Vortex Viper HS-T SFP VMR-1 MRAD 6-24x50

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vortex Viper HS-T SFP VMR-1 MRAD 6-24x50

Inläggav darkness » 15 jun 2019, 11:02

Har en fråga ang detta sikte Vortex Viper HS-T SFP VMR-1 MRAD 6-24x50 Är det nåt att ha så att säga.
Få nämligen köpa ett nytt för 5800:- och undrar om man gör en bra affär då. Det är i butik jag få den för det priset.
Tänkte till toppfågel/räv/grävling/Bäver och Rå i första hand.

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1070.2588/vortex-vortex-viper-hs-t-6-24x50-sfp-vmr-1-mrad
Beeing on a different path, doesn`t mean you`re lost.

Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Re: Vortex Viper HS-T SFP VMR-1 MRAD 6-24x50

Inläggav arnold » 15 jun 2019, 12:13

Köp 4-16 är mitt tips ,haft 6-24an själv ,skjutit en del med 4-16 och den är bättre
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 1,7-13,3x42
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav darkness » 15 jun 2019, 12:47

arnold skrev:Köp 4-16 är mitt tips ,haft 6-24an själv ,skjutit en del med 4-16 och den är bättre

På vilket sätt är den bättre? bli det dålig Skärpa/tunnel/diffus bild på hög förstoring? med 6-24an.
Antar att det är denna du menar då
Vortex Viper HS-T SFP VMR-1 MRAD 4-16X44 Den vart bara typ 100-150kr dyrare, så om den är bättre så

Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav arnold » 15 jun 2019, 17:00

6-24 an är bra upp till 20x sen blir den dålig och trång eyebox, riktmedlet är kalibrerat på 18x vilket är bra men gör då inte så mycket mer nytta än 16x ..synfältet är riktigt dåligt på 6x ..
4-16 är användbar i hela förstoringsspannet med bra synfält på 4x ,kortare å mycket smidigare än 6-24an .
Jag skulle köpt 4-16 men smaken är som baken
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav darkness » 15 jun 2019, 19:06

arnold skrev:6-24 an är bra upp till 20x sen blir den dålig och trång eyebox, riktmedlet är kalibrerat på 18x vilket är bra men gör då inte så mycket mer nytta än 16x ..synfältet är riktigt dåligt på 6x ..
4-16 är användbar i hela förstoringsspannet med bra synfält på 4x ,kortare å mycket smidigare än 6-24an .
Jag skulle köpt 4-16 men smaken är som baken

Ja då låter ju 4-16 betydligt mer prisvärd i alla fall då. Ska glo i båda så få jag se vilken de bli. Men rent spontant tro ja de bli 4-16. Gluttat lite på tuben ang detta sikte och också fått intrycket att 4-16 är ett litet bättre val. Men då är ju min andra fråga är det ett prisvärt sikte för 5900:- ??

Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav arnold » 15 jun 2019, 20:07

Ja det tycker jag, mycket sikte för pengarna med bra mekanik, hamnar nog en på min 222a så småningom
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Winter » 15 jun 2019, 20:27

Jag skulle nog säga att det är ett bra pris, men å andra sidan kan du få ett Vortex Diamondback Tactical 4-16(eller någon 24x version) ny, till ett något lägre pris. Nu har det kanske inte någon betydelse med tanke på Vortex långtgående garantier.

Om det är rätt sikte för dig, är svårt att säga. Behöver du hög skärpa och upplösning i optiken så ska du helt klart betala för det och köpa ett kvalitetssikte. Om du som jag, inte är särskilt bekymrad om användarupplevelsen utan fokuserar på hållbarhet och träffsäkerhet, så kommer du bli väldigt nöjd med Vortexsiktet.

Men det utgår helt och hållet från hur mycket din ekonomi tillåter, själv brukar jag bara betala för precis det jag behöver, inte mer. Jag snålade tex och köpte en Tikka T3x Varmint istället för en Blaser R8, den extra träffsäkerheten med en Blaser är så liten att jag inte vill betala 15.000kr extra för det.

SIktet köpte jag ett Vortex Diamondback istället för ett Swarowski för 25.000kr, den högre skärpan och mekaniska kvaliten i Swarowski ger inte bättre tävlingsresultat, och det lilla jag hade skjutit bättre på tävlingarna är inte värt 20.000kr.

Nu jobbar jag med upphandlingar i det offentliga till vardags. så det kommer naturligt för mig att ställa snäva kravspecifikationer och därefter utvärdera kvalitet och resultat per investerad krona.
Användarvisningsbild
Winter

Inläggav arnold » 15 jun 2019, 20:51

Diamonback är en ffp och inte sfp som vortex hs-t .
Känner ingen elitskytt som använder 5k sikten.
Du får fantastiskt mycket mer bössa för pengarna med en blaser r8 än tikka ,det är inte bara precisionen du betalar för.
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Winter » 15 jun 2019, 22:26

Du har helt rätt, på tävlingarna brukar jag försöka se vad dom som kommer på topp placeringarna använder för prylar, det är mycket Hendsholt, Schmidt&Bender och en och annan Carl Zeiss. Vortex är oftast inte särskilt vanligt, särskilt inte dom billigare modellerna.

Gevären är inte så sällan Sauer, Sako eller Blaser. Tikkan kan inte heller jämföras med en Blaser på andra plan än precision, den saknar helt den känsla, finish och gedigna intryck som man får från blaser. Rakrepetern ger skyttarna dessutom lite extra tid på stationerna. Blasern är ett gevär man kan låta gå i arv till barnen, TIkkan använder man tills pipan är slut och skrotar den sedan.

Det jag menar(utan att på något sätt förringa dom som lagt pengar på fin utrustning):

Frågan är om min 12.e plats hade blivit en 5.e plats med en Blaser med ett Schmidt&Bender? Förmodligen inte, men kanske en 10.e plats? Min TIkka med sikte kostade totalt 18.000kr med fästen, en Blaser R8 med Schmidt&Bender kostar ca 70.000kr(?). För den ringa resultatförbättringen är jag inte villig att spendera 50.000kr. Om jag hade varit en bättre skytt och faktiskt hade möjlighet att tävla om en topp placering på SM så skulle jag kanske ha övervägt det. Jag brukar hur som helst kämpa mest med bedömning av vindavdrift, det är en brist som är svår att åtgärda med mycket annat än mer träning tyvärr.

Observera att detta gäller mig och min ekonomi, med kommunal lön. Hade jag ärvt pengar, inte bildat familj eller jobbat som stafettläkare så skulle jag också ha köpt en Blaser med ett Schmidt o Bender på :oops:

För att översätta till en jägares situation, hade jag jagat mycket i gryning/skymning, skjutit på djur där det var svårt och viktigt att bestämma kön/ålder snabbt, och jagat väldigt mycket, kanske även tjänat pengar på det? Ja, då hade jag öppnat plånboken och köpt en swarre!
Senast redigerad av Winter 15 jun 2019, 22:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Winter

Inläggav PeterC » 15 jun 2019, 22:43

Winter skrev:Du har helt rätt, på tävlingarna brukar jag försöka se vad dom som kommer på topp placeringarna använder för prylar, det är mycket Hendsholt, Schmidt&Bender och en och annan Carl Zeiss. Vortex är oftast inte särskilt vanligt, särskilt inte dom billigare modellerna.

Gevären är inte så sällan Sauer, Sako eller Blaser. Tikkan kan inte heller jämföras med en Blaser på andra plan än precision, den saknar helt den känsla, finish och gedigna intryck som man får från blaser. Rakrepetern ger skyttarna dessutom lite extra tid på stationerna. Blasern är ett gevär man kan låta gå i arv till barnen, TIkkan använder man tills pipan är slut och skrotar den sedan.

Det jag menar(utan att på något sätt förringa dom som lagt pengar på fin utrustning):

Frågan är om min 12.e plats hade blivit en 5.e plats med en Blaser med ett Schmidt&Bender? Förmodligen inte, men kanske en 10.e plats? Min TIkka med sikte kostade totalt 18.000kr med fästen, en Blaser R8 med Schmidt&Bender kostar ca 70.000kr(?). För den ringa resultatförbättringen är jag inte villig att spendera 50.000kr. Om jag hade varit en bättre skytt och faktiskt hade möjlighet att tävla om en topp placering på SM så skulle jag kanske ha övervägt det. Jag brukar hur som helst kämpa mest med bedömning av vindavdrift, det är en brist som är svår att åtgärda med mycket annat än mer träning tyvärr.

Observera att detta gäller mig och min ekonomi, med kommunal lön. Hade jag ärvt pengar, inte bildat familj eller jobbat som stafettläkare så skulle jag också ha köpt en Blaser med ett Schmidt o Bender på :oops:

Hmm, utifrån det du skriver får jag inte ihop vilken skyttegren du syftar på.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav arnold » 16 jun 2019, 09:12

Winter skrev:Du har helt rätt, på tävlingarna brukar jag försöka se vad dom som kommer på topp placeringarna använder för prylar, det är mycket Hendsholt, Schmidt&Bender och en och annan Carl Zeiss. Vortex är oftast inte särskilt vanligt, särskilt inte dom billigare modellerna.

För att översätta till en jägares situation, hade jag jagat mycket i gryning/skymning, skjutit på djur där det var svårt och viktigt att bestämma kön/ålder snabbt, och jagat väldigt mycket, kanske även tjänat pengar på det? Ja, då hade jag öppnat plånboken och köpt en swarre!

Jag pratar inte om precision, med blasern får du ett vapensystem där du kan byta kaliber från 22lr till 500jeffery och alla andra kalibrar där emellan i samma vapen ,du får ett vapen som är 7cm kortare,som repeterar mycket snabbare, som matar mycket säkrare ,som har ett snabbmontage som alltid återgår till nollan varje gång du tar av och på siktet, du kan byta till olika kolvar på samma pipa utan inskjutning emellan,du kan köra en kort hundförarpipa i ex 8x57js, byta till 500jeffery med öppna riktmedel å skjuta elefant eller stoppa i en 221fierball å jaga ripa på fjället eller 22lr å plinka med barnen..

Men denna tråd handlade inte om dyrt vs billigt ,den handlade om vortex hs-t 6-24x50 men på klassisk robsoft anda så spårar den ur till något som inte har med ämnet att göra.
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav tjuröga » 17 jun 2019, 07:47

Vortex har riktigt prisvärda sikten tycker jag! Och kan man dela ut livstidsgaranti så har man förtroende för sina produkter. Själv gick jag upp några tusen och köpte PST gen2 5-25 som är ett medförstorande. Riktigt nöjd med det. Den sitter på min tunga purshbössa som jag övar långhåll med.

Jänkarna kör ofta med vortex, både de billigare varianterna men även de dyra ibland, de som kör skytte. Och träffa det gör dom :D

Men det stämmer, ska man ha en riktigt klar bild på +20x förstoringar får man betala mycket, min blir lite mjölkig där men det är inget som stör mig, vid rätta förhållanden ser jag ändå 7,62mm kulhål på 500meter.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav arnold » 17 jun 2019, 09:10

tjuröga skrev:Vortex har riktigt prisvärda sikten tycker jag! Och kan man dela ut livstidsgaranti så har man förtroende för sina produkter. Själv gick jag upp några tusen och köpte PST gen2 5-25 som är ett medförstorande. Riktigt nöjd med det. Den sitter på min tunga purshbössa som jag övar långhåll med.

Jänkarna kör ofta med vortex, både de billigare varianterna men även de dyra ibland, de som kör skytte. Och träffa det gör dom :D

Men det stämmer, ska man ha en riktigt klar bild på +20x förstoringar får man betala mycket, min blir lite mjölkig där men det är inget som stör mig, vid rätta förhållanden ser jag ändå 7,62mm kulhål på 500meter.
håller med dig men sfp är trevligare till jakt och framförallt riktmedlet i hs-t vilket är det han efterfrågar det till
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Återgå till Kikarsikten / Optik