Zeiss Classic Diatal 7x50?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Zeiss Classic Diatal 7x50?

Inläggav Timberman » 18 maj 2019, 13:40

Har en slik på G men ingen möjlighet å titta innan köp. Tanken är som komplement till ett lågförstorande på drevblössan och göra den mer användbar på vak.

Ni som har en; nöjda?
Ni som haft men sålt; några issues man bör se upp med?

Alternativen jag sneglat åt är väl Meopta 7x56 (R1?) resp Helia CB/CBX, men har ingen lead på ngn sådan just nu. Fundrar lite på om ngn av dessa är märkbart vassare än Zeiss’en och värda att vänta på?

Prismässigt begärs 8’ ink ett Blaser-fäste, rimligt? Får man ett variabelt för ~samma peng (ink fäste) som är märkbart ljusstarkare?
Timberman

Re: Zeiss Classic Diatal 7x50?

Inläggav jimmy85 » 18 maj 2019, 14:40

Ett variabelt sikte är sällan ljusstarkare än ett med fast förstoring pga färre linser som stjäl ljus i sistnämnda. Du kommer inte bli missnöjd med zeissen om du väljer den.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Fritz Kraut » 18 maj 2019, 18:06

1. Priset är väl högt. Jag fick mitt Diatal 7x50 för strax över fem efter att den legat ute ett tag på Blocket. Men Blaserfästet kan ju motivera merpriset.

2. När jag fick hem mitt eget blev jag först missräknad, för jag såg inte bättre i den än i min Leupold 3-9x40. Men jag tog kontakt med Zeiss i Stockholm, som bjöd siktet på Tysklandsresa, och efter någon månad återkom det med ett vänligt följebrev på tyska. Det höll nu en helt annan klass, och den fungerar bra så länge det inte är säckmörkt med mörkbakgrund.

3. Ärligt talat förstår jag inte vitsen med belysning. Riktmedlet är vanliga #4 med belyst punkt eller kryss. Även om lyset kan ställas in knappt synbart, dominerar det i förhållande till målet. Men ingen tvingar en att knäppa på lyset, och det vanliga riktmedlet syns väl även i mörkret.

4. För egen del skulle jag välja en Zeiss framför de båda andra, inte minst för Zeiss' suveräna bemötande. En Meopta kommer jag aldrig att lägga pengar på efter att ha köpt en handkikare därifrån. Usel optik med skuggor i bilden och dålig inställningssäkerhet. Det märket är avfört från dagordningen för mig.

5. Bilaga:
Datenblatt 7x50ZF_Abs4+8_d.qxd.pdf

F.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Bo Petersson » 18 maj 2019, 23:28

Bra sikte, litet i format och vikt. Belysningen gör den till ett utmärkt vaksikte för räv. Överlägset praktiskt i jämförelse med äldre obelysta Helia 8x56 och motsvarande Swarovski med tyska 1:an. Åteljakt på gris kanske inte är att jämföra med rävvak på snö men jag törs nog ändå rekommedera siktet.
Bo Petersson

Inläggav Tetrix » 21 maj 2019, 06:06

Är inte alls imponerad av detta sikte... Finns mycket bättre för ändamålet.

Har haft både den du funderar på och även Meoptas 7x56.

Om det nu nödvändigtvis måste vara fast förstoring och ska användas till vak, hade jag letat upp ett belyst 8x56. Swarovski, Zeiss, Docter eller Kahles/Helia istället.

Personligen gillar jag att kunna vrida upp till högre förstoring.

En klassisk 3-12x56 är sällan fel för vak. Även om jag kan förstå och se romantiken i ett smidigt fast och belyst vaksikte.

Tyckte själv det var en bra idé när det begav sig :wink:

/J
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav J. Andersson » 21 maj 2019, 20:05

Jag har en 7x50 som jag helt uteslutande använder till vakjakt på räv. Ser ingen skillnad i ljusstyrka jämfört med min Classic 3-12x56 på 7-8x förstoring.

Vad jag tycker om Zeiss service kan ni läsa i en annan tråd. Färmodligen var det en bilverkstad som "reparerade" min kikare. :roll:
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav vanja05 » 21 maj 2019, 20:22

J. Andersson skrev:Jag har en 7x50 som jag helt uteslutande använder till vakjakt på räv. Ser ingen skillnad i ljusstyrka jämfört med min Classic 3-12x56 på 7-8x förstoring.

Vad jag tycker om Zeiss service kan ni läsa i en annan tråd. Färmodligen var det en bilverkstad som "reparerade" min kikare. :roll:

Volvo lastvagnar kanske :mrgreen:
Mitt hjärta brinner för trasiga barn!!!
Min största rädsla är att dö och ha pengar på banken som någon annan skall handla upp!
Sen är jag medlem i båda förbunden.
Mvh Jerry .
vanja05

Inläggav Fritz Kraut » 21 maj 2019, 20:23

Tetrix skrev:Är inte alls imponerad av detta sikte... Finns mycket bättre för ändamålet.

Så upplevde jag mitt Diatal innan det renoverades av Zeiss.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Blaser338 » 22 maj 2019, 05:15

viewtopic.php?f=61&t=256456

Här finns ju ett Helia i rätt prisklass som inte heller är ett dåligt vaksikte.

Sedan så behöver den mesta optik en service då och då, skillnaden är att en del optik är värd det och annan optik skulle inte varit ihopsatt från början.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Inläggav J. Andersson » 23 maj 2019, 08:18

Fritz Kraut skrev:
Tetrix skrev:Är inte alls imponerad av detta sikte... Finns mycket bättre för ändamålet.

F.

Fritz kanske är något på spåren här...

Jag känner inte heller igen Tetrix beskrivning. Jag tycker att 7x50 är väldigt skarp och ljusstark. Den är också ganska kompakt, inte minst tack vare tuben på 1".
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Fritz Kraut » 23 maj 2019, 08:21

J. Andersson skrev:
Fritz Kraut skrev:

F.

Fritz kanske är något på spåren här...

Jag känner inte heller igen Tetrix beskrivning. Jag tycker att 7x50 är väldigt skarp och ljusstark. Den är också ganska kompakt, inte minst tack vare tuben på 1".

Det kanske var Tetrix' sikte som jag köpte på mig på Blocket för ett par år sedan. :mrgreen:

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Timberman » 28 maj 2019, 16:05

Tackar f kommentarerna, blir till att prova detta.

Fritz, vad var det som var fel på ditt sikte?
Timberman

Inläggav Fritz Kraut » 28 maj 2019, 19:27

Timberman skrev:Tackar f kommentarerna, blir till att prova detta.

Fritz, vad var det som var fel på ditt sikte?

Jag var missnöjd med optikens prestanda. Trots bättre glas, större frontlins och Zeiss-ursprung såg jag inte bättre i siktet än i min Leupold 3-9x40. Vad optikerna nere i Tyskland gjorde för underverk med siktet vet jag inte, men det var helt andra, mycket bättre prestanda när det kom tillbaka.

F.ö. har jag kompletterat med en handkikare i samma storlek, en Zeiss 7x50 BGA Marine. Det är en klump men man ser mycket bra i den kvälls-och nattetid.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Återgå till Kikarsikten / Optik