Helia 2-10x50i?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Helia 2-10x50i?

Inläggav Snowcrossdaniel » 12 aug 2019, 14:19

Tittade i ett Helia 2-10.50 nyligen och vart förvånad över att det var sån kant oskärpa??
Har ett Zeiss Ht själv å jämfört med det så förstår jag varför det skiljer 6000kr.
Ht:n var bättre på allt..
Snowcrossdaniel

Inläggav Matti » 12 aug 2019, 14:31

Snowcrossdaniel skrev:Tittade i ett Helia 2-10.50 nyligen och vart förvånad över att det var sån kant oskärpa??
Har ett Zeiss Ht själv å jämfört med det så förstår jag varför det skiljer 6000kr.

Å jag tycker tvärtom det jag jämfört Helia 5 och nya i-serien med Zeiss HT (och även Zeiss V8). De bägge Zeissarna har viss kantoskärpa i mina ögon, och tunnlar aningens lite på lägsta. Antingen är det variationer i produktion, eller så skiljer det mellan olika personers ögon. Troligen det sista. Själv har jag -7,5 korrektion + astigmatism, så kanske inte den bästa optikbedömaren i skogen... :mrgreen: :lol:
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav vanja05 » 12 aug 2019, 16:05

Matti skrev:
Snowcrossdaniel skrev:Tittade i ett Helia 2-10.50 nyligen och vart förvånad över att det var sån kant oskärpa??

Å jag tycker tvärtom det jag jämfört Helia 5 och nya i-serien med Zeiss HT (och även Zeiss V8). De bägge Zeissarna har viss kantoskärpa i mina ögon, och tunnlar aningens lite på lägsta. Antingen är det variationer i produktion, eller så skiljer det mellan olika personers ögon. Troligen det sista. Själv har jag -7,5 korrektion + astigmatism, så kanske inte den bästa optikbedömaren i skogen... :mrgreen: :lol:

Optiskt är Helian vassare än HT,har själv tre st HT och då bara för jag vill ha det sista i skymningen :D
Mitt hjärta brinner för trasiga barn!!!
Min största rädsla är att dö och ha pengar på banken som någon annan skall handla upp!
Sen är jag medlem i båda förbunden.
Mvh Jerry .
vanja05

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik