Kahles Helia rf 10x42?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Kahles Helia rf 10x42?

Inläggav Jäääger » 06 aug 2019, 10:18

Hej,

ni som har dessa. vad tycker ni?
nåt att lägga pengarna på?

typ hälfen av en swarre eller zeiss....känns inte lika svettigt. :lol: :lol: :lol:
Jäääger

Re: Kahles Helia rf 10x42?

Inläggav TehMeister » 06 aug 2019, 12:19

Jag har en 8x42, det finns några saker som kunde varit bättre: ”linsskyddet” är riktigt jäkla osmidigt och ligger mest hemma, vilket enligt min mening tappar själva tanken med det.
De två olika tuberna har två olika färgnyanser, en med varmare ljus och en något kallare ljus, vilket är lite störande för mig. Det har säkert med avståndsmätaren att göra. Trodde först att det var fel på min, men jag kollade på två st på Elmiamässan och de hade samma symptom. Annars är den jäkligt nice! Mäter snabbt och har bra skymningsvärde, och som du själv nämner halva priset av en Swarovski. För mina behov befogar det helt enkelt inte att lägga +25k på en handkikare med avståndsmätare.
Blaser, en sida-sida & en Tax, mycket mer behöver jag inte.
Användarvisningsbild
TehMeister

Inläggav johning » 06 aug 2019, 22:23

Jäääger skrev:Hej,

ni som har dessa. vad tycker ni?
nåt att lägga pengarna på?

typ hälfen av en swarre eller zeiss....känns inte lika svettigt. :lol: :lol: :lol:

Jag har en 10x. Har bara hunnit testa den under ett fåtal gånger ännu; så jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet.

Kan skriva under på ovanstående att det ÄR skillnad mellan tuberna i färgåtergivning. Skärpan kan även justeras individuellt på varje tub (De kikare jag har/har haft har alla endast haft justeringsmöjlighet på en tub) och jag upplever att den är känslig med hur man sätter skärpan. Skillnaden i färgåtergivning mellan tuberna är något som egentligen inte stör mig; och inget jag egentligen märker av. MEN visst är det en märkbar skillnad om man tänker på det.

Jag tror vidare att Kahles uppger att den ska mäta ut till 1700m(?) Det har i vart fall aldrig jag lyckats med. Ut till 6-700m har det vart rätt enkelt att mäta t ex träd eller andra något mindre objekt. På en kilometer har jag lyckats med bl a husfasader. Men efter en km börjar det bli kinkigt. Ut till 500m upplever jag den dock som väldigt "säker" på mätningen. Att ta enstaka träd eller andra objekt som man naturligt kan stöta på under jakt är inga problem. Senast igår mätte jag ett rådjur på 480m upprepade gånger och utan problem. Det rörde sig dessutom mot mig i normal gångfart; och då hänger avståndsmätaren med.

Rent optiskt har jag inget att klaga på. Den kikare jag testat vid sidan av denna under samma tillfälle har vart en Vertex Talon 8x42 (Som åtminstone för några år sedan fick väldigt bra omdömen kontra pris. Tror det ligger på strax under 5000kr?) och Kahles kikaren är märkbart bättre (Fattas bara annat med tanke på priset)

Så länge man är medveten om att man faktiskt inte får en Swarre, Zeiss eller Leica så är Kahles RF helt klart bra och prisvärd. Men den är inte lika bra som de som kostar dubble pengen.

PS. Överväg en 8x istället för 10: Skulle jag göra om mitt köp så hade det blivit en 8x istället.

Linsskydden är som ovan nämnt; rätt värdelösa. Jag är övertygad om att det kommer komma eftermarknadshprylar som ersätter dessa.
johning

Inläggav Jäääger » 07 aug 2019, 08:06

Tack för fina och långa svar! :D

Det här med färgåtergivningen och individuell justering av varje tub kände jag inte till....men det kanske man får ta...

det regnade här igår så bra linsskydd vill man ju ha....

ja...ni gjorde det inte lättare för mig att motivera inköpet....men tack!
Jäääger

Inläggav Kronhjorten » 07 aug 2019, 08:12

Jäääger skrev:Tack för fina och långa svar! :D

Det här med färgåtergivningen och individuell justering av varje tub kände jag inte till....men det kanske man får ta...

Jag instämmer väl med övriga men det här med individuell justering tror jag att det är på alla kikare med avståndsmätare, det är för att du ska kunna se informationen från mätningen tydligt.

Som sagt, värd sitt pris men förvänta dig ingen Swarre, Zeiss eller leica i varken mätning eller optik.
Jag sålde min pga att jag kräver lite mer prestanda i mätningen, optiken tyckte jag var ok.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav johning » 07 aug 2019, 10:32

Kronhjorten skrev:

Jag instämmer väl med övriga men det här med individuell justering tror jag att det är på alla kikare med avståndsmätare, det är för att du ska kunna se informationen från mätningen tydligt.

Som sagt, värd sitt pris men förvänta dig ingen Swarre, Zeiss eller leica i varken mätning eller optik.
Jag sålde min pga att jag kräver lite mer prestanda i mätningen, optiken tyckte jag var ok.

Jag har bara tittat i Swarres EI Range.
- Hur tycker du Kahles RF står sig optiskt i jämförelse med storfräsarna här ovan?

Prestandan vad gäller RF-funktionen är som sagt inte vad Kahles uppger; det kanske går att mäta upp till 1500m en bra dag, med medvind och solen i ryggen etc. Dvs. Under optimala förhållanden samt på ett mål som reflekterar bra. Jag skulle dock säga att i åtminstone min kikare fyller RF-funtionen ingen praktiskt funktion för jakt bortom låt säga omkr 900m-1km.
- Det var förvisso inget jag heller hade räknat med. Vis av erfarenhet från andra avståndsmätare så har jag hittills aldrig snubblat över någon som mätt till det avstånd som tillverkaren uppger.

För min egen del är det dock inget problem; jag använder kikaren uteslutande för jakt på de avstånd det kan bli frågan om i Sverige. Och om jag någonsin kommer iväg på t ex någon form av bergsjakt där avstånden kan bli lite längre; så kommer ändå Kahles-kikarens RF-funktion räcka till för min del.
- Jag kommer ändå aldrig ta något skott bortom kilometern :roll:

Ska man däremot använda sin kikare under t ex tävling så skulle jag alla dagar i veckan rekommendera att lägga lite mer pengar på någon av tidigare nämnda modeller.
Och once again: Titta i både 8 och 10x innan du bestämmer dig. 10x har sina fördelar; men jag skulle nog trots allt välja 8x i första hand.

johning

Inläggav johning » 07 aug 2019, 10:32

Kronhjorten skrev:

Jag har bara tittat i Swarres EI Range.
- Hur tycker du Kahles RF står sig optiskt i jämförelse med storfräsarna här ovan?

Prestandan vad gäller RF-funktionen är som sagt inte vad Kahles uppger; det kanske går att mäta upp till 1500m en bra dag, med medvind och solen i ryggen etc. Dvs. Under optimala förhållanden samt på ett mål som reflekterar bra. Jag skulle dock säga att i åtminstone min kikare fyller RF-funtionen ingen praktiskt funktion för jakt bortom låt säga omkr 900m-1km.
- Det var förvisso inget jag heller hade räknat med. Vis av erfarenhet från andra avståndsmätare så har jag hittills aldrig snubblat över någon som mätt till det avstånd som tillverkaren uppger.

För min egen del är det dock inget problem; jag använder kikaren uteslutande för jakt på de avstånd det kan bli frågan om i Sverige. Och om jag någonsin kommer iväg på t ex någon form av bergsjakt där avstånden kan bli lite längre; så kommer ändå Kahles-kikarens RF-funktion räcka till för min del.
- Jag kommer ändå aldrig ta något skott bortom kilometern :roll:

Ska man däremot använda sin kikare under t ex tävling så skulle jag alla dagar i veckan rekommendera att lägga lite mer pengar på någon av tidigare nämnda modeller.
Och once again: Titta i både 8 och 10x innan du bestämmer dig. 10x har sina fördelar; men jag skulle nog trots allt välja 8x i första hand.

johning

Inläggav Bweman » 11 aug 2019, 20:38

Slår helian en delta forest 10x50 kikare? Eller betalar man bara för avståndsbedömningen?
Bweman

Inläggav johning » 12 aug 2019, 07:57

Har aldrig tittat i den.
- Den slår i vart fall Vortex Talon. Kan inte sæga att skillnaden ær enorm; men det ær i vart fall mærkbart.

Jag skulle ærligt talat nog Vilja påstå att man betalar en hel del før rf-funktionen, ett relativt litet och behændigt format, mærket (trots att den ær gjord i Kina, eller vart det nu ær; så har den ett fint namn skrivet på sig)

Som sagt; optiskt ær den helt klart bra; men den ær inte lika bra som t ex en Swarre. Swarren kostar dock dubbelt så mycket... men den ær långt från dubbelt så bra. Samma sak med Vortex och t ex Deltan; de må kosta omkr hælften; men de ær långt bættre æn "hælften så bra"
- Små kvalitetsskillnader i all optik blir pløtsligt svindyra. Det ær bara så det ær...
johning

Återgå till Kikarsikten / Optik