Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon mfl

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon

Inläggav Giobbi » 16 jun 2019, 09:42

Problemet med termal är att dom blir olagliga dagtid?
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Canta » 16 jun 2019, 10:49

Kanske det men kan inte finna nåt sånt i regeringens prop. Halva grejen, enl Jennie Nillson (som för övrigt börjat bra förutom det där med 0 i cesiumtestbidrag till Gävletrakten) är att länsstyrelser inte längre ska lägga sig hanteringen men syssla med annat. Annat läge förr då lst villkorade hit o dit.
Det som står tydligt iaf är alla dessa sikten endast får användas på gris. Så sitter man på åteln med termiskt, typ, då får inte räven knäppas med den riggen. Så blir väl till att ta med annan bössa också eller ge f#n i problemet.
Sen det där med bara 'öppen mark' o åtel är väl lite luddigt men fixar sig nog. Kom ju till som en björntjänst från SJF som ju inte gillade termiskt alls så värst i sitt remisssvar så det tackar vi för, alla jägare ..
Hur som, sitter man grisåteln så lär man inte inte titta på klockan men på ev trynen i buskarna :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Giobbi » 16 jun 2019, 11:50

Jag menar att när du är på åtel nattetid är termisk lagligt men när det ljusnar är det olagligt?
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Canta » 16 jun 2019, 12:37

Ja, men tror inte att det kommer blåljus bara för att det börjar ljusna. En lag som inte kan upprätthållas ska inte stiftas, så är det. Som sagt, lst har haft egna regler fram till nu iom att det handlat om undantag men nu inget sånt längre, eller
Ett syfte med det nya i förordningen är att panga grisar i sädesfält ska få prio. Går inte praktiskt o lagligt att reglera skjuttid då o har själv skjutit när solen gått upp dvs gryning.

Sen undras om det egentligen går att använda termiskt på dagtid öht. Måste vara en oändlig massa saker som utstrålar värme då f.a. när solen lyser på stenar, metall o sånt. Digitala sikten funkar väl men inte så mycket mer ljus att förstärka dagtid kan man tycka.

Gissar ändå att termiskt är framtiden för sånt här men blir väl lite halvsjukt med sån här jakt men säg att man plötsligt upptäcker pestsmittade grisar invid Polenfärjorna vid Trelleborg/Ystad. Då blir det bråttom för tamgrisstallar finns väl många inom nån mil där nere.
Grisar är nattaktiva och då får människan tänka ut nåt smart :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Likelaika » 16 jun 2019, 12:55

Premiärtur med min nya pulsar 455 igårkväll! Kan väl konstatera att det är ett kanonköp och jag är fruktansvärt nöjd :D
Likelaika

Inläggav Giobbi » 16 jun 2019, 14:57

Canta skrev:Ja, men tror inte att det kommer blåljus bara för att det börjar ljusna. En lag som inte kan upprätthållas ska inte stiftas, så är det. Som sagt, lst har haft egna regler fram till nu iom att det handlat om undantag men nu inget sånt längre, eller
Ett syfte med det nya i förordningen är att panga grisar i sädesfält ska få prio. Går inte praktiskt o lagligt att reglera skjuttid då o har själv skjutit när solen gått upp dvs gryning.

Sen undras om det egentligen går att använda termiskt på dagtid öht. Måste vara en oändlig massa saker som utstrålar värme då f.a. när solen lyser på stenar, metall o sånt. Digitala sikten funkar väl men inte så mycket mer ljus att förstärka dagtid kan man tycka.

Gissar ändå att termiskt är framtiden för sånt här men blir väl lite halvsjukt med sån här jakt men säg att man plötsligt upptäcker pestsmittade grisar invid Polenfärjorna vid Trelleborg/Ystad. Då blir det bråttom för tamgrisstallar finns väl många inom nån mil där nere.
Grisar är nattaktiva och då får människan tänka ut nåt smart :D

Ja, det håller jsg med om, hur ska man kolla det. Var själv förvånad att det var så bara. Var också säker på att termiskr vsr bäst men nu med mitt atn 4K är jsg inte säker. En bra IR lampa löser bilden.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Canta » 16 jun 2019, 15:23

Just. Ett stort/visst krux med alla de olika nya prylarna är ändå hur ska man upptäcka gris ute i säden från början. Kan gå fel om man lyser med vitt o även med grön laser om man inte snabbar sig. Har ett ställe där det är rätt nära till trafik och brukar passa på då när nån bil svänger av i rätt riktning dvs lyser mot åkern ofrivilligt.
På nåt sätt lär väl nåt termiskt vara grejen till att upptäcka nåt i säd men sen lär väl ljusförstärkare göra jobbet dvs pangjobbet väl så bra.
Vet en som spanar av hela slätter under sommarnätter med en Zeissmörkerkikare och sen när han fått napp närmar sig nassarna med en digital. En slags informell skyddsjakt är det för han kan gå över fastighetsgränser inom ett stort område o vet att han är ensam, alltid.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Habermas » 02 jul 2019, 14:54

Jag har letat men inte funnit några mått på siktena ”ATN X-Sight-4K HD Pro” som visar vilket avstånd som man kan sätta siktesringarna på. Någon som har uppgifterna eller kan mäta vad som borde vara möjligt?
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav AA! » 02 jul 2019, 15:19

Habermas skrev:Jag har letat men inte funnit några mått på siktena ”ATN X-Sight-4K HD Pro” som visar vilket avstånd som man kan sätta siktesringarna på. Någon som har uppgifterna eller kan mäta vad som borde vara möjligt?

Jag mäter när jag kommer hem!

/AA!
AA!

Inläggav Habermas » 02 jul 2019, 15:27

AA! skrev:
Habermas skrev:Jag har letat men inte funnit några mått på siktena ”ATN X-Sight-4K HD Pro” som visar vilket avstånd som man kan sätta siktesringarna på. Någon som har uppgifterna eller kan mäta vad som borde vara möjligt?

Jag mäter när jag kommer hem!

/AA!

Tack!
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav AA! » 02 jul 2019, 18:45

Längd mellan främre ringens framkant till bakre ringens bakkant 160mm. Det finns någon millimeter till att flytta bak bakre ringen.
Främre "tuben" är 45mm lång och bakre "tuben" 28mm lång.

Ringarna som sitter på är Warne.

Behöver du mer info eller om jag skall mäta på annat sätt så hojta till.
Måtten är så exakta jag kunde ta med tumstocken.

Ha de gott!

/AA!Bild

Sent from my Pixel using Tapatalk
AA!

Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon mfl

Inläggav Habermas » 02 jul 2019, 18:59

AA! skrev:Längd mellan främre ringens framkant till bakre ringens bakkant 160mm. Det finns någon millimeter till att flytta bak bakre ringen.
Främre "tuben" är 45mm lång och bakre "tuben" 28mm lång.

Ringarna som sitter på är Warne.

Behöver du mer info eller om jag skall mäta på annat sätt så hojta till.
Måtten är så exakta jag kunde ta med tumstocken.

Ha de gott!

/AA!Bild

Sent from my Pixel using Tapatalk

Tack!

Hur tight tror du minsta avståndet skulle bli mellan ringarna ifall du skulle ta bort extrabelysningen?

Edit: Ser ut att vara 9-10 cm?
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav AA! » 02 jul 2019, 22:16

Habermas skrev:
Tack!

Hur tight tror du minsta avståndet skulle bli mellan ringarna ifall du skulle ta bort extrabelysningen?

Jag mätte precis och med lite vilja skulle man nog kunna få avståndet till 85mm från bakkanten av främre ringen till framkanten av bakre.
Då har man dragit ihop ringarna max vad det går!

/AA!
AA!

Inläggav Habermas » 02 jul 2019, 23:04

AA! skrev:
Habermas skrev:
Tack!

Jag mätte precis och med lite vilja skulle man nog kunna få avståndet till 85mm från bakkanten av främre ringen till framkanten av bakre.
Då har man dragit ihop ringarna max vad det går!

/AA!

Stort tack! Då tror jag det tyvärr blir för tight med vanliga ringar till mina QR-baser.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav Kindbo » 03 jul 2019, 11:17

Någon som testat Pulsar Thermion eller Axion i fält ännu?
Kikade lite på dom på Elmia och suget infann sig :)
Användarvisningsbild
Kindbo

Inläggav Gio » 03 jul 2019, 11:47

Kindbo skrev:Någon som testat Pulsar Thermion eller Axion i fält ännu?
Kikade lite på dom på Elmia och suget infann sig :)

Jag har en Axion Key, dvs "snikvarianten" med lite sämre skärm och utan wifi ochmöjlighet att spela in. Den funkar bra att spana av fält och stora ytor med, lätt att se något som sticker ut i värmebilden. Tittade på en hare på 250 meter, det gick inte att urskilja detaljer på den, men på sättet den rör sig ser man att det är en hare. Ett rådjur identiferar du på formen även på 250m.
Den kan vara svår att använda på objekt som är riktigt nära, då minsta förstoringen är 2,5 ggr. Men det gör man kanske inte heller så ofta.

Jag är nöjd. :)
/Gio
Användarvisningsbild
Gio

Inläggav Kindbo » 03 jul 2019, 13:50

Gio skrev:Jag har en Axion Key, dvs "snikvarianten" med lite sämre skärm och utan wifi ochmöjlighet att spela in. Den funkar bra att spana av fält och stora ytor med, lätt att se något som sticker ut i värmebilden. Tittade på en hare på 250 meter, det gick inte att urskilja detaljer på den, men på sättet den rör sig ser man att det är en hare. Ett rådjur identiferar du på formen även på 250m.
Den kan vara svår att använda på objekt som är riktigt nära, då minsta förstoringen är 2,5 ggr. Men det gör man kanske inte heller så ofta.

Kul att du är nöjd! Den modellen som jag tittat på med, känns som den alternativt ett steg upp till XM30 är klokast om man som jag ofta spanar av relativt stora fält. Vill då inte ha för mycket förstoring. Tyvärr verkar inte instegsmodellen finnas i lager hos generalagenten. Tveksam på att inspelningsfunktionen är värd 6k.

Vart köpte du din?

Har jagat en del med kompisens Trail XQ38 och konstaterat att till den jakten vi bedriver så är den termiska tekniken guld värd.
Därför är jag bra sugen på en Axion för spaning och en Thermion alt en 455:a till påken.
Användarvisningsbild
Kindbo

Inläggav Gio » 03 jul 2019, 13:55

Kindbo skrev:
Gio skrev:Jag har en Axion Key, dvs "snikvarianten" med lite sämre skärm och utan wifi ochmöjlighet att spela in. Den funkar bra att spana av fält och stora ytor med, lätt att se något som sticker ut i värmebilden. Tittade på en hare på 250 meter, det gick inte att urskilja detaljer på den, men på sättet den rör sig ser man att det är en hare. Ett rådjur identiferar du på formen även på 250m.

Kul att du är nöjd! Den modellen som jag tittat på med, känns som den alternativt ett steg upp till XM30 är klokast om man som jag ofta spanar av relativt stora fält. Vill då inte ha för mycket förstoring. Tyvärr verkar inte instegsmodellen finnas i lager hos generalagenten. Tveksam på att inspelningsfunktionen är värd 6k.

Vart köpte du din?

Har jagat en del med kompisens Trail XQ38 och konstaterat att till den jakten vi bedriver så är den termiska tekniken guld värd.
Därför är jag bra sugen på en Axion för spaning och en Thermion alt en 455:a till påken.

Köpte min på Skånejakt. Var lite väntetid, tror att det blev ungefär 6 veckor till slut.
Ungefär så jag resonerade ocskå, hur mycket är det värt med inspelning och en något bättre skärm? För det jag använder den till är det inte det. Men håller man på mer med jaktvideo och sånt så kan det förstås vara det. Eller om man använder den ofta när det är riktigt kallt ute, Key modellen klarar inte stark kyla lika bra som xm30 på grund av skärmen.
/Gio
Användarvisningsbild
Gio

Inläggav Hunter6304 » 07 jul 2019, 09:33

Jag köpte ett pulsar F155 som ett komplement till mitt Atn ps22 cgti +2
sålde mitt photon pga fick inte till det riktigt med mina fästen
så jag får se om pulsarn funkar lika bra som atn:en
johnny
viking 1900 lyx 338wm
Tikka 512sd 7x65R/7x65R,9,3x74R/9,3x74R, 12/8x57irs,12/12
tikka 695 Hunter 3006
stoeger halvauto.12+ slugpipa
Heym SR30 9.3x62
S&W classic Hunter44mag
Taurus 689vr 357mag
Beretta m/89 22lr
Sharps,smith,Burmside.Gallagher carbine
Användarvisningsbild
Hunter6304

Inläggav triggered » 18 jul 2019, 08:42

Likelaika skrev:Premiärtur med min nya pulsar 455 igårkväll! Kan väl konstatera att det är ett kanonköp och jag är fruktansvärt nöjd :D
Jag är själv sugen på en sådan. Några frågor:
Var köpte du den?
På hur långt avstånd kan du urskilja en gris?
När du plockar av den, måste du då skjuta in dagsiktet på nytt eller behövs det inte?
triggered

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik