HAWKE Kikarsikten - En förnuftig klubb

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

HAWKE Kikarsikten - En förnuftig klubb

Inläggav Paccus » 04 apr 2019, 21:51

Hawke-klubben härmed startad. Har inte sett någon sådan här på Robsoft så det är väl dax :)

Fick hem två Endurance-sikten i dagarna. Ett 1.5-6x44 30WA L4A Dot till frugans .308’a och så ett 4-16x50 30WA SF LRC till min .17Hmr. Är initialt väldigt nöjd med dem både optiskt och känslan i vred och rattar. Tänker skjuta in dem i helgen och skapa mig en bättre bild av de båda.
Tidigare sikten jag haft/har och jämför mot är Burris, Vortex, Leupold, Ultimax, Delta, Zeiss och Swarovski. Har läst mycket om dem och såklart även tagit del av kritiken. Den samlade bilden är dock överlag mycket bra. Får se om den bilden håller..,
————————————————————————————————————————————————————————————
Tikka T3 .308 i SS Laminat, Swarovski Z6i 1.7-10x42, Stalon Compact.
Ruger American Rimfire 17HMR, Hawke Endurance 30WA 4-16x50 LRC
Paccus

Re: HAWKE Kikarsikten - En förnuftig klubb

Inläggav Paccus » 08 apr 2019, 21:16

I helgen hann jag med att skjuta in båda siktena och få en känsla för hur de verkar vara. Sköt samtidigt in min Z6i 1.7-10x42 då jag bytt ringar så jag hade lite att jämföra mot. Kan kort bara säga att jag är mycket nöjd och imponerad av vad man får för pengarna.

Lägger till att börja med ut lite intryck och bilder på 4-16x50-siktet (Hawke Endurance 30WA LRC SF). Jag kan bara jämföra denna mot tidigare liknande sikten jag haft i liknande förstoringsspann, t. ex Leupold VX-R, Vortex Viper HS-T och Delta HD Titanium. Hade jag valt mellan dessa idag hade valet fallit på Hawken även om Deltan nog har något bättre mörkeregenskaper och marginellt vassare optik.

Rattarna är rejäla men upplevs ändå inte för stora. De lyfts upp ur sitt läge för justering och trycks ner när de inte används. På så vis hindras de från att rubbas ur sitt läge vilket är bra ur transportsynpunkt. Tydliga klick och precis lagom motstånd. Mycket bra att strecken linjerar med noll-strecket vilket brukar vara si och så på "billigare" sikten. Självklart går rattarna att nolla efter inskjutning genom att skruva ur centrumskruven och lyfta ratten till rätt läge och skruva tillbaka låsskruven.
Förstoringsvredet har samma underbara motstånd och grepp som min Swarre. Inget annat sikte jag haft har gått så mjukt, utan de har snarare upplevts som tröga och svåra att få grepp om i vissa fall.
Bild

En rejält solig dag och vita tavlor är en dålig kombo. Vita tavlor är alltid en dålig kombo oavsett egentligen. Giller riktmedlet LRC som syns bra utan att vara för mycket eller i vägen. Lätt att se målet även vid finlir på hög förstoring. Denna tavla är på 50m och med 10x förstoring. Den starka solen mot det vita pappret gör att vissa färgavvikelser kan ses längs dess kanter. I övrigt är bilden mycket klar.
Bild

4x förstoring. Linserna släpper igenom ljuset riktigt bra och bilden är vilsam för ögat. Minimalt tubseende och inget tunnelseende på lägre förstoringar. En svag oskärpa finns i siktets yttersta kant men ses bara om man verkligen söker efter den.
Bild

10x förstoring. Tavlorna är på 50, 100 resp. 140m. Belysningen fungerar bra. I starkt solsken mot riktigt ljusa partier syns det röda dåligt men obelyst blir då riktmedlet väldigt tydligt istället. I skymningen kunde jag använda mig av svagaste inställningen tills jag absolut inte såg mer, dvs cirka en timme efter solens nedgång. Riktmedlet blir riktigt stark på högsta men färgblödningen är ändå väldigt liten. Upplevde heller inte någon sådan på lägsta styrka under skymningen.
Bild

16x förstoring. Nu blir siktet klart känsligare för ögats placering men inte värre än andra sikten jag använt mig av. Parallaxjustering fungerar jäkligt bra och det är väldigt lätt att fintrimma och hitta rätt läge. Tyvärr gör inte bilderna via mobilen optiken rättvis. Klart bättre i verkligheten alltså.
Bild

16x förstoring.
Bild

Passade också på att jämföra mot Swarren mot olika mål i skogen och på samma förstoringar och avstånd. Och under dessa förhållanden som på bilderna så tycker jag inte att det är mycket som skiljer dem åt. Visst upplevs Swarren för ögat som generellt bättre på kontraster och skärpa rakt igenom, men fan, då letar vi efter saker bara för att uppväga det dyrare priset.

Kom även ut en sittning vid åteln i skymningen. Spridaren står 40m från kojan och fram tills jag inte såg något mer genom Hawken och Swarren (ca 1 timme efter solens nedgång) så höll de jämnt skägg. Visst, då har Hawke 50-glugg och Swarren 42, men ändå. Har drar Hawken stor fördel av parallaxjusteringen på så kort avstånd. Kunde under längre tid och tydligare se ärtorna på marken under spridaren med Hawken. Swarrens stora fördel är dess grymt fina och vilsamma belysta punkt.
siktade även mot trädtoppar under skymningen i svagt motljus. Inte heller här såg jag några större skillnader. Det känns dock som jag verkligen söker efter halmstrån (läs skillnader) för att motivera Swarrens dyrare prislapp. :)

Sammanfattning då. Väldigt trevligt och användarvänligt sikte som imponerar på mig. Nu får tiden, väder och årstider utvisa om den fortsätter hålla måttet optiskt men även i fråga om hållbarhet. Rekommenderas varmt för den som söker något liknande men vill ha ut max för liten summa. :D
Paccus

Inläggav Giobbi » 08 apr 2019, 21:33

Intressant, tackar.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Brakbrakaren » 08 apr 2019, 21:41

Märkligt riktmedel. Annars intressant. Ovillig att betala priset för den dyrare du nämner.
Brakbrakaren

Inläggav Frank69 » 09 apr 2019, 05:50

Först, stort tack för recensionen! Bild

Kan nämna min egna erfarenhet av Hawke.
Det är ett kinasikte, kanske ett av de bättre sådana.
Så när man gör tester så får man ta lite hänsyn till pris/kvalitet.
Är ju inga Swarovski linser i dessa sikten. :wink:
Dock är kvaliteten betydligt jämnare än t.ex Zos sikte.
Men innanmätet på siktena är b.la av plast vilket gör att de slits ut rätt snabbt om man rattar mycket på dem.
Så ha det i åtanke när man väljer till vilket ändamål de skall användas.
Mitt Hawke sikte sitter på ett luftgevär som jag har på jaktlicens. Har halva mildot så jag rattar aldrig på det.
Jagar bara på korta avstånd med det då kulbanan börjar dala rätt mycket på avstånd över 35m
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav Paccus » 09 apr 2019, 09:41

Brakbrakaren skrev:Märkligt riktmedel. Annars intressant. Ovillig att betala priset för den dyrare du nämner.

Jag gillar riktmedlet. Men siktet sitter på min .17Hmr och passar därför utmärkt för jakt på kråkfåglar och övningsskytte. Linjerna är till hjälp vid snabba justeringar när man väl skjutit in ammunitionen på olika avstånd och förstoringar. Så kan man klicka för finlir. Siktet finns med ett annat riktmedel också, dvs med punkt och små avståndsstreck under. Ville dock ha något som inte skymde så mycket som punkten gör gentemot detta öppna kors.
Paccus

Inläggav Paccus » 09 apr 2019, 12:21

Frank69 skrev:Först, stort tack för recensionen! Bild

Kan nämna min egna erfarenhet av Hawke.
Det är ett kinasikte, kanske ett av de bättre sådana.
Så när man gör tester så får man ta lite hänsyn till pris/kvalitet.
Är ju inga Swarovski linser i dessa sikten. :wink:
Dock är kvaliteten betydligt jämnare än t.ex Zos sikte.
Men innanmätet på siktena är b.la av plast vilket gör att de slits ut rätt snabbt om man rattar mycket på dem.
Så ha det i åtanke när man väljer till vilket ändamål de skall användas.
Mitt Hawke sikte sitter på ett luftgevär som jag har på jaktlicens. Har halva mildot så jag rattar aldrig på det.
Jagar bara på korta avstånd med det då kulbanan börjar dala rätt mycket på avstånd över 35m

För mig spelar inte det inte så stor roll var kikarsiktena tillverkas så länge de ändå levererar det man förväntar sig kontra priset. Dyra sikten ska alltid leverera med tanke på kostnaden men oftast levererar låg-/mellanprisklassen över förväntan i det hänseendet.
Självklart så ska man väl köpa sikte efter hur man använder det. Rattar man väldigt mycket, utsätter det för påfrestningar och kräver det optimala så får man väl snällt betala, men för de flesta jägare/skyttar och tillfällen så räcker ett sådant här sikte lååångt.
Hawke har ju numera, precis som Vortex, livstids garanti. Så strular det är man ju ändå rätt trygg. :D
Paccus

Inläggav Matti » 09 apr 2019, 14:19

Min erfarenhet at Hawke är enbart anekdotisk, men som följer: Köpte ett Hawke Frontier FFP 3-15x50 i fjol höstas. Lämnade tillbaka det samma dag. Justerrattar var tämligen svampiga i klicken, och det var omöjligt att få bra skärpa på förstoringar över ca 12x. Kanske det var ett måndagsex? Får väl nästan hoppas det, annars är jag allt annat än imponerad :roll: Böt till ett Vortex Strike Eagle 3-24x50, och det var betydligt bättre rent allmänt, såväl vg mekanisk känsla och optik. Och nu har jag ett Delta Titanium HD 4-24x50 på den bössan, och det är i sin tur i en helt annan klass än Vortexen 8)

https://uk.hawkeoptics.com/frontier-ffp ... l-ext.html
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav jimmy85 » 09 apr 2019, 16:17

Haft några hawke modeller till 22lr o luftgevär. Dom till 22orna vart jag inte imponerad av. Men de e ju 10år sedan ja hade dom så något har ju hänt under dessa åren. Till luftgevär har jag använt vantage 6-24x o sidewinder 10x. Båda fungerade bra. Men 6-24x gav ingen riktig skärpa över 20x förstoring samt att klicken inte va så distinkta. På sidewindern va klicken distinkta o siktet trackade bra. Användes för skytte på 10-100m med luftgevär. Funkade bra att klicka strax förbi 50m. Sedan började de bli ont om klick så dotarna fick användas :mrgreen:
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav JockeJ » 09 apr 2019, 20:01

Belysning/parallax vredet ser ju jäkligt lik ut som på delta titanium, är det månne samma?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav gandhi » 09 apr 2019, 20:41

Bra recension!
Jag väntar på ett likadant Endurance 30 i 4-16x50 fast med riktmedel LR-dot till min T1x i .22lr. Den kikaren blir bra för ripjakten och övningsskyttet då både kikare och riktmedel liknar Zeissen på storbössan som är 2,5-10x50 rm60.
Säljes: Ruger m77 mk2 Ultralight 308win + kolvkam.se + Hausken JD151 + Zeiss Diavari-Z 1,5-6x42 T* ret 8 PM vid intresse
Användarvisningsbild
gandhi

Inläggav Paccus » 09 apr 2019, 21:19

JockeJ skrev:Belysning/parallax vredet ser ju jäkligt lik ut som på delta titanium, är det månne samma?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det är rätt likt, men där slutar nog likheterna. Har haft en sådan Delta (2.5-15x50) men gillade inte vredet där. Var alldeles för trögt och svårt att inte komma åt det ena vredet när man ville åt det andra. Sedan så lyckades jag hela tiden lossa på batterilocket när jag ville ändra styrkan på belysningen. Var bl. a därför jag sålde den.
Paccus

Inläggav Paccus » 09 apr 2019, 21:37

gandhi skrev:Bra recension!
Jag väntar på ett likadant Endurance 30 i 4-16x50 fast med riktmedel LR-dot till min T1x i .22lr. Den kikaren blir bra för ripjakten och övningsskyttet då både kikare och riktmedel liknar Zeissen på storbössan som är 2,5-10x50 rm60.

Tack och välkommen i klubben. Hoppas du blir nöjd. Beror väl också på vad man förväntar sig och vilken inställning man går in med? Förhoppningsvis kommer jag iväg i år för att testa toppfågeljakt för första gången. Men då får siktet flyttas till annan bössa. :)
Paccus

Inläggav Paccus » 10 apr 2019, 08:52

Matti skrev:Justerrattar var tämligen svampiga i klicken, och det var omöjligt att få bra skärpa på förstoringar över ca 12x. Kanske det var ett måndagsex? Får väl nästan hoppas det, annars är jag allt annat än imponerad :roll: Böt till ett Vortex Strike Eagle 3-24x50, och det var betydligt bättre rent allmänt, såväl vg mekanisk känsla och optik.

https://uk.hawkeoptics.com/frontier-ffp ... l-ext.html

Hawke Frontier har jag ingen erfarenhet av. Men hur justerrattar ska kännas är nog högst personligt. Endurance har den känslan jag hittills gillat bäst av de olika märken med taktiska rattar jag haft.
Angående Strike Eagle så gillar jag det jag sett. Kikade i 1-8’an och tyckte den optiskt var bra, men kände mig osäker på riktmedlet, dvs om jag skulle trivas med det eller störa mig på det vartefter. Tänkte faktiskt köpa deras 3-18x44 men det föll på det variabla ögonavståndet på just den modellen. Så det blev Hawke Endurance istället.
Paccus

Inläggav gandhi » 10 apr 2019, 19:06

Precis! Jag har fram till nu haft en Tasco 3-9x40 på 22:an och det har varit funkis på 50-metersbanan. Hawken bör ju vara något snäpp bättre :wink: och kunna tjänstgöra på ripjakten också.

Paccus skrev:... Hoppas du blir nöjd. Beror väl också på vad man förväntar sig och vilken inställning man går in med? Förhoppningsvis kommer jag iväg i år för att testa toppfågeljakt för första gången. Men då får siktet flyttas till annan bössa. :)
Säljes: Ruger m77 mk2 Ultralight 308win + kolvkam.se + Hausken JD151 + Zeiss Diavari-Z 1,5-6x42 T* ret 8 PM vid intresse
Användarvisningsbild
gandhi

Inläggav killerberra » 10 apr 2019, 19:12

Jag kör en Endurance 20-60 tubkikare som jag tycker knuffas betydligt högre upp bland andra märken för mer pengar. Endurance serien är den jag håller högst som mina ögon gillar.
T3 6,5CreedKrieger Shilen6XC McMillanATH Nightforce 15-55x52 Vortex Venom
Sako 75 358Win Steiner 1-4 LW 6br Bushnell Forge 4.5-27x50
Bat Machine DS Krieger Scarborough Bix N`Andy Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50 SFP
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav scoutman » 10 apr 2019, 20:33

Var på ett öppet hus ifjol, o en representant från hawke pratade med en annan kund o jag lyssnade, "dessa sikten ligger strax under zeiss o swarowski" varpå kunden sa som steiner typ? Ja sa representanten.
Fri tolkning.
Tror dom har steppa upp lite på endurance, har dock endast tittat i ett lågförstorande som var klar men med lite kantoskärpa, obs jag är bara en lekman ingen kunnig på sikten.
Browning x-bolt Adj, 308, stalon w110, delta HD 2,5-10X50.
Winchester M70, 30-06, Vortex diamondback 3,5-10x50
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x40.
Beagle.
scoutman

Inläggav Korsdraget » 11 apr 2019, 19:39

Beställde igår ett Hawke Endurance 30 1.5-6x44 Belyst 30/30 CC som såldes ut för ca 1/2 priset.
Fick möjlighet att kika genom ett precis likadant i vinter hos en jakt kollega som inte haft några problem med sitt.
Skall testas på en Benelli ARGO 30-06. Förväntar mig inte optik som i en Swarre el dylikt men eftersom skotten oftast blir snabba och jag inte skall studera några längre stunder genom tuben så borde det duga.
Väl skjutit in en gång så är det bara vid köp av ny ammo som en koll av träffbilden behövs el vid stöt hårdare stöt mot kikaren.
Med den garanti som finns så borde det inte vara några problem att byta upp sig om det skulle behövas.
Återkommer efter montering och inskjutning.
Senast redigerad av Korsdraget 11 apr 2019, 19:57, redigerad totalt 3 gånger.
Korsdraget

Inläggav Jämtlasse » 11 apr 2019, 19:47

Nu blir man sugen att kika i ett igen. Kompisen har ett belyst, det var bland det sämre jag kikat igenom.
Belysningen var helt obrukbar, var som att tända upp en stjärnhimmel med röda prickar. Blev helt bländad, även på lägsta styrkan.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Paccus » 11 apr 2019, 20:08

Vad jag läst mig till så gjorde Hawke en rejäl uppgradering av sin optik under förra året. Därför också som den nya garantin (livstid) enbart gäller för sikten producerade från 2018 och framåt. Har inte kollat upp om det gäller samtliga serier men Endurance omfattas av den iallafall.

Det jag verkligen gillar med nya Endurance är hur behagligt och naturligt det är för ögat att titta i. Svårt med någon jämförelse men jag kikade i tre toppsikten för drygt ett år sedan. Helia 5, Swarovski och Zeiss inför ett eventuellt köp av drevjaktsikte. Helia 5 var den absolut trevligaste att titta i. Och lite den känslan kommer jag tillbaka till när jag tittar i Endurance.
Paccus

Nästa

Återgå till Kikarsikten / Optik