Avståndsmätare

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Avståndsmätare

Inläggav Canta » 27 jun 2019, 09:44

Ok, olika alltså. Som sagt när man klivit upp i tornet el tagit ett åkerpass då åker mätaren upp o man (jag :D ) klickar in mig på hållpunkter. Därefter åker mätaren ner i ryggan. Har iofs hänt några gånger att man klickat in sig på djur f.a. gås men sällan. På nästan alla vaktornen finns f.ö. skrivet några avstånd typ 200 m till diket osv. Uppmätta med mätaren sen länge. Rätt bra f.a. för gäster o/eller jägare utan mätare.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav tjuröga » 27 jun 2019, 10:32

Låter rätt öppet där du jagar Canta :D 100meter är ungefär de största hyggena vi har
tjuröga

Inläggav regnskogII » 27 jun 2019, 10:55

tjuröga skrev:Låter rätt öppet där du jagar Canta :D 100meter är ungefär de största hyggena vi har

Sverige är ett långt land, jag har jagat på stycken där det är 600 meter åt ena hållet, 800 meter åt andra hållet och 400 meter tvärsöver, det är då det blir av betydelse att ha en mätare som fungerar även på öppen mark, som inte på grund av vinkeln till målet/viltet/det som det mäts emot tar på något hitom eller bakom.

Att mäta in sig mot intetheten i ett stort gräshav är sjukt svårt, det som Canta beskriver är ju vad som skall återfinnas ( i den bästa av alla världar) på vak/jakttornen så att man har koll på vinklar/avstånd och ev förbjudna zoner.

Med bra optik och gott stöd är det lätt att ibland underskatta avstånd över öppna ytor och då är mätaren där som en bra hjälpreda för att klara ut saken så man inte skjuter på för långt håll.
regnskogII

Inläggav tjuröga » 27 jun 2019, 12:42

Uppskattning är riktigt svårt. Själv har jag uppskattat att en trätopp är runt 500 meter ifrån när den i själva verket var 230meter :D :D
tjuröga

Inläggav JockeJ » 27 jun 2019, 14:47

tjuröga skrev:Uppskattning är riktigt svårt. Själv har jag uppskattat att en trätopp är runt 500 meter ifrån när den i själva verket var 230meter :D :D

Ungefär så fungerar min inbyggda/ärvda avståndsbedömning också.

Har nog nästan alla mina topptjädrar att tacka leican för

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav börje » 27 jun 2019, 14:58

Jag köpte i tiden en leica Rangemaster som klarar av 900m lite drygt, vet ej om den finns i sortementet längre. Den var ett par tusenlappar billigare än 1600 modellen
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Kronhjorten » 27 jun 2019, 14:58

JockeJ skrev:
tjuröga skrev:Uppskattning är riktigt svårt. Själv har jag uppskattat att en trätopp är runt 500 meter ifrån när den i själva verket var 230meter :D :D

Ungefär så fungerar min inbyggda/ärvda avståndsbedömning också.

Har nog nästan alla mina topptjädrar att tacka leican för

Man kan träna upp det. Redan som liten frågade min far mig hela tiden om hur långt det var till olika punkter. Han använde olika kända avstånd för att bekräfta, hur brett det var mellan sprutmarkeringar i fälten, hur långt det är mellan telefonstolpar och liknande.
Nu var det här i Skåne, i Jämtland där jag bor nu finns sällan den typen av riktmärken att ta i beaktning.
Men oavsett så märkte jag när jag skaffade min första mätare att jag blev bättre och bättre på att bedöma avstånd, men det är färskvara och vissa typer av terräng kan luras sjukt mycket. Om man inte tänker skjuta över 200m så är nog en mätare överflödig, möjligen att köpa det billigaste som finns för att träna upp sin bedömning.
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav JockeJ » 27 jun 2019, 15:13

Att på en västerbottnisk myr avgöra om det är 170m eller 210m till den stackars ensamma myrtallen där tjädern sitter och betar, är för MIG totalt omöjligt.

Men man blir bättre såklart sedan man skaffat mätaren. Då kan man sitta på bron och slå vad med sig själv om diverse avstånd.

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav malx » 27 jun 2019, 15:34

JockeJ skrev:Att på en västerbottnisk myr avgöra om det är 170m eller 210m till den stackars ensamma myrtallen där tjädern sitter och betar, är för MIG totalt omöjligt.

Just därför jag inte gillar min Leica i dimma, man sitter på morgonen och det är en svag och konstant dimma över området. Det landar en orrtupp i en myrtall på 150m men avståndsmätaren ger kring 110m oavsett hur många gånger man testar då den studsar på dimman innan. Ruggigt svårt att märka det felet om man inte varit på platsen och mätt tidigare.(Det har alltså hänt mig men som tur var hade jag suttit där tidigare)

Jag har inga som helst förutställningar av att någon av de billiga avståndsmätarna skulle vara bättre, mer att jag vill påskina att Leican inte är någon mirakelmaskin utan har sina begränsningar, vet inte om det är i hårdvaran eller mjukvaran. Skulle heller aldrig komma på tanken att toppjaga utan min, men det gäller att hålla lite koll på förutsättningarna.
malx

Inläggav JockeJ » 27 jun 2019, 15:40

malx skrev:
JockeJ skrev:Att på en västerbottnisk myr avgöra om det är 170m eller 210m till den stackars ensamma myrtallen där tjädern sitter och betar, är för MIG totalt omöjligt.

Just därför jag inte gillar min Leica i dimma, man sitter på morgonen och det är en svag och konstant dimma över området. Det landar en orrtupp i en myrtall på 150m men avståndsmätaren ger kring 110m oavsett hur många gånger man testar då den studsar på dimman innan. Ruggigt svårt att märka det felet om man inte varit på platsen och mätt tidigare.(Det har alltså hänt mig men som tur var hade jag suttit där tidigare)

Jag har inga som helst förutställningar av att någon av de billiga avståndsmätarna skulle vara bättre, mer att jag vill påskina att Leican inte är någon mirakelmaskin utan har sina begränsningar, vet inte om det är i hårdvaran eller mjukvaran. Skulle heller aldrig komma på tanken att toppjaga utan min, men det gäller att hålla lite koll på förutsättningarna.

Nu använder jag min mest under vinterförhållanden (toppjakt) eller vid sommarens långhållsförsök.

Men jag tror, med betoning på tror, att när leican går bet pga väder så gör även de billigare alternativen detsamma.

Fördelen och det som totalt avgjorde för mig, var inte förmågan att mäta, för de gör alla ut till sina maxavstånd eller strax under.

För mig avgjorde optiken. Dem funkar ju svajnigt bra som monokikare

Men du har en poäng, det är ingen mirakelmaskin som mäter genom Lützendimman

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav tjuröga » 28 jun 2019, 13:30

På min billiga mätare finns en regn/dimma funktion, har inte mätt mycket i dimma, men den har funkat de få gånger. Lyckats även mäta genom fönster med den funktionen :shock:
tjuröga

Inläggav Stewe's world on ice » 28 jun 2019, 13:38

tjuröga skrev:På min billiga mätare finns en regn/dimma funktion, har inte mätt mycket i dimma, men den har funkat de få gånger. Lyckats även mäta genom fönster med den funktionen :shock:

Det är en funktion jag haft också som är mer eller mindre meningslös. Har aldrig haft problem att mäta genom fönster med någon avståndsmätare. Dimma är dimma och det är svårt för alla avståndsmätare.
Stewe's world on ice

Inläggav Stewe's world on ice » 28 jun 2019, 13:39

Villrådig skrev:Jag skulle behöva en avståndsmätare. Ställer egentligen inga höga krav. Ska få plats i fickan, mäta till minst 600, gå att se genom och mäta i skymning och vara av vettig kvalitet. Några tips på vad man ska köpa?

Leica är det enda du behöver, finns beggad och nya. Bara att välja
Stewe's world on ice

Inläggav Carl A » 28 jun 2019, 22:50

Sig Sauer?
Carl A

Inläggav JockeJ » 28 jun 2019, 22:57

Carl A skrev:Sig Sauer?

Meh

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav lasse-a » 29 jun 2019, 10:45

Alcibiade skrev:Nikon har kommit med en ny Monarch 3000 med bildstabilisator som är väldigt vass men ska man hålla sig till lägre priser tycker jag att deras Aculon AL11 är trevligaste jag har nånsin testat i budgetklassen både när det gäller optik, pålitlighet men också storlek och vikt.

Det var kul att läsa. Ny som jag är så köpte jag mer på vinst eller förlust (är extremt kass på att bedöma avstånd, vare sig det är 200m eller 20m; var det momentet jag var mest obekväm med på jägarexamen :)) och det blev just en Nikon Aculon AL11. Jag blev imponerad av hur mycket man fick för så lite pengar, och det var alltså ingen slump. Även en blind höna MAO.

Den hänger alltid med i fickan, och eftersom den är så smidig så blir den använd; tar alltid ut hållpunkter på pass. De marker jag är på inbjuder inte till rörlig jakt där man skulle möta på långa avstånd så det vet jag inte hur den klarar, men annars så gör den allt jag begär av den.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Carl A » 29 jun 2019, 21:27

JockeJ skrev:

Meh

asså; Sig Sauer avståndsmätare...?? bra skit, eller inte?
Carl A

Inläggav JockeJ » 30 jun 2019, 13:13

Carl A skrev:
JockeJ skrev:

Meh

asså; Sig Sauer avståndsmätare...?? bra skit, eller inte?

Verkar ligga en dryg femhundring under leica 1600. Så jag skulle inte öht överväga sig.

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav malx » 30 jun 2019, 22:28

JockeJ skrev:Verkar ligga en dryg femhundring under leica 1600. Så jag skulle inte öht överväga sig.

Det skulle väl möjligtvis vara om man kombinerar det med ett av Sig sauers sikten med blåtandskoppling till deras avståndsmätare. Dock ej testat så kan inte uttala mig om hur bra det fungerar.
malx

Inläggav Jagerstranden » 23 jul 2019, 19:18

Har Leica 1000. Funkar kanon
-Dricka kaffe ute i naturen o känna lugnet, naturens totala prestigelöshet-
Användarvisningsbild
Jagerstranden

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik