Vortex Union - Det slutna sällskapet för vortex optik

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Vortex Union - Det slutna sällskapet för vortex optik

Inläggav Varg » 16 okt 2018, 17:21

tjuröga skrev:
Gblenn skrev:
arnold skrev:På 6-24x50 hs-t sfp är riktmedlet kalibrerat på 18x ..siktet fungerar praktiskt från 6-20x ..köp en 4-16 är mitt förslag ,trevligare sikte för jakt och skytte

Du har rätt, det var PST jag hade hittat... http://www.vortexoptics.com/uploads/sub_vhs-t_s_6-24x50_vmr-1_moa-t.jpg

Då lutar det nog åt ett 4-16.
Är milriktmedlet "kalibrerat" på 16ggr för detta sikte?
Hur långt ungefär ser man skotthålen med 16ggr?

Att se kulhål på avstånd handlar inte lika mycket om förstoring som kontrast och upplösning. 6-24 Vortex pst och hs-t är inga optiska underverk. 4-16 modellerna är bättre och därför lättare att rekommendera. Jag skjuter oftast numera med en 5-25x56 Schmidt PM2 och det är ändå ingen självklarhet att se 6,5mm kulhål i svart papp på 300m med typ 18x förstoring, jag brukar ligga mellan 12-18 beroende på bana, mål och ljusförhållande. Bara så du vet, för folk har ibland lite orealistiska förväntningar på prylarna.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav tjuröga » 16 okt 2018, 17:35

Hur står sig en Vortex Viper PST Gen II rent optiskt, ska man satsa på 3-15 eller 5-25 förstoring? Ser inga problem att gå upp lite i pris om det är bra grejer.
tjuröga

Inläggav Varg » 16 okt 2018, 17:39

tjuröga skrev:Hur står sig en Vortex Viper PST Gen II rent optiskt, ska man satsa på 3-15 eller 5-25 förstoring? Ser inga problem att gå upp lite i pris om det är bra grejer.

Aldrig tittat i en g2 så jag vet inte. Men 3-15 får goda omdöme lite varstans, jag hade gärna testat en. Är belyst riktmedel viktigt så måste du välja pst, HS-T saknar elektronik.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav crajm » 16 okt 2018, 18:45

Pst2 är ett rejält steg upp från gen1. Har kikat i en 3-15 å 5-25. Visst det är ingen razor gen2 men det är braycket bättre än dom gamla.

Men köp min razor 3-18 så får du en bättre kikare för bara lite mer pengar :wink:
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
6.5 Creedmoor, 308 Win, 6BRA
crajm

Inläggav tjuröga » 19 okt 2018, 08:10

Nu har jag beslutat att det blir en Vortex Viper PST Gen II 5-25! Men har nu några funderingar.

Tänkte sätta dit en Nightforce skena på 20 moa (ca7MIL). Siktets justeringsspann i höjdled är 20MIL, betyder det att man har 10 upp och 10 ner från centrum eller att man har 20 upp och 20 ner? Det finns ju en liten indikator som visar på vilket varv man är på, kan man gå under 0:an på den om man nu skulle ha en lutande skena?
tjuröga

Inläggav AliceQT » 19 okt 2018, 08:36

tjuröga skrev:Nu har jag beslutat att det blir en Vortex Viper PST Gen II 5-25! Men har nu några funderingar.

Tänkte sätta dit en Nightforce skena på 20 moa (ca7MIL). Siktets justeringsspann i höjdled är 20MIL, betyder det att man har 10 upp och 10 ner från centrum eller att man har 20 upp och 20 ner? Det finns ju en liten indikator som visar på vilket varv man är på, kan man gå under 0:an på den om man nu skulle ha en lutande skena?

Det betyder att du har tio mil åt varje håll, 20mil sammanlagt.
Mvh
Tikka T3 CTR
- GRS Berserk
- Bushnell Elite Tactical DMR II 3.5-21x50 & Vortex Strike Eagle 1-6
- Ase Utra SL5
Mossberg 590 A1
- Magpul SGA Kolv + Framstock
Tikka T1x
- Vortex Viper PST 4-16 SFP
AliceQT

Inläggav tjuröga » 19 okt 2018, 10:34

Det betyder då att om allt är som det ska så kommer jag att ha 15MIL upp och 5MIL ner med en 20moa skena ungefär. Tror ni att de optiska egenskaperna påverkas av att ligga så lågt i justerområdet?
tjuröga

Inläggav Fält » 19 okt 2018, 11:23

Jag ligger nog ungefär lika långt från mitten av justerområdet vid 300 m med 20 MOA skena som med rak skena så jag tror inte att det är mycket att bry sig om.

Men med en lång kikare och lågt montage så kan man ha sådan otur att man behöver gå upp i montagehöjd med en 20 MOA skena. En av mina kikare går precis på geväret med 20 MOA skena med två A4 pappers tjocklek som marginal, men det andra i övrigt identiska geväret med 0 MOA skena finns det god marginal på.
Fält

Inläggav tjuröga » 19 okt 2018, 11:43

Fält skrev:Jag ligger nog ungefär lika långt från mitten av justerområdet vid 300 m med 20 MOA skena som med rak skena så jag tror inte att det är mycket att bry sig om.

Men med en lång kikare och lågt montage så kan man ha sådan otur att man behöver gå upp i montagehöjd med en 20 MOA skena. En av mina kikare går precis på geväret med 20 MOA skena med två A4 pappers tjocklek som marginal, men det andra i övrigt identiska geväret med 0 MOA skena finns det god marginal på.

Det har nog med lådans, skenans,ringarnas,osv varians att göra. Skulle du lägga en 0moa skena i stället för den 20moa skenan så hade du nog märkt skillnad. Men jag undrar om optiska egenskaperna påverkas när man är i det nedre justeringsområdet då jag oftast kommer skjuta korthåll utan att behöva vrida upp.

Det stämmer! Där har jag en till sak att ta hänsyn till!! :)
tjuröga

Inläggav Gblenn » 19 okt 2018, 11:51

tjuröga skrev:Det betyder då att om allt är som det ska så kommer jag att ha 15MIL upp och 5MIL ner med en 20moa skena ungefär. Tror ni att de optiska egenskaperna påverkas av att ligga så lågt i justerområdet?

Är det inte 20 MIL "max adjustment", inte "total adjustment"? Det är väl 10 MIL per varv och ca två varv på tornen? Så kompensationen för skenan blir bara dryga halva varvet och lär knappast märkas optiskt.
Gblenn

Inläggav tjuröga » 19 okt 2018, 13:51

Gblenn skrev:
tjuröga skrev:Det betyder då att om allt är som det ska så kommer jag att ha 15MIL upp och 5MIL ner med en 20moa skena ungefär. Tror ni att de optiska egenskaperna påverkas av att ligga så lågt i justerområdet?

Är det inte 20 MIL "max adjustment", inte "total adjustment"? Det är väl 10 MIL per varv och ca två varv på tornen? Så kompensationen för skenan blir bara dryga halva varvet och lär knappast märkas optiskt.

Nu gjorde du mig sugen på att köpa en 40moa skena istället hahahah :P
Det här med att optiska egenskaper försämras, har det med att göra hur många MIL eller % av spannet man har kvar?
tjuröga

Inläggav Gblenn » 19 okt 2018, 14:23

Ärligt talat är jag inte säker på att det faktiskt förändras så otroligt mycket egentligen.
Poängen är väl den att nästan hur duktig man än är på att tillverka linser/optik så är "bilden" typiskt sämre i ytterkanterna. När du vrider på tornen kommer riktmedlet flytta sig i "bildplanet" inuti siktet och kommer lämna "sweetspot" och flytta sig en bit mot ena eller andra kanten. Men du lär knappast se någon försämring vare sig i skärpa eller annat kring riktmedlet då området med riktigt bra skärpa i ett modernt bra sikte är tämligen stort. OM du ser någon skillnad är det i den ena eller andra kanten av bilden och skärpan kring riktpunkten kommer definitivt inte påverkas.
Möjligen skulle man kunna tänka sig att man märker av det vid extremt långa håll om man måste använda riktmedlets streck i nederkant för att "nå målet"...? Kanske någon som testat kan verifiera att/om så är fallet.
Gblenn

Inläggav arnold » 19 okt 2018, 15:58

tjuröga skrev:
Gblenn skrev:

Det här med att optiska egenskaper försämras, har det med att göra hur många MIL eller % av spannet man har kvar?

Den klarar inte 40moa lutning
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 1,7-13,3x42
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Varg » 19 okt 2018, 16:06

tjuröga skrev:

Det är inte ofta man går över 10 MIL med en modern klass 1 kaliber. Jag behöver 12,2 MIL för att nå ut till 1000 meter med min 6,5x47 Lapua. Hur ofta skjuter de flesta av oss längre än så?
Ingen kikare mår bra av att vara i botten av sitt justeringsområde, I värsta fall kommer du inte ens att ha en rund bild när du tittar igenom kikaren. 20 MOA räcker gott på skenan och med en modern kikare så klarar de allra flesta av oss sig på 0MOA.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav tjuröga » 19 okt 2018, 16:30

Intressant läsning!

Jag kör på en 20moa lutning då det låter som om det inte blir något problem. Justering i höjdled kommer finnas mer än jag behöver för min 308W.
tjuröga

Inläggav Gblenn » 19 okt 2018, 17:36

Varg skrev:
tjuröga skrev:

Det är inte ofta man går över 10 MIL med en modern klass 1 kaliber. Jag behöver 12,2 MIL för att nå ut till 1000 meter med min 6,5x47 Lapua. Hur ofta skjuter de flesta av oss längre än så?
Ingen kikare mår bra av att vara i botten av sitt justeringsområde, I värsta fall kommer du inte ens att ha en rund bild när du tittar igenom kikaren. 20 MOA räcker gott på skenan och med en modern kikare så klarar de allra flesta av oss sig på 0MOA.

Nja jag tror inte alls det är några problem även om man måste justera till ändläget faktiskt. Har precis testat på mitt Steiner som har 19.5 MIL upp från nollan, varav jag har 18.5 kvar efter justering av zero stop. Jag kan inte se några problem alls när det är uppskruvat till max. Inte ens på mitt i sammanhanget billiga Millet TRS 4-16 märker jag nånting när jag vrider hela vägen ut. Om man tittar på när riktmedlet flyttar sig ser man hur lite det rör egentligen, i förhållande till totalbilden.

Sen betyder så klart inte det att man ska springa iväg och köpa en 40 MOA skena. Och det tror jag inte tjuröga tänkte göra heller. Men frågan var ju om det blev problem med ett 20 MOA till ett PST Gen 2 5-25x50, vilket det med säkerhet inte blir.
Gblenn

Inläggav Kocken149 » 19 okt 2018, 18:43

Gblenn skrev:
Varg skrev:
tjuröga skrev:

Nja jag tror inte alls det är några problem även om man måste justera till ändläget faktiskt. Har precis testat på mitt Steiner som har 19.5 MIL upp från nollan, varav jag har 18.5 kvar efter justering av zero stop. Jag kan inte se några problem alls när det är uppskruvat till max. Inte ens på mitt i sammanhanget billiga Millet TRS 4-16 märker jag nånting när jag vrider hela vägen ut. Om man tittar på när riktmedlet flyttar sig ser man hur lite det rör egentligen, i förhållande till totalbilden.

Sen betyder så klart inte det att man ska springa iväg och köpa en 40 MOA skena. Och det tror jag inte tjuröga tänkte göra heller. Men frågan var ju om det blev problem med ett 20 MOA till ett PST Gen 2 5-25x50, vilket det med säkerhet inte blir.

Jag kör med ett viper 6-24 på just en Nightforce skena med 20moa lut, inga som helst problem. Även med låga warne qd. Ett måste är dock att bädda skenan, annars blir det inte bra.
Kocken149

Inläggav Fält » 19 okt 2018, 23:11

tjuröga skrev:
Fält skrev:Jag ligger nog ungefär lika långt från mitten av justerområdet vid 300 m med 20 MOA skena som med rak skena så jag tror inte att det är mycket att bry sig om.

Det har nog med lådans, skenans,ringarnas,osv varians att göra. Skulle du lägga en 0moa skena i stället för den 20moa skenan så hade du nog märkt skillnad. Men jag undrar om optiska egenskaperna påverkas när man är i det nedre justeringsområdet då jag oftast kommer skjuta korthåll utan att behöva vrida upp.

Det stämmer! Där har jag en till sak att ta hänsyn till!! :)

Det jag skrev kunde lätt misstolkas, de två närmast identiska T3orna jag har med 0MOA respektive 20 MOA skena ligger på varsinn sida om mitten i justerområdet på 300m. När jag flyttar en kikare från den ena till den andra så får jag klicka ungefär 20MOA för att komma rätt. Så mellan mina två exemplar har de fått till ganska bra.
Fält

Inläggav Matti » 26 okt 2018, 11:05

Danne1968 skrev:Nån som har erfarenhet av Strike Eagle 3-18 och 4-24?
Positivt och negativt att berätta om dem?

Jag köpte precis ett Strike Eagle 4-24x50 att ha på min kompakta 6 mm BR (Rem 700 SA LTR med 52 cm semigrov pipa). Främst används den till jakt (därför SFP-rm hellre än FFP), men ibland lite långhåll för skojs skull. Köptes btw efter ett mycket trevligt besök på plats i 'optikrummet' hos Jakt.se och en trevlig pratstund med Fredrik, där ett gäng olika sikten kollades :D

Plus:
# Förvånad över optiken! Mycket bra för priset. Skarp och kontrastrik..upp till 16x t.o.m mycket skarp (och jag är rätt kräsen, har fn Helia som referens), sedan faller den lite, men funkar helt OK ända ut till 24x. Definitivt bättre optik än gamla PST gen I. Bra vidvinkel och eyebox, lätt att 'komma bakom'. Ingen tunneleffekt.
# MYCKET trevligt riktmedel för jakt på smått vilt i.o.m ett extra tunt och 'rymligt' centerkors för att vara ett graderat rm. Detta kommer bli kalas till toppjakten!
# Generellt sett robust byggt. Alla vred och rattar i alu, ingen plast. Helt OK känsla i klicken.
# Förhållandevis smidigt format, 'balanserad' formgivning.
# Parallax ner till 20 yd.

Minus:
# På svagaste nivån kunde belysningen fått vara ännu svagare.
# Hänger inte med min Helia 2-10x50i i skymning (men är inte så jättelångt efter ändock!).
# MOA-rm och rattar. MIL hade varit trevligare.
# Känns aningen 'sloppy' i förstoringsvredet, men inget som stör jättemycket.
# Ingen avståndsmarkering på parallaxen (men ett grövre streck vid 100 yd), men å andra sidan brukar dessa siffror sällan stämma exakt heller.
# Inget zero-stop.

På det hela taget är jag väldigt nöjd till vad man får för priset (ursäkta suddiga bilder, skakig mobil :oops: ...358 win pipan monterat för tillfället...6 mm BR pipan är grövre, så med den blir den en spalt på ca 3 mm mellan objektivklocka och pipa...Warne QD mediumhöjd 8) )
BildBild
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav tjuröga » 01 nov 2018, 08:58

Köpte ett viper PST gen 2 5-25X och är nöjd med köpet så länge.
Vad betyder "5X MIL" markeringen som dyker fram är man skruvar upp tornet till max? Fattar inte, kontrollerade och siktet trackrar fortfarande 0,1MIL per klick när man ser denna märkliga text. Man kan ju heller inte gångra siffran på tornet med 5, blir ju fel antal MIL.. Någon som kan?
tjuröga

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik