En optik-FAQ

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: En optik-FAQ

Inläggav jagarndamp » 12 maj 2016, 08:03

Nejdå, båda finns i drivor

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav erikraude » 23 maj 2016, 10:54

Et spørsmål til dere som forhåpentligvis har oversikt:
Jeg har muligheten til å kjøpe en Zeiss Diavari ZA (fra Vesttyskland) 1,5-6x42 eller en Zeiss Diavari Z 2,5-10x48 (Lagd i USA?). Diavari Z'en er 1 500 kr dyrere enn ZA'en, men har høyere forstørrelse, som jeg tenker kan være greit å ha med for toppjakt og ripa. Er det noen av dere som kunne sagt noe klokt om forskjellen på disse to? Ut fra hva jeg leser i den lange posten her som sammenlikner modellene burde ZA være en bedre kikkert enn Z'en, men den er antakelig en del eldre. All info er velkomment.
erikraude

Inläggav Paccus » 23 jul 2016, 16:49

Intressant och bra tråd. Något som slår mig är hur olika alla uppfattar samma sikten. Är verkligen inte självklart att det dyra är bra och det billiga skit. Tror dock inte det har så mycket att göra med prislappen förutom att byggkvaliten oftast är bättre i de dyrare. Snarare verkar det ha att göra med att allas våra ögon är olika, varför vissa sikten passar vissa bättre än andra, oavsett prislapp. Det är ju precis som med glasögon där det varierar från person till person och där vi hittar både standard- och individuellt slipade glas.

Detta blev extra tydligt för mig nu då jag är på jakt efter ett lågförstorande sikte. Tittade in till närmaste jaktbutik och kunde där känna på och kika i följande sikten. Har placerat dem i rangordning ur mina ögons perspektiv sett.

Swarovski Z6i 1-6x24. Grymt sikte med klar och stark bild genom samtliga förstoringar.
Kahles Helia 5 1-5x24i. Snäppet under Swarren, men bättre pris.
Meopta Meostar R2 1-6x24. Bra helt enkelt men känns ändå dyr till priset när steget till Helia 5 inte är så långt.
Zeiss Victory V8 1.1-8x30. Inte min grej helt enkelt. Svårt med fokusering och kantoskärpa. Förvånad över den upplevda skillnaden. Snuskigt dyr.
Steiner Ranger 1-4x24. Passade inte mina ögon alls och då känns den genast mycket dyr.

Nu ska det klarläggas att jag enbart tittade genom dem och jämförde klarhet, kontraster, skärpa osv. Detta i fullt dagsljus och stark sol över öppna fält.

Provade senare på en annan butik ett okänt märke för mig, dvs Kite Optics 1-6x24 HD. Blev rejält överraskad och skulle lätt placera detta mellan Helian och Meoptan i listan ovan. Detta till ett pris på 8999:-, dvs en bra bit under de andra.

Så dyrt behöver ju inte betyda bra utan det är helt enkelt ens ögon som får styra ens val av kikarsikte. Extra viktigt blir det då förstås att prova och jämföra olika sikten på plats. Med lite tur så hittar man ett sikte ur det billigare segmentet som passar en perfekt och inte gör en alltför fattig heller.

Att bara beställa via nätet och gå på andras referenser och kikarsiktens rykte samt prislapp kan bli en dyr besvikelse...
————————————————————————————————————————————————————————————
Tikka T3 .308 i SS Laminat, Swarovski Z6i 1.7-10x42, Stalon Compact.
Ruger American Rimfire 17HMR, Hawke Endurance 30WA 4-16x50 LRC
Paccus

Inläggav jagarndamp » 02 aug 2016, 19:59

Kompisen köpte en nikon prostaff 7 4-16x50 och undrar nu i efterhand hur den är? 519€ kostade den, är den värd pengarna? Ska sitta på mårdhunds och rävbössan, en sako vixen 222

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav jagarndamp » 03 aug 2016, 07:43

Någon?

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav Exilbonde » 15 sep 2016, 16:14

Tack Ray Ban.En utmärkt genomgång av den vanligaste optik.

Nu sitter jag och lurar på begagnade europeiska sikten i 1,5-6x42 på Walter Borgs auktioner. Efter att ha läst i denna tråd ser jag vilka modeller som är mest intressante. Jag har tröttnat på min stora klumpiga 56 mm kikare av billigt fabrikat och önskar något smidigare till min gamla Tikkakorski 308win.

Jag har lite funderingar, som det säkert är folk på detta forum som kan svara på:

Hur är vikten på dessa Tyskar/Österrikare jämfört med ex Nikon 2-7x32 (Nikon 2-7x32 tilltalar mig, bland annat för att den kan köpas till samma pris på Interjakt som på nätet, och jag vet vad Nikons övriga optiska utrustning går för)
Med hur lång ögonavstånd skall europearna monteras?
Den generöse garanti som de tyske och österrikiske kikare har följer den med till en ny Ägare?

Henrik
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
Exilbonde

Inläggav RAY BAN » 15 sep 2016, 17:40

Det finns idag en hel del intressanta kikarsikten som kommit och presterar grymt bra, tyvärr kan jag inte längre göra ändringar i tråden och kan därför inte uppdatera den med nya modeller mm.
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inläggav Blaser338 » 31 okt 2016, 13:27

RAY BAN skrev:Det finns idag en hel del intressanta kikarsikten som kommit och presterar grymt bra, tyvärr kan jag inte längre göra ändringar i tråden och kan därför inte uppdatera den med nya modeller mm.

Jäkligt trist. Kan inte en Moderator låsa upp den till Dig lr fylla i det Du skriver? Borde ju vara fullt möjligt för det är synd att en så bra tråd inte ska vara helt uppdaterad. Du har gjort ett fantastiskt jobb med den.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Inläggav klompdomp » 09 nov 2016, 14:33

Om jag ska börja vaka vildsvin vid åtel nattetid, hur viktigt är det med belyst riktmedel? Vakandet kommer främst ske vid belyst åtel men även obelyst åtel kan bli aktuellt.
klompdomp

Inläggav greyling » 09 nov 2016, 15:58

klompdomp skrev:Om jag ska börja vaka vildsvin vid åtel nattetid, hur viktigt är det med belyst riktmedel? Vakandet kommer främst ske vid belyst åtel men även obelyst åtel kan bli aktuellt.

Det där kommer du att få olika svar på. Det finns olika fraktioner på det här forat:

1) De som hävdar att bra (oftast Tysk eller Österrikisk) optik är det som gäller och belyst krafs är helt onödigt för ser du inte att skjuta med det ska du inte skjuta alls.
2) De som hävdar att belysning är det viktigaste och sedan kan du lägga hur mycket du vill för att därefter även få bra optik
3) De som tror/hävdar att det funkar bra med vilket Thailandsikte som helst bara det är belyst
4) De som säger att det är klart att det är viktigast med bra optik men har du råd ska du se till att även ha belysning för det underlättar en hel del och du undviker en del olycksfall i arbetet.

Jag är av kategori 4 åsikten. Har du t ex 5000 sek i budget och då finner en beggad Meopta med belysning så väljer du den framför en beggad Swarre utan. Har du 2500 är det nog som så att du inte ska ha något med belysning. Har du 10tkr så hittar du något bra belyst Zeiss ed. Nytt och du får lägga på en sådär 50-100% på "gränsvärdena".
Men viktigast av allt är att du har en bra handkikare först så du kan avgöra vad det är du tänkt skjuta på för gris. Borde vara skjutförbud utan handkikare om du frågar mig.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Max Mad » 06 feb 2017, 01:34

Har läst ungefär halva tråden och tycker att initiativet var bra, speciellt de(n) första sidan(-orna). När man har kommit halvvägs, så börjar det spreta lite i tråden, men i alla fall, en mycket bra inledning, tackar för det !

Nu tänkte jag fortsätta lite OT, eller bidra till att tråden fortsätter att spreta med att ställa frågan;
Jag har (ev.) ett Meopta Artemis 2000-1,5-6*42 med riktmedel 4, på gång.

Någon/några som har egna erfarenheter av detta sikte ? Även andra reflektioner av nämnda är av intresse. Siktet skall vara ~3 år gammalt och priset satt till 2 800:-

Det skall i sammanhanget nämnas att det finns lite märken i det, framförallt från ringar i tidigare montage, och något litet märke, men i övrigt inget att anmärka på. Jag har ännu inte sett det, men har fått dessa uppgifter berättade för mig.

Så, ni som vet (av erfarenhet) med er, är det en hiss eller en diss (för det priset) ?
Max Mad

Inläggav greyling » 06 feb 2017, 01:45

Max Mad skrev:Har läst ungefär halva tråden och tycker att initiativet var bra, speciellt de(n) första sidan(-orna). När man har kommit halvvägs, så börjar det spreta lite i tråden, men i alla fall, en mycket bra inledning, tackar för det !

Nu tänkte jag fortsätta lite OT, eller bidra till att tråden fortsätter att spreta med att ställa frågan;

Någon/några som har egna erfarenheter av detta sikte ? Även andra reflektioner av nämnda är av intresse. Siktet skall vara ~3 år gammalt och priset satt till 2 800:-

Det skall i sammanhanget nämnas att det finns lite märken i det, framförallt från ringar i tidigare montage, och något litet märke, men i övrigt inget att anmärka på. Jag har ännu inte sett det, men har fått dessa uppgifter berättade för mig.

Så, ni som vet (av erfarenhet) med er, är det en hiss eller en diss (för det priset) ?

Har bara tittat i det i större förstoring. Verkar billigt. märken efter ringar är inget att fästa vikt vid. Nästan bra för då slipper du själv göra märkena. värre om det är på linserna.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Max Mad » 06 feb 2017, 13:51

greyling skrev:
Max Mad skrev:Har läst ungefär halva tråden och tycker att initiativet var bra, speciellt de(n) första sidan(-orna). När man har kommit halvvägs, så börjar det spreta lite i tråden, men i alla fall, en mycket bra inledning, tackar för det !

Har bara tittat i det i större förstoring. Verkar billigt. märken efter ringar är inget att fästa vikt vid. Nästan bra för då slipper du själv göra märkena. värre om det är på linserna.
Tolkar det som att du tycker det verkar vara en bra affär ? Håller däremor inte med dig om märkena. Jag gör gärna dom själv :wink:.
Max Mad

Inläggav 640-47 » 06 feb 2017, 15:12

Titta i lite motljus på högre förstoring innan du slår till,har haft ett själv och tittat i ytterligare ett och dom blev väldigt disiga i motljus det va helt ok på lägsta förstoring men när man vred upp lite så vart det inget bra alls
640-47

Inläggav Max Mad » 06 feb 2017, 15:28

640-47 skrev:Titta i lite motljus på högre förstoring innan du slår till,har haft ett själv och tittat i ytterligare ett och dom blev väldigt disiga i motljus det va helt ok på lägsta förstoring men när man vred upp lite så vart det inget bra alls
Tack för tipset ! Kommer att göra det om siktet är kvar (på lördag, skall träffa säljaren då) och solen inte lyser med sin frånvaro, annars blir det svårt att titta i motljus om vädret är som det är nu, grått med inslag av lätt snöfall.
Max Mad

Inläggav hk » 20 maj 2017, 19:05

och skickar med en varning
tyvärr är falska kikarsikten alt vanligare senast kom det ut på ebay, en carl zeiss 4-16 med front parallax för 650 kr....

och det är inte dom ända som är drabbade, så för er som köper beg så är det värre numera

en länk som inte kommer fungera särskillt länge

http://www.ebay.com/itm/232340639867?ul_noapp=true
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

En optik-FAQ

Inläggav jagarndamp » 27 maj 2017, 13:21

Vågar man köpa en minox z5a 2-10x50 för 250€. Köpt ny 2013

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav jagarndamp » 28 maj 2017, 13:46

Ingen som har nått att säga? Läste nånstans att det var problem med vissa za5or

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav jagarndamp » 07 jun 2017, 10:00

Minox svarar inte heller

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav MR Magoo » 23 aug 2017, 18:56

Är det nån som vet vart man kan få tag på motljusskydd till swarre Z8i med 56 glugg
Hittar bara till 50
Å de ska finnas till alla gluggar som passar till z5 z6 z8 å x5
:mrgreen: :D :mrgreen: :D
Blaser R8 New Luxus
Blaser R8 Proff Adj
22lr kit till R8 Vortex Viper 4-16x50
243 win Zeiss Conquest V6 5-30x50
6,5x55 SE Swarovski Z6i 1-6x24
300 wm Swarovski Z8i 1,7-13,3x42
Användarvisningsbild
MR Magoo

FöregåendeNästa