Kahles Helia eller Kahles helia?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Inläggav DeWe » 22 jul 2019, 18:17

Tja. Nybörjare här!
Jag är nybakad jägare som har många frågetecken på mycket som har med jakt och vapen att göra. Här kommer en fråga gällande sikten, som jag gärna skulle vilja höra eran åsikt på.

Jag har valt ett sikte som jag ska hämta om några veckor (har köpt ett paket och väntar på vapenlicensmaskineriet) det är ett Kahles Helia CSX 1,5-6x42.
Nu har jag fått lite beslutsångest över om jag ska ta det, eller välja ett Kahles Helia 2-10x50i
Då jag mestadels kommer att jaga i skymning/kväll så är det väl bra med mycket ljusinsläpp och tänker att ett 50mm sikte måste vara bättre än ett 42?
Har också läst någonstans att CSX 1,5-6x42 är ett äldre sikte och eventuellt inte har lika bra optik/linser än de något mer nyproducerade.
Har också läst lite här på forumet att Kahles Helia 2-10x50i är lite ljussvag i rödpunkten under dagsljus? Kan ju vara trevlig att ha ett sikte som funkar lika bra på dagen som kvällen.
Kahles Helia 1,5-6x42 ligger på straxt under 13.000:- och Kahles Helia 2-10x50i ligger straxt under 15.000:-
Vad tror ni, är det värt att lägga på 2000:- för Kahles Helia 2-10x50i ?
Eller har ni rent av någon annan rekommendation på ett bra allroundsikte?
/Daniel
DeWe

Re: Kahles Helia eller Kahles helia?

Inläggav sevehem » 22 jul 2019, 18:30

Belysning behöver du ändå inte på dagen, välj ett riktmedel som syns även på dagen. Jag tror att du faktiskt blir nöjdare med x50 siktet. Jag har själv ett större och ett smidigt sikte till två olika bössor och skulle jag vara tvungen att bara ha en så hade det blivit x50-gluggen. Den klarar fler situationer helt klart.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Kronhjorten » 22 jul 2019, 19:27

2-10 kommer ge dig mycket mer utrymma att växa i som jägare. Lägg på dom pengarna extra och siktet kommer fungera till allt i många år framöver.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav PeterC » 22 jul 2019, 19:45

Tycker de angivna priserna verkar vara i överkant.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav Hjortolle » 22 jul 2019, 21:10

Jag hade kört på 2-10x50 siktet. Riktigt fint sikte som går att köpa på jakt.se för 12500 :- med rabattkod 3g2j482p
Jag har modellen större 2,4-12x56 och är supernöjd med detta.
/Olle
Användarvisningsbild
Hjortolle

Inläggav cmk » 22 jul 2019, 21:32

Tycker också att priset låter högt - 13000 för en CSX? Det är otvivelaktigt en mycket bra kikare, men de kan väl fås begagnade för lite drygt halva det priset? Jag skulle tro att det är svårt att hitta några tillkortakommanden hos CSX, jämfört med "nya" Helia.

Om jag har förstått rätt så har Kahles "tvingats" av Swarovski (som äger Kahles) att inte konkurrera i deras marknadssegment. Därför har Kahles skalat i modellfloran, och man har jagat billigare lösningar. Vad jag förstår så är åtminstone Kahles kikare med avståndsmätare numera 'made in china' i stället för i Österrike. Kanske gäller det även andra produktlinjer också - jag vet inte. Är det därför sämre i så fall? Ingen aning, men det känns lite som utvecklingen hos Sako (före/efter Berettas köp) eller Winchester M70 pre/post-64).

Efter det lilla sidospåret tror jag att det är bättre att fundera på vad du ska jaga, och hur. Som ny jägare kommer du (förhoppningsvis) inte att ta skott på räv på 250m, så stor högstaförstoring är kanske inte så användbart som det först verkar.
För grisvak och lite blandad drev/vak/pyrsh på klövvilt är 6x oftast mer än tillräckligt. Och CSX är bra nog glasmässigt för ganska mycket, trots den mindre diametern.

Men om du vet att det kan bli mycket toppfågel och annat smått på längre håll, så 10x vara en fördel.

Personligen föredrar jag en låg lägstaförstoring om man får ett trångt skogspass, med kanske 30-40m som max skotthåll.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav 2310jensen » 22 jul 2019, 23:30

Ett återkommande tips, köp beg!

Om det är några några veckor kvar tills du ska hämta bössan så är det bara att leta en beg kahles istället, kommer ut i parti och minut. Har sålts två såna csx som du har tänkt köpa på forumet för 7000 den senaste månaden. 2-10x50 brukar gå för 10-11 på blocket. Helia 5 1,6-8x42 för 11-12.

Visst är det trevligt med nya grejer men mycket som säljs är knappt använt.

Edit ligger en csx här på säljes för 6500, bra pris.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav DeWe » 23 jul 2019, 20:21

Supertack för svaren som har städat upp lite i mitt förvirrade tillstånd. Överväger nu på ett begagnat sikte!
Jag kommer säkert återkomma med mera nybörjarfrågor! :D
DeWe

Inläggav 2310jensen » 24 jul 2019, 09:34

DeWe skrev:Supertack för svaren som har städat upp lite i mitt förvirrade tillstånd. Överväger nu på ett begagnat sikte!
Jag kommer säkert återkomma med mera nybörjarfrågor! :D

Klokt! Det är mycket man ska ha när man börjar som man kanske missar och det är inte heller lätt att veta vad man behöver.

Köper du en beg kvalitetskikare i bra skick och är rädd om den så får du ofta tillbaka pengarna om du kommer på att du behöver nåt annat för din jakt. På ny optik tappar du 20-30%.

Men om du ska köpa nytt brukar jakt.se med rabattkod vara svårslaget nu när kronan inte är värd nåt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
2310jensen

Återgå till Kikarsikten / Optik