Kikarsikte för hundförare. ( 1-4/6/8x24)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Kikarsikte för hundförare. ( 1-4/6/8x24)

Inläggav Jaktinorr » 13 aug 2019, 10:25

Tja, behöver en till tub till älgjakten. Har en swarovski z8i 2-16x50 på min r8 success nu. Jättenöjd med den men vill även ha en smidigare kikare för snabba skott samtidigt som den blir smidigare! Har även en trijicon accupoint 3-9x40 med ABC-triangel hemma. Gillar det lysande gula riktmedelet så en trijicon är av stort intresse. (Behöver inte just vara ABC-triangeln) Kom med förslag på kikarsikten som inte är allt för dyra. Köper gärna ett begagnat för ca5k då även snabbfästet kostar sitt.. Kan inte gå för högt i pris nu när paketet är inhandlat nyligen och budgeten måste hållas.. :) Bomba på med bra förslag nu! (Vill ha nån form av lysande riktmedel iaf)
Jaktinorr

Re: Kikarsikte för hundförare. ( 1-4/6/8x24)

Inläggav nagelhoff » 13 aug 2019, 10:30

Vortex Viper PST 1-4 x 24

har den själv på hundförarebössan, belyst riktmedel, smidig kikare, livstidgaranti, klart prisvärd.
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav johning » 13 aug 2019, 11:45

Jag har sjælv enbart erfarenhet av Meoptor i 1-4. K-dot tycke rjag ær ett otroligt trevligt riktmedel (Det bæsta jag provat) Vældigt snabbt och bra på 1x, skymmer inte mycket etc. Samt helt ok att "precisionsskjuta" med på 4x. Belysningen kanske kan anses som væl stark nær det børjar mørkna; men med den jakt jag bedriver med en 1x kikare ær det ett icke-problem.

Jag kan væl inte påstå att den ær något optiskt under. Men med tanke på att det ær en kikare jag inte anvænder annat æn under ælgjakten samt drevjakter så duger den gott och væl till. Jag skulle t o m sæga att jag ær vældigt positivt øverraskad øver øver hur bra den ær med tanke på ålder.
- Riktmedlet ær dock størsta orsaken till att jag kommer ha vældigt svårt att byta bort denna. K-dot ær i min mening fantastiskt snabbt och bra. Att den undre stolpen dessutom råkar sammanfalla exakt med mitt træfflæge på 200m med 9,3an ær också vældigt smidigt (Længre æn så skjuter jag ændå inte och det ær inte alls så dumt att ha en riktpunk æven om man måste ha i åtanke att det ær 4x som gæller)

Før min del ræcker det med 4x. Men ska jag någonsin køpa en ny 1x kikare så kommer jag nog lægga några extra slantar och køpa en 6x eller mer. Det ær inte så dumt att tillgång till høgre førstoring vid behov (Typ nær fet-tjædern dyker upp på ælgjakten)
johning

Inläggav Jaktinorr » 13 aug 2019, 11:59

johning skrev:Jag har sjælv enbart erfarenhet av Meoptor i 1-4. K-dot tycke rjag ær ett otroligt trevligt riktmedel (Det bæsta jag provat) Vældigt snabbt och bra på 1x, skymmer inte mycket etc. Samt helt ok att "precisionsskjuta" med på 4x. Belysningen kanske kan anses som væl stark nær det børjar mørkna; men med den jakt jag bedriver med en 1x kikare ær det ett icke-problem.

Jag kan væl inte påstå att den ær något optiskt under. Men med tanke på att det ær en kikare jag inte anvænder annat æn under ælgjakten samt drevjakter så duger den gott och væl till. Jag skulle t o m sæga att jag ær vældigt positivt øverraskad øver øver hur bra den ær med tanke på ålder.
- Riktmedlet ær dock størsta orsaken till att jag kommer ha vældigt svårt att byta bort denna. K-dot ær i min mening fantastiskt snabbt och bra. Att den undre stolpen dessutom råkar sammanfalla exakt med mitt træfflæge på 200m med 9,3an ær också vældigt smidigt (Længre æn så skjuter jag ændå inte och det ær inte alls så dumt att ha en riktpunk æven om man måste ha i åtanke att det ær 4x som gæller)

Før min del ræcker det med 4x. Men ska jag någonsin køpa en ny 1x kikare så kommer jag nog lægga några extra slantar och køpa en 6x eller mer. Det ær inte så dumt att tillgång till høgre førstoring vid behov (Typ nær fet-tjædern dyker upp på ælgjakten)

Härligt med snabba svar här! Ja en 1-8x24 vore det ultimata för mig när det gäller hundförarkikare. Kikaren jag är ute efter ska bara användas när jag går med hund och även lite trängre pass. Går jag ut och lockar exempelvis så åker swarovskin på utan tvekan.
Jaktinorr

Inläggav börje » 13 aug 2019, 12:14

kolla även efter beggade 1,5-6x42
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jaktinorr » 13 aug 2019, 13:05

börje skrev:kolla även efter beggade 1,5-6x42

Ej intresserad av tub i fronten. Är en 24 jag är ute efter :)
Jaktinorr

Inläggav greyling » 13 aug 2019, 13:53

Som hundförarsikte räcker 1-4 lika bra som 1-6. Har båda och ej märkt någon skillnad. Meoptan är ju toppen så hittar du en sån med K-dot så slå till. Jag har ett sånt som är så förbannat styggt utvändigt numera men funkar som en Lada Niva i skogen. Swarren jag har är man för rädd om och vill inte gärna forcera granplanteringarna på det där brutala sättet som krävs ibland. Den har jag på drillingen som används vid mer finjakt. (rådjur hare räv dov).

Sen finns det ett Swarre z4i 1,25-4 ute på forumet nu men lite över din budget. Bra pris på det dock.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav nagelhoff » 13 aug 2019, 14:04

greyling skrev:Som hundförarsikte räcker 1-4 lika bra som 1-6. Har båda och ej märkt någon skillnad. Meoptan är ju toppen så hittar du en sån med K-dot så slå till. Jag har ett sånt som är så förbannat styggt utvändigt numera men funkar som en Lada Niva i skogen. Swarren jag har är man för rädd om och vill inte gärna forcera granplanteringarna på det där brutala sättet som krävs ibland. Den har jag på drillingen som används vid mer finjakt. (rådjur hare räv dov).

Precis så jag resonera... jag är för snål/rädd om mina grejor för att gräva mig fram i värsta planteringen med en kikare för 10-20tkr +, därför blev det den billigare Vortex som tålar stryck och som jag inte är rädd om.

Meopta är riktig prisvänligt med, och bra sikten!.
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav Jaktinorr » 13 aug 2019, 17:13

nagelhoff skrev:
greyling skrev:Som hundförarsikte räcker 1-4 lika bra som 1-6. Har båda och ej märkt någon skillnad. Meoptan är ju toppen så hittar du en sån med K-dot så slå till. Jag har ett sånt som är så förbannat styggt utvändigt numera men funkar som en Lada Niva i skogen. Swarren jag har är man för rädd om och vill inte gärna forcera granplanteringarna på det där brutala sättet som krävs ibland. Den har jag på drillingen som används vid mer finjakt. (rådjur hare räv dov).

Precis så jag resonera... jag är för snål/rädd om mina grejor för att gräva mig fram i värsta planteringen med en kikare för 10-20tkr +, därför blev det den billigare Vortex som tålar stryck och som jag inte är rädd om.

Meopta är riktig prisvänligt med, och bra sikten!.

Härligt att höra era åsikter. Ja är nog inte omöjligt att det blir en meopta trots allt. Är dock väldigt sugen på en trijicon accupoint då jag gillar den jag äger nu. Sen är jag ingen kille som är rädd för lite skrapsår på kikaren så länge linserna hålls fräscha. :)
Jaktinorr

Inläggav johning » 13 aug 2019, 17:54

Sen finns det ett Swarre z4i 1,25-4 ute på forumet nu men lite över din budget. Bra pris på det dock.

Hahaha! Jag känner igen det där; min ser också förjävlig ut.

Jag vet inte om det var placeboeffekten som satte in; men då jag köpte min för ett par år sedan så åkte jag på en kuljaktstig någon dag senare. Sköt in hjälpligt på jaktmarken kvällen innan i sista solljuset. Och sen åkte jag på tävling dagen efter; jag har ALDRIG någonsin skjutit bättre på löpande än vad jag gjorde då. Var väl i det ögonblicket jag blev kär i riktmedlet... efter att ha fått för mig att det måste vart kikaren, och i synnerhet riktmedlet som gjorde att jag sköt så bra då :D

Skämt å sido, vad jag egentligen vill ha sagt är att fin optik alltid är väldigt trevligt att ha. Men för en drev/hundförarpuffra så kanske inte optiska egenskaper i stil med Swarre och t ex Zeiss värt att betala för (I vart fall inte för mig)
johning

Inläggav birk0323 » 13 aug 2019, 18:13

Kan bara hålla med ovanstående, hundföreri och skogsleverne om älgjakten tär på grejerna, bössor bak i vagnar och i bagaget på bilen, ibland hinner aldrig grejerna torka mellan jaktdagarna speciellt om det blir sena kvällar i väntan på hunden. Jag köpte först en billig Redfield, skottfast och inga problem alls, sedan köpte jag en Vortex som jag av gav bort till en behövande jaktkompis något senare. Redfielden åkte tillbaks på bössan. Den har gått runt 1500 smällar och en jaktsäsong, fungerar till fullo, än iaf och det är väl just det man kanske är lite orolig för, att den ska lägga ner mitt i jakten med fulla kikarn med vatten eller fukt.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Sewen » 14 aug 2019, 19:45

Kör med trijicon 1-6x24 med röd triangel i snabbläste. Har även en trijicon 2,5-12x56 till vak. Gillar tanken med att ha samma riktmedel så långt som möjlig så hjärnan inte behöver ställa om. Men antagligen är det bara en fix idé.
Den lilla är grym! Tycker det är mindre tubseende i den än polarens aimpoint. Den fanns ju först i 1-4x24 så det kanske finns till bra pris beggat. Ska dock sägas att jag ej går med hund. Har den endast vid övning och drevjakt.
Sewen

Inläggav Flex » 14 aug 2019, 20:07

Kolla in WELTER 1-6X24 snuskigt bra för det priset.
Brett synfält och grymt vidvinkelokular

Mvh
Bergara BA13 Take Down 222rem Delta 4-24x50. Svemko Hunter.

Yukon Photon RT När man vill se i mörkret.

Jagar endast predatorer.
Användarvisningsbild
Flex

Inläggav NickeF » 14 aug 2019, 20:50

Har en Steiner Ranger 1-4 som jag är nöjd med, auto-off på belysningen saknas dock.
Köpte den för ca 6500 när Steiner hade något jubileum, men såg att den ligger runt 11 nu så den faller bort.

Kanske finns beggad?
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav nurkov » 16 aug 2019, 07:33

Delta 1-6x24 kanske :D
Man ska jaga med drever och Alpenländische dachsbracke :)
SeJch Nattslagets Nickel driver alla tre djurslagen.
Nicke som han heter söker en tik för parning.
Alpenländische dachsbracke Lilly od Kuhade
Användarvisningsbild
nurkov

Inläggav Jaktinorr » 16 aug 2019, 10:35

nurkov skrev:Delta 1-6x24 kanske :D

Haft en Delta titanium 2.5-15x50 som jag vart nöjd med så en sån hade det absolut kunnat bli. Dock glömde jag skriva det att jag är ute efter en lätt kikare runt 400g. De enda jag vet är som klarar det är leupold v6 samt trijicon accupoint 1-4x24.. Andra? :)
Jaktinorr

Inläggav Laikamannen » 16 aug 2019, 17:39

Kolla på Vortex 1-8*24

Har en som jag faktiskt är imponerad av sett till priset. Riktmedlet är lite speciellt men ruskigt snabbt att skjuta med.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Återgå till Kikarsikten / Optik