Klämd tub, prestanda?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Klämd tub, prestanda?

Inläggav Frankiee » 25 maj 2019, 14:26

Hej,

Köpte för några veckor sedan ett smith n bender stratos 1.5-8x42. Pratade med säljaren som påpekade där var små märken, inga problem tänkte jag. Fick siktet ser små intryckningar av ringarna i tuben. Även här oroar jag mig egentligen inte (Kanske okunskap). Först idag köpte jag nya bössan den skulle sitta på. Handlaren var lite brydd över skadan med att "det borde inte vara problem" Nu kan jag givetvis inte sluta tänka på det... Har hört och förstått det är vanligt att man spänner för hårt och orsakar märken. Men kan detta ge problem i framtiden? Eller så länge det är "Rakt" och sitter ordentligt är det bara att tuta och köra?

Tyvärr kan jag inte bifoga bild då jag redan lämnar siktet på montering...
Frankiee

Re: Klämd tub, prestanda?

Inläggav Raggarö » 25 maj 2019, 18:30

Jag har träffat på kikarsikten med synlig midja, (alltså inte småmärken) som fungerat oklanderligt samt sikten med "små" monteringsmärken som förstoringsvredet varit svårt att rubba.

Design/konstruktion avgör till stor del hur tåligt ett sikte är, det finns gamla glorör i drift som ser ut som om de släpats efter en bil och de fungerar utmärkt.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav pininhakan » 25 maj 2019, 18:33

Risken är även att ytbehandling på insidan kläms sönder och hamnar på nån linns som små flagor och prickar.

Sk. Zeisssjukan som konkurenterna kallar det.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Frankiee » 25 maj 2019, 22:05

Okej, vridet går precis som det ska. Inga synliga fläckar än så länge. Tänker andra prestanda problem som ändrad träffbild?
Frankiee

Inläggav Raggarö » 26 maj 2019, 07:09

Frankiee skrev:Okej, vridet går precis som det ska. Inga synliga fläckar än så länge. Tänker andra prestanda problem som ändrad träffbild?

Inte helt säker på vad du menar med ändrad träffbild, men.....

För att ställa till någonting så måste yttertuben genom våld påverka erektortuben, dvs den inre tuben med förstoringsväxel, linser. Överföring av sido- och höjdjustering sker via justerhusen som trycker mot erektortuben som har fjädrar (eller annat arrangemang) som skapar motverkande kraft via yttertuben. (Tänk, ett rör i ett rör)

Allting kan hända men det brukar vara billiga sikten med osmarta lösningar som påverkas mest av yttre våld och tidens tand.

Apropå osmart lösning/tidens tand så finns det fortfarande en hoper individer som knackar på justertornen vid inskjutning "för att knäppen ska sätta sig" :roll:)

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Pongu » 26 maj 2019, 07:34

Det brukar inte påverka något alls.
På en del helt raka sikten kan främre ringen klämma frontlinsen så att den lossar eller spricker. På framför allt Leupold kan förstoringsvredet gå trögt om bakre ringen sitter långt bak och är hårt dragen.

Erektortuben skulle kunna påverkas, men då ska det handla om rejäla intryckningar.

Tror inte du behöver vara orolig, men för säkerhets skulle kan du skjuta ett fyrkantstest (du kan googla på detta) för att se att det trackar som det ska.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Jurrpe » 26 maj 2019, 22:30

Raggarö skrev:Apropå osmart lösning/tidens tand så finns det fortfarande en hoper individer som knackar på justertornen vid inskjutning "för att knäppen ska sätta sig" :roll:)

Raggarö

Haha blir lika less var enda gång jag hör det, men vi har en skjutledare på banan som övertygat alla att så är det så varje år står folk där med skruvmejslar och slår på kikaren vid inskjutningar...

Har för övrigt en klämskada på ett leupold som jag verifierat att klicken är korrekta på, då jag blev osäker på funktionen då jag upptäckte skadan efter vapenköpet.
Trackar som den ska från ändläge till ändläge och kan inte märka något fel på funktionen i övrigt heller.
Sako Quad Range 22lr / 17hmr - Bushnell Elite Tactical LRHS 4,5-18x44
Sako A2 Varmint 308win - Zeiss hd5 3-15x50
Sako A1 222rem - Leupold VX-3 1,75-6x32
Winchester M/70 XTR Sporter 30-06 - SuB 1.25-4x20
Merkel SbS cal.20 (Till salu)
Tikka M70 12/222
Jurrpe

Inläggav Pongu » 26 maj 2019, 22:33

Jag har något 40 år gammalt kikarsikte med oklar service-historik jag knackar på med knogarna, för säkerhets skull.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Återgå till Kikarsikten / Optik