Storlek rödpunkt

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Storlek rödpunkt

Inläggav rednec1987 » 14 jun 2019, 13:02

Hej,

Har läst en massa trådar om storlek på rödpunkten men får inte riktigt ihop det vilken storlek som passar för mig.

Jag har köpt en kombi 12/308.win och ska ha bössan främst till rådjursjakt. Då är skotten runt hagelhåll till kanske 50-60 m.

När jag läser här på forumen så verkar många ha rödpunktsikte på älgbössan och vill kunna skjuta på längre håll så dom väljer 2 moa

Men om man skjuter upp till max 50-60 m måste det vara bättre att ha så stor punkt som möjligt kanske 6 moa.

Mellanting är 3-4 moa kanske är ett alternativ.

Är det någon som har större typ 4-6 moa som kan ge en synpunkt jag har aldrig haft rödpunkt utan jag valde drevsikte 1-6 till min kulbössa och den har jag vart nöjd med.

Vill ju inte köpa stor rödpunkt om den är dålig, svårt att titta i vapenaffärer oxå då det inte blir som i skogen.
rednec1987

Re: Storlek rödpunkt

Inläggav Laikamannen » 14 jun 2019, 13:13

Köp en 4 Moa blir mitt råd, jag skjuter snabbare med 4 än med 2.

Just på en kombi/drilling känns 4 som den bästa medelvägen. 6moa tycker jag blir för stort, drar hållet mot 80-100 meter så täcker den onödigt mkt på ett rådjur.

4 funkar bra, behaglig storlek på punkten upp till 100m.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

3x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav PerT » 14 jun 2019, 13:25

Har båda.
Gillat 2 moa på aimpont 9000 till korthåll, drevjakt.
Tyckt 4moa täcker för stor del av rådjuren på lite håll
PerT

Inläggav Capreolus » 14 jun 2019, 13:32

För hagel är en större punkt bättre, tycker jag. Men det är ingen avgörande stor skillnad. Däremot tycker jag det är besvärligare att komma till (kul)skott på längre håll med stor punkt. Så för mig är det 2MOA som gäller.

Begagnat så verkar 4MOA-siktena stå lite lägre i kurs och det finns ett större utbud på lite äldre sikten som oftast har 3-4 MOA. Dvs ska du köpa nytt, så räkna med lite större värdetapp på en 4MOA-variant.
Capreolus

Inläggav TekDr » 14 jun 2019, 13:33

Jag föredrar 2 MOA då man alltid kan öka på intensiteten för att få punkten att verka större men på det hela taget är det en smaksak vad man gillar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav redtop » 14 jun 2019, 13:41

Mitt råd är att prova vad som passar just dig bäst!

Jag har ett Aimpoint Micro H2 och provade olika storlekar innan jag bestämde mig. Där jag provade fanns det möjlighet att titta mot skogen vilket var en klar fördel.
Kom fram till att 2MOA var för litet för mina ögon och valde 4MOA. Har den på drevjaktsbössan och det funkar finfint både i skogen och på älgbanan.
Användarvisningsbild
redtop

Återgå till Kikarsikten / Optik