark"6,5SwarreZ8
BlaserR8308/375SwarreZ8
Anschutz22"Stenmark"Swarre6-18
Beretta12
Beretta20"Stenmark"
Mormorsfars bössa
Mynningsladdare
4,5Luft
22luft
Användarvisningsbild
vildhasse

Inläggav .223 Ack Imp » 07 aug 2019, 19:02

vildhasse skrev:
kimlundgren_ skrev:Då kan du nog söka vidare. Han har varit sjuk i typ 7 veckor i vår och ligger därför efter. Jag bokade in ett jobb hos han för typ 2 månader sedan och han skulle nog ha tid för detta senare i höst.

Nä nu är ryktessvängen igång för fullt.

Pratade med PO i dag och han är igång igen sen en månad tillbaka dock inte på full tid.
Ring och fråga om han kan ta emot jobb men spekulera inte i hans hälsa.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inläggav JockeJ » 07 aug 2019, 19:45

börje skrev:Varför inte sätta en fintandad såg i kolven samt bädda själv. Är ju inte direkt svårt.

För att jag jobbar 125% som resemontör, har en 1 1/2åring jänta hemma och en lika gammal/ung jämthundstik. + 10400ha att se över inför jakten så alla postare hittar både ut och hem från skogen.

Nä, rätt man på rätt plats, skulle vi alla bönhasa gick ju den riktiga kompetensen i den ekonomiska graven.

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav JockeJ » 07 aug 2019, 19:51

Ville inte låta dryg eller vass i käften Börje, såg nu efter att jag svarat att det kan upplevas så. Så jag får kanske på förhand be om ursäkt.

Men sanningen är att den lilla tid jag får över spenderas oftast och gärna i horisontalläge framför dumburken

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav börje » 07 aug 2019, 20:04

JockeJ skrev:Ville inte låta dryg eller vass i käften Börje, såg nu efter att jag svarat att det kan upplevas så. Så jag får kanske på förhand be om ursäkt.

Men sanningen är att den lilla tid jag får över spenderas oftast och gärna i horisontalläge framför dumburken

Ingen fara, jag tål en del och är bra på att ge igen ifall jag anser det på sin plats.
Har man fullt upp så är det förståeligt att man betalar för vissa jobb.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav JockeJ » 07 aug 2019, 20:08

börje skrev:
JockeJ skrev:Ville inte låta dryg eller vass i käften Börje, såg nu efter att jag svarat att det kan upplevas så. Så jag får kanske på förhand be om ursäkt.

Ingen fara, jag tål en del och är bra på att ge igen ifall jag anser det på sin plats.

Jag har däremot börjat överväga att korta kolven själv med japansågen, och låta kompetent tjomme få göra finjusteringar med bakkappan och bäddning efter jakten är över.
För det är i första hand längden som är gisslet.

Men vis av en gnutta erfarenhet så spricker gärna hunter kolvarna i grövre kalibrar ganska ofta

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav vildhasse » 07 aug 2019, 20:47

.223 Ack Imp skrev:
vildhasse skrev:

Nä nu är ryktessvängen igång för fullt.

Pratade med PO i dag och han är igång igen sen en månad tillbaka dock inte på full tid.
Ring och fråga om han kan ta emot jobb men spekulera inte i hans hälsa.

Jag känner honom sen 40 år, och pratade senast med honom i förra veckan,
så påstå inte att jag spekulerar tack. Hans redan långa leveranstider har inte
blivit kortare, och att vara tillbaka i selen innebär att vara i full gång, vilket
du ju själv skrev att han inte var. Så vad är det du har problem med ?
Vill du att jag skriver exakt vad jag vet eller....?

BlaserR8308/375SwarreZ8
Beretta12
Beretta20"Stenmark"
Mormorsfars bössa
Mynningsladdare
4,5Luft
22luft
Användarvisningsbild
vildhasse

Inläggav johning » 08 aug 2019, 20:31

JockeJ skrev:
börje skrev:

Jag har däremot börjat överväga att korta kolven själv med japansågen, och låta kompetent tjomme få göra finjusteringar med bakkappan och bäddning efter jakten är över.

Men vis av en gnutta erfarenhet så spricker gärna hunter kolvarna i grövre kalibrar ganska ofta

Jag har både kapat och plastbäddat ett gäng puffror. Det jag kan säga om det är att det inte precis är raketvetenskap. Det är dock inget jag skulle rekommendera att du ger dig på om du hellre spenderar fritiden på annat; ska man stressa så blir det inget bra, och då är det bättre (och säkert i längde billigare och mindre huvudvärksframkallande att lämna bort jobbet)
T3an har den fördelen att den är omåttligt populär; och det borde finnas hur mycket info som helst ang hur man bäst bäddar en sådan (Jag har själv aldrig bäddat en T3 eller något med den typen av rekylklack som T3an har)

Om du ska ge dig på att kapa kolven själv; mät, mät och mät en gång till. Sen tänker du efter några gånger ytterligare. Sen är det bara... just do ti! :D Jag har själv lyckats kapa en kolv något snett (Som dessutom inte var min) och det är inget jag har för avsikt att någonsin göra igen :D

Annars kan den jag skriva under på att den där PO gör snitsiga jobb. Har aldrig anlitat honom själv; men det lilla jag sett har vart bra. Säkerligen en av sveriges mest kompetenta smeder.
johning

Inläggav JockeJ » 08 aug 2019, 21:11

johning skrev:
JockeJ skrev:
börje skrev:[quote="JockeJ"]Ville inte låta dryg eller vass i käften Börje, såg nu efter att jag svarat att det kan upplevas så. Så jag får kanske på förhand be om ursäkt.

Jag har både kapat och plastbäddat ett gäng puffror. Det jag kan säga om det är att det inte precis är raketvetenskap. Det är dock inget jag skulle rekommendera att du ger dig på om du hellre spenderar fritiden på annat; ska man stressa så blir det inget bra, och då är det bättre (och säkert i längde billigare och mindre huvudvärksframkallande att lämna bort jobbet)
T3an har den fördelen att den är omåttligt populär; och det borde finnas hur mycket info som helst ang hur man bäst bäddar en sådan (Jag har själv aldrig bäddat en T3 eller något med den typen av rekylklack som T3an har)

Om du ska ge dig på att kapa kolven själv; mät, mät och mät en gång till. Sen tänker du efter några gånger ytterligare. Sen är det bara... just do ti! :D Jag har själv lyckats kapa en kolv något snett (Som dessutom inte var min) och det är inget jag har för avsikt att någonsin göra igen :D

Annars kan den jag skriva under på att den där PO gör snitsiga jobb. Har aldrig anlitat honom själv; men det lilla jag sett har vart bra. Säkerligen en av sveriges mest kompetenta smeder.[/quote]

Kapar jag själv så kommer jag svetsa ihop en jigg och köra den i bandsåg och sedan bandputs.

Men som sagt så i första hand vill jag gärna leja bort alltihopa till någon kunnig

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav .223 Ack Imp » 09 aug 2019, 13:58

vildhasse skrev:Jag känner honom sen 40 år, och pratade senast med honom i förra veckan,
så påstå inte att jag spekulerar tack. Hans redan långa leveranstider har inte
blivit kortare, och att vara tillbaka i selen innebär att vara i full gång, vilket
du ju själv skrev att han inte var. Så vad är det du har problem med ?
Vill du att jag skriver exakt vad jag vet eller....?

Har inga problem med speciellt mycket mer än tendens att folk tror sig veta så mycket och sen blir det en sanning utan att de har på fötter.

Då ligger du 10 år före mig så det är helt ok.

Uttryck betyder tydligen olika i var ände på landet.

Frid och fröjd med hopp om bättre hälsa hos en av landets duktigaste bössmakare.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inläggav vildhasse » 09 aug 2019, 15:27

+ på det!

BlaserR8308/375SwarreZ8
Beretta12
Beretta20"Stenmark"
Mormorsfars bössa
Mynningsladdare
4,5Luft
22luft
Användarvisningsbild
vildhasse

Inläggav Mikke » 13 aug 2019, 15:18

Du skulle kunna höra med Bössmakeri Graube & Son i Hällvattnet, inte i Västerbotten utan i Jämtland, men under 10 mil från Åsele i varje fall. https://sv-se.facebook.com/vapensmed1981/
Har ingen egen erfarenhet av jobben, men jag har träffat honom i varje fall. :P
/Mikke
Mikke

Inläggav r1no1 » 13 aug 2019, 16:09

Vapenmekaniska har du väl också.
Användarvisningsbild
r1no1

Återgå till Vapensmide