En optik-FAQ

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: En optik-FAQ

Inläggav Levon » 01 sep 2015, 17:36

Smyge skrev:
Levon skrev:Rödpunkt vs reflex? (alltså en liten tub vs en liten skärm)

vad är fördelarna nackdelarna?

Den enda fördel jag kan se med ett rödpunkt (tub) är ev bättre hållbarhet mot yttre faktorer. Reflexsiktet ser vädligt sårbart ut måste jag säga (utan att ha provat själv)

ja jag vågade inte riktigt, ser ju väldigt lätt ut att skada

jag har ett vortex sparc II på min bugel och älskar det, det är så litet så ingen risk att få se nån kant ändå, tittar man med båda ögonen så ser man ju inte tuben ändå
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav n1cke » 06 sep 2015, 12:46

Docter unipoint eller Helia Csx? Båda 1.5-6x42.
Någon som har en gissning på vad man ska handla.
n1cke

Inläggav 22short » 06 sep 2015, 13:11

är priset lika så csx utan någon större vånda ;)
Användarvisningsbild
22short

Inläggav n1cke » 06 sep 2015, 23:44

22short skrev:är priset lika så csx utan någon större vånda ;)

Då får det nog bli en Helia. :D Tack för input.
n1cke

Inläggav Pligg-Patrik » 14 sep 2015, 10:47

Min gamla kikare tog in fukt vid allahelgona-jakten förra säsongen, även om fukten försvann sen efter några dagar tror jag det är lika bra att köpa en ny kikare nu innan årets älgjakt börjar.

Nu till mina frågor/funderingar:

Jag har varit så långt ifrån "prylnörd" man kan komma när det gäller optik, min förra kikare köpte jag begagnad på järnbolaget för 800:- för sex år sedan. Var mycket nöjd med den, hade ändringsbar förstoring från 2 till 8 och använde den till både älg och toppfågel. Hade den bara varit fukttålig hade jag hållit fast vid den resten av livet.

Så nu vill jag gärna ha en ny allround-kikare, gärna inte så dyr men med längre livslängd!

Prismässigt verkar det finnas mycket att tjäna på att köpa kikare begagnad, frågan är bara hur lång livslängd man kan vänta sig på en sådan? Antar att olika fabrikat och modeller skiljer sig åt och att de generellt blir bättre ju mer man är beredd att betala. Mitt problem är att jag har praktiskt taget inget att jämföra med när jag tittar på kikare.

Exempel: Jag hittar en Leupold Vari-X II med 3-9 i förstoring som är 20 år gammal till salu för 1900:-. Priset är överkomligt tycker jag, men är det en bra kikare som kommer att hålla ytterligare ett antal år? Och kommer den att funka både till älgjakt och toppfågel?

Behöver lite råd från de som är mer insatta känner jag!
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav RAY BAN » 14 sep 2015, 10:50

Pligg-Patrik skrev:Min gamla kikare tog in fukt vid allahelgona-jakten förra säsongen, även om fukten försvann sen efter några dagar tror jag det är lika bra att köpa en ny kikare nu innan årets älgjakt börjar.

Nu till mina frågor/funderingar:

Jag har varit så långt ifrån "prylnörd" man kan komma när det gäller optik, min förra kikare köpte jag begagnad på järnbolaget för 800:- för sex år sedan. Var mycket nöjd med den, hade ändringsbar förstoring från 2 till 8 och använde den till både älg och toppfågel. Hade den bara varit fukttålig hade jag hållit fast vid den resten av livet.

Så nu vill jag gärna ha en ny allround-kikare, gärna inte så dyr men med längre livslängd!

Prismässigt verkar det finnas mycket att tjäna på att köpa kikare begagnad, frågan är bara hur lång livslängd man kan vänta sig på en sådan? Antar att olika fabrikat och modeller skiljer sig åt och att de generellt blir bättre ju mer man är beredd att betala. Mitt problem är att jag har praktiskt taget inget att jämföra med när jag tittar på kikare.

Exempel: Jag hittar en Leupold Vari-X II med 3-9 i förstoring som är 20 år gammal till salu för 1900:-. Priset är överkomligt tycker jag, men är det en bra kikare som kommer att hålla ytterligare ett antal år? Och kommer den att funka både till älgjakt och toppfågel?

Behöver lite råd från de som är mer insatta känner jag!

En begagnad Leupold är ett helt rätt val enligt användningsområdet du anger. Leupold har ett av marknadens bästa garanti och dom är hållbara, så det är ett säkert köp.
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inläggav Pligg-Patrik » 14 sep 2015, 19:37

Har löst sig riktigt bra tror jag! Hastigt och lustigt!
En kompis tipsade om en sportaffär där de hade rea på kikarsikten, så ringde dit å slog till på en Leupold vx-1 som var nersatt till 2100:-
Tycker jag verkar som ett mycket bra pris för 30 års garanti! :)
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav Aowapp » 06 jan 2016, 20:58

Hej! Jag har bestämt mig för att ändra lite i vapenskåpet. Förr har jag jagat rådjur och annat mindre vilt med min hagelbock och större vilt med min klass 1 studsare.
Men nu när vildsvinen stadgat sig ordentligt på våra jaktmarker så har det skjutits mer och mer vildsvin under rådjursjakterna. Jag har därför nästan alltid slugg med mig i bössan och tänker att jag lika gärna kan ta studsaren om inget mindre än rådjur står på agendan.
Jag har därför skickat in licensansökan på en tikka t3 och en ljuddämpare till den.
Till frågan; vilket sikte rekommenderar ni för att användas som hundförare vid vildsvin och rådjursjakt, men också som passkytt vid älgjakten?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Aowapp

Inläggav Alcibiade » 10 jan 2016, 20:33

Det är väl en prisfråga.

Runt 10.000kr Delta 1.5-9x45 eller Meopta R2 1.7-10x42. Klarar gallant alla situationer. De har både bra belysning, bra skärpa och bra ljustransmission.
Över 10.000kr Leica Magnus 1.5-10x42, 1.8-12x50, Kahles Helia 5 1.6-8x42, Swarovski Z6i 1.7-10x42. Sinnessjukt optik i dem som gör dem perfekta som allround.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav greyling » 10 jan 2016, 21:30

Aowapp skrev:Hej! Jag har bestämt mig för att ändra lite i vapenskåpet. Förr har jag jagat rådjur och annat mindre vilt med min hagelbock och större vilt med min klass 1 studsare.
Men nu när vildsvinen stadgat sig ordentligt på våra jaktmarker så har det skjutits mer och mer vildsvin under rådjursjakterna. Jag har därför nästan alltid slugg med mig i bössan och tänker att jag lika gärna kan ta studsaren om inget mindre än rådjur står på agendan.
Jag har därför skickat in licensansökan på en tikka t3 och en ljuddämpare till den.
Till frågan; vilket sikte rekommenderar ni för att användas som hundförare vid vildsvin och rådjursjakt, men också som passkytt vid älgjakten?

Jag föredrar min Swarre z6 1-6 till det du beskriver. Har iofs meopta r1 1-4 på drillningen. Lätta smidiga robusta sikten som allt som oftast står på 1ggr förutom på älgpass ibland då det står på 3 eller 4.

Men ofta går jag med öppna riktmedel å kikarsiktet i ryggan. Det händer ju att det är eländigt väder å djävlig terräng.

Annars är ju 1.5-6 en klassiker och då finns alla att välja på.

Budget meopta. Premium zeiss lr Swarre. Helia var inte min grej men många är ju nöjda med dem. Leica gör ju bra kameraoptik.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Aowapp » 13 jan 2016, 23:29

greyling skrev:
Aowapp skrev:Hej! Jag har bestämt mig för att ändra lite i vapenskåpet. Förr har jag jagat rådjur och annat mindre vilt med min hagelbock och större vilt med min klass 1 studsare.

Jag föredrar min Swarre z6 1-6 till det du beskriver. Har iofs meopta r1 1-4 på drillningen. Lätta smidiga robusta sikten som allt som oftast står på 1ggr förutom på älgpass ibland då det står på 3 eller 4.

Men ofta går jag med öppna riktmedel å kikarsiktet i ryggan. Det händer ju att det är eländigt väder å djävlig terräng.

Annars är ju 1.5-6 en klassiker och då finns alla att välja på.

Budget meopta. Premium zeiss lr Swarre. Helia var inte min grej men många är ju nöjda med dem. Leica gör ju bra kameraoptik.

Tack för svaret!
Efter att ha diskuterat med kamrater och känt på deras sikten och tagit del av många tankar från användare på forumet så bestämde jag mig för ett swarovski z6i 1.7-10x42.
Var hos handlaren ikväll och tittade igenom de flesta sikten som kunde vara intressanta, men det var en mycket bättre känsla i swarovskin. Dels så var det full syn genom kikaren på alla förstoringar(ingen svart ring runt om på de lägre förstoringarna) och jag tyckte det var lite lättare att se konturer när det var mörkt.

Användarvisningsbild
Aowapp

Inläggav Duttav » 13 mar 2016, 15:22

Hej!
Jag ska köpa ett nytt kikarsikte till mitt gevär.
Min fru var snäll nog att ge mig ett presentkort på xxl, så det är där jag kommer köpa siktet.

Min budget ligger på ca 10.000 att handla för. Kan självklart lägga till lite mer om det behövs.
Jag kommer jaga älg, rådjur, vakjakt på vildsvin.
Så det behöver ha bra ljusinsläpp för tidig morgon och kvällsjakt.
Jagar i ganska öppna landskap så vill ha ganska hög förstoring så jag har möjlighet att skjuta på lite längre håll.
Jag har kollat på:
nikon-monarch7-3-12x56-sf-il-w-r4b. Det kostar 11.639kr.

Är det något ni rekommenderar eller har ni något annat tips från xxl?

Har följt forumet under en längre tid men detta är mitt första inlägg så ber om ursäkt om jag skriver på fel ställe eller formulerar mig dåligt.
Duttav

Inläggav greyling » 14 mar 2016, 01:29

Duttav skrev:Hej!
Min fru var snäll nog att ge mig ett presentkort på xxl, så det är där jag kommer köpa siktet.

Min budget ligger på ca 10.000 att handla för. Kan självklart lägga till lite mer om det behövs.
Jagar i ganska öppna landskap så vill ha ganska hög förstoring så jag har möjlighet att skjuta på lite längre håll.
Jag har kollat på:

Har följt forumet under en längre tid men detta är mitt första inlägg så ber om ursäkt om jag skriver på fel ställe eller formulerar mig dåligt.

Välkommen,
Jag skulle ha lite is i magen och kanske avvakta något av xxls reor. Har väl varit lite skralt med det en tid nu. Men de har ibland haft bra zeiss classic belysta för de pengarna.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Duttav » 14 mar 2016, 11:45

greyling skrev:
Duttav skrev:Hej!

Jag har kollat på:

Välkommen,
Jag skulle ha lite is i magen och kanske avvakta något av xxls reor. Har väl varit lite skralt med det en tid nu. Men de har ibland haft bra zeiss classic belysta för de pengarna.

Tack så mycket!
Ja det får nog bli så, men svårt att hålla sig när man har köpt en ny bössa.
Duttav

Inläggav skogspiraten » 02 apr 2016, 21:45

Fantastiskt redogörelse, tack!

Hur är det med Walther?
Om jag är i skogen och jagar är det inte byråkrater i Bryssel som vet vilken utrustning jag behöver, det är inte politiker i Stockholm, eller tjänstemrn hos polisen. Det är JAG! Det är något Svenska jägareförbundet borde förstå och arbeta för!
skogspiraten

Inläggav Ädel » 17 apr 2016, 20:46

En test av Falcon 5,5-25X50 ffp mil/mil.
https://www.facebook.com/groups/4104458 ... 4895128415
Sako 75 i cal 338WM varmint / Mcmillan A5 / Hensoldt 4-16*56
Sako 75 i cal 7mm RM varmint / Mcmillan A5 / Hensoldt 4-16*56
Sauer 200STR / Mcmillan Sig 3000 / Vortex Razor
Sako Finnfire 22lr / Mcmillan A5 / Vortex Razor
Tikka T3 308w Z6 1-6
Walter G22
Ädel

Inläggav skogspiraten » 19 apr 2016, 14:02

Toppen tråd! Mycket bra info. Jag är helt ny på området och haft stor glädje av informationen här. Är det någon som har koll på Walthersikten?
Om jag är i skogen och jagar är det inte byråkrater i Bryssel som vet vilken utrustning jag behöver, det är inte politiker i Stockholm, eller tjänstemrn hos polisen. Det är JAG! Det är något Svenska jägareförbundet borde förstå och arbeta för!
skogspiraten

Inläggav erpet » 12 maj 2016, 07:03

Hur stor praktisk skillnad är det, t.ex. rörande tunnelseende, mellan en 30mm och 25,4mm tub om optiken håller Helia-klass och uppåt? Andra för/nackdelar med den slankare tuben?

M.v.h.

Erik
"The first step to failure is trying"

H Simpson
erpet

Inläggav jdrotz » 12 maj 2016, 07:25

erpet skrev:Hur stor praktisk skillnad är det, t.ex. rörande tunnelseende, mellan en 30mm och 25,4mm tub om optiken håller Helia-klass och uppåt? Andra för/nackdelar med den slankare tuben?

M.v.h.

Erik

Borde väl inte vara någon märkbar skillnad. Jag har en Swarovski Z3 med 1 tums tub, den är riktigt vass!

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav erpet » 12 maj 2016, 08:02

jdrotz skrev:
erpet skrev:Hur stor praktisk skillnad är det, t.ex. rörande tunnelseende, mellan en 30mm och 25,4mm tub om optiken håller Helia-klass och uppåt? Andra för/nackdelar med den slankare tuben?

M.v.h.

Erik

Borde väl inte vara någon märkbar skillnad. Jag har en Swarovski Z3 med 1 tums tub, den är riktigt vass!

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Tackar för svar. Är det svårare att få tag på entumsringar än trettiomillimeters?
"The first step to failure is trying"

H Simpson
erpet

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik