Nytt från Blaser: Infinity sikten

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Nytt från Blaser: Infinity sikten

Inläggav Nilmo » 20 nov 2017, 09:45

Tycker de har en modern look fast ändå elegant. De verkar något lite tyngre, främst drevsiktet emot konkurrenter. Ffp är ju trevligt också :D
9,3x62
6,5x55
12/89
22lr
Nilmo

Inläggav Tazswe » 20 nov 2017, 12:13

Alcibiade skrev:Ja, vapenpaket är det enda sättet. Sen kommer det vara så att de få handlarna som tar in dem kommer att ha svårt att bli av med dem och kommer sumpa dem just i sådana vapenpaket.

Jag är inte helt säker på att det är få handlare som kommer att ta in dem, troligtvis så kommer de handlare som säljer Blaser att tvingas att ta in dem då det är en del utav konceptet. Däremot så är det inte självklart att de som inte säljer vapen får lov att sälja dem vilket kan vara tråkigt för dessa handlare. För oss konsumenter är det alltid en fördel om ny aktörer försöker komma in på marknaden, oavsett hur de försöker positionera sig. Blaser har onekligen växt enormt mycket och har även lagt under sig ett flertal vapentillverkare (vilket inte är bara positivt) så de verkar både ha muskler och en klar strategi för framtiden.

Om konsumenterna bara skulle titta på det ur ett rent ekonomiskt perspektiv så sälj det på tok för många dyra sikten till folk som använder sina vapen ett fåtal gånger per år.

Beretta försökte ju sig på en lansering av Burris, ett mellanklassmärke som inte blev någon succé, åtminstone inte i Sverige.
Nu har Blaser byggt upp sin image av att vara en högklassig leverantör med ett helt koncept av varor, det är inte bara vapen utan även kläder mm som man dock inte har marknadsfört speciellt hårt i Sverige. Då gör man inte samma misstag som Beretta och lanserar ett medelmåttigt kikarsikte under ett annat namn.

Sedan så skall jag väl vara ärlig och inse att på Robsoft så kryllar det av optiknördar som gärna vill jämföra och alltid ha det bästa siktet per krona, jag är dock inte lika övertygad om att den vanliga konsumenten har den kunskapen eller att säljaren i butiken har den kunskapen, åtminstone inte när det dyker upp aktörer som XXL.

Du som är kunnig får väl komma med ditt omdöme om deras optik när den väl släpps på marknaden, vi är säkert många som kommer att lyssna på dig, de andra som är med i Blasergemenskapen kommer nog gladeligen att betala några extra kronor för att vara kvar där.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav Ogster2 » 20 nov 2017, 13:43

Alcibiade skrev:Ja, vapenpaket är det enda sättet. Sen kommer det vara så att de få handlarna som tar in dem kommer att ha svårt att bli av med dem och kommer sumpa dem just i sådana vapenpaket.

Antar att Astro inte är Generalagent för siktena då tonen verkar aningen bitter ?
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Alcibiade » 20 nov 2017, 16:17

Jag tror att just av den anledningen kommer du förmodligen att köpa ett Blasersikte och säga att det var det bästa som någonsin har funnits på marknaden. :lol:
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav NiKKEE » 20 nov 2017, 16:57

Alcibiade skrev:Jag tror att just av den anledningen kommer du förmodligen att köpa ett Blasersikte och säga att det var det bästa som någonsin har funnits på marknaden. :lol:

Lite som de som köper iPhone för ~8000kr. Det gå ju liksom inte att säga att en sådan telefon är dålig om man betalat de pengarna. Kikar man på de som får samma telefon via jobbet och inte betalar ett öre så har man en helt annan inställning till hur den är för då har man inte investerat ett stort belopp i produkten.

Förmodligen slår väl Blasersiktet många andra på fingrarna men knappast de bästa. Om nu GSO hela tiden kunnat göra ett sikte likvädigt/bättre än Swarovski/Schmidt&Bender/Zeiss så kan man ju undra varför de inte lanserat ett sådant tidigare?
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav Tazswe » 20 nov 2017, 17:18

NiKKEE skrev:
Förmodligen slår väl Blasersiktet många andra på fingrarna men knappast de bästa. Om nu GSO hela tiden kunnat göra ett sikte likvädigt/bättre än Swarovski/Schmidt&Bender/Zeiss så kan man ju undra varför de inte lanserat ett sådant tidigare?

Att göra ett bättre sikte har de nog kunnat länge precis som att även de som du har nämnt har kunnat det, problemet är att det skall kunna tillverkas till ett rimligt pris vilket innebär att utvecklingskostnaderna skall slås ut på ett stort antal försålda enheter. Kan GSO fördela utvecklingskostnaderna på både Minox och Blaser så är det mycket vunnit för dem.
Att inte Swarovski släpper ett bättre kikarsikte redan nu beror på att de inte behöver det just nu utan att det är bättre att skörda framgångarna från Z8.

Om det sedan vinner något av de fjantiga kikartesterna som brukar dyka upp i tidningarna beror väl på hur mycket de annonserar i nämnda tidning.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav Härfördärvaren » 20 nov 2017, 17:37

NiKKEE skrev:
Alcibiade skrev:Jag tror att just av den anledningen kommer du förmodligen att köpa ett Blasersikte och säga att det var det bästa som någonsin har funnits på marknaden. :lol:

Lite som de som köper iPhone för ~8000kr. Det gå ju liksom inte att säga att en sådan telefon är dålig om man betalat de pengarna. Kikar man på de som får samma telefon via jobbet och inte betalar ett öre så har man en helt annan inställning till hur den är för då har man inte investerat ett stort belopp i produkten.

Mycket handlar om marknadsföring och varumärke. Tror du inte t.ex Nikon, Canon eller någon annan japansk gigant skulle kunna göra ett z8i. Det tror jag att de kan, men eftersom ingen skulle köpa det så gör de inte det. L & O gruppen som äger GSO, Blaser, Mauser, Sig har uppenbarligen bestämt sig för att slå in sig i premiumsegmentet. Kanske kan de lyckas, eftersom de satsar helhjärtat på jägarna, till skillnad från de andra tyska premiumtillverkarna där i alla fall jag associerar varumärket med andra saker än bara jakt. Exempelvis fågelskådning (zeiss, swarovski), kameror (leica) eller skytte (SuB).
" Det heter rödpungt. Pungt slut! " mvh Simon
Användarvisningsbild
Härfördärvaren

Inläggav Katjing » 20 nov 2017, 17:41

Tazswe skrev:Det intressanta är att se hur Swarovski och övriga skall svara på Blaser.

Med prishöjning?
Katjing

Inläggav malx » 20 nov 2017, 18:00

Man ju också ha klart för sig att tillverkarna lanserar givetvis de produkter och till de priser där de tror de kan tjäna mest pengar. D.v.s. försäljning gånger marginal mer eller mindre. En snabb gissning är att de flesta inte kommer kunna se någon större skillnad på Blasers sikten och till exempel Swarowski:s värstningar utan att göra mer ingående tester. Då är egentligen frågan om de skulle sälja så mycket mer om de la sig på samma pris än om de ökar marginalerna, när man kommer upp i dessa summor så är folk inte så priskänsliga längre utan köper det märke de tror på.

Sen får man inte glömma märkesvärdet. Genom att lägga sig högre i pris än närmsta konkurrenterna så får man nästan automatiskt ett högre märkesvärde efter ett tag, åtminstonde om man inte är märkbart sämre. Ett högre pris kan faktiskt skapa en högre efterfrågan dumma som vi människor är. (Apple är givetvis den stora experten)
malx

Inläggav Tazswe » 20 nov 2017, 18:41

Katjing skrev:
Tazswe skrev:Det intressanta är att se hur Swarovski och övriga skall svara på Blaser.

Med prishöjning?

Givetvis ett av många alternativ vilket malx förklarar i sitt inlägg.
Vi kan åtminstone vara helt på det klara med att de inte lutar sig tillbaka i fåtöljen och är övertygade om att Blasers sikte blir en flopp.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav jdrotz » 20 nov 2017, 20:37

malx skrev:Man ju också ha klart för sig att tillverkarna lanserar givetvis de produkter och till de priser där de tror de kan tjäna mest pengar. D.v.s. försäljning gånger marginal mer eller mindre. En snabb gissning är att de flesta inte kommer kunna se någon större skillnad på Blasers sikten och till exempel Swarowski:s värstningar utan att göra mer ingående tester. Då är egentligen frågan om de skulle sälja så mycket mer om de la sig på samma pris än om de ökar marginalerna, när man kommer upp i dessa summor så är folk inte så priskänsliga längre utan köper det märke de tror på.

Sen får man inte glömma märkesvärdet. Genom att lägga sig högre i pris än närmsta konkurrenterna så får man nästan automatiskt ett högre märkesvärde efter ett tag, åtminstonde om man inte är märkbart sämre. Ett högre pris kan faktiskt skapa en högre efterfrågan dumma som vi människor är. (Apple är givetvis den stora experten)
Det handlar inte alltid bara om dumhet. Ofta är det status inblandat också. För många är det viktigt att köpa nåt bara för att visa att de kan och att de har råd att slösa med pengarna. Ärligt talat kan jag själv tycka att det är roligare att äga nåt som är svindyrt och svårmotiverat, bara för att ;-)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav potatiskastare » 20 nov 2017, 21:32

jdrotz skrev:
malx skrev:Man ju också ha klart för sig att tillverkarna lanserar givetvis de produkter och till de priser där de tror de kan tjäna mest pengar. D.v.s. försäljning gånger marginal mer eller mindre. En snabb gissning är att de flesta inte kommer kunna se någon större skillnad på Blasers sikten och till exempel Swarowski:s värstningar utan att göra mer ingående tester. Då är egentligen frågan om de skulle sälja så mycket mer om de la sig på samma pris än om de ökar marginalerna, när man kommer upp i dessa summor så är folk inte så priskänsliga längre utan köper det märke de tror på.

Det handlar inte alltid bara om dumhet. Ofta är det status inblandat också. För många är det viktigt att köpa nåt bara för att visa att de kan och att de har råd att slösa med pengarna. Ärligt talat kan jag själv tycka att det är roligare att äga nåt som är svindyrt och svårmotiverat, bara för att ;-)

Är inte det en form av kvalificerad dumhet? Att köpa något man inte behöver till ett onödigt högt pris, bara för att man kan? Riktig status får man ändå inte av att flasha, enligt mig. Men visst, jag är inte oemottaglig för budskapen jag heller.
Speciellt effektivt tror jag de långsiktiga påverkanskampanjerna är, där de i årtionden smyger ut ett budskap och seglar under radarn så man inte fattar att det är reklam. Ungefär som att knarkmaffian produktplacerat i Hollywood mm och nu har fått en majoritet på många håll att tro att knark närmast är nyttigt.
Blaser har jobbat länge och strategiskt med sitt varumärke. Det skulle inte förvåna mig om siktena säljer...
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav malx » 20 nov 2017, 21:35

jdrotz skrev:Det handlar inte alltid bara om dumhet. Ofta är det status inblandat också.

Ofta två sidor av samma mynt :).

Men visst är det lite skumt. Anta att två olika företag tillverkar två konkurrerande produkter A och B som har lite olika egenskaper men totalt så är de 100% lika "bra" på alla papper du kan hitta. De kostar lika mycket att tillverka men företaget bakom produkt A väljer en marginal på 10% medan det andra företaget väljer en marginal på 120% så att produkt B blir dubbel så dyr. Nu har du vunnit en tävling så du får välja en av dessa produkter gratis, vilken väljer du? I princip alla skulle välja produkt B till och med om den vore någon procent sämre på papperet. Så bara genom att sätta ett högre pris så har de ökat värdet på produkten.

Företag A kommer säkerligen att sälja fler av sina produkter men det är inte alls säkert att de kommer tjäna mest pengar. Företag B behöver bara "lura" en mindre del av kundbasen som inte är så priskänsliga som vill ha det extra konstgjorda värdet och då kommer den extra marginalen göra stor skillnad. För att inte tala om att Företag B tar en mindre risk eftersom de tjänar pengarna med en mindre omsättning/investering.

Utan att veta det minsta om Blasers optik eller vad den presterar så kan denna psykologi göra att de har lagt sig totalt rätt i prisnivå, den som lever får se.
malx

Inläggav jdrotz » 20 nov 2017, 23:15

Harley Davidson är ett exempel. Ingen direkt kvalité, dyra att köpa och åka runt i. Du kan få en liknande japan för en bråkdel av summan som dessutom håller bättre och ser nästan likadan ut för en amatör. Men hur roligt är det???

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav MonsterMust » 21 nov 2017, 08:28

Har man ett starkt varumärke o andelar kvar att ta på marknaden är det väl bara att satsa, ett företag som Blaser har en viss kundkrets varför skulle dom inte vilja leverera en helhets lösning. Är väl samma sak som alla större företag med begränsad kundkrets.

Sen är väl prislappen diskutabel har inte sett några officiella priser från tyskarna heller så

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MonsterMust

Inläggav greyling » 21 nov 2017, 09:36

jdrotz skrev:Harley Davidson är ett exempel. Ingen direkt kvalité, dyra att köpa och åka runt i. Du kan få en liknande japan för en bråkdel av summan som dessutom håller bättre och ser nästan likadan ut för en amatör. Men hur roligt är det???

Intressant liknelse. Men i det här fallet vore det kanske mer år att Mercedes skulle börja med mc av HD stuk. Och 20-30 procent högre. Samt låta någon nystartad firma tillverka dem åt dem.

Det blir ingen trovärdig story.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav jdrotz » 21 nov 2017, 09:45

greyling skrev:
jdrotz skrev:Harley Davidson är ett exempel. Ingen direkt kvalité, dyra att köpa och åka runt i. Du kan få en liknande japan för en bråkdel av summan som dessutom håller bättre och ser nästan likadan ut för en amatör. Men hur roligt är det???

Intressant liknelse. Men i det här fallet vore det kanske mer år att Mercedes skulle börja med mc av HD stuk. Och 20-30 procent högre. Samt låta någon nystartad firma tillverka dem åt dem.

Sant. Det var mer en liten utveckling på resonemanget kring att köpa dyra saker, bara "för att", trots att de praktiskt sett inte ger något extra, förutom skrytvärde.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav StyrmanBerg » 21 nov 2017, 15:34

greyling skrev:

Det är väl lite ditåt med Mercedes X, även om jämförelsen haltar lite även där.
"What this world needs is a few more Rednecks"
Charlie Daniels
Användarvisningsbild
StyrmanBerg

Inläggav MonsterMust » 26 sep 2018, 15:02

Släppta nu nån som investerat? Va k kollade i dom va väl ingen direkt mer upphetsande än dom andra kikarna i top segmentet. Enda som fick hjärtat o slå lite snabbare va väl prislappen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MonsterMust

Inläggav arnold » 26 sep 2018, 15:49

Skulle gärna ha en 4-20x58 på 6,5 pipan istället för zeissen jag har nu
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 1,7-13,3x42
8x57js swarovski 1-8x24