Slipa bort kindstödet/kindplattan på kolv

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Slipa bort kindstödet/kindplattan på kolv

Inläggav Boråsjägare » 21 jun 2018, 21:47

Som överskriften lyder.
Är det någon fara att slipa bortkindstödet/kondplattan eller vad dess riktiga ord är på en kolv?
Kolven är till en drilling där jag som vänsterskytt har en högerkolv. Min tanke var isåfall slipa bort kondstödet och sedan renovera kolven + fixa justerbar kolvkam.
Tikka T3x lite adj LH .308win, Stalon W110, Meopta R2 1,7-10x42
Beretta 686E
Merkel 32 Std 12/12/7x57R Aimpoint micro H2
Boråsjägare

Re: Slipa bort kindstödet/kindplattan på kolv

Inläggav jimmy85 » 21 jun 2018, 22:14

Ska inte vara några problem att slipa bort kindstödet :).
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Giobbi » 22 jun 2018, 11:11

Jag är vänster och har slipat ner nere högerkindstöd nu. Väldigt enkelt med en panzarfil, att följa konturen på kolven när den ”hyvlas” ner. Blir väldigt snyggt och behöver inte slipas med papper om man gör det rätt.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Wendel » 22 jun 2018, 12:00

Är också vänsterskytt, men förstår inte poängen med att hugga väck kindstödet. Men ska du ha en justerbar kolvkam så är det ju skitsamma - då är ju kolven ändå vandaliserad för gott.
Wendel

Inläggav Giobbi » 22 jun 2018, 17:39

Aningen smidigare bössa. Snyggare. Använder också kolvkamshöjsre man spänner på med väska typ. Går inte med kindstödet på, bra alltså.
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav jujimbo » 08 nov 2018, 18:57

Funderar på samma sak på ett kombigevär. Behöver lite stöd och vägledning hur fixa detta.
jujimbo

Inläggav potatiskastare » 08 nov 2018, 21:39

Skaffa en vänsterkolv istället. Lika bra först som sist. Kolven kommer aldrig kunna passa dig korrekt, om det är en vettig högerkolv såklart. Är den ovettig passar den troligen inte en högerskytt heller.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 08 nov 2018, 22:09

Har en projekttråd om detta. Tricket är att använda en panzarfil, tar 30min och blir kanon.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Giobbi » 08 nov 2018, 22:11

potatiskastare skrev:Skaffa en vänsterkolv istället. Lika bra först som sist. Kolven kommer aldrig kunna passa dig korrekt, om det är en vettig högerkolv såklart. Är den ovettig passar den troligen inte en högerskytt heller.

Har nu haft tre raka ”högerkolvar” som passat mig utmärkt. Kombin jag har nu passar mig helt perfekt, därför åkte kindstödet av på höger sida för att få en smäckrare kolv.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Pongu » 08 nov 2018, 22:37

Brytvapen brukar ha en skränkt kolv för att få rätt anläggning. Då hjälper det inte att ta bort kindstödet, utan kolven borde skränkas om eller bytas. Men om kolven är helt rak brukar det funka fint att skjuta från andra sidan, dvs utan kindstödet. Ska göra samma sak, men på en rak Boyds-kolv till en studsare, som jag fick tag på billigt eftersom den var gjord för ett högersystem, men med kindstödet på höger sida!

Tackar för tipset och har beställt en pansarfil!
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav potatiskastare » 08 nov 2018, 23:24

Giobbi skrev:
potatiskastare skrev:Skaffa en vänsterkolv istället. Lika bra först som sist. Kolven kommer aldrig kunna passa dig korrekt, om det är en vettig högerkolv såklart. Är den ovettig passar den troligen inte en högerskytt heller.

Har nu haft tre raka ”högerkolvar” som passat mig utmärkt. Kombin jag har nu passar mig helt perfekt, därför åkte kindstödet av på höger sida för att få en smäckrare kolv.

Med 99% säkerhet har du ett anläggningsfel som du vant dig till med för att kolven skall passa. Det fungerar, men är aldrig perfekt. Jag är vänsterskytt själv och har även jag lärt mig anpassa skyttet till de flesta konstiga kolvar, men det blir aldrig lika bra som att ha en passande kolv. När jag själv väl fick en kolv som passade mig istället för tvärtom fick skyttet en annan dimension.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav potatiskastare » 08 nov 2018, 23:29

Lägger in Knöppels drygt 100 år gamla bild även i denna tråd. Förklarar på ett pedagogiskt sätt varför en kolv skall vara skränkt, ha några centimeter mer drop vid häl än näsa samt ha toe-out.

image_id: 24836
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 09 nov 2018, 08:40

Men du har samma problem med en skränkt kolv - en på 250 att den skränkningen skulle passa just dig.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav potatiskastare » 09 nov 2018, 10:07

Giobbi skrev:Men du har samma problem med en skränkt kolv - en på 250 att den skränkningen skulle passa just dig.

Nej, de allra flesta som har ett korrekt anlägg har förvånansvärt lika kolvmått. Visst finns det de som är ovanligt långhalsade, bredkindade etc men lejonparten har faktiskt väldigt lika kolvmått vid en uppmätning. Det är därför det alls kan tillverkas standardkolvar... och i de allra flesta fallen är rejält avvikande kolvmått ett tecken på anläggningefel snarare än udda fysionomi. Det finns en gammal tumregel att kroppsliga skillnader halveras när det kommer till kolvmått. Har du t.ex 1cm längre arm blir det inte mer än 5mm på kolven. Nu har jag aldrig träffat dig vad jag vet, men om du vill ha cirka 20mm "fel" i sidled på din kolv hävdar jag att det är avsevärt troligare att du borde uppsöka en skjutskola än att du har ovanlig kroppsform.
Jag har haft hundratals elever genom åren och det har kanske varit 1% som har så ovanliga mått.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 09 nov 2018, 12:52

Intressant! Har skummat igenom ämnet innan. Fråga då; Man står i butik och känner på 20 olika bössor (Torsbo), hur kommer man fram till vilken kolv som passar just mig? Jag gör det ytterst enkelt för mig, eftersom få bössor passar mig ändå (vänsterskytt). Tar upp en potentiell bössa, blundar siktar på en fläck, tittar - hur fel var det? Är skjuttummen vid näsan nästan? Oftast tycker jag kolvar är för korta. Kombin jag köpte sist, rak kolv har känns bra, ibland anlägger den snett men det tror jag beror på alla kläder jag har i skogen.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Stainless steel » 09 nov 2018, 13:11

Giobbi skrev:Men du har samma problem med en skränkt kolv - en på 250 att den skränkningen skulle passa just dig.

Tror nog att en standardskrönkt kolv ligger närmare den perfekta skränkningen är vad en rak kolv gör för en. Läs lite om standardavikelsen https://sv.wikipedia.org/wiki/Standardavvikelse så kanske du förstår varför mjoriteten klarar sig med standard och varför den troligen kommer passa dig ganska bra.
Stainless steel

Inläggav potatiskastare » 09 nov 2018, 13:30

Giobbi skrev:Intressant! Har skummat igenom ämnet innan. Fråga då; Man står i butik och känner på 20 olika bössor (Torsbo), hur kommer man fram till vilken kolv som passar just mig? Jag gör det ytterst enkelt för mig, eftersom få bössor passar mig ändå (vänsterskytt). Tar upp en potentiell bössa, blundar siktar på en fläck, tittar - hur fel var det? Är skjuttummen vid näsan nästan? Oftast tycker jag kolvar är för korta. Kombin jag köpte sist, rak kolv har känns bra, ibland anlägger den snett men det tror jag beror på alla kläder jag har i skogen.

Det är därför man behöver en bra instruktör. Det är nästan omöjligt att avgöra om en kolv passar om man inte vet hur man gör. Vi är helt fenomenala på att anpassa vårt anlägg till aktuell bössa när vi står i en butik och testar. Helt annan sak när det går undan på jakt eller bana.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 09 nov 2018, 13:36

En vacker dag ska jag till en instrukör, ser fram emot att få instruktioner om hur man egentligen ska skjuta och stå samt få kolvmåtten. Men tills dess då?
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav potatiskastare » 09 nov 2018, 14:03

Troligast är att instruktören får dig att förstå att du skall byta kolv/bössa. Varför då göra ändringar på den som varken gör till eller från gällande ditt skytte?
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 09 nov 2018, 14:39

För att jag ständigt strävar efter perfektion, i någon form. :)
Användarvisningsbild
Giobbi

Nästa

Återgå till Vapensmide