Vridmontage - gjorde jag rätt här?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vridmontage - gjorde jag rätt här?

Inläggav Tomps » 11 aug 2019, 14:53

Måste bara fråga den kunniga skaran angående ett recknagel vridmontage som jag har på en dubbelstudsare.

Häromdagen fick jag för mig att testa hur anläggningen blir om jag flyttar fram kikarsiktet en aning, från att ha båda ringarna framför justerhuset på ett lågförstorande zeiss diavari classic, till att bakre ringen ligger precis bakom justerhuset.

Med vridmontaget åtskruvat lossade jag båda överdelarna på ringarna och lyfte upp siktet. Jag lade sedan siktet längre fram, men för att få hyfsat ögonavstånd lossade jag bakre låset (G9 heter det) och flyttade det så långt bak på fästplattan som möjligt.

Efter att ha kollat att siktet låg rätt så skruvade jag fast ringöverdelarna igen (växelvis med insexnyckel). Jag testade att ta av och på några gånger utan att det kärvade, känns inte som det är några spänningar. När siktet ligger i rätt läge så finns en liten luftspringa mellan bakre låset och plattan - och när jag vrider fast bakre låset finns luftspringan kvar. Jag minns inte om det var så innan, men antar att det är bättre så än om låset hade pressat ned siktet mot plattan, för då skapas ju en spänning.

Jag har aldrig grejat med vridmontage innan- någon som kan säga Ifall jag gjort rätt eller glömt något viktigt?
Användarvisningsbild
Tomps

Re: Vridmontage - gjorde jag rätt här?

Inläggav potatiskastare » 11 aug 2019, 16:22

Det skall vara en gnutta spänning. Det får inte vara luft under bakre ringen. Gör om gör rätt...

Är det luft mellan kommer låsregeln ta den kraften och det fungerar inte i längden. Men det skall alltså bara vara en gnutta man skall behöva lyfta för att vrida in siktet på basen.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Tomps » 11 aug 2019, 19:45

potatiskastare skrev:Det skall vara en gnutta spänning. Det får inte vara luft under bakre ringen. Gör om gör rätt...

Är det luft mellan kommer låsregeln ta den kraften och det fungerar inte i längden. Men det skall alltså bara vara en gnutta man skall behöva lyfta för att vrida in siktet på basen.

Tack, men hur justeras detta? Plattan är ju där den är, vridlåset - kan man justera höjden där med distanser etc? Eller går det att justera vinkeln i främre foten?

Tacksam för all hjälp!

Edit: när jag tittade noggrannare så är det en liten luftspalt mellan plattan och låset innan jag vridit åt. När jag vrider åt pressar gripklorna ned hela ekipaget mot plattan, så att det blir tight mot en mindre utstickande yta på låsringen. Kan dock inte se om det är 100% tight.
Allra helst ska det alltså vara motsatt förhållande, dvs att man ska behöva lyfta upp siktet på plattan en liten gnutta?
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav potatiskastare » 11 aug 2019, 21:52

Precis! Det får inte vara så att gripklon pressar ned ringen.

Om det inte går att justera på dina ringar vet jag inte hur man gör. När jag en gång gjorde egna ej justerbara ringar slipade jag in dem så det blev som det skall.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Tomps » 12 aug 2019, 00:21

potatiskastare skrev:Precis! Det får inte vara så att gripklon pressar ned ringen.

Om det inte går att justera på dina ringar vet jag inte hur man gör. När jag en gång gjorde egna ej justerbara ringar slipade jag in dem så det blev som det skall.

Ok, är med på resonemanget - vad jag kan se är den rimligaste lösningen en eller flera distansplattor i själva låset med gripklor, dvs den undre delen som ringen är fäst i. Luftspalten är sisådär inte mer än 0.5 mm och bygger man på med en passande bricka/brickor så blir det tight. Får höra med en återförsäljare. Jag är faktiskt tveksam till om förhållandet var annorlunda innan jag flyttade kikaren, för jag har inget minne av att det var något som helst motstånd tidigare när jag vred på kikaren, snarare samma förhållande som nu.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Knallkorken » 12 aug 2019, 00:49

Visst har du två bultar, en ifrån varsitt håll, som fäster främre ring med vridklack?
Lossa dessa litegrann när kikaren är vriden på plats, men innan du drar bakre klon. Dra åt när bakre fäste sittet rätt. Där kanske finns tolerans så det räcker...värt ett försök.
Knallkorken

Inläggav .223 Ack Imp » 12 aug 2019, 08:20

Som knallkorken skriver så har du den justeringen i den främre ringen alternativt med brickor i den bakre.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inläggav vanja05 » 12 aug 2019, 09:20

.223 Ack Imp skrev:Som knallkorken skriver så har du den justeringen i den främre ringen alternativt med brickor i den bakre.

Brukar var runda distanser på bakre man bytar
Mitt hjärta brinner för trasiga barn!!!
Min största rädsla är att dö och ha pengar på banken som någon annan skall handla upp!
Sen är jag medlem i båda förbunden.
Mvh Jerry .
vanja05

Inläggav Tomps » 12 aug 2019, 10:28

vanja05 skrev:
.223 Ack Imp skrev:Som knallkorken skriver så har du den justeringen i den främre ringen alternativt med brickor i den bakre.

Ok, det har jag inte tänkt på - det finns två skruvar från varsitt håll där. Men jag trodde dessa var för finjustering i sida, inte höjd?
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav potatiskastare » 12 aug 2019, 10:41

Låter som du hittar rätt om det är en skruv från vart håll på främre. Där skall du kunna finlira in höjden på bakre ringen så den precis behöver lyftas och i neutralläget alltså står själv på basen. Låsningen skall sedan endast fixera i sidled.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Knallkorken » 12 aug 2019, 11:46

Tomps skrev:
vanja05 skrev:

Ok, det har jag inte tänkt på - det finns två skruvar från varsitt håll där. Men jag trodde dessa var för finjustering i sida, inte höjd?
Sidojusteringen sker i bakre.
Mellanlägget för att justera höjden är även excentrisk. Vrides för sidojust.
Knallkorken

Inläggav Tomps » 12 aug 2019, 19:21

Tackar för vägledning! Då ska jag ge mig på ett försök ikväll, återkommer.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Tomps » 13 aug 2019, 23:04

Sådär, nu gjorde jag ett försök. Lossade skruvarna från varsitt håll i främre fästet - då damp bakre delen av siktet ned dikt an mot plattan. Jag drog åt skruvarna igen och vred ut siktet så att bakre låset kom utanför plattan. Sedan lossade jag skruvarna försiktigt och justerade höjden på bakre låset så att det tar i aningens litegrann och vred åt skruvarna igen.
När jag vrider på siktet känns ett mycket litet motstånd när låset går upp över plattan och man känner också att låset "glider" på plattan med kontakt hela tiden. Gripklorna går ut och fäster utan att kärva eller ändra läget.

Tror jag lyckades, men nu får jag nog ut och panga och justera kikaren :)

Tack för vägledning- nu hoppas jag att det blir bra!
Användarvisningsbild
Tomps

Återgå till Kikarsikten / Optik