Nytt sikte till hva 1640, vilket märke? Leupold eller Minox?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Nytt sikte till hva 1640, vilket märke? Leupold eller Minox?

Inläggav Simpan77 » 05 aug 2019, 10:04

Hej,

Vet att det finns oändligt många trådar om olika optik osv.. har läst mer eller mindre allt som går att få tag på men tycker ändå att denna tråden behövs.

Det är så att jag letar efter ett vak/allround sikte, mest rådjur och räv men också ev. älg.
Det ska sitta på en Husqvarna 1640, jag har nu fått erbjudande att köpa VX-R 3-9x50 eller ett minox zx 5i 2-10x45 för 5000kr.. Kommer jag bli nöjd med båda? Vilket av dem är bäst? Finns det andra alternativ som är bättre?

VX-R är ju ganska väletablerat å finns många åsikter och omdömen att läsa, däremot Minox, hur bra är det? ZE verkar ju omtyckt men hur är det med ZX, kommer jag lida av 45glugg istället för 50?

Ni som använt minox ZX, dela gärna med er av erfarenheterna!

Tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar
Simon
Simpan77

Re: Nytt sikte till hva 1640, vilket märke? Leupold eller Mi

Inläggav jansimon » 05 aug 2019, 10:22

Bra tråd.

Har titta i Minox ZE och jag blir grymt sugen att handla. Dock 1-5i modellen.

Minox 2-10x45 är nog mer allround. Då har den några år på nacken. Hittar bara 50mm idag.

Har en 2.5-10 Nikon och konstaterar att jag har vid flera tillfällen insett att jag behöver en med lägre förstoring. Gris på 10m. Avstånd är lite komplicerat med 2.5x som minsta. Att ha 3x som lägsta skulle jag personligen inte tycka om.

Vad gäller skillnaden 45 eller 50mm. Är jag inte rätt person att svara. Jag kan ana att kvalitén på glasen också spelar roll. Tror att Minoxen (beroende på hur bra ZX-modellen är) håller jämna steg med VX-R:en.

Båda märkena har 30års garanti.
Classic Mch Bock 12/70 Vänster (jaja... jag vet.. Inte mitt bästa köp precis..)
Tikka T3 Lite 308W Vänster med Sonic 35 & Nikon Monarch E 2.5-10x56 IL
jansimon

Ort: Bergstena Västra Götaland, men bördig Västerbotten SAIK!

Inläggav Simpan77 » 05 aug 2019, 11:20

jansimon skrev:Bra tråd.

Har titta i Minox ZE och jag blir grymt sugen att handla. Dock 1-5i modellen.

Minox 2-10x45 är nog mer allround. Då har den några år på nacken. Hittar bara 50mm idag.

Har en 2.5-10 Nikon och konstaterar att jag har vid flera tillfällen insett att jag behöver en med lägre förstoring. Gris på 10m. Avstånd är lite komplicerat med 2.5x som minsta. Att ha 3x som lägsta skulle jag personligen inte tycka om.

Vad gäller skillnaden 45 eller 50mm. Är jag inte rätt person att svara. Jag kan ana att kvalitén på glasen också spelar roll. Tror att Minoxen (beroende på hur bra ZX-modellen är) håller jämna steg med VX-R:en.

Båda märkena har 30års garanti.

Ja minoxen är 1,5 år (enligt säljaren) gammal med registrerad garanti, nån minoxexpert får gärna höra av sig och meddela vad som skiljer på dem men också mellan ZE och ZX :D

Okej! Ja jag känner också att kanske 3 är för högt som lägsta.. kanske får tänka om lite, bästa hade varit två sikten med qrfäste hehe men som student tillåter inte plånboken det.. :/

Nej exakt, känns inte som om ljusinsläppet skiljer så mycket utan att det mer beror på linser osv, 45 blir ju lite mer praktiskt också..
Okej, men 5000, är inte det lite saftigt? Finns en på Torsbo för 6795 och den är ju ny..
Simpan77

Inläggav jansimon » 05 aug 2019, 11:35

Ja intressant om någon kan kommentera skillnaden på ZX och ZE!

Kanske relevant med 5000kr. Lite beroende på skick förstås. Men ge ett lite lägre bud. Men det kanske är med ringar också, så det får du kanske ta i beaktning? Men frågan är fri så ställ den! :D
jansimon

Inläggav TehMeister » 05 aug 2019, 12:12

ZE modellen är tillverkad i Tyskland och håller betydligt högre kvalitet på glasen än ZX (tidigare ZA) modellen har.
Lite som att jämföra Zeiss Victory serie mot Zeiss Conquest.

Har haft en Minox ZA och tyckte den var bra för de 2,000kr jag gav för den. Men hade inte gett 5,000kr.
Blaser, en sida-sida & en Tax, mycket mer behöver jag inte.
TehMeister

Inläggav Simpan77 » 05 aug 2019, 12:49

jansimon skrev:Ja intressant om någon kan kommentera skillnaden på ZX och ZE!

Kanske relevant med 5000kr. Lite beroende på skick förstås. Men ge ett lite lägre bud. Men det kanske är med ringar också, så det får du kanske ta i beaktning? Men frågan är fri så ställ den! :D

Ja verkligen! Läste ett test på internet från netjakt.se där de mer eller mindre påstår att det inte är någon stöere skillnad mellan ZX och ZE, intressant att vissa verkar tycka annorlunda!

Inga ringar och inga lock, bara kikarsiktet, han går inte en krona under 5.. får väl ha is i magen å leta vidare men är ju snart bockjakt! :(
Simpan77

Inläggav Simpan77 » 05 aug 2019, 12:51

TehMeister skrev:ZE modellen är tillverkad i Tyskland och håller betydligt högre kvalitet på glasen än ZX (tidigare ZA) modellen har.
Lite som att jämföra Zeiss Victory serie mot Zeiss Conquest.

Har haft en Minox ZA och tyckte den var bra för de 2,000kr jag gav för den. Men hade inte gett 5,000kr.

Som jag skrev i tidigare svaret verkar det som om det inte skiljer så mycket? Men du anser att skillnaden är stor alltså?.. :/
Hehe 2000, ja det var billigt.. kostar ju ändå mellan 7-8 ny :wink:

Men okej, inte värt 5k alltså, är leupold vxr bättre då eller?
Simpan77

Inläggav jansimon » 05 aug 2019, 12:58

Kollar man på AstroSweden mellan de olika modellerna så har båda Schott-linser

Kanske värt att slå en pling till AstroSweden och fråga?!

Skickat från min H8324 via Tapatalk
jansimon

Inläggav TehMeister » 05 aug 2019, 13:31

ZX modellen är i alla fall ihopsatt i Amerika och ZE Europa. Finns kanske olika ”nivåer” på linserna?
Blaser, en sida-sida & en Tax, mycket mer behöver jag inte.
TehMeister

Inläggav Simpan77 » 05 aug 2019, 13:58

Har googlat runt en del och det verkar som om ZA har sämre linser än både ZX och ZE, men att ZX och ZE har mer eller mindre samma optik. ZX verkar dock endast vara ihopsatt och testad i Tyskland medan ZE är tillverkad i Tyskland.

Optiken i ZX skall vara tillverkad i Tyskland dock så det är väl tub osv som är tillverkat i andra länder.
Stämmer detta så känns det ju som om ZX är ett bra köp och att ZA är sämre vilket förklarar varför tidigare skribent i tyckte det va nåt att hänga i julgranen.

Men ändå, 5000kr känns saftigt tycker.. :/ ingen som har nåt sikte att sälja? 8)
Simpan77

Inläggav Alcibiade » 06 aug 2019, 20:37

TehMeister skrev:ZX modellen är i alla fall ihopsatt i Amerika och ZE Europa. Finns kanske olika ”nivåer” på linserna?

Nope, det stämmer inte. ZX är ihopsatt i Tyskland vilket innebär att ett större antal komponenter kan komma från andra länder än Tyskland, som till exempel, Kina, Japan, USA etc etc och siktena sätts ihop i fabriken i Wetzlar och man kör en kvalitetskontroll där. Linserna i ZX är Schottglas av riktigt bra kvalitet.

ZE5.2 är Made in Germany, vilket innebär att större delen av siktet innehåller tyska komponenter och hela tillverkningen görs i Tyskland. Linserna är också Schott av aningen bättre kvalitet men väldigt marginellt i förhållande till ZX. Ungefär som mellan en Swarovski Z6 och Z8 eller Leica Magnus och Leica Fortis. Skillnaden finns men inget man slåss av.
Den större skillnaden mellan ZE5.2 och ZX bortsett från den lilla på optiken, är att ZE5.2 är MILjusterat medan ZX är MOAjusterat, finishen är mer exklusivt gjord på ZE5.2, rattarna är stiligare och belysningsmodulen bättre. Den absolut största skillnaden är dock att ZE5.2 är 100% dagsbelyst och glasfiberbelysningen som används av ZE5.2 är troligen en av de absolut finaste jag har sett, där inget ljus reflekteras utanför punkten och blöder inget i resten av riktmedlet, vilket är ganska unikt. ZX kommer i en mindre exklusiv låda med vanliga bikinilinskydd meda ZE5.2 kommer i en mer exklusiv låda med neoprenskydd.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav Simpan77 » 07 aug 2019, 08:17

Alcibiade skrev:
TehMeister skrev:ZX modellen är i alla fall ihopsatt i Amerika och ZE Europa. Finns kanske olika ”nivåer” på linserna?

Nope, det stämmer inte. ZX är ihopsatt i Tyskland vilket innebär att ett större antal komponenter kan komma från andra länder än Tyskland, som till exempel, Kina, Japan, USA etc etc och siktena sätts ihop i fabriken i Wetzlar och man kör en kvalitetskontroll där. Linserna i ZX är Schottglas av riktigt bra kvalitet.

ZE5.2 är Made in Germany, vilket innebär att större delen av siktet innehåller tyska komponenter och hela tillverkningen görs i Tyskland. Linserna är också Schott av aningen bättre kvalitet men väldigt marginellt i förhållande till ZX. Ungefär som mellan en Swarovski Z6 och Z8 eller Leica Magnus och Leica Fortis. Skillnaden finns men inget man slåss av.
Den större skillnaden mellan ZE5.2 och ZX bortsett från den lilla på optiken, är att ZE5.2 är MILjusterat medan ZX är MOAjusterat, finishen är mer exklusivt gjord på ZE5.2, rattarna är stiligare och belysningsmodulen bättre. Den absolut största skillnaden är dock att ZE5.2 är 100% dagsbelyst och glasfiberbelysningen som används av ZE5.2 är troligen en av de absolut finaste jag har sett, där inget ljus reflekteras utanför punkten och blöder inget i resten av riktmedlet, vilket är ganska unikt. ZX kommer i en mindre exklusiv låda med vanliga bikinilinskydd meda ZE5.2 kommer i en mer exklusiv låda med neoprenskydd.

Det låter som du har koll på serierna, är zx 5i 2-10x45 värt 5000kr?
Är det någon skillnad på 2-10x45 och 2-10x50 förutom gluggen?
Simpan77

Inläggav Alcibiade » 07 aug 2019, 08:24

5000 kr tycker jag är ett superpris för ett sånt sikte. När Svensk Jakt gjorde ett test för ett antal år sen, rankade de optiken i Minox i samma nivå som Swarovski Z6 och Zeiss V8. Även om någon skulle möjligen tycka lite olika kring det så ger det ändå en mycket klar indikation om hur vassa de är.
Utöver gluggen finns det ingen annan skillnad mellan dem.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav Simpan77 » 07 aug 2019, 08:37

Alcibiade skrev:5000 kr tycker jag är ett superpris för ett sånt sikte. När Svensk Jakt gjorde ett test för ett antal år sen, rankade de optiken i Minox i samma nivå som Swarovski Z6 och Zeiss V8. Även om någon skulle möjligen tycka lite olika kring det så ger det ändå en mycket klar indikation om hur vassa de är.
Utöver gluggen finns det ingen annan skillnad mellan dem.

Okej! Ja man kanske ska slå till ändå, men samtidigt går det att köpa nytt från Torsbo för 6700kr.. sitter med en redfield revenge 2-7x34 för tillfället och det är ju inte mycket att hänga i julgranen direkt.. :/

Kommer jag ångra mig genom att inte köpa 50 glugg tro? 45 borde väl duga kanske.. varför ska optik vara så sjukt svårt att välja!

Men Minox, skulle du säga att det slår meopta meostar, leupold vx-r, delta optical titanium etc? Vilket är mest bang for buck i den prisklassen? Som sagt, ändamålet ska vara räv och rådjur men också ev älg, kommer ha till vak, pyrsch osv
Simpan77

Återgå till Kikarsikten / Optik