Fråga om parallaxfel

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Fråga om parallaxfel

Inläggav Jojje80 » 10 aug 2019, 19:16

Många verkar inte vilja ta i en kikare utan parallaxjustering när det kommer till 22or.
En nyfiken fråga är hur stort felet i praktiken kan bli ut till 100m med en kikare med fast parallax på 100m?
Har man studsare med kikare som har fast parallax på 100m måste ju 180m bli lika tokigt som 20m eller tänker jag fel?
På luftgeväret har jag en kikare med fast parallax på 100yards och skjuter man på 10m så har inte jag märkt annat än att man får justera fokuset.
Kan man räkna ut i mm hur stort felet kan bli?
Post hoc ergo propter hoc...
Användarvisningsbild
Jojje80

Re: Fråga om parallaxfel

Inläggav jdrotz » 10 aug 2019, 20:05

Jag är också nyfiken på detta. Bra frågeställning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Giobbi » 10 aug 2019, 20:08

Fast parallax är från en viss distans till oändligheten. :)
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav potatiskastare » 10 aug 2019, 20:46

Det här är lite av en tvåstegsraket. Parallaxfelet kan aldrig bli jättestort på avstånd kortare än det parallaxfria. Däremot kan det bli väldigt stort på avsevärt längre avstånd än det parallaxfria. Edit; Söker ni hittar ni en formel för detta.

Parallaxfrihet är egentligen att ha skärpa på både mål och riktmedel samtidigt. Rent optiskt innebär det att de ligger i samma plan, och eftersom de ligger i samma plan kan det inte bli några vinkelfel. Det handlar alltså om både skärpa och precision.

På en .22 vill man ofta kunna skjuta på riktigt kort håll. Då vill man kunna få skärpa på kort håll och det är här de flesta vanliga kikare får problem. Men om man permanent ställer siktet på att vara parallaxfritt på riktigt kort håll blir felet stort på längre håll.

Orsaken kan alltså kanske förklaras i avståndsrelationen. Med en .22 vill man kanske skjuta 10-100m. En faktor 10. Med gamla klass 1 bettan kanske vi talar om 50-150m. En faktor 3. Det funkar ganska bra om man permanent ställer in i mitten. Långhållsskyttar som skjuter 100-1000 skulle heller inte vilja vara utan parallaxratten.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Raggarö » 10 aug 2019, 20:56

En liten tråd (med potatiskastarens formel):

http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=24&t=11342

Det finns en långrandig text någonstans i min dator, jag letar vidare....

Edit: Hittade den långrandiga/torra engelska versionen:

http://rimfirebenchrest.com/articles/parallax.html

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Jojje80 » 10 aug 2019, 22:50

potatiskastare skrev:Det här är lite av en tvåstegsraket. Parallaxfelet kan aldrig bli jättestort på avstånd kortare än det parallaxfria. Däremot kan det bli väldigt stort på avsevärt längre avstånd än det parallaxfria. Edit; Söker ni hittar ni en formel för detta.

Parallaxfrihet är egentligen att ha skärpa på både mål och riktmedel samtidigt. Rent optiskt innebär det att de ligger i samma plan, och eftersom de ligger i samma plan kan det inte bli några vinkelfel. Det handlar alltså om både skärpa och precision.

På en .22 vill man ofta kunna skjuta på riktigt kort håll. Då vill man kunna få skärpa på kort håll och det är här de flesta vanliga kikare får problem. Men om man permanent ställer siktet på att vara parallaxfritt på riktigt kort håll blir felet stort på längre håll.

Orsaken kan alltså kanske förklaras i avståndsrelationen. Med en .22 vill man kanske skjuta 10-100m. En faktor 10. Med gamla klass 1 bettan kanske vi talar om 50-150m. En faktor 3. Det funkar ganska bra om man permanent ställer in i mitten. Långhållsskyttar som skjuter 100-1000 skulle heller inte vilja vara utan parallaxratten.

Tack!

Raggarö skrev:En liten tråd (med potatiskastarens formel):

http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=24&t=11342

Det finns en långrandig text någonstans i min dator, jag letar vidare....

Edit: Hittade den långrandiga/torra engelska versionen:

http://rimfirebenchrest.com/articles/parallax.html

Raggarö

Tack!
Post hoc ergo propter hoc...
Användarvisningsbild
Jojje80

Återgå till Kikarsikten / Optik