Avståndsmätare

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Avståndsmätare

Inläggav J. Andersson » 24 jul 2019, 12:32

Jag har funderat på en avståndsmätare i många år men alltid snålat ur...

Nu beställde jag till sist en Leica 2400. Återkommer med omdöme. :D
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav jdrotz » 24 jul 2019, 12:52

Har en Nikon 550 nu som jag använt senaste 6-7 åren. Inget att använda som kikare direkt, men som avståndsmätare är den bra och lämnar inget mer att önska. Robust, smidig, vattentålig och jag har hittills inte behövt byta batteri i den.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav J. Andersson » 26 jul 2019, 16:09

Leica 2400 första intrycket - vilken pryl! :D :shock:

Har bara mätt hemma på gården än så länge, mot grannhus och björktoppar på bortåt 700 m.

Dyr ja, men varför har jag inte köpt en tidigare? :lol:
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Hilding » 26 jul 2019, 21:59

Har haft ett par Nikon som mätt skapligt rätt och med förväntade prestanda. Har nu en Leica 2400-r, skillnaden optiskt och mäthastighet är slående och allt detta i ett väldigt smidigt format, kommer förmodligen att klara av mina avstånd. Verkar som mätningar ut til 1500+ inte innebär några problem!
Artibus et armis recuperatur gloria

Jan Blomqvist
Hilding

Inläggav johning » 29 jul 2019, 13:57

Jag har bara testat några få avståndsmätare i det lägre/mittersta prissegmentet. Har en Leopold RX750 (Som f.ö är till salu) samt någon Bushnell och Nikon.
- Alla har haft det gemensamt att de inte precis vart några optiska under. De har dock alla mätt pålitligt och vart användarvänliga etc. För jakt,på avstånd som kan klassas som "ok"/"Normala" (Eller hur man nu ska uttrycka det) i Sverige så skulle jag säga att vilken avståndsmätare som helst gör jobbet så länge det är någorlunda ok ljusförhållanden. Just Leupolden har även en inbyggd funktion för hur många MOA/inch man ska hålla upp/skruva för olika avstånd. Har bara testat den på 6,5an och 223an ut till omkr 350m vill jag minnas; och gör man sin hemläxa så funkar den utmärkt... speciellt om man vart amerikan och hyst ett stort förakt för det metriska systemet :D
Nu har jag inte ens tittat i någon riktigt "fin"/dyr avståndsmätare. Men de få jag testat har inte på något sätt optiskt ens vart i närheten av att ersätta en handkikare av medioker kvalité. En avståndsmätare är förvisso lätt och liten; men jag tyckte det var ett irritationsmoment att släpa omkring på två prylar; så jag använder kikare med inbyggd mätare. Inte för att jag behöver det speciellt ofta... utan snarare för att det är roligt. Enda nackdelen som jag ser det är priset.

Det kanske har hänt en del på marknaden senaste åren; men om du vet med dig att du ska använda mätaren i sämre ljusförhållanden; då kan det nog vara värt att betala några extra slantar. Dyr eller billig; ut till låt säga 3-4 hundra meter så tycks alla ge mer eller mindre samma resultat när det kommer till mätvärdet. Dock är det ju rätt trevligt att faktiskt se vad man försöker mäta...
johning

Inläggav malx » 29 jul 2019, 15:34

johning skrev:Dyr eller billig; ut till låt säga 3-4 hundra meter så tycks alla ge mer eller mindre samma resultat när det kommer till mätvärdet. Dock är det ju rätt trevligt att faktiskt se vad man försöker mäta...

Också ungefär min erfarenhet. Har hittills inte testat en avståndsmätare som ger felaktigt resultat, det har varit +-1m mellan dem. Det som skiljer är det optiska att titta i dem och hur långt/mot vilka mål den ger något resultat alls. Leican är ju kungen på avstånd och hyfsad optisk men som jag betonat tidigare så har den också några akilleshälar vilket öppnar marknaden för en billigare/annan avståndsmätare om den har de funktionerna som leican saknar. Jag skulle hellre ta en avståndsmätare som bara klarar säg 600-700m om den samtidigt ger mig möjlighet att kolla olika avstånd på samtliga ekon den hittat på vägen när det finns mycket träd och buskar.
malx

Inläggav J. Andersson » 29 jul 2019, 20:27

Även om optiken verkar hyggligt skarp i Leican så är det ju ganska "jobbigt" att använda en monokikare någon längre stund. Det är nog inget att använda som handkikare för kontinuerlig spaning en hel kväll från ett pass.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav malx » 29 jul 2019, 20:52

J. Andersson skrev:Även om optiken verkar hyggligt skarp i Leican så är det ju ganska "jobbigt" att använda en monokikare någon längre stund. Det är nog inget att använda som handkikare för kontinuerlig spaning en hel kväll från ett pass.

Amen, jag lämnar hellre leican än min handkikare på toppjakten också.
malx

Inläggav GAUP » 29 jul 2019, 20:56

Leica gör en ypperlig handkikare med inbyggd avståndsmätare........ funkar för mig upp till max avstånd för min sexfemma..... Fast ni hittar inte den på biltema........
GAUP

Inläggav Kronhjorten » 30 jul 2019, 06:11

Men nu är ju kravet att den ska få plats i fickan. Huruvida man vill ha kikare+mätare eller kikare med mätare är en smaksak med olika för och nackdelar beroende på jaktform.

Har testat och jämfört en del och leican sticker ut i alla sammanhang.
Den nya 2800.com har fått finare riktmedel och ännu snabbare mätningar.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav fonkystuff » 30 jul 2019, 06:22

Jag har en zeiss avståndsmätare som jag gillar mycket. Mäter upp till 1000m och har imo tillräckligt bra optik så jag slipper ta med extra handkikare.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav Alcibiade » 30 jul 2019, 09:11

Kronhjorten skrev:Men nu är ju kravet att den ska få plats i fickan. Huruvida man vill ha kikare+mätare eller kikare med mätare är en smaksak med olika för och nackdelar beroende på jaktform.

Har testat och jämfört en del och leican sticker ut i alla sammanhang.
Den nya 2800.com har fått finare riktmedel och ännu snabbare mätningar.

+1 på det. 2800.com är verkligen sjukt bra och tar konceptet till en helt annan nivå.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav J. Andersson » 31 jul 2019, 08:37

Var ute en sväng igår kväll och testade Leican på långhåll.

Det var inga problem alls att gång på gång mäta avståndet till skorstenen på byns värmeverk på 2196 m.

Jag skulle ju egentligen ha tagit några steg 4 m bakåt, men man får nog ändå säga att den klarar de utlovade 2200 metrarna. :D
Användarvisningsbild
J. Andersson

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik