Kikarsikte sjöjakt och långhåll

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Kikarsikte sjöjakt och långhåll

Inläggav Sjömannen » 27 apr 2019, 12:39

Daniel_Olsson skrev:Känns som om ni missförstår med vilje?

Min erfarenhet är att sälen är uppe i 10-15 sekunder om den är inom skjutbart håll och då hinner du inte med någon laser.
Det är mycket annat som behöver kalkyleras samtidigt (vågrytmen, avstånd, säker skottvinkel, etc) och det behöver gå fort. Precis som på vilken drevjakt som helst men utan avståndsindikatorer eller avgränsare.
Det jag tror ts menar är att han vill ha mil-skala i riktmedlet. Är det mer än 1mil mellan ögonen skjuter jag typ.
Själv kör jag på känsla men med milriktmedel i ffp så blir det väldigt intuitivt när sälen är inom håll.

Så mitt svar är vilket sikte som helst med ffp och milriktmedel. Skjuter vi mellan kobbar använder jag eniros app och mätfunktionen i den.

Köper du nytt hade jag löpt vortex nya budget 6-24

Tack, äntligen en som vet vad han pratar om, jag utgick tyvärr från att alla som svarar vet vad dom pratar om och inte gissar. Har kollat en del på vipern i 5-25, det är ju kanonpris på den på ITAB. Tror det blir en sån där om det inte dyker upp ett beg här för en vettig peng.
Sjömannen

Inläggav arnold » 27 apr 2019, 14:12

Ja vi andra har ingen koll alls :lol:
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 1,7-13,3x42
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav birk0323 » 27 apr 2019, 15:00

Sjömannen skrev:
birk0323 skrev:Jag brukar jaga sjöfågel några dagar om år och det brukar bli nån fågel ibland 150 till 300m. Jag har använt mitt Leupold 3-9X40 och jag träffar med det jag men det finns säkert de som ger ändå bättre träffar.

Jag har ett meopta 3-12x50 som oxå garanterat hade funkat men det är i Tjeckien. Sen är jag ute efter ett sikte att skjuta långhåll med oxå, därav att jag är på jakt efter ett högförstorande.

Ja just ja, det var långhållsskyttet också ja... jag tänkte inte hela vägen sry...
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Daniel_Olsson » 27 apr 2019, 16:37

Jag kör mest runt 10x på säl och 20x på långhåll. (Men då har vi rödpunktsgevär från båten)

Det siktet jag tänkte på är nedanför, ”duger” men har du mer pengar kan du riktigt fina sikten begagnat för 10k

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/arti ... -2C%20MRAD

Finns ju i 4-16 också om du ville ha lägre i lägsta, har kört ior 3,5-18 förut och det funkade till din kombination

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/arti ... br-2c-mrad
Man är inte bättre än sin senaste tävling
Användarvisningsbild
Daniel_Olsson

Inläggav Anders Ö » 27 apr 2019, 21:02

För oss om inte vet nåt ...
Hur lång och bred är en normal Sälskalle..? , och är alla ungefär lika stor , om man kan skilja på kön ? , Vet att hanarna är större :idea:
https://i0.wp.com/www.bl-naturkonsult.se/wp-content/uploads/2018/09/15.-Gr%C3%A5s%C3%A4l-vid-Falsterbo-.jpg
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Daniel_Olsson » 27 apr 2019, 21:06

Vet inget om grå bara knubb
Man är inte bättre än sin senaste tävling
Användarvisningsbild
Daniel_Olsson

Inläggav Sjömannen » 27 apr 2019, 22:27

Anders Ö skrev:För oss om inte vet nåt ...
Hur lång och bred är en normal Sälskalle..? , och är alla ungefär lika stor , om man kan skilja på kön ? , Vet att hanarna är större :idea:
https://i0.wp.com/www.bl-naturkonsult.se/wp-content/uploads/2018/09/15.-Gr%C3%A5s%C3%A4l-vid-Falsterbo-.jpg

Det finns bra kurser som hålls av svenska jägarförbundet som man kan gå, jag kan rekommenderad den. Sen finns hur mycket litteratur som helst på nätet. Ett annat bra sätt är att vara mycket på havet där säl finns, där finns många sätt att lära sig.
Sjömannen

Inläggav Anders Ö » 28 apr 2019, 09:43

Sjömannen skrev:
Anders Ö skrev:För oss om inte vet nåt ...

Det finns bra kurser som hålls av svenska jägarförbundet som man kan gå, jag kan rekommenderad den. Sen finns hur mycket litteratur som helst på nätet. Ett annat bra sätt är att vara mycket på havet där säl finns, där finns många sätt att lära sig.

Ok :D

Vilka mått tänker du ha som referens då ...?

Med ditt NickName så borde du ju ha lite information :wink:

Jag försöker sätta mig in i situationen :idea:

Förut innan jag hade avståndsmätare och jagade toppfågel så hade jag en skala på förstoringsvredet , jag skruvade alltså på förstoringen tills riktmedlet passade mellan rygg och bröst på tex en Tjäder och läste sedan av avståndet på min avståndsremsa på förstoringsvredet .
Jag hade 20cm som referensmått på Tjäder och 13cm på Orre om jag inte missminner mig...
Detta system funkade "någorlunda" ut till 250m

Referensmåttet på förstoringen hade jag naturligtvis provat mig fram med fasta avstånd och pappfigurer av Tjäder/Orre
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Sjömannen » 09 maj 2019, 22:44

Det blev en Atn Abl 1000 till mitt Atn 4K. Funkar det så som jag tror blir det bra.
Sjömannen

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik