Kikarsikte sjöjakt och långhåll

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Kikarsikte sjöjakt och långhåll

Inläggav Sjömannen » 16 apr 2019, 20:40

Jag är på jakt efter ett sikte att ha med på säljakt och till övning på långt håll.
En fördel om det går att mäta avstånd någorlunda. Vilket riktmedel är att föredra?
Jag har aldrig haft nån långhållsglugg så helt novis på detta. Runt 10k kan jag tänka är gränsen då det ska med på sjön och lär väl användas mycket där.
Sjömannen

Re: Kikarsikte sjöjakt och långhåll

Inläggav patric » 16 apr 2019, 21:13

Vortex gör fina långhållsgluggar i den prisklassen!
patric

Inläggav Alcibiade » 16 apr 2019, 22:39

Det finns flera fungerande alternativ men detta skulle jag se som ett av de absolut bästa i det här segmentet:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... 0FFP%20MIL
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav jalfa » 16 apr 2019, 22:56

har en 5-25x50 Vortex gen 2 till salu för 9 papp + vortex finfina flippisar
Sako TRG 22 .308 och 6x47 Lapua
Tikka T3X .308 Bifrost
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Inläggav Sjömannen » 18 apr 2019, 00:07

jalfa skrev:har en 5-25x50 Vortex gen 2 till salu för 9 papp + vortex finfina flippisar

Vilken modell och riktmedel är det?
Sjömannen

Inläggav Sjömannen » 26 apr 2019, 00:01

Vilken skulle ni välja av dessa två?
Athlon Ares ETR 4.5-30x56 SF Belyst FFP APLR2 MIL Kikarsikte
Vortex Viper PST Gen 2 5-25x50 FFP riktm EBR-2C belyst (MRAD)
Ungefär samma prisklass på astro men den sistnämnda är 5’ billigare på ITAB.
Sjömannen

Inläggav Varg » 26 apr 2019, 07:36

Sjömannen skrev:Vilken skulle ni välja av dessa två?
Athlon Ares ETR 4.5-30x56 SF Belyst FFP APLR2 MIL Kikarsikte
Vortex Viper PST Gen 2 5-25x50 FFP riktm EBR-2C belyst (MRAD)
Ungefär samma prisklass på astro men den sistnämnda är 5’ billigare på ITAB.

Jag hade valt Vortex främst baserad på märkeslojalitet. För några år sedan välte min bössa ner från ett bord rakt ner i golvet och landade på höjdjustertornet vilket kröktes kraftigt. Jag kontaktade återförsäljaren och skickades vidare till distributören som inom loppet av några timmar hade skickat en fraktsedel via mail. Kikaren skickades in och jag fick en helt ny med vändande post. Trots att det var jag som hade ställt till det, vilket jag också förklarat för alla involverade. Deras VIP garanti är inget skämt och det räddade hela min skyttesäsong det året. Egentligen borde jag bara ha Vortex optik här hemma men för tillfället är det uppblandat. Men jag har haft både PST, HS-T och Razor G2 vid ett eller annat tillfälle.
Athlon sägs ha bättre glas, men det vette fan. Det jag vet är att köper du Vortex så har du en solid uppbackning om något skulle hända, inklusive din egen fumlighet.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Sjömannen » 26 apr 2019, 13:37

På tal om service så har jag varit utan min Meopta nu i 5 veckor. Den är i Tjeckien och vetefaan när jag får den.
Sjömannen

Inläggav birk0323 » 26 apr 2019, 14:03

Jag brukar jaga sjöfågel några dagar om år och det brukar bli nån fågel ibland 150 till 300m. Jag har använt mitt Leupold 3-9X40 och jag träffar med det jag men det finns säkert de som ger ändå bättre träffar.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Sjömannen » 26 apr 2019, 14:08

birk0323 skrev:Jag brukar jaga sjöfågel några dagar om år och det brukar bli nån fågel ibland 150 till 300m. Jag har använt mitt Leupold 3-9X40 och jag träffar med det jag men det finns säkert de som ger ändå bättre träffar.

Jag har ett meopta 3-12x50 som oxå garanterat hade funkat men det är i Tjeckien. Sen är jag ute efter ett sikte att skjuta långhåll med oxå, därav att jag är på jakt efter ett högförstorande.
Sjömannen

Inläggav Sjömannen » 26 apr 2019, 21:13

Alcibiade skrev:Det finns flera fungerande alternativ men detta skulle jag se som ett av de absolut bästa i det här segmentet:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... 0FFP%20MIL

Jag tror att den är lite för stor i minsta förstoring. Hade gärna velat ha lite mindre där men annars är det nog ett fint sikte.
Det springer iväg så förbannat i pris om man vill ha lite mindre i minsta men ändå vill komma upp i 25 i högsta. Har kollat lite på storebrorsan men den ligger på typ16’. Det kan vara lite svettigt om den ska med på sjön.
Sjömannen

Inläggav Anders Ö » 26 apr 2019, 21:26

Sjömannen skrev:Jag är på jakt efter ett sikte att ha med på säljakt och till övning på långt håll.
En fördel om det går att mäta avstånd någorlunda. Vilket riktmedel är att föredra?
Jag har aldrig haft nån långhållsglugg så helt novis på detta. Runt 10k kan jag tänka är gränsen då det ska med på sjön och lär väl användas mycket där.

Om du tänkt mäta avstånd med kikaren på jakt så rekommenderar jag det inte...

Det är jäkligt svårt att mäta på djur då de är olika stor och sällan stilla ...

Att mäta på en Tjäder eller Orre kan jag tänka mig om man håller sig till ganska korta avstånd.

Jag kanske missförstått helt... :roll: :wink:

Rekommenderaravståndsmätare om det gäller jakt :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Sjömannen » 26 apr 2019, 21:30

Anders Ö skrev:
Sjömannen skrev:Jag är på jakt efter ett sikte att ha med på säljakt och till övning på långt håll.

Att mäta på en Tjäder eller Orre kan jag tänka mig om man håller sig till ganska korta avstånd.

Det är inte lätt om inte omöjligt att mäta på en sälskalle som guppar upp och ner i havet, därav att jag vill kunna göra det.
Det är svårt att avgöra avstånd på havet.
Sjömannen

Inläggav Anders Ö » 26 apr 2019, 22:23

Sjömannen skrev:
Anders Ö skrev:

Det är inte lätt om inte omöjligt att mäta på en sälskalle som guppar upp och ner i havet, därav att jag vill kunna göra det.
Det är svårt att avgöra avstånd på havet.

Lycka till :idea:

Om du inte kan träffa skallen med laser .... , hur tror du då att du skall mäta den med riktmedlet...?
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav jimmy85 » 26 apr 2019, 23:03

Köp den begagnade swarovski avståndsmätaren fritid&vildmark har för 4500:-.

Guppar en sälskalle så att de inte går bedöma med avståndsmätare så lär de inte bli lättare med riktmedlet heller. Och sen lyckas avfyra ett säkert skott på de? Träffområdet i en sälskalle är inte så himla stort o eftersök är nästan omöjligt.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Sjömannen » 26 apr 2019, 23:17

jimmy85 skrev:Köp den begagnade swarovski avståndsmätaren fritid&vildmark har för 4500:-.

Guppar en sälskalle så att de inte går bedöma med avståndsmätare så lär de inte bli lättare med riktmedlet heller. Och sen lyckas avfyra ett säkert skott på de? Träffområdet i en sälskalle är inte så himla stort o eftersök är nästan omöjligt.

Du har inget att tillföra men måste ändå kladda i mitt inlägg, full eller?
Sjömannen

Inläggav jimmy85 » 26 apr 2019, 23:58

Sjömannen skrev:
jimmy85 skrev:Köp den begagnade swarovski avståndsmätaren fritid&vildmark har för 4500:-.

Ätit taggtråd till kvällsvard?
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Sjömannen » 27 apr 2019, 11:07

jimmy85 skrev:
Sjömannen skrev:

Ätit taggtråd till kvällsvard?

Nejdå varken taggtråd eller annat starkt, men jag är intresserad av en långhållsglug och vill ha input på det och inget annat oväsentligt.
Sjömannen

Inläggav arnold » 27 apr 2019, 11:12

Men du kan inte mäta avståndet med ett långhållssikte om den inte har en inbyggd laser,,att milla avstånd med riktmedlet är något helt annat och inget man gör på jakt ..
En Leica 1600b exempelvis å valfri långhållsglugg med riktiga ballistiktorn är det du behöver.
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 1,7-13,3x42
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Daniel_Olsson » 27 apr 2019, 12:01

Känns som om ni missförstår med vilje?

Min erfarenhet är att sälen är uppe i 10-15 sekunder om den är inom skjutbart håll och då hinner du inte med någon laser.
Det är mycket annat som behöver kalkyleras samtidigt (vågrytmen, avstånd, säker skottvinkel, etc) och det behöver gå fort. Precis som på vilken drevjakt som helst men utan avståndsindikatorer eller avgränsare.
Det jag tror ts menar är att han vill ha mil-skala i riktmedlet. Är det mer än 1mil mellan ögonen skjuter jag typ.
Själv kör jag på känsla men med milriktmedel i ffp så blir det väldigt intuitivt när sälen är inom håll.

Så mitt svar är vilket sikte som helst med ffp och milriktmedel. Skjuter vi mellan kobbar använder jag eniros app och mätfunktionen i den.

Köper du nytt hade jag löpt vortex nya budget 6-24
Man är inte bättre än sin senaste tävling
Användarvisningsbild
Daniel_Olsson

Nästa

Återgå till Kikarsikten / Optik