Har jag fel på kikarsiktet?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Har jag fel på kikarsiktet?

Inläggav Jaktinorr » 19 jul 2018, 20:11

Hej!

Jag har köpt mig en begagnad trijicon accupoint 3-9x40 och är monterad med leupold qr på min nya browning x-Bolt 308. Har skjutit in bössan på full förstoring och märker att bössan kastar mellan 15cm på 80m. Testade då att skjuta på samma mål på lägsta möjliga zoom och det resulterade i en mycket tätare träffbild. Tror ni det kan vara fel på kikaren eller att skytten gör små rörelser vid avfyrning? Skjuter med normas jaktmatch.
Jaktinorr

Re: Har jag fel på kikarsiktet?

Inläggav Diddas » 19 jul 2018, 20:46

15cm är väldigt mycket att "twitcha" på, men det vore konstigt om siktet spred på en annan förstoring.

Mitt råd är att låta någon annan provskjuta, du kan ju satt siktet konstigt för just dig eller något..jag vet inte.

Men det är ett bra sätt att felsöka på.
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.
Användarvisningsbild
Diddas

Inläggav sevehem » 19 jul 2018, 22:21

Det skulle kunna vara siktet ja. Själv hade jag en kikare som spred hejvilt om man inte drog paralaxratten i botten. Gör som Diddas skrev alternativt testa med annan kikare så borde det ge sig. Har man bra stöd brukar hög förstoring snarare krympa träffbilden.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Diddas » 19 jul 2018, 23:40

Inte alltid.
Jag sköt brallorna av min Zeiss Victory 3-12x56 med en Leupold VXR 1,25-4x24 på samma bössa igår, och det siktet är bevisat 100%.

Ibland tänker och försöker man för mycket när man kan finlira och se målet klart, för mig bygger det tydligen in dumheter.
Användarvisningsbild
Diddas

Inläggav Jaktinorr » 20 jul 2018, 02:26

Hej igen! Vart på skjutbanan med en kompis som har fått testa bössan! Inte heller för honom så satt kulorna helt som dom ska.. Jag testade igen med att skjuta på max utzoom och det gav fullt dugliga träffbilder men så fort jag skruvar till max zoom så sprider den kulorna mer... Testade även hans tikka t3x och den sköt jag bra med!
Något är som det inte ska i varje fall känns det som..
Jaktinorr

Inläggav sevehem » 20 jul 2018, 08:15

Ja då är väl nästa åtgärd att försöka testa samma bössa med annat sikte.

Lite OT så var ju det synd Diddas nu när du köpt en så fin S&B med massa förstoring. Men lugn lugn, jag har en S&B 1.25-4 som jag gärna byter med dig. Rakt av naturligtvis! :wink: :mrgreen:
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Diddas » 20 jul 2018, 14:22

SuB'en sitter på en annan bössa där den gör sig väldigt bra. :D
Användarvisningsbild
Diddas

Inläggav Max » 20 jul 2018, 14:31

Jaktinorr skrev:Hej igen! Vart på skjutbanan med en kompis som har fått testa bössan! Inte heller för honom så satt kulorna helt som dom ska.. Jag testade igen med att skjuta på max utzoom och det gav fullt dugliga träffbilder men så fort jag skruvar till max zoom så sprider den kulorna mer... Testade även hans tikka t3x och den sköt jag bra med!
Något är som det inte ska i varje fall känns det som..

Montera kikaren på T3an och testa. Den skjuter ni båda bra med. Kan vara en väg att gå vidare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav Jaktinorr » 19 jun 2019, 16:42

Lite länge sen menmen.. Har monterat en Delta optical titanium 2-15x50 som jag skjuter i princip hål o hål med på 80m så bössan är det inget fel på. Dock används den icke till älgjakten där ksg hade velat ha min trijicon dånjag annars gillar den där jag kan ta snbba skott osv..

Men det är ingen annan som vart med om samma öde? Tråkigt då kikaren inte är "skräp".. Kostar ändå 12k ny tycker den ska fungera i förstoring oxå. :)
Jaktinorr

Inläggav Ingvar » 19 jun 2019, 16:47

vad är problemet?
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav arnold » 19 jun 2019, 16:51

Jaktinorr skrev:Lite länge sen menmen.. Har monterat en Delta optical titanium 2-15x50 som jag skjuter i princip hål o hål med på 80m så bössan är det inget fel på. Dock används den icke till älgjakten där ksg hade velat ha min trijicon dånjag annars gillar den där jag kan ta snbba skott osv..

Men det är ingen annan som vart med om samma öde? Tråkigt då kikaren inte är "skräp".. Kostar ändå 12k ny tycker den ska fungera i förstoring oxå. :)
men synfältet på deltan är väl bättre än på trijicon? 3x
Blaser r8 grs
6,5creedmoor, delta stryker 5-50x56
300 Norma magnum minox zp5 5-25x56
Stalon compact

Blaser r8 success:
8x57js swarovski z8i 1-8x24
Stalon Victor
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav gren » 19 jun 2019, 18:25

Skicka in siktet på rep. bara?

Den svenska generalagenten är lite tjurig över importerade sikten bara. Kan bespara dig en onödig vända om du har ett importsikte.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Jaktinorr » 20 jun 2019, 11:25

Absolut är det bättre synfält i deltan.. Men vill inte ha en tung kikare på under älgjakten vilket deltan blir..

Vad kostar det att lämna in på rep? Vill inte betala 5k i rep så därav undraden :)
Jaktinorr

Inläggav gren » 20 jun 2019, 14:03

Jaktinorr skrev:Absolut är det bättre synfält i deltan.. Men vill inte ha en tung kikare på under älgjakten vilket deltan blir..

Vad kostar det att lämna in på rep? Vill inte betala 5k i rep så därav undraden :)

Tror det är svårt att svara på utan att någon kollat på den. Du får skicka in den och begära en offert.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Återgå till Kikarsikten / Optik