Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon mfl

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon

Inläggav robban.jagaren » 14 aug 2019, 13:34

A.V Fersen skrev:Ok, tack för info!

Om man jämför två sikten:

ATN X-Sight 4K PRO 3-14x
VS
Yukon Photon RT 4,5x42

Ca 3000 kr mer för ATN.

Vet du/någon vilken skillnad det är mellan dem förutom priset om man jagar på max 100 meter?

Fick själv rådet när jag hade samma frågeställning, Yukon 7 dagar i veckan. Därav köpte jag Yukon Photon 4,5x42 RT.
Atn höll inte måttet eller kvaliten.
robban.jagaren

Inläggav rightontarget » 07 sep 2019, 16:57

Gio skrev:
Kindbo skrev:Någon som testat Pulsar Thermion eller Axion i fält ännu?
Kikade lite på dom på Elmia och suget infann sig :)

Jag har en Axion Key, dvs "snikvarianten" med lite sämre skärm och utan wifi ochmöjlighet att spela in. Den funkar bra att spana av fält och stora ytor med, lätt att se något som sticker ut i värmebilden. Tittade på en hare på 250 meter, det gick inte att urskilja detaljer på den, men på sättet den rör sig ser man att det är en hare. Ett rådjur identiferar du på formen även på 250m.
Den kan vara svår att använda på objekt som är riktigt nära, då minsta förstoringen är 2,5 ggr. Men det gör man kanske inte heller så ofta.

Jag är nöjd. :)

Är den helt tyst vid handhavande?
rightontarget

Inläggav Gio » 07 sep 2019, 17:02

rightontarget skrev:
Gio skrev:
Jag har en Axion Key, dvs "snikvarianten" med lite sämre skärm och utan wifi ochmöjlighet att spela in. Den funkar bra att spana av fält och stora ytor med, lätt att se något som sticker ut i värmebilden. Tittade på en hare på 250 meter, det gick inte att urskilja detaljer på den, men på sättet den rör sig ser man att det är en hare. Ett rådjur identiferar du på formen även på 250m.
Den kan vara svår att använda på objekt som är riktigt nära, då minsta förstoringen är 2,5 ggr. Men det gör man kanske inte heller så ofta.

Japp.
/Gio
Användarvisningsbild
Gio

Inläggav rightontarget » 09 sep 2019, 22:48

Gio skrev:
rightontarget skrev:
Gio skrev:

Japp.

Toppen! Tack!
rightontarget

Inläggav nyrjoh » 10 sep 2019, 11:37

Jag har sett att det rekommenderas att man skall ha parallax justering på siktet när man använder pard 007. Har är det med det? Funkar det någorlunda utan?
nyrjoh

Inläggav Jäääger » 11 sep 2019, 15:33

går det att montera ett Photon RT 4.5x42 i blasers orginalmontage med höga ringar???

bild?
Jäääger

Inläggav AG » 11 sep 2019, 22:21

Ska skaffa mig ett mörkersikte har jag tänkt. Kommer användas främst till åteljakt/smygjakt samt möjligtvis vid skyddsjakt i spannmål. Har idag en Tikka 6,5x55 med ett 2,5-10x 50. Jagar även älg och rådjur med den. Hur hade ni gjort? Ny bössa med Mörkersikte, bildförstärkare till befintlig kikare eller fästen för att växla mellan kikarsikte och vanligt sikte? Budgeten är väl max 20 000 totalt inkl ev ny bössa.
AG

Inläggav Giobbi » 11 sep 2019, 22:24

Jag växlar, funkar kanon.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav AG » 12 sep 2019, 07:49

Giobbi skrev:Jag växlar, funkar kanon.

Ok, det hade ju varit det bästa. Vad har du för fästen? Något tips på Mörkersikte för mina behov?
AG

Inläggav Giobbi » 12 sep 2019, 16:57

Atn x-sight 4K har fungerar kanon för mig. Köpte picatinnyskena och satte på ett blaserfäste jag redan hade, blev billigast och bäst. Annars har contessa överkomliga, lägre fästen.

För pengen som jag ville lägga blev det över förväntan med atn, riktigt kul och användbart. Har lagt upp filmer på youtube, sök på Piero Giobbi så ser du filmer på tre jakter med happy ending. :D
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Blixten1 » 21 sep 2019, 21:41

Någon som har tips/erfarenhet av montage av Pard nv008 på Blaser?
Blixten1

Inläggav Canta » 22 sep 2019, 13:14

Har haft ATN pro 3-14 nån vecka nu o är väl fortfarande i träningsstadiet. Skulle ändå vilja påstå att siktet är en slags revolution inom jakt typ Garmins pejl när den kom. Bara att kunna sitta ute vid en åker o ha skjutljus mer än en timme efter mörkrets ingång. Har haft flera kikare/bössor med ut samtidigt men ingen annan fixar mer än en 1/2 timme efter solnedgång så här års men ATN gör det ytterligare en halvtimme/trekvart.
En grej man inte tänker på är väl att när det är becksvart för människans ögon då först är det ok för många djur. Olika ljuströsklar typ. Är väl just en halvtimme o mer in i mörkret som djuren f.a. grisen är igång som mest.

Nåt att tänka på är väl att ju lägre förstoring ju bättre syns djuren. Med 3X blir det bäst bild men å andra sidan inte läge för långskott med så låg förstoring. Djuren går lugnare ju mörkare det blir så man kan vänta in. Ingen större stress att fånga sista skjutljuset för man har marginal.

En sak som blir lite jobbig är att spana av öppna fält med kikaren på bössan. Man blir lite less på att swinga runt i mörkret men det går. Ideala kombon är nog ATN typ o handhållen liten termisk. Men en sån kan man lätt spana av fälten o sen ta upp bössan i rätt riktning.
Om man fick förbättra nåt med just den här modellen vore en mer tydlig ikon med laddningsprocent trevlig. Om kikaren tjyvstannar pga slut på kräm då tappas vissa inställningar som tid/datum o sånt men inte inskjutningens data som det verkar. Tycker laddningsikoen är för grov men man lär väl sig. Har visst 15-17 tim på full laddning men knäpper man många foton o sånt då äter maskinen kräm.

Hur som, ett förträffligt instrument ATN'n men finns säkert andra också. För maximal sittningstid rekommenderas pass/torn där man spanar västerut dvs där sista ljuset på himlen finns. Då vill man aldrig gå hem, liksom.
Jo, ljusförstärkaren får nåt frispel om man använder den på belyst åtel iaf med riktad spot. Är väl nåt med våglängd men det går att se men hattigt. Kanske bättre att slå av ljuset på åteln om man vill använda ATN'n. Lång picannayskena är bäst. Dels för att kikaren är jättlång i sig o dels för att man snabbt kan byta till andra kikare med snabbkoppling.
Blev för långt det här men återkommer framöver :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Gblenn » 22 sep 2019, 15:48

Håller med om upplevelsen när man jämför kikare/sikte med ett mörker dito. Jag satt häromdagen dryga halvtimmen efter solens nedgång och hade 4 kronhjortar som kom ut ca 250m från mig. De rörde sig bortåt över fältet och jag kunde följa dem i kikarsiktet (Swarovski 1.7-13.3), särskilt på lite lägre förstoring. När de var 6-700m bort, och det hunnit bli ännu mörkare kunde jag bara knappt urskilja dem ens med handkikare. Tog upp min förhållandevis billiga Bushnell Equinox 4.5x40 och kunde plötsligt se dem hur bra som helst! Nästan sjukt stor skillnad trots att jag inte ens hade IR-lampan på (den hade för övrigt inte räckt till på det avståndet annat än att möjligen reflekteras i ögon).
Gblenn

Inläggav Giobbi » 22 sep 2019, 16:19

IR lampan gör resten, blir som dagsljus i svartvitt. Uppgraderar man lampan till en bättre kan du spana långt över fälten.

Zoomar aldrig, därför köpte jag x5, för det blir mest åteljakt nattetid.

Sen att man kan ha olika profiler är ju fantastiskt bra! Har en för vulkan och naturalis i 6.5. När jag fått 150gr tsx för 308 kommer jag skapa en för den med. Bara o växla pipa och profil.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Gblenn » 22 sep 2019, 16:25

Giobbi skrev:IR lampan gör resten, blir som dagsljus i svartvitt. Uppgraderar man lampan till en bättre kan du spana långt över fälten.

Zoomar aldrig, därför köpte jag x5, för det blir mest åteljakt nattetid.

Sen att man kan ha olika profiler är ju fantastiskt bra! Har en för vulkan och naturalis i 6.5. När jag fått 150gr tsx för 308 kommer jag skapa en för den med. Bara o växla pipa och profil.

Ja en bra lampa gör stor skillnad. Tror man med den känslighet det börjar vara på de nyare siktena kan tjäna på att ha en med variabel stråle. Annars riskerar man nog att "blåsa ut" bilden helt på kortare håll...
Gblenn

Inläggav Kindbo » 23 sep 2019, 09:12

Ett litet smakprov på vad man kan se med Pulsar Trail.

https://i.imgur.com/31enut1.mp4

Lånat detta under ett par dagar och det var till grisarnas nackdel :)
Användarvisningsbild
Kindbo

Inläggav pininhakan » 23 sep 2019, 16:44

Delar cantas upplevelse till varje ord.
Har bytt min ir lampa på pulsar n455 till en som inte reflekterar så mycket i dämparen. Mindre spridning på ljuset.

Jag kan lätt skjuta ut mot 300m på en liten gris.

Min gräns går dock avsevärt hitom det då inget blir lättare på natten med skottplatser etc.

Ir lampan är guld värd när man ska detektera djur... ögonen lyser som ljus.

Min jakt har detta blivit bra! O bonden har mindre gris som bökar ner åker..
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav BäverNäve » 23 sep 2019, 17:52

Godagens!

Idag, hände det som inte skulle hända...
Jag skulle ju inte köpa mörkersikte, skulle inte falla för frestelsen, skulle absolut inte...
Idag impulsköpet jag mitt första mörketsikte... :roll:

Kom över en ATN MARS HD 384 1.25-5x19mm 384x288 för en riktigt förmånlig slant och kunde inte säga nej (jag menar det är väll coolt med ett termiskt sikte) pryltokig som man absolut ska vara.
Försöker hitta lite tester och recensioner, men det är väldigt tunt.

Någon som testat detta sikte är det ris eller ros, jag lär ju i och för sig märka det men kul att höra vad ni säger.
Kommer sätta siktet på min 8x57pipa och använda den till åteljakt och att panga grisar i säden.

/BäverNäve
Blaser R8 308
Drilling, Merkel 32 lyx 7x57r/12
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Klabbe - Basset Griffon Petit.
Qatar - Drever

Ha kul på passet, jaga med basset!
BäverNäve

Inläggav Gblenn » 23 sep 2019, 20:25

Kindbo skrev:Ett litet smakprov på vad man kan se med Pulsar Trail.

Vad är det för något du sitter och kikar på, på nätterna?? Eller är det bara jag som gör en Freudiansk feltokning?? :oops: :oops: :oops:
Gblenn

Inläggav Kindbo » 24 sep 2019, 09:03

Gblenn skrev:
Kindbo skrev:Ett litet smakprov på vad man kan se med Pulsar Trail.

Vad är det för något du sitter och kikar på, på nätterna?? Eller är det bara jag som gör en Freudiansk feltokning?? :oops: :oops: :oops:

:lol: För att förtydliga, jag tittade på 17 grisar vid det tillfället och nu springer 2 av dom vidare i de sälla jaktmarkerna :wink:
Användarvisningsbild
Kindbo

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik