Fukt i meoptan, igen...

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Fukt i meoptan, igen...

Inläggav Sigge » 06 jan 2020, 18:17

Ogster2 skrev:
Fritz Kraut skrev:Meopta är överskattat. Häromåret köpte jag en liten Meopta 8x25 handkikare. Den imponerar inte - inte optiskt och än mindre mekaniskt. Den ställer om sig medan man bär den, så det är alltid suddigt när man ska använda den. Dyrt i förhållande till kvalitet och prestanda.

Kräv att handlaren tar tillbaka siktet och låter dig byta till något med hygglig kvalitet.

F.

Jag har upplevt Märket precis tvärt om, tycker dom (siktena) håller bra kvalite i förhållande till priset.
Har en 1,5-6x42 och en 7x56, båda är riktigt skarpa i linserna och då har jag några riktiga dyrgripar att jämföra emot ;)

Delar uppfattningen ang. kvaliten ovan. Har ett flertal Meopta kikarsikten i olika utföranden ( vak/drevjakt) och på ett av dom slocknade belysningen. Detta garantireparerades och och har fungerat perfekt därefter!
Sigge
"A mans best friend is his rifle"!
Sigge

Inläggav Ogster2 » 06 jan 2020, 18:22

Fritz kanske kan säga vilka fler Meopta han testat för att dra den slutsatsen om märket för jag antar att han inte bara är missnöjd med sin kikare och då drar alla deras produkter över samma kant?
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Fält » 06 jan 2020, 19:41

Jag kollade på en outlet där de hade de sikten som de fått från Meopta efter garantireparationer. Många av dem hade följesedlar som visat vad som åtgärdats och det var mycket rengöring och fukt.

Nu var det iofs skörden som blivit av att sälja enormt många Meopta sikten som samlats på samma ställe, så det är lätt att få fel uppfattning.

Det är ju också möjligt att alla kikare får noteringarna rengöring och kvävgasfyllning på följesedeln när de gör små kontroller i kikaren som de inte skriver något om. Men det var en vanlig notering.
Fält

Inläggav Fritz Kraut » 07 jan 2020, 18:02

Ogster2 skrev:Fritz kanske kan säga vilka fler Meopta han testat för att dra den slutsatsen om märket för jag antar att han inte bara är missnöjd med sin kikare och då drar alla deras produkter över samma kant?

Om en firma levererar mig en skräpprodukt, är de på min svarta lista. Jag har varken tid eller pengar för att prova mig genom deras sortiment för att till slut få bekräftat att de visst kan bygga bra grejer.

Tillägg kl.21: Det finns så många bra tillverkare av optik och annat, så det är ju också av det skälet onödigt att gynna den som gjort en besviken.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Velcro Fly » 07 jan 2020, 20:05

En sund inställning.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Smått Vått » 10 jan 2020, 16:41

Att döma ut ett helt sortiment av ett visst märke baserat på en produkt är nog allt annat än sunt.
Användarvisningsbild
Smått Vått

Inläggav Velcro Fly » 10 jan 2020, 16:48

Smått Vått skrev:Att döma ut ett helt sortiment av ett visst märke baserat på en produkt är nog allt annat än sunt.

Vad dillar du om ? Jag syftar på firmor som inte levererar.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav sneträff » 10 jan 2020, 16:58

Smått Vått skrev:Att döma ut ett helt sortiment av ett visst märke baserat på en produkt är nog allt annat än sunt.

osunt kan det kanske anses, men en helt naturlig försvarsmekanism.
man är väl rädd om sina pengar. har man köpt dyrt skräp en gång så................väljer man nog annat nästa gång.
flera månaders väntetid på en garantireparation är enligt mig orsak till att köpa annat märke istället.
det säger mig tillräckligt om deras kundservice.

sneträff
sneträff

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik