Kolv-vård.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Kolv-vård.

Inläggav Sako Finnbear » 10 mar 2018, 12:48

Hur ofta och med vad gör folket kolvvård på sina bössor? (Är lite nyfiken i en strut!)

Presentera gärna resultatet här med.
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Re: Kolv-vård.

Inläggav PLK » 10 mar 2018, 13:56

Låter torka/torkar av kolven och tar bort synligt smuts (lera/barr osv) innan jag ställer in i skåpet. Underhålls oljar efter varje blöt jaktdag. Tar en storstädning efter jaktsäsong där jag tar bort systemet och rengör, ångar ut ev slagmärken och skavanker, borstar ur nätskärning samt oljar in noggrant. Men jag gillar trä och att arbeta med det!
PLK

Inläggav Sako Finnbear » 10 mar 2018, 14:12

PLK skrev:Låter torka/torkar av kolven och tar bort synligt smuts (lera/barr osv) innan jag ställer in i skåpet. Underhålls oljar efter varje blöt jaktdag. Tar en storstädning efter jaktsäsong där jag tar bort systemet och rengör, ångar ut ev slagmärken och skavanker, borstar ur nätskärning samt oljar in noggrant. Men jag gillar trä och att arbeta med det!

Riktigt seriöst gjort!

Jo jag gillar också att hålla på med trä och vårda det.
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Tomps » 10 mar 2018, 14:32

PLK skrev:Låter torka/torkar av kolven och tar bort synligt smuts (lera/barr osv) innan jag ställer in i skåpet. Underhålls oljar efter varje blöt jaktdag. Tar en storstädning efter jaktsäsong där jag tar bort systemet och rengör, ångar ut ev slagmärken och skavanker, borstar ur nätskärning samt oljar in noggrant. Men jag gillar trä och att arbeta med det!

Seriöst och trevligt att göra på det viset, dessutom trevligt att hitta sådana bössor på begagnatmarknaden senare!
Jag gör ungefär likadant, gillar också trä och kommer aldrig befatta mig med något annat kolvmaterial.
Användarvisningsbild
Tomps

Återgå till Vapensmide