Minox sikten - Tysk kvalitets optik

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Minox sikten - Tysk kvalitets optik

Inläggav JockeJ » 30 okt 2018, 16:37

Förstoringsvredet/gummiringen släppte på min, alltså den får inte riktigt fäste när man vrider förstoringen upp och ned.

Gummiringen på okularet lossnade.

Limmet i skyddslocken (som är två delar) släppte omgående.

Belysningen käkar batteri, trots att belysningen är avstängd.

Har skickat iväg den till Tyskland, har inte brukar den en enda dag till jakt ännu...

Det lilla jag hann använda den på bana i somras imponerade stort rent optiskt däremot.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Fritz Kraut » 30 okt 2018, 20:51

Hurdana är Minox handkikare - någon som har egna erfarenheter?

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav JockeJ » 30 okt 2018, 22:14

Fritz Kraut skrev:Hurdana är Minox handkikare - någon som har egna erfarenheter?

F.

Spanade in en på Vapencentrum i somras, minns inte vad den hette men låg i 2-3000:-klassen. Rejält rea, kan ha haft ett ordinarie pris kring 5 kanske..? Nåja.

Spöade ledigt min vortex talon hd, både optiskt och liksom känslan när jag höll den i händerna. Till och med världens mest hajpade delta Forrest2 kändes som rena asaklitt 199:- i jämförelse. Bra skit i mina ögon också händer.

8x42 kikade jag i/på.

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Tetrix » 30 okt 2018, 23:55

Fritz Kraut skrev:Hurdana är Minox handkikare - någon som har egna erfarenheter?

F.

Inget jag skulle rekommendera, åtminstone inte i de lägre prisklasserna.

Kommer inte ihåg exakt benämning, men hade en 8x42 och den hängde inte med optiskt vid sena vak. Kostade då för 7-8 år sen ca 2500-3000kr eller nåt sånt.

Tämligen blurrigt och mörkt med dålig upplösning i svagt ljus.

Nu använder jag Vortex Talon HD 8x42 och är mycket nöjd med den.

Men min gröna Swarovski 7x42 jag hade innan slår det mesta.

/J
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav TehMeister » 31 okt 2018, 01:04

JockeJ skrev:Förstoringsvredet/gummiringen släppte på min, alltså den får inte riktigt fäste när man vrider förstoringen upp och ned.

Gummiringen på okularet lossnade.

Limmet i skyddslocken (som är två delar) släppte omgående.

Belysningen käkar batteri, trots att belysningen är avstängd.

Har skickat iväg den till Tyskland, har inte brukar den en enda dag till jakt ännu...

Det lilla jag hann använda den på bana i somras imponerade stort rent optiskt däremot.

+ PeterC tack för info, man har ju blivit lite kräsen sedan man betat av ett gäng europeiska sikten. Men till priset utgår jag ifrån att jag blir nöjd. Det hade ju ett par år på nacken så om det hade varit bristande på punkterna ni nämnt så bör det redan ha skett? Annars är det ju 30 års garanti, men hur är dem med garantiärenden?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Blaser, en sida-sida & en Tax, mycket mer behöver jag inte.
TehMeister

Inläggav PeterC » 31 okt 2018, 07:50

Det är 30 års Comfort Service, inte garanti. Det betyder att när siktet blivit visst många år gammalt så får man felet lagat men måste betala för reservdelarna. Siktet måste också vara registrerat hos Minox inom en månad från nyköpet för att Comfort Service ska aktiveras.
Detta är det officiella, jag har köpt begagnade sikten som ej varit reggade som jag skickat in på reparation och det har gått ändå. Tur att det funkade för två av mina sikten behövde lagas, lite uselt kan man tycka. Men just ZEi gen 1 verkar ha varit väldigt ojämna i kvalitet.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav TehMeister » 31 okt 2018, 08:32

PeterC skrev:Det är 30 års Comfort Service, inte garanti. Det betyder att när siktet blivit visst många år gammalt så får man felet lagat men måste betala för reservdelarna. Siktet måste också vara registrerat hos Minox inom en månad från nyköpet för att Comfort Service ska aktiveras.
Detta är det officiella, jag har köpt begagnade sikten som ej varit reggade som jag skickat in på reparation och det har gått ändå. Tur att det funkade för två av mina sikten behövde lagas, lite uselt kan man tycka. Men just ZEi gen 1 verkar ha varit väldigt ojämna i kvalitet.

Där ser man, vi får väl se om det ens blir aktuellt! Bra att veta dock!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Blaser, en sida-sida & en Tax, mycket mer behöver jag inte.
TehMeister

Inläggav JockeJ » 02 nov 2018, 13:47

Heja minox!

Listade här ovan alla sjukdomar min ze5i hade, ett kikarsikte jag köpt begagnat där kvitto var long gone men priset rätt.

Skickade in siktet till världens bästa Astrosweden som i sin tur skickade det vidare till Minox.

Idag kom ett paket till lokala handlaren med en helt fuckingjävlaflångny ZE5.2!

Bra Minox, ni har fattat galoppen, är produkten full av barnsjukdomar så krånglar man inte med att laga, byta ut detaljer osv utan man skickar den nya, förbättrade modellen utan krusiduller.

Hatten av!

Bild
Bild

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav DonMaco » 02 nov 2018, 14:20

Jag lämnade in ett 3-15x56 utan belysning på garantiärende, fick tillbaka ett helt nytt med belysning!
Hatten av!
Beretta 686 Onyx
Kidd 1022
Mauser M12 .308
Henry Big Boy .357 Magnum
DonMaco

Inläggav tjuröga » 02 nov 2018, 16:32

Hahah, där ser man :)

Jag skicka in mitt jättegamla från tiden då de var nya i kikarsiktesbranchen. Det hade ett löst eyepice + några småfel. Hem fick jag ett sikte som kostade cirka 2,5k mer än jag betalade, men då fanns inte heller det siktet jag hade i deras produktsortiment längre.
tjuröga

Inläggav JockeJ » 02 nov 2018, 16:51

Min tanke har varit, ända sen jag skickade in min ze, att så fort jag får hem min lagade minox ska den säljas fortare än fort.

Tänkte nu för mig själv att jag packar upp den lite försiktigt och kollar om den inger nån mer kvalitetskänsla än den förra.

Herrejävlar vilken skillnad! Skruvade på den på bössa och stack genast iväg och sköt in den.

Det här är en keeper, trots att jag var helt överens om att den skulle bort.

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav JockeJ » 11 nov 2018, 15:46

Var ute en sväng härom dagen och trampade fågel, då det var i skarpaste laget att släppa hund.

Nyfiken på hur allround jag skulle tycka min 2-10:a är, då jag tidigare använt mig av bl.a. leica 2,4-16 och min stryker 4,5-30 till just toppjakt och allmän jakt på mindre vilt/längre avstånd.

10x räcker och blir över, även för orren på 230m. Det är väl ungefär vad jag kom fram till.

Bild

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav vSen » 21 nov 2018, 22:30

Lämnade in mitt Minox ZEi 2-10x50 på rep då alla lock till rattarna hade delats samt att belysningen strulade. Jag fick inget nytt sikte utan jag fick mitt lagat men med en uppdaterad belysningsratt (dock ej som 5.2 ser jag nu) samt att de uppdaterat belysning styrningen förstod jag det som. Hade gärna sett ett nytt sikte men så blev det. Nästa gång hat jag kommit fram till att det blir swarre då jag känner att jag nu testat "mellansegment".
vSen

Inläggav JockeJ » 26 nov 2018, 17:34

vSen skrev:Lämnade in mitt Minox ZEi 2-10x50 på rep då alla lock till rattarna hade delats samt att belysningen strulade. Jag fick inget nytt sikte utan jag fick mitt lagat men med en uppdaterad belysningsratt (dock ej som 5.2 ser jag nu) samt att de uppdaterat belysning styrningen förstod jag det som. Hade gärna sett ett nytt sikte men så blev det. Nästa gång hat jag kommit fram till att det blir swarre då jag känner att jag nu testat "mellansegment".

Min hade dött förstoringsvred också, förmodligen därför det inte skulle bära sig att repa det. Jag är annars supernöjd numera med min minox, men har även en z8 på väg in.

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Frank69 » 28 dec 2018, 10:30

vSen skrev:Lämnade in mitt Minox ZEi 2-10x50 på rep då alla lock till rattarna hade delats samt att belysningen strulade. Jag fick inget nytt sikte utan jag fick mitt lagat men med en uppdaterad belysningsratt (dock ej som 5.2 ser jag nu) samt att de uppdaterat belysning styrningen förstod jag det som. Hade gärna sett ett nytt sikte men så blev det. Nästa gång hat jag kommit fram till att det blir swarre då jag känner att jag nu testat "mellansegment".

Med så frikostig garanti som Minox har så kan i alla fall inte jag motivera ett kikarsiktes inköp för 3ggr priset.
När det gäller optiken, så är även där skillnaderna för små för min del.
Hade det dyrare siktet känts typ 10ggr bättre så hade nog även jag köpt det bättre. :)
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav vanja05 » 28 dec 2018, 14:05

Jag köpte ett drevsikte till en gammal vän ett sådant.

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... x24-belyst

Jag hoppas att han inte blir min ovän nu :oops: :shock: efter detta,ett med 4 ans rikt.
Mitt hjärta brinner för trasiga barn!!!
Min största rädsla är att dö och ha pengar på banken som någon annan skall handla upp!
Sen är jag medlem i båda förbunden.
Mvh Jerry .
vanja05

Inläggav Paccus » 28 dec 2018, 20:38

vanja05 skrev:Jag köpte ett drevsikte till en gammal vän ett sådant.

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... x24-belyst

Jag hoppas att han inte blir min ovän nu :oops: :shock: efter detta,ett med 4 ans rikt.

Ett sådant skulle jag också kunna tänka mig. Kanske ska passa på? :lol:
————————————————————————————————————————————————————————————
Tikka T3 .308 i SS Laminat, Swarovski Z6i 1.7-10x42, Stalon Compact.
Ruger American Rimfire 17HMR, Hawke Endurance 30WA 4-16x50 LRC
Paccus

Inläggav Tetrix » 29 dec 2018, 11:26

Som vanligt hoppar ju priserna upp och ner på Astro.

Inte helt imponerad hur de trixar med sin prissättning.

Känns lite " shady " ... :roll:
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav Aemon » 31 dec 2018, 17:13

Jag beställde precis ett ZE5i 2-10x45 från astrosweden på lite halvimpuls för mellandagspris 6300:- vilket väl ändå får kallas för ett bra pris.
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."
Aemon

Inläggav DonMaco » 18 jan 2019, 14:39

Säljer mitt ZX 5i 3-15x56 belyst för 5000 kr.
viewtopic.php?f=61&t=252864

Tänkte att jag ger en liten vink i denna tråd, om någon letar efter ett fint Minox:)
Beretta 686 Onyx
Kidd 1022
Mauser M12 .308
Henry Big Boy .357 Magnum
DonMaco

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik