HAWKE Kikarsikten - En förnuftig klubb

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: HAWKE Kikarsikten - En förnuftig klubb

Inläggav Paccus » 11 apr 2019, 20:11

Korsdraget skrev:Beställde igår ett Hawke Endurance 30 1.5-6x44 Belyst 30/30 CC som såldes ut för ca 1/2 priset.

Observera att det kan vara den äldre ej uppgraderade modellen. Den nya har beteckningen WA, t. ex Hawke Endurance 30WA 1.5-6x44. Den äldre är billigare och säljs säkert ut.
————————————————————————————————————————————————————————————
Tikka T3 .308 i SS Laminat, Swarovski Z6i 1.7-10x42, Stalon Compact.
Ruger American Rimfire 17HMR, Hawke Endurance 30WA 4-16x50 LRC
Paccus

Inläggav Paccus » 11 apr 2019, 20:46

Tänkte då visa lite bilder och intryck av Hawke Endurance 30WA 1.5-6x44 L4A Dot.

Siktet i sig upplevs väldigt lätt och smidigt på vapnet. I det här fallet en CG 1900 i .308win. Montaget blir lågt och anlägget bra.
Täckta rattar som går att nolla efter inskjutning. Tydliga markeringar och klick i dessa så vill man så går det faktiskt att klicka runt
lite för finlir även på denna om man t. ex vill ha den på en 22'a.
Bild

Observera att bilderna tagits med mobilen och det är jäkligt svårt att hamna rätt och få en rättvis bild.

1.5x förstoring. Närmsta skylten 50m bort. Precis som föregående modell är optiken klar ända ut till yttersta kanten där den blir något suddig.
Punkten och strecken är skarpa och lätta att uppfatta. Så belysningen känns verkligen inte nödvändig i normalt dagsljus.
Jag har inga problem att titta med båda ögonen öppna :shock: på denna förstoring, vilket jag föredrar att göra.
Bild

3x förstoring. Som tidigare så finns varken tub- eller tunnelseende. Tubseendet kan tyckas tjock på bilden men är nog bara hälften i verkligheten.
Bild

6x förstoring. Skyltarna är på 50, 100 resp. 140m och måltavlorna vanliga luftgevärstavlor. Lätt att komma rätt med ögat genom samtliga förstoringar.
Bild

En enkel bild för att visa den belysta punkten. Förstoring 4x och avstånd till granen runt 15m. Belysningen är i 6 nivåer med avstängning mellan varje
och detta är styrka 5.
Bild

Ett trevligt sikte som levererar för pengarna. Enda svagheten är väl att rödpunkten inte riktigt räcker till i ordentligt solljus mot ljusa partier men å andra sidan så syns då den obelysta punkten desto bättre så det kanske kvittar? Lägsta läget upplevs inte för starkt i skymningen men siktet är ju tänkt mest till drevjakt så när mörkret sluter sig så har man väl oftast sluta jaga.

Väl värt en närmre titt för den som söker ett prisvärt allroundsikte. Om det sedan bara håller mekanisk och optisk kvalité över tid så undrar jag om man egentligen behöver mer än så?
Paccus

Inläggav JockeJ » 12 apr 2019, 08:55

Paccus skrev:
Korsdraget skrev:Beställde igår ett Hawke Endurance 30 1.5-6x44 Belyst 30/30 CC som såldes ut för ca 1/2 priset.

Observera att det kan vara den äldre ej uppgraderade modellen. Den nya har beteckningen WA, t. ex Hawke Endurance 30WA 1.5-6x44. Den äldre är billigare och säljs säkert ut.

Detta bör ju då även gälla Vantage serien? Finns ju WA där också som tillägg i modellnamnet.

Vad skiljer förresten mellan endurance och vantage förutom en dryg tusing i inköp?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Paccus » 12 apr 2019, 18:22

JockeJ skrev:Detta bör ju då även gälla Vantage serien? Finns ju WA där också som tillägg i modellnamnet.

Vad skiljer förresten mellan endurance och vantage förutom en dryg tusing i inköp?

Det verkar så. Läste lite ytterligare om livstidsgarantin och den verkar gälla för sikten inköpta under 2018 och framåt. Så de kanske inte behöver vara producerade då? En satsning på kundservice kanske?

Vantage-serien verkar mer inriktad för luftgevär och klena kalibrar. Inte lika stor höjd- och vindjusteringsmöjlighet som på de andra serierna. Finns säkert mer för den som grottar ner sig...
Paccus

Inläggav JockeJ » 12 apr 2019, 18:55

Ska bli jäkligt intressant att följa hur det går för er, särskilt med 1,5-6x44 då en sådan skulle vara av intresse till älgvältarn

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav JockeStenman » 28 maj 2019, 19:57

Jag har vart in på min lokala Jaktia butik som säljer Hawke sikten här i Piteå och jag tycker det verkar som ett vettigt alternativ. Det ska användas till min 308a i allt från älg, pyrsch och toppfågeljakt.

Det jag kikat på är Frontier 30 SF 3-15 FFP med art nr 18 320, jag upplevde ballistiktornet lite glappt så jag funderar på ifall det kan vara bättre på art nr 18 421 (som inte är medförstorande utan SFP men med zero-stop som inte är på 18 320) eller om man rent av ska gå på den senaste 18 520 (som också har FFP samt zero-stop). Är det någon som testat dessa två alternativ som min handlare inte hade innan utan var tvungen att beställa åt mig i så fall?
JockeStenman

Inläggav Chewbacca » 03 jun 2019, 20:10

Jag kör med frontier 3-15 sfp utan targetrattar, har haft det
i ett drygt år och är mycket nöjd. Både optiskt och hur det "trackar" (tex fyrkantstestet, dock saknar jag det distinkta klicken) men framförallt gillar jag det generösa ögonavståndet, hur än jag kastar upp bössan har jag full bild:)
Chewbacca

Inläggav Paccus » 01 aug 2019, 09:52

Tips för den som är sugen på att prova Hawke Endurance. Jaktia i Nyköping (Skavsta Jakthandel) har ett gäng 2,5-10x50 LR Dot som de rear ut med 30% rabatt. Ordinarie pris 4995:- och nu alltså 3496,50:-.
De har även några Meopta till 30% rabatt men kommer ej ihåg modellen...
Paccus

Inläggav jdrotz » 02 aug 2019, 13:47

Har ett Hawke på luftgeväret inköpt på Hurricane för typ 4-5 år sedan. Minns inte vad det heter, men det var anpassat för luftgevär i alla fall. Robust och hållfast, gör sitt jobb. Optiken är verkligen inget att hurra för, men det fungerar till luftgevär i alla fall.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Paccus » 02 aug 2019, 23:43

jdrotz skrev:Har ett Hawke på luftgeväret inköpt på Hurricane för typ 4-5 år sedan. Minns inte vad det heter, men det var anpassat för luftgevär i alla fall. Robust och hållfast, gör sitt jobb. Optiken är verkligen inget att hurra för, men det fungerar till luftgevär i alla fall.

Säkert stor skillnad mot nya Endurance-serien då...
Paccus

Inläggav fugazi » 04 aug 2019, 12:33

Vantage 4x32 monterat på HW30 (paket från Hurricane).
Funkar bra och både jag och barnen som provat tycker det är skitkul!
Har funderingar på ett nytt till 700:an (.30-06) då det som sitter på inte riktigt funkar till mitt öga...
fugazi

Inläggav fonkystuff » 04 aug 2019, 12:52

Har ett Hawke Sidewinder 8-32 som jag hade till fieldtargetliknande (luftgevär) uppgifter för länge sedan (det var i ft-erans barndom och man avståndsbedömde genom att ha på högsta förstoring och sedan dra på fokusratten tills man fick skärpa - sedan läste man av på ratten hur många meter bort målet var ;) ).
Hursom - tyckte det var ett mycket bra sikte för det och ansågs snudd på highend i de kretsarna (innan även de gick över till s&b mm). Har kvar det men används nästan aldrig då jag har ett nightforce med samma förstoring (det är faktiskt flera klasser upp, men så kostar det ju därefter).
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik