Kikarsiktet vrider sig (weaver top mounts)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Inläggav Il Cattivo » 14 maj 2019, 10:01

Någon som har ett bra tips/knep hur man undviker att kikarsiktet roterar när man drar åt Weaver Top Mounts? Har försökt att innan åtdragning vrida kikaren lite åt andra hållet men man får den ändå aldrig helt i lod på detta sätt (inte jag i alla fall).
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Re: Kikarsiktet vrider sig (weaver top mounts)

Inläggav Matti » 14 maj 2019, 10:04

Det där är en liten nackdel med Weaver Top Mount. Annars bra smidiga jaktfästen, som är lite 'bortglömda' idag (och då menar jag orginal Weaver - det finns 'kopior' som inte alls är lika bra). Svårt att komma ifrån. Som du säger får man försöka 'höfta' hur mycket det kommer vrida sig, och sedan pröva 'motvrida' motsvarande innan man tajtar ner ringarna. Kom ihåg att dra skruvar växelvis och även växelvis främre/bakre ring.
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Raggarö » 14 maj 2019, 10:43

Kirurgtejp (den bruna sorten) runt siktestuben (vid varje underhalva) låser siktet i rotationsriktningen - ibland kan ett helt varv tejp fungera, dvs även under plåtöverfallen.

Dessa kompositringar är undervärderade.....

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Il Cattivo » 14 maj 2019, 16:19

Tack för svaren, hade kirurgtejp på både under och överdel av ringarna när jag monterade siktet men det verkade inte hjälpa. Det blev snarare så att det inte gick att bara lossa ringarna enbart en aning för att rotera tillbaks siktet eftersom friktionen blev så bra.

Kanske det skulle fungera att dra fast siktet en aning (i lod direkt) och sedan får någon hålla fast kikaren helt enkelt när man drar åt det sista?

Ringarna har förutom detta problem fungerat utan anmärkning.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Pongu » 14 maj 2019, 16:48

Det är ju överfallen som vrider runt tuben när du drar åt, så ska du ha tejp ska den bara vara på den undre delen. Problemet är att kirurgtejpen klibbar igenom ordentligt först när man dragit åt rejält och komprimerat den, och då kommer den att klibba fast i sitt roterade läge...

Teoretiskt skulle man kunna ha lite hartspulver i nedre delen och tunt med olja på den övre plåtdelen, man på den tiden jag använde Weaver-ringar gjorde jag som Matti och provade mig fram, hur felroterat det skulle vara i början för att bli rätt i slutet!
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Bo Petersson » 15 maj 2019, 12:20

Vet inte om man ska rekommendera harts. Efter tips här på forumet gick jag på musikaffär och köpte stråkharts och det fungerade inget vidare. Fel harts eller dålig idé?
Bo Petersson

Inläggav Raggarö » 15 maj 2019, 12:42

Bo Petersson skrev:Vet inte om man ska rekommendera harts. Efter tips här på forumet gick jag på musikaffär och köpte stråkharts och det fungerade inget vidare. Fel harts eller dålig idé?

Det är nog skillnad på olika.....

Detta är vad jag har använt: https://www.mountsplus.com/scope-grip-rosin.html

Här hemma har jag använt kirurgtejp sedan Rosinet tog slut.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Knallkorken » 15 maj 2019, 13:33

Stråkharts och t-sprit, det funkar och är hanterbart.
Knallkorken

Inläggav sos » 15 maj 2019, 13:59

Kanske fungerar genom att märka upp? dra åt lite lagom (så man ännu kan vrida),sätt maskeringstejp (på kikare och fäste), linjera och rita ett streck, dra åt och notera/märk hur mycket det vred sig lossa och vrid motsvarande längd åt andra hållet och dra fast.
EDIT: Räcker nog med en tejp bit på tuben så man kan göra markering mot den fasta delen av fästet där skruvarna ansluter, tejp biten tar du givetvis bort sedan när det är klart :-)
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav jimmy85 » 16 maj 2019, 15:03

Därför monterar man siktet sådär alldeles lagom snett så de blir rakt när man dragit åt skruvarna :wink:
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Ylitjorvas » 17 maj 2019, 14:55

Jag körde lite mer av en bönhasarlösning när jag hade såna fästen. (länge sen nu)
Det var att helt enkelt tejpa fast siktet så det inte kunde vrida sig och sen drog jag fast.
Dvs silvertejp (eller om det var maskeringstejp) runt kikare och bössa några varv sen drog jag åt ena fästet, lossade tejpen och drog fast andra fästet.
En snyggare lösning kunde ju vara att skruva ett annat fäste som vridstopp mot låda eller skena och sedan dra riktiga fästena.
Men om jag minns rätt funkade tejpmetoden rätt bra.
Ylitjorvas

Återgå till Kikarsikten / Optik