Hjälp med ny kikare till hakmontage

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Hjälp med ny kikare till hakmontage

Inläggav potatiskastare » 08 jun 2019, 08:29

Mitt diavari 6x42 har 150mm från framkant tills justerrattarna börjar.

Om det är problem att gå från 1" till 26mm beror på fabrikat vad jag kunnat se. Olika ringfabrikat är lite olika gjorda och därmed olika känsliga för detta. Det är även skillnad på hur lätt det är att råka få klämskador på tuben. Tyvärr är jag inte säker på vilka som skulle vara bäst och heller inte hur du kan säkerställa att det fungerar.

Men min gissning är lite som Fritz att montaget egentligen är gjort för en tysk kikare och de har bytt. Det är ganska troligt det är en diavari eftersom de var vanliga men om det inte fungerar med tanke på ögonavstånd kan du titta på Swarovski, SuB, Helia, Pecar...
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Pes1 » 08 jun 2019, 20:27

Jag tror inte heller de anpassat hakmontaget till tascokikaren från första början, men konstigare saker har väl hänt.
Den är fullt funktionsduglig som den är.

En kille pma med en Leopold varix 3-9x40 IIc som verkar ha i princip identiska mått med den som sitter så det lutar nog åt att prova den.
Användarvisningsbild
Pes1

Inläggav potatiskastare » 08 jun 2019, 23:23

Ett diavari 1,5-6x42 kan du hitta till riktigt bra priser på kontinenten. Det är inget dåligt alternativ.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Pes1 » 10 jun 2019, 15:09

Nej precis det var ju ett sånt jag egentligen var ute efter, därför jag undrade om måtten på en sådan.
Men nu hittade jag ju åt leopolden som också hade samma mått. Den duger säkert till mig.

Tänkte ta hem en 26mm borr från jobbet och använda som mall, till att prova in ringarna till Zeiss tuben.
Men det får bli ett framtida projekt nu när jag ändå hittade en 1tums kikare som verkar passa.

Tack för hjälpen allihop.
Användarvisningsbild
Pes1

Inläggav Pes1 » 12 jun 2019, 19:02

Fick hem idag den gamla leopolden jag köpte för prova i hakmontage.
Tänkte jag skulle säga hur det gick. Kikarn som satt var 46.9mm diameter utvändigt på objektivet med 25.4mm tub
Leopolden mätte 46.5mm men 25.4mm tub. Leopolden 15mm kortare på längden.
Efter jag shimsat in så passar det ypperligt, kvar är inskjutning.

heym.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Pes1

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik