Plastbäddning...vad är det som gör er osäker..?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Plastbäddning...vad är det som gör er osäker..?

Inläggav mojje74 » 11 jan 2019, 17:29

Var och hämta nu och kollade på deras epoxy, riktigt ball
Samt helt luktfri och går blanda hur trög man vill ha den och den blir stenhård, det vita är med tjockmedel och det transparanta är torkat i hink ECT, absolut stenhårt och bearbetningsbart givetvis.
Bilderna verkar inte komma med
mojje74

Inläggav Anders Ö » 12 jan 2019, 20:25

mojje74 skrev:Var och hämta nu och kollade på deras epoxy, riktigt ball
Samt helt luktfri och går blanda hur trög man vill ha den och den blir stenhård, det vita är med tjockmedel och det transparanta är torkat i hink ECT, absolut stenhårt och bearbetningsbart givetvis.
Bilderna verkar inte komma med

Har du provat www.forumbilder.se
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav mojje74 » 19 jan 2019, 18:14

Precis klar med min bäddning och allt blev kanon....
Utom att jg efter jag vaxat vänt rekylklacken på fel sida
Så ist för att få glapp fritt har jag nu fått spelet på rekylsidan ist är typ nästan säker jag vänt den fel även då jag kollade mig själv innan vaxet, är tejp på fil sida nämligen, så bara gör om och slipa bort gamla plasten, och värma ur klackjäveln det tar längst tid...
mojje74

Inläggav Anders Ö » 19 jan 2019, 20:30

mojje74 skrev:Precis klar med min bäddning och allt blev kanon....
Utom att jg efter jag vaxat vänt rekylklacken på fel sida
Så ist för att få glapp fritt har jag nu fått spelet på rekylsidan ist är typ nästan säker jag vänt den fel även då jag kollade mig själv innan vaxet, är tejp på fil sida nämligen, så bara gör om och slipa bort gamla plasten, och värma ur klackjäveln det tar längst tid...

Men...?
Var det inte en Tikka T3a du skulle bädda ...?

Där skall du inte maskera klacken något :idea:
Bara ett lager ovanpå klacken .... mellan låda och klack :idea:

Och efter du vaxat...vänt på klacken...? Vaxade du den före du limmade fast den på lådan...?

Du får nog förklara lite närmare , hänger inte med ... :wink:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav mojje74 » 19 jan 2019, 21:15

Vill ju ha press mot framsidan på lådan och då får man shimsa med tejp på klacken på baksidan på klacken det som går upp i lådan
Är ju ca 2 tiondelar spel i kilspåret i lådan, och efter jag vaxde lådan så vände jag klacken 180 grader fel utan att tänka på det så klacken fick ju shimsning på klacken åt
fel håll i lådan med andra ord :)
Men räcker ju och bädda om i fram bara, bak funkar ju som en jigg nu och så ett litet bäddstöd så blir det bra.
mojje74

Inläggav Anders Ö » 19 jan 2019, 23:38

mojje74 skrev:Vill ju ha press mot framsidan på lådan och då får man shimsa med tejp på klacken på baksidan på klacken det som går upp i lådan
Är ju ca 2 tiondelar spel i kilspåret i lådan, och efter jag vaxde lådan så vände jag klacken 180 grader fel utan att tänka på det så klacken fick ju shimsning på klacken åt
fel håll i lådan med andra ord :)
Men räcker ju och bädda om i fram bara, bak funkar ju som en jigg nu och så ett litet bäddstöd så blir det bra.

Aha då fattar jag , du limmade den inte utan tejp-chimsade och pressade dit den :idea:

Men åt fel håll :D

Ja...det var ju inte bra , det blir att
göra om :idea:

Men om du vaxat klacken så lär den inte sitta så förskräckt iallafall :wink:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav mojje74 » 19 jan 2019, 23:54

Klacken är inte vaxad så den kommer sitta, jo ja limmade men när den satt fel :)
Var ett jävla jobb och få ut den sist,
Men som tur är räcker det och bädda om i fram endast
Så den styr upp fint i bak samt så gör jag en liten stödbäddning på pipan, synd på klacken för allt blev perfekt annars.
mojje74

Inläggav -prox- » 21 jan 2019, 20:44

En fråga vad som rekommenderas på en tikka m65 som har vinklat underbeslag.

Vad rekommenderas, har mätt och gjort beräkningar på hur långa pelarna skall vara samt vinkeln på dessa mot underbeslaget.

1.
Ska jag bädda fast pelarna och låta dem vara ca 2mm för långa, och sedan fräsa ner pelarna i en supportfräs på samma gång jag fräser in underbeslaget, samt bäddar underbeslaget senare.

2.
Tillverka pelarna till (vilket jag tror är) rätt längd och vinkel, och bädda allt med underbeslag låda och pelare i samma veva?

Det jag är fundersam på är om pelarna "vrider" sid när allt monteras enligt punkt 2.

Håller på att tillverka en ny "jaktstock" och byta från sporter modell. Vilket gör att jag måste byta till en ny modell på underbeslag,

Det jag gjort är att mäta nuvarande, samt ritat up i cad programm för att se den teoretiska längden
Anchütz 1808 .22lr 10x stolpkikare med centrum dot
Feinwerkbau P70RT 4x stolpkikare/Hakko 3-dot
Tikka M65 Supersporter .308win Leupold VX-3 6-20x40
CZ453 Varmint .22lr Bushnell Banner 3-9x40
Antonio Zoli MG92 12/6,5x55 Aimpoint micro H1
Gyttorp jakt 12/89
Användarvisningsbild
-prox-

Inläggav je_hunter » 21 jan 2019, 21:54

mojje74 skrev:Hittade ett företag vid mig i Skövde som heter epoxy fabriken och förklara vad jag skall göra och han hade perfekta saker som blir stenhårt och perfekt för ändamålet, helt transparant och kan brytas med och sätta i några droppar svart brytfärg, så skall testa denna epoxyn och återkomma, 1 kilo kostar ca 250kr

Hej, vad heter epoxyn du köpte? Å kan man åka till affären å handla som privatperson?
Bor själv utanför Lidköping å har således ganska nära till Skövde. Tänkte prova mig på å bädda en gammal 1640 men 1 kg är väl lite i överkant gissar jag :wink:
Sauer 303 XT, 8*57
Valmet 212, 12/12 + 308/12 + 222/12
Wachtel
je_hunter

Inläggav mojje74 » 21 jan 2019, 22:02

Hej.
Kommer inte ihåg vad det heter
Men kan ordna fram åt dig så kan du hämta upp det i Skövde, är riktigt super bra samt du kan justera själv hur du vill ha massan du blandar till, samt luktar typ inget.
mojje74

Inläggav Foppa » 21 jan 2019, 22:07

-prox-
Hur ser urfräsningen för underbeslaget ut?
Till min Tikka 558 bäddade jag pelare och allt på en gång, mätte ut och fräste pelarna till 3 grader och drog fast dem mot lådan med en tejpad M6 gängstång och en mutter. Tejpen var för att centrera i pelarna. Pelarna avfettades utvändigt och muttrar och gångstång vaxades och maskerades.
För att minimera risken att lägga lådan snett så svarvade jag två cylindriska mothåll på 18 resp 20 mm som passade perfekt centrerat över hålen för stockskruvarna i urtaget för underbeslaget, mothållen har samma vinkel som pelarna så att skruvhålet blir linjerat hela vägen igenom.
Mothållen har ett genomgående 7mm hål för att centrera gängstången, på sidan som blir mot lådan är det ett urtag stort nog att rymma muttern så att jag inte behövde släppa på dem.
Med de här blev det i princip så att jag bäddade systemet med underbeslaget som styrning, utan att behöva använda och riskera att bädda fast underbeslaget som är av plastkomposit på 558:an. Vill man kunna ta lös mothållen är det en bra ide att vaxa dem med.

Kanske inte det bästa sättet men så löste jag samma problem iaf.

//F
Foppa

Inläggav Anders Ö » 21 jan 2019, 22:08

-prox- skrev:En fråga vad som rekommenderas på en tikka m65 som har vinklat underbeslag.

Vad rekommenderas, har mätt och gjort beräkningar på hur långa pelarna skall vara samt vinkeln på dessa mot underbeslaget.

1.
Ska jag bädda fast pelarna och låta dem vara ca 2mm för långa, och sedan fräsa ner pelarna i en supportfräs på samma gång jag fräser in underbeslaget, samt bäddar underbeslaget senare.

2.
Tillverka pelarna till (vilket jag tror är) rätt längd och vinkel, och bädda allt med underbeslag låda och pelare i samma veva?

Det jag är fundersam på är om pelarna "vrider" sid när allt monteras enligt punkt 2.

Håller på att tillverka en ny "jaktstock" och byta från sporter modell. Vilket gör att jag måste byta till en ny modell på underbeslag,

Det jag gjort är att mäta nuvarande, samt ritat up i cad programm för att se den teoretiska längden

Just pga dina problem med alupelare så gör jag inte sådana bäddningar :idea:

Men... :D
Om jag får spekulera så skulle jag istället göra de 2mm för kort , bädda pelare och låda i en operation och sedan bädda underbeslaget...
Det blir visserligen inte metallkontakt raktigenom ..., men jag har svårt att se att du skall få någon svikt i 2mm epobed med den stora ytan...

Mot lådan skulle jag därimot ha full kontakt för syns skull :wink:

Personligen så kör jag bara med bäddmassepelare :idea:

Om någon har bra råd för alupelare så är det bara att hoppa in i matchen :arrow: :wink:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav je_hunter » 21 jan 2019, 22:20

mojje74 skrev:Hej.
Kommer inte ihåg vad det heter
Men kan ordna fram åt dig så kan du hämta upp det i Skövde, är riktigt super bra samt du kan justera själv hur du vill ha massan du blandar till, samt luktar typ inget.

Ok, man tackar! Tänkte dra igång mitt lilla projekt om nån månad under ”lågsäsongen”, har även en kompis som ofta e ”på fel sida berget” :wink: å jobbar så jag kanske kan skicka honom.
/Johan
Sauer 303 XT, 8*57
Valmet 212, 12/12 + 308/12 + 222/12
Wachtel
je_hunter

Inläggav -prox- » 21 jan 2019, 23:36

Foppa skrev:-prox-
Hur ser urfräsningen för underbeslaget ut?
//F

Det ser ut som en laminatplanka för tillfället :mrgreen:
Underbeslaget har jag bara på datorn ännu, ska skicka ritningen till skärfirma nu i dagarna. :lol:

Anders Ö skrev:Just pga dina problem med alupelare så gör jag inte sådana bäddningar :idea:
Men... :D
Om jag får spekulera så skulle jag istället göra de 2mm för kort , bädda pelare och låda i en operation och sedan bädda underbeslaget...
Det blir visserligen inte metallkontakt raktigenom ..., men jag har svårt att se att du skall få någon svikt i 2mm epobed med den stora ytan...

Tror jag trotsar din expertis fast du avråder mig :lol:
har sett på youtube att en del jänkare fräser pelarna i ett senare skede.
Det värsta som kan hända är ju ändå bara att jag behöver bädda upp någon millimeter till?

Tänker jag rätt Anders Ö :?: :idea:
Gyttorp jakt 12/89
Användarvisningsbild
-prox-

Inläggav Anders Ö » 22 jan 2019, 01:58

-prox- skrev:
har sett på youtube att en del jänkare fräser pelarna i ett senare skede.
Det värsta som kan hända är ju ändå bara att jag behöver bädda upp någon millimeter till?

Tänker jag rätt Anders Ö :?: :idea:

Om det blir så... så blir det ungefär som mitt alternativ med den 2mm för korta pelaren .

Gör du som du tänkt :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav -prox- » 22 jan 2019, 23:06

En till fundering såhär på kvällskvisten :idea:

Med vinklat underbeslag, behöver man ens vinkla pelarna (ca 3 grader) utan lämna dom raka och låta bäddmassan fylla ut under?

Blir ju ändå bäddat runt pelaren samt den lilla vinkeln mellan så i mina funderingar borde ju detta kunna dras stumt iallafall :?:
Gyttorp jakt 12/89
Användarvisningsbild
-prox-

Inläggav Foppa » 23 jan 2019, 08:29

Ser du till att få bäddmassa mellan pelaren och underbeslaget är det nog lugnt, men med enbart raka pelare kommer det att bli spänningar vilket du märker om du skruvar ihop låda, pelare och underbeslag utan kolven.
Prova ut rätt längd och vinkel på pelarna genom att montera enligt ovan och bädda sedan allt på en gång med underbeslaget som styrning, alternativt att du ersätter underbeslaget med några styrhylsor som jag försökte beskriva tidigare. Drar du på några varv tejp runt pipan och gör en stödpunkt långt fram i pipkanalen kan du finjustera höjden genom att ta bort något varv tape, om du bäddar bössan uppåner behöver du inte någon bakre stödpunkt om du använder underbeslaget som styrning då alltkommer att hänga på urtaget till underbeslaget.

Läs denna tråd om du inte redan gjort det:
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=247055

Samma problem att lösa med det vinklade underbeslaget, och därtill föredömligt dokumenterat.

//F
Foppa

Inläggav Exilbonde » 09 feb 2019, 00:57

Jag har nu studerat din bildserie om bäddning, det är ju lysande :) Jag ska lusläsa en gång till innan jag går igång.
Jag ska nu inom kort bädda min nyförvärvade Winchester 70 (med tre stockskruvar har). Jag funderar på huruvida man bara ska bädda vid den främre och bakre skruven eller även vid den i mitten, jag ser inte riktigt var man ska få plats att bädda vd den mittre skruven, än mindre hur man ska få plats till en pelare, om man inte tänker dela den så att den stöttar på både sidor av trycket.
Om man inte bäddar vid mittersta skruven blir de väl spänningar när man spänner den eller?

Mvh Henrik
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
Exilbonde

Inläggav Anders Ö » 09 feb 2019, 17:38

Exilbonde skrev:
Om man inte bäddar vid mittersta skruven blir de väl spänningar när man spänner den eller?
Mvh Henrik

Ja :!:
Har du inte ett stöd där så blir det spänningar :idea:

Om det inte finns tillräckligt med material för en bäddyta så kan du bara göra en enkel pelar-stöd med ett kabel-genomförings-rör så att mellersta skruven får stöd , röret kan tom vara löst och inte ha
kontakt med stocken :idea: , bara stöd för skruvkraften så att underbeslaget inte kröker sig .

Det duger igentligen med vilket simpelt rör som helst...men det var ett sådant här jag menar
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000019532

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Vilse » 09 feb 2019, 20:20

Exilbonde skrev:Jag har nu studerat din bildserie om bäddning, det är ju lysande :) Jag ska lusläsa en gång till innan jag går igång.
Jag ska nu inom kort bädda min nyförvärvade Winchester 70 (med tre stockskruvar har). Jag funderar på huruvida man bara ska bädda vid den främre och bakre skruven eller även vid den i mitten, jag ser inte riktigt var man ska få plats att bädda vd den mittre skruven, än mindre hur man ska få plats till en pelare, om man inte tänker dela den så att den stöttar på både sidor av trycket.

Mvh Henrik

Jag bäddade min m70 fram och bak först, och mitten nån dag senare.
Fräste ur ganska ordentligt, dels i sidorna på lådan och dels frästes ett spår ner till rekylklackspinnen.
Gör dock inte om mitt misstag och tro att du kan maskera avtryckare mm. Jag hade ju bara tur att jag inte lyckades bädda ihop hela avtryckaren, ta bort avtryckare och fyll med modellera så slipper du chansa. (Fick in bäddmassa under avtryckaren och i fjädern :roll: )
Vilse

FöregåendeNästa

Återgå till Vapensmide