Tikka M65 Sporter, söker råd om bäddning

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Tikka M65 Sporter, söker råd om bäddning

Inläggav J. Andersson » 30 dec 2016, 16:20

Jag började att skriva en roman men det spårade ur... Vi tar den korta(re) versionen.

Tikka M65 Sporter skall bäddas. På ett eller annat sätt. Av mig eller någon annan.

Vi börjar med alternativ ”1A” alltså vanlig plastbäddning. Snart har vi nog halkat över på pelarbäddning…

Lådan.
Röda och gröna markeringar visar lådans anliggningsytor.
1.jpg

För mig verkar det logiskt att endast plastbädda gröna markeringar. Till höger och vänster om trycket respektive magasinet är anliggningsytorna väldigt smala. Plastbäddningen blir väl i så fall lika smal, för inte skall man väl bädda uppåt längs sidorna på lådan (som inte har anliggning mot stocken i originalutförande)?

Så, vad skall man göra med röda markeringar?
1. Inte röra.
2. Fräsa ned 1 mm för att ta bort anliggning.
3. Fräsa ned 5 mm och bädda.

Underbeslaget.
Röda och gröna markeringar visar underbeslagets anliggningsytor (no-brainer).
7.jpg

Vid bakre lådskruven fanns ett plåtschims och även här några lager maskeringstejp. Detta var tydligen inte nog. Någon har dragit den bakre lådskruven onödigt hårt. Underbeslaget var böjt och stockträet lätt intryckt. Jag har riktat underbeslaget. Utan plåtschims och maskeringstejp glipar det nu ca 2 mm vid bakre lådskruven.
3.jpg

I övrigt har underbeslaget ”sugpassning” mot stocken. En smal pappersremsa nyper fast överallt mot stocken när man lägger underbeslaget på plats.
4.JPG

5.JPG

Så, vad skall man göra med underbeslaget?
För mig verkar det logiskt att fräsa ned 5 mm vid grön markering och plastbädda upp till nivå med det riktade underbeslaget. Röda markeringar har fin passning och stor anliggningsyta vid den främre lådskruven. Kanske gör man mer skada än nytta om man ger sig på att plastbädda hela underbeslaget? If it ain't broke, don't fix it - eller?
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Re: Tikka M65 Sporter, söker råd om bäddning

Inläggav Hilding » 30 dec 2016, 16:56

Jag gjorde en pelarbäddning på de ytor du markerat på ovansidan och bara en tunn bäddning runt underbeslaget. Tillverka pelarna med hela mekanismen och underbeslaget löst, då ser du hur du måste vinkla undersidan på pelarna för att det ska passa ihop med skruven för magasinsspärren också.
Artibus et armis recuperatur gloria

Jan Blomqvist
Hilding

Inläggav J. Andersson » 30 dec 2016, 20:00

Tack för tipset! :D

Hur gjorde du med den bakre pelaren? Jag ser vissa svårigheter. Först måste man dels åstadkomma en bra passning mot lådans radie och samtidigt sätta pelaren vinkelrät mot lådan. Som om inte detta vore nog jävligt så är ju undersidan på lådan inte "finbearbetad" utan har vissa ojämnheter. För att åstadkomma perfekt anliggning mellan lådan och pelaren så får man nog göra en liten bäddning även här? Alltså nöja sig med att passa in pelaren "till 95 %" och sedan bädda den mot lådan?

Nästa potatis. Man måste, precis som du säger, även kompensera för vinkelfelet mot underbeslaget.
Underbeslaget ligger delvis an mot undersidan på trycket. Och undersidan på trycket är varken rak eller parallell med ovansidan mot lådan. Strax framför avtryckaren bryter linjen av. Om man drar den bakre skruven hårt böjer man underbeslaget, precis som på min bössa. Detta kan knappast vara tanken?

Jag hoppas bilden nedan kompletterar texten. Den som ser en Tikka framför sig förstår nog vad jag yrar om. :mrgreen: Jag har ingen praktisk erfarenhet av pelarbäddning, men jag inbillar mig att denna mekanisk är klurigare än många andra. :?: Det är många parametrar som måste klaffa... :lol:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Börting » 30 dec 2016, 21:08

Några tankar utan att påstå att de är den rätta vägen. Har just bäddat en M65 Continental. Även mitt underbeslag var böjt. Min bössa hade dock inga plåt-shims. Höjde pipan 0.5 mm i framkant och 0.5mm vid underbeslag i framkant. På så vis fick jag bort att underbeslaget ville böjas runt trycket. Ökningen av avstånd i framkant åtgärdade ett matningsproblem jag hade med trubbiga kulor. Underbeslag i bakändan gjorde jag inget åt, för det kändes lite pillrigt. Höjningen av pipan fram gör ju även att de röda områden du ritat in på ovansidan inte kommer ligga an. Se mina inlägg på de sista sidorna i plastbäddartråden för mer info. Kan återkomma med bild får du se hur det blev. Ej provskjutet, men det känns som det blev bra.
Börting

Inläggav J. Andersson » 30 dec 2016, 21:20

Tack för nyttig info :D

Och ja tack! Några bilder skulle smaka mumma. :wink:
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Hilding » 30 dec 2016, 21:27

SÅ här gjorde jag den, för länge sedan!
Bild
Bild
Den bakre pelaren slipade jag in med sandpaper och ett rör som hade samma diameter som radien på lådan.
Ett fel som jag gjorde vid bäddningen var att jag inte var tillräckligt nogrann så den bakre pelaren centrerade inte runt bakre lådskruven, detta kunde gjorts bättre men kunde åtgärdas med några tag med rundfil.
Inte perfekt bäddning på något sätt, men den skjuter som den ska, så jag har inte haft anledning att göra om jobbet :wink:
Kan skruva isär hela bössan inklusive kikarsikte, återmontera den och momentdra skruvarna och det skiljer inte mer än ett klick...
Senast redigerad av Hilding 30 dec 2016, 21:38, redigerad totalt 1 gång.
Artibus et armis recuperatur gloria

Jan Blomqvist
Hilding

Inläggav Börting » 30 dec 2016, 21:33

Bilder. Min första bäddning. De ojämna kanterna kring rekylklacken kommer från lera jag tryckt fast på lådan vid rekylklack för att den inte skall fastna. Sen har jag varit framme med svart spritpenna på några ställen för att bäddmassan inte skall synas. Se även tikka m55/m65 tråden där jag skrivit lite om matningsproblemet. Det är nu i november och december du hittar mina inlägg i de två trådar jag refererar till.

rps20161230_202552.jpg

rps20161230_202613.jpg
Börting

Inläggav J. Andersson » 30 dec 2016, 21:52

Stiligt Börting! Fantastiskt forum det här. :D Hur gjorde du vid "tangen"? Bäddade du hela ytan eller sparade du en smal ram enligt tipset i andra tråden?
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Börting » 30 dec 2016, 23:06

Sparade ca 3mm av kanten för att hålla höjden helt oförändrad bak enl tips i bäddningstråden. Endast en stödbäddning i pipkanalen. Såg du tipsen om bäddskruv bak, som man tejpar till rätt tjocklek i stocken? Jag följde även det tipset.
Börting

Inläggav J. Andersson » 31 dec 2016, 16:23

Japp, har tillverkar två bäddskruvar nu på förmiddagen. Mekanismen faller på plats och lådskruvarna ligger mycket fint centrerade.

Nästa steg bli stödbäddning. Har inte riktigt bestämt mig för om jag skall ta bädda hela tangen eller göra som du och spara en smal stödram. Får man bara till en skarp snygg kant så gör det väl inget om man ser någon tiondel av bäddmassan runt tangen, tänker jag... :D
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav J. Andersson » 01 jan 2017, 16:29

Funderar på en bäddning med kempelare.

Problemet är att det endast finns ca 4 mm trä framför originalhålet och dessa millimetrar vill jag gärna spara.
Vid bakre lådskruven finns utrymme för en 15 mm pelare. Vad tror ni om att sätta den excentriskt mot lådskruven?

(Om man borrar ett 15 mm hål för pelaren koncentriskt så får man framtill 0 mm trä kvar).

Vidare så är skruven M5 och originalhålet ca 7,5-8 mm. Det bör räcka att göra hålet i pelaren 6 mm? Där får man så att säga lite "gratis".

Se bild, bra eller dålig tanke?
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Anders Ö » 01 jan 2017, 16:48

Excentriskt funkar finfint.
Det är ju ordentligt med både låd-tang och underbeslag åt exenter-hållet .
Bara att köra :D kemiska pelare är enklast att få perfekt :idea:
Har bevakat tråden och jag
tycker att du fått fin hjälp och du har bra "tänk" :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav J. Andersson » 01 jan 2017, 16:59

Då är nästa fråga vilket mtrl. till pelarna?

Kemisk metall, glasfiberspackel, eopbed?

Till bäddningen av lådan jag tänkt använda epobed. Använda samma eller blanda?
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav J. Andersson » 01 jan 2017, 21:15

Projektet fortskrider i små steg.

Har gjort en enkel "jigg" att sätta bössan i för att kunna borra det excentriska hålet i pelarborren. Udda lösning, jajamen... :lol: Men jag fick en fix ide som jag inte kunde släppa ur tanken. :mrgreen:

En gammal skiva från en bokhylla, lite spackel och en skruv...
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Anders Ö » 01 jan 2017, 23:13

Angående kemiska pelare så kan du använda vilket som du önskar då alla är tillräckligt hårda/starka.
Men bra planering så går det bra med styrenbaserade pelare...,arbetstiden är ju tämligen snäv innan det är "kört" med både kemiska metall och glasfiberspackel, men igentligen så är ju endast syftet att fylla hålen
med O-komprimerbar massa och få till hålet i linje med låda och underbeslag.
Bäddytan mot lådan behöver inte vara perfekt då den riktiga bäddmassan i efterhand kommer att täcka pelarna och skapa en perfekt passning.

Likaså bäddytan mot underbeslaget är inte kritisk , den kan även den bäddas i efterhand.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav J. Andersson » 01 jan 2017, 23:51

Jag funderar på hur man skall gå tillväga vid främre lådskruven/rekylklacken. Så som mekanismen ser ut har jag svårt att se någon knivskarp" gräns mellan pelarbäddning (först) och plastbäddning (därefter). Redan vid pelarbäddningen så kommer man ju att trycka upp mycket bäddmassa runt rekylklacken om man gör ett hål i storleksordningen 20 mm. Det kanske är enklast att ta ur allt material i stocken vid främre lådskruven och bädda allt i en stöt? Bak är det enklare, hålet är väl "avgränsat" och det finns inget tomrum runt om. Det blir så att säga en "ren" pelarbäddning och där kan man fortsätta att ta ut trä i stocken efter pelarbäddningen.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Anders Ö » 02 jan 2017, 13:10

Du tänkte alltså slutbädda i bak i efterhand...?
Är lite skeptisk till att dela upp slutbäddningen rent principiellt... Men igentligen borde det funka :idea:

Det borde igentligen inte vara något problem att slutbädda direkt med pelare och allt...
Om man som beskrivet i guiden tejpar fast underbeslaget och fyller upp pelarhålen och urtag för bäddning med bäddmassan, kletar på bäddmassa på bäddområdet på lådan och sedan klämmer ihop alltihop med bäddstöden som stöd (eller tang-stöd) och låter bäddskruvarna centreras i underbeslaget, så ser jag inga oroligheterna med det...
Har gjort exakt så på en kemopelarbäddning på en HQ 1900 , det
gick finfint :D

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav J. Andersson » 02 jan 2017, 15:00

Tack för ännu ett bra svar! :D

Jag är på din linje. Att slutbädda bak i ett separat moment känns sådär... Men det är å andra sidan ganska mycket att hålla rätt på om man skall bädda allt i en smäll.

Om man tar ur allt material det första man gör, så borde lådan vila fint på de smala stödytorna till vänstet och höger om magasin respektive trycke, om man sparar dessa ytor orörda. Enligt bilden i första inlägget. Man kan också komplettera med en stödpunkt under pipan.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Anders Ö » 02 jan 2017, 15:56

Låter som en bra plan att spara de röda ytorna som bäddstöd tycker jag.
Rekommenderar även som sagt ett stöd i pipkanalen så att det inte tippar lika lätt ...

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Schlorven » 11 jan 2017, 11:28

När jag helbäddade min tikka M65 så gjorde jag egna pelare i aluminium.
Slipade ur stocken upptill så att jag skulle få dit bäddmassa. Sedan gjorde jag en tvåstegsraket av det då jag tyckte det var lite halvknepigt på bössan.
Jag tejpade eltejp på rekylklacken på sidorna och framtill
Jag började med lådan och skruvade fast pelarna i lådan, pelaren bak fick jag fila ut med en rund fil för att få till radien, kollade med en vinkelhake att de var 90grader.
Tryckte fast modellera i pipkanalen som pipan fick ligga mot, och bak hade jag sparat en bit trä. Jag lodade in kolven i våg, lade ner systemet och justerade de så det också låg i våg.
Sedan när detta hade härdat tog jag ur lådan och putsade till.
Sedan tog jag ut material för underbeslaget, la i lådan igen och skruvade tid underbeslaget mot pelarna, jag drog dessa rätt så löst och inte allt vad jag kunde.

LÄNK: viewtopic.php?f=60&t=115273&hilit=tikka+f%C3%A5r+nya+kl%C3%A4der Dock inga bäddningsbilder.
Schlorven

Nästa

Återgå till Vapensmide