Diksussionstråden för hur köpa kikare från utlandet, USA osv

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Diksussionstråden för hur köpa kikare från utlandet, USA osv

Inläggav Johan123 » 21 sep 2012, 15:32

Finns det någon annat land/sida att beställa Vortex Diamondback ifrån? De är ju sjukt högt prissatta i de svenska webbaffärerna jämfört med de amerikanska...
Johan123

Inläggav PatRat » 22 sep 2012, 01:55

Johan123 skrev:Finns det någon annat land/sida att beställa Vortex Diamondback ifrån? De är ju sjukt högt prissatta i de svenska webbaffärerna jämfört med de amerikanska...

Ett 3.5-10x50 kostar ca 2.450 från The Optic Zone med frakt, 2.895 från Sverige. Och du får räkna med att posta det till USA för service (och kanske returfrakt också)

Så jag vet inte om det är en lysande affär- Kan du ta in det i en resväska så spar du dock lite mer.
PatRat

Inläggav Johan123 » 22 sep 2012, 10:49

PatRat skrev:
Johan123 skrev:Finns det någon annat land/sida att beställa Vortex Diamondback ifrån? De är ju sjukt högt prissatta i de svenska webbaffärerna jämfört med de amerikanska...

Ett 3.5-10x50 kostar ca 2.450 från The Optic Zone med frakt, 2.895 från Sverige. Och du får räkna med att posta det till USA för service (och kanske returfrakt också)

Så jag vet inte om det är en lysande affär- Kan du ta in det i en resväska så spar du dock lite mer.
Är intresserad av ett Diamondback 2-7x35 Dead-Hold BDC. Enda webbutiken i Sverige som säljer det är handladigitalt för 3195:-. Hos TOZ(och hos andra amerikanska webbutiker jag har spanat in) kostar det 190 $, d.v.s. 1311 SEK med gårdagens dollarkurs.

http://www.handladigitalt.se/vortex-dia ... -6754.html
http://theopticzone.com/products-page/r ... bdc-matte/

Min fråga är finns det någon amerikansk webbutik som inte "har hört talas" om Vortex nya exportpolicy?
Johan123

Inläggav Internationelle Mats » 22 sep 2012, 13:03

Johan123 skrev:De är ju sjukt högt prissatta i de svenska webbaffärerna jämfört med de amerikanska...

Hur räknar du då?!? De flesta blir ju i praktiken samma pris som att ta hem själv, och de andra är det faan inte mycket skillnad på...

Du kan:

1) Inte räkna på växelkursen du hittar på/i Text-TV/valutor.se/Dagens Industri utan räkna kallt med att banken tar ytterligare 7-10%, och
2) Inte glömma frakten, och
3) Inte tro att du slipper tull, och
4) Inte tro att du slipper moms...

En 3-9x40 från USA kostar 2000-2400:- när du har den hemma, beroende på aktuell växelkurs och frakt. På AstroSweden betalar du 2155:-

-- Mats
Det är patetiskt. Bara patetiskt.
Internationelle Mats

Inläggav Alcibiade » 22 sep 2012, 17:48

Sedan beror det på hur olika affärer gör men när jag handlade på TOZ betalade jag dessutom 3% extra i kreditkorts avgift. I det fallet lönade det sig eftersom jag köpte en Trijicon och priserna i Svedala var svindyra men Vortex är det knappast en affär att köpa i Staterna.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav Johan123 » 22 sep 2012, 18:56

Internationelle Mats skrev:
Johan123 skrev:De är ju sjukt högt prissatta i de svenska webbaffärerna jämfört med de amerikanska...

Hur räknar du då?!? De flesta blir ju i praktiken samma pris som att ta hem själv, och de andra är det faan inte mycket skillnad på...

Du kan:

1) Inte räkna på växelkursen du hittar på/i Text-TV/valutor.se/Dagens Industri utan räkna kallt med att banken tar ytterligare 7-10%, och

En 3-9x40 från USA kostar 2000-2400:- när du har den hemma, beroende på aktuell växelkurs och frakt. På AstroSweden betalar du 2155:-

-- Mats
Men nu diskuterade jag Diamondback 2-7x35 Dead-Hold och inte ett 3-9x40.
Betalade 225 $ för sikte och frakt +kortavgift hos TOZ(sedan meddelade de mig att de inte kunde leverera till Sverige och köpet fick avbrytas). Mitt konto belastades med 1500 SEK, d.v.s. bättre valutakurs än vad dagskursen var i. Att banken skulle automatiskt lägga på 10% på ett kortköp i en annan valuta är ju bara rent nonsens och dessutom inte tillåtet om jag inte minns fel. Sedan kan tull och moms tillkomma, det är helt rätt, men fortfarande billigare än att köpa samma sikte i Sverige för 3195+frakt.
Johan123

Inläggav PatRat » 22 sep 2012, 22:05

Johan123 skrev:
Internationelle Mats skrev:

Du kan:

-- Mats
Men nu diskuterade jag Diamondback 2-7x35 Dead-Hold och inte ett 3-9x40.
Betalade 225 $ för sikte och frakt +kortavgift hos TOZ(sedan meddelade de mig att de inte kunde leverera till Sverige och köpet fick avbrytas). Mitt konto belastades med 1500 SEK, d.v.s. bättre valutakurs än vad dagskursen var i. Att banken skulle automatiskt lägga på 10% på ett kortköp i en annan valuta är ju bara rent nonsens och dessutom inte tillåtet om jag inte minns fel. Sedan kan tull och moms tillkomma, det är helt rätt, men fortfarande billigare än att köpa samma sikte i Sverige för 3195+frakt.

Det verkar som just BDC modellen är knepigt prissatt. Ser du v-plex så kostar de 2.495 i sverige, och ungefär 1.900 från TOZ (jag räknar med det fastnar i tullen, 99% säkert). Medan BDC är 10 USD dyrare än v-plex i USA, men här skiljer då 700 sek!

Så kolla varför just BDC är så mkt dyrare. För just Vortex är nog det sämsta att köpa från USA, om man skall spara pengar. Mkt konkurrenskraftiga priser i Sverige, och som sagt man lär får posta på egen kostnad till USA för garantier.

Och, för USA priser skattade och klara, ta den kostnad du får i USD inkl frakt och ta gånger 1.32, så får du svenskt pris (moms+tull+postens avgifter)
PatRat

Inläggav Luddox » 23 sep 2012, 18:31

Varför inte titta på fakta Internationelle Mats , i stället för att hålla på med div skrönor??
Titta på mitt exempel ovan där avgifter, frakt och moms/tull ingår och bedöm efter varje siktes prisbild.Det skilde ändå ca 2000 kr till TOZ fördel för mitt Trijicon 3-9x40. Hade det varit ett Europeiskt sikte skulle jag med all sannolikhet köpt det i Europa.
Min bank lägger f ö på 1.5% på officiell valutakurs den dagen (en kurs på 6.55 blir då ca 6.65 kr för en dollar), har du 10% pålägg av din bank skulle jag starkt rekomendera att byta till en annan.
Undrar varför det är så viktigt för vissa att "ha rätt" angående det bästa i att handla från Sverige eller USA. Varje fall är unikt och hur man väger ihop pris, service mm får väl var och en bedöma..
Själv har jag köpt ett i Sverige och två i USA av mina tre sikten (det i särklass dyraste, ett Zeiss, f ö i Sverige) :D
Luddox

Inläggav PatRat » 23 sep 2012, 20:03

Luddox skrev:Varför inte titta på fakta Internationelle Mats , i stället för att hålla på med div skrönor??
Titta på mitt exempel ovan där avgifter, frakt och moms/tull ingår och bedöm efter varje siktes prisbild.Det skilde ändå ca 2000 kr till TOZ fördel för mitt Trijicon 3-9x40. Hade det varit ett Europeiskt sikte skulle jag med all sannolikhet köpt det i Europa.
Min bank lägger f ö på 1.5% på officiell valutakurs den dagen (en kurs på 6.55 blir då ca 6.65 kr för en dollar), har du 10% pålägg av din bank skulle jag starkt rekomendera att byta till en annan.
Undrar varför det är så viktigt för vissa att "ha rätt" angående det bästa i att handla från Sverige eller USA. Varje fall är unikt och hur man väger ihop pris, service mm får väl var och en bedöma..
Själv har jag köpt ett i Sverige och två i USA av mina tre sikten (det i särklass dyraste, ett Zeiss, f ö i Sverige) :D

Det han var inne på var nog just Vortex, där det inte är så stor vinst tycker jag (och nu verkar Vortex vilja stoppa skeppning också). Medans Leupold, Burris, Trijicon är exempel på där det är rätt mkt billigare i USA. Och smiter man från tull+moms på något sätt (resväskan, skicka med anonyma paket) så blir det ju ännu större skillnad.

Dock skall man vara medveten om att man troligast måste skicka tillbaka siktet till USA vid garantiärenden, och kanske tom returfrakt tillbaka också. Det skall man ta med i kalkylen. Leupold verkar inte kräva det vad jag förstått.
PatRat

Inläggav Luddox » 03 okt 2012, 18:38

Kanske kan vara intressant med en total/slutlig och exakt bild över ett inköp av ett Accupoint 3-9x40 inkl Warne Rimfire-fäste, via internet i USA (TOZ) och med leverans till mitt hem i Sverige. (jag har beskrivit det tidigare i denna tråd):

Kostnad för varor (sike plus fäste) inl frakt är 5268 kr ( 788 dollar). Detta drar TOZ från mitt kreditkort. Vid uthämtning på posten debiterades dessutom följande:
Postens avgift:100 kr
Tull: 247 kr
Moms: 1380 kr
Summa: 1727 kr
Slutliga kostnaden blev då 6985 kr. (Motsvarande pris i Sverige är vad jag kan se minst ca 9200 kr.)

Poängteras ska att detta är en helt igenom korrekt/laglig affär, vilket ju är den enda man bör jämföra med när det gäller svenska butiker.
Sen tillkommer ju en rad andra hänsynstaganden när man gör affär (närhet, stödja lokalt, ev garanti-osäkerheter etc), men ekonomiskt kan denna tjäna som relevant jämförelseobjekt.
Luddox

Inläggav barrsoppa » 20 okt 2012, 11:43

Jag kan för övrigt bekräfta, efter egna erfarenheter, att det är tull- och moms-befriat att ta emot ett garanti-ärende: jag fick en kikare i utbyte mot en som visade sig vara trasig vid leverans. (Den amerikanska säljaren sände en ny, utan avgift. En rätt billig kikare, men ändå.)
Då avin kom för ersättaren ville de att jag åter skulle betala för att få ut kikaren, ringde jag till posten (som förtullat och satt avgiften) och be begärde in relevanta info som påvisade att det verkligen rörde sig om garanti, och därefter gjordes en omförtullning och en ny avi med ingen avgift kom istället.

Så jo, garanti-ärenden är tull och momsbefriade. Jag lägger detta till den övriga beskrivningen.
"A man can never have too much red wine, too many books, or too much ammunition"
Rudyard Kipling

”Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit”
Cicero
Användarvisningsbild
barrsoppa

Inläggav Johan ES » 09 jan 2013, 14:22

Om jag ska be en bekant i USA att beställa ett sikte (ej militärt, Leupold VX-6) från en amerikansk affär och sedan skicka detta vidare till Sverige, givetvis med fullständig tulldeklaration, borde det då bli några problem?

Det kan väl inte skada att bifoga ett dokument med undantaget enligt "License Exception Strategic Trade Authorization (STA) in §740.20 of the United States Export Administration Regulations (15 CFR 740.20)". Frågan är om jag ska skriva affärens namn eller min bekants namn under punkt 2???

/Johan ES
Johan ES

Inläggav NiKKEE » 09 jan 2013, 14:24

Johan ES skrev:Om jag ska be en bekant i USA att beställa ett sikte (ej militärt, Leupold VX-6) från en amerikansk affär och sedan skicka detta vidare till Sverige, givetvis med fullständig tulldeklaration, borde det då bli några problem?

Det kan väl inte skada att bifoga ett dokument med undantaget enligt "License Exception Strategic Trade Authorization (STA) in §740.20 of the United States Export Administration Regulations (15 CFR 740.20)". Frågan är om jag ska skriva affärens namn eller min bekants namn under punkt 2???

/Johan ES

Ja men skall inte företaget/personen i fråga ha ett tillstånd för att sälja utomlands?
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav Luddox » 09 jan 2013, 16:40

Ett av de kikarsikten jag beställde från TOZ levererades till en kompis i Las Vegas, där jag plockade upp det och sedan tog det till Sverige. Trots att det inte lämnade USA sett ur TOZ synvinkel, och dom inte krävde det, bad jag dem skicka mig ett email där jag bekräftade att jag följde reglerna enligt STA exception. Ett smidigt sätt som för både mig och TOZ blev juridiskt vattentätt. Kändes också bra att ha detta papper då jag passerade USA-tullen på hemvägen..
Luddox

Inläggav Johan ES » 09 jan 2013, 16:42

@Luddox

Då borde det vara ok om jag bifogar tidigare nämnda dokument till paketet.
Johan ES

Inläggav Luddox » 09 jan 2013, 18:25

Kanske lite oklart läge om din amerikanska vän först köper siktet och sedan i senare steg säljer/exporterar tll dig.
Om affären är medveten om att det är du som "utlänning" som slutligen ska ha siktet, tror jag att det är en stor fördel om det är affären och inte din kompis som uppfyllandet av STA exception bekräftas till (det är ju de som har exporttillstånd för denna typ av produkter, och som behöver kunna visa att de inte exporterar illegalt). Om din kompis däremot säljer/exporterar till dig i ett steg 2, och utan direkt koppling till affären, är nog rättsläget lite lurigt. Tror han i så fall formellt behöver exporttillstånd för denna typ av säkerhetsklassade produkt, utöver bekräftelse på att STA uppfylls.

Jag skulle beställa av affären i ditt namn, med leveransadress till din kompis, och med bekräftelse till affären angående STA..(se mitt exempel ovan)
Då har både du och affären ryggen fri vid ev strul. (Intyget om att du uppfyller STA exception är ju viktigt både för säljare och köpare, inte bara för dig när du för ut siktet utanför USA..)
Ovanstående är ju lite mer strikt juridiskt. I praktiken är nog risken för problem i tullen minimalt oavsett vad du väljer, när det gäller ett kikarsikte som inte är extremt "militärt/avancerat". Men rätt bra för nattsömnen att följa kanske..

lycka till!
Luddox

Inläggav Johan ES » 09 jan 2013, 20:03

Tack!

Jag beställde i mitt namn med leverans till min vän i USA. Skickade ett separat mail till företaget och förklarade situationen och bad om ett intyg. Hoppas detta funkar.

/Johan ES
Johan ES

Inläggav Luddox » 09 jan 2013, 20:26

Borde bli perfekt..
Luddox

Inläggav Toobman » 21 apr 2013, 09:46

Hallå!
Har några frågor som någon på forumet förhoppningsvis kan svara på.
Det är så att jag har en "kompis" som ska åka till det stora landet i väster i maj.
Som så många andra funderar han på att köpa ett kikarsikte (vx6) då det är trevligare pris där.
Enligt TOZ så är det inte längre några problem att ta ut siktet ur USA utan papper(export-tillstånd) och dom skickar till hotell så den delen verkar vara löst.

Jag undrar dock vad som gäller när du landar på svensk mark igen. Antar att det är upp till resenären att själv att göra tullen uppmärksam på att man har något som bör "tullas". Men vad händer om man skulle glömma det och sen råka ut för en stickprovskontroll? Blir man av med den otullade varan? Får man tillbaka den om man gör rätt för sig i efterhand? Blir man misstänkt för smugglingsbrott?

Och förekommer det ens stickprovskontroller på kontinuerlig basis?

Gissar att det är fler än jag som grubblat på ovanstående frågor så om någon sitter inne med svaret så upplys gärna oss andra.
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

Ej nämnvärt hårt prövad av livet!
Toobman

Inläggav Luddox » 21 apr 2013, 11:15

Sannolikt får du vid en kontroll betala tull och moms för varan (7% + 25% och kanske någon avgift för hanteringen). Kan du visa kvitto är det det priset som gäller vid tullningen, annars uppskattas priset (kan nog bli högre i detta fall).
Gäller det ett sikte tror jag knappast det blir tal om yttetrligare åtgärder, typ böter för varusmuggling. (OBS "tror" jag är inte expert på straffrätt..)
Förvånar mig f ö lite att TOZ sagt att det inte längre behövs dokumentation att man undantas från TAS vid utförsel av kikarsikte, då den lagen om undantag är ny. Är du säker på att det verkligen gällde just kikarsikten?
(Om de levererar inom landet, t ex till ett hotell, behöver de inte heller bifoga dokument. Dock behöver din kompis det om/när han för ut det ur USA tror jag..) Se tidigare i denna tråd..
Lycka till..
Luddox

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik