Meopta Meopro 3,5-10x44 belyst recension

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Meopta Meopro 3,5-10x44 belyst recension

Inläggav Freke » 13 aug 2019, 19:06

Tänkte dela med mig av min senaste erfarenhet kring Meopta Meopro 3,5-1x44 belyst.

Det tänkta användningsområdet var främst pyrchjakt där avstånden kan bli lite längre än vid drevjakt. Jag har sedan tidigare ett drevjaktsikte, Leica Magnus 1-6,3x24 som jag gillar mycket och detta sikte skulle fungera som komplement till det siktet.

Det jag var ute efter var högre förstoring, större objektiv men samtidigt kunna bibehålla balansen på ett bra sätt utan att bössan blir topprank. (dvs lågt montage och förhållandevis lätt tub)

Kikarsiktet kostade 8000kr vilket man får säga tillhöra budgetklass eller över budgetklass enligt mig. Min förhoppning var att optiken skulle vara tillräckligt bra men tyvärr inte.

Väl hemma i handen eller monterat märkte jag att det fanns ett påtagligt tubseende. Känslan av att titta i ett rör var verkligen stark. Synfältet kändes också litet och smalt. Riktmedlet var tyska 4an och var i sig inget fel på men om något i det grövsta laget. Tillsammans med ett smalt synfält och påtagligt tubseende förstärktes nog dessa egenskaper en del. Glasen kändes dock klara och fina och färgåtergivningen tycker jag ändå var bra. Ljusinsläppet var likaså bra även om man kan ana en skillnad i dagsljus mellan leica magnus och meopta meopro. Meoptan var något mörkare.

Jag kommer lämna tillbaka detta sikte och köpa något bättre med avseende på optiska egenskaper. Funderat lite på Kite optics.

//Freke
Freke

Re: Meopta Meopro 3,5-10x44 belyst recension

Inläggav Capreolus » 13 aug 2019, 20:35

Köp ett Swarovski Z3 3-10x42
Capreolus

Inläggav Freke » 13 aug 2019, 20:59

Capreolus skrev:Köp ett Swarovski Z3 3-10x42

Är lite rädd för att linsbehandling och dylikt har antingen försvunnit eller kan göras bättre med ny optik även bland de billigare märkena. Ska prova några mellanklasser först.

Vill inte riktigt köpa att det enda vettiga märkena heter swarovski m.m
Freke

Inläggav Matti » 13 aug 2019, 21:31

Kolla på Kahles Helia 3 4-12x44i. Samma briljanta glas som sina storebröder med 30 mm tub, men smidigare 8)

https://www.jakt.se/kahles-helia-3
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Återgå till Kikarsikten / Optik