Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vad är din erfarenhet av Karl Kaps?

Mycket positiv.
46
16%
Positiv.
39
14%
Visst, det funkar.
7
2%
Negativ.
2
1%
Mycket negativ
0
Inga röster
Sorry, oerhört intressant, men jag har ingen som helst erfarenhet av Karl Kaps.
166
58%
Orka bry sig. Jag skiter i vad saker kostar och jag har råd med Zeiss. (Fegisalternativ för trygghetsnarkomaner)
25
9%

Antal röster : 285

Re: Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Associat

Inläggav fossman » 15 apr 2015, 08:55

börjar bli lite småsugen på en kaps, 3-12x56 tlb.

är ni som äger fortfarande nöjda?

synd bara att det är så få begagnade till salu.
“The issue with quotes on the internet is that you can never be sure of their authenticity.” — Abraham Lincoln
fossman

Inläggav fossman » 15 apr 2015, 08:58

börjar bli lite småsugen på en kaps, 3-12x56 tlb.

är ni som äger fortfarande nöjda?

synd bara att det är så få begagnade till salu.
“The issue with quotes on the internet is that you can never be sure of their authenticity.” — Abraham Lincoln
fossman

Inläggav Giobbi » 19 maj 2015, 22:24

Någon som har en sådan här och kan ge lite input??

Karl Kaps Tactical 8x56
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Giobbi » 19 maj 2015, 22:27

Någon som har en sådan här och kan ge lite input??

Karl Kaps Tactical 8x56
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav AxelG » 16 jul 2015, 15:12

Anmäler mig med en belyst 2.5-10x50!
Betalade endast 8200 på kampanj :D
Men undrar lite över belysningen, ska den vara väldigt svag för min går knappt att se i dagsljus!
Tänkte först att den går att sätta på men att stegen inte fungerar men siktar man mot något mörkt så ser man att det går att reglera men som sagt högsta styrkan är väldigt svag men säkert bra i skymning men man undrar ju....
Är det så på era?
Tikka T3 Lite S/S .308, Stalon Compact
Användarvisningsbild
AxelG

Inläggav PeterC » 16 jul 2015, 16:47

Om det inte är TLB-modellen du har, vilket jag inte tror mtp förstoringsintervallet så är det bara nattbelysning på ditt sikte.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav AxelG » 16 jul 2015, 20:32

Nej det är vanliga modellen.
Kommer bara använda belysningen när ljusförhållandena kräver det så det gör inte mig något men tänkte ifall det skulle vara så eller om det var nåt fel på den men då vet jag:) Tack för hjälpen!
Tikka T3 Lite S/S .308, Stalon Compact
Användarvisningsbild
AxelG

Inläggav MartinJ » 26 okt 2015, 14:27

Anmäler mig till klubben med en handkikare 8x56 och ett nattbelyst sikte 2,5-10x56. Köpte siktet först och blev så imponerad att jag köpte en handkikare också. Var egentligen på jakt efter en 8x42, men intropris sålde ut 8x56 för 2 800 SEK, vilket får betecknas som ett fynd. Mina omdömen om dessa båda produkter låter ungefär så här när det kommer till det positiva: Båda är bra, för att inte säga VÄLDIGT bra optiskt. Min andra handkikare och det optiska instrument jag använder som referens när jag tittar på optik är en Swarre Habicht 7x42, och visst, Kaps-prylarna har inte riiiiiiiiiktigt den där gnistrande skärpan. De har av naturliga skäl inte heller djupet som kommer från en porro, men de når väldigt långt skärpemässigt. Ljusstyrkan och färg upplever jag som snarlika och även dessa är väldigt bra i båda produkterna. Kikarsiktets belysta punkt är otroligt liten och fin samtidigt som den är väldigt tydligt. Ger iaf mig en skön känsla av precision och exakthet när jag siktar i mörker. Har inte tittat i något annat sikte som haft en så liten punkt. Både siktet och kikaren ger en väldigt gedigen kvalitetskänsla. Skön ”dov” känsla när man vrider på ratten till kikaren, t.ex. Medföljande produkter som linsskydd-bikini till siktet och linsskydd och rem till kikaren höll en hög kvalitet. Skulle jag säga något negativt om dessa båda produkter så skulle det vara följande: Det finns säkert personer som inte gillar den extremt lilla belysta punkten i siktet (även om jag gör det). En annan sak med riktmedlet (5) som kan vara lite störande är att det faktum att det är extremt fint gör att utan belysningen i dagsljus, så kan det vara lite svårt att exakt se mittpunkten. Särskilt eftersom den är fristående, och ”håren” inte når ända in till mitten. Ratten till belysningen är också lite krånglig att komma överens med i början, även om man snabbt vänjer sig. Siktet är rätt långt för sin klass. Väskan som följde med handkikaren var uppenbart avsedd för en 42-kikare, och en 56:a gick knappt ner. Siktets dioptri-spektra på - 2.5 / + 2.0 är lite snålt jämfört med vissa andra sikten. De riktiga topp-märkena vinner också tävlingen kring saker som synfält och liknande.

Mitt sammantagna intryck av Kaps produkter är att de är lämpade för den som i sina optik-inköp siktar på att ligga på en gedigen ”Volvo V70” och inte ”Mercedes E-klass”-nivå, om ni förstår vad jag menar :D
MartinJ

Inläggav Thörnis » 29 jun 2016, 16:37

Jag anmäler mig med en Kaps 2,5-10x56. Gillade verkligen riktmedlet med den fina fina punkten. Möjligtvis hade jag velat ha versionen med dagbelyst men å andra sidan så går den här bössan mest på kvällen och det finns fler i skåpet.
Dessutom var priset relativt överkomligt så jag hoppas det blir en lång och trevlig bekantskap.

Mvh Thörnis
Smith & Wesson 1900 .280Remington, Bo Walther Edition, Stalon W110
Blaser R93 Ghost Prof. 30-06, Stalon W110
Hva 1651 308NM Shilen, Stalon W110
CZ 457 Royal 22LR
Brno Fox mod.2 .222, RCC Carbon 40 Custom
Suhl 127 .12 SBS
Användarvisningsbild
Thörnis

Inläggav Minusgrader » 06 sep 2017, 17:47

Anlände idag:
Bild
3-12x56 TLB #4
Minusgrader

Inläggav Fisen » 20 jul 2018, 23:25

Minusgrader skrev:Anlände idag:
Bild
3-12x56 TLB #4
Woaw

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Mvh
M!

*Founder and President of society. Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association.*
viewtopic.php?f=31&t=101480
Användarvisningsbild
Fisen

Inläggav Wizzman » 23 okt 2018, 21:48

En beg 1-4x22 TLB kom med posten från en annan forumist igår, och den ska få pryda drillingen framöver när jag fått en smed att passa in nya hakringar.

Helt klart trevlig optik, men det vet i tusan om jag inte håller min meopta r1 1-4 något högre ändå. Kapsen är dock betydligt kortare och passar därför med de befintliga hakbaserna så det blir nog kanon!

Bild
Browning Bar Longtrac 9.3x62, Meopta R1 1-4x22
Tikka T3 .308W, KKC-kolv, Zeiss V8 2.8-20X56
Beretta 686 Silver Pigeon
Beretta A303
Sauer & Sohn 3000 16/7X57R Karl Kaps 1-4x22 TLB (i väntan på nya hakringar)
Wizzman

Inläggav Mappe10 » 13 aug 2019, 09:18

Tjenare bröder.
Är Karl Kaps TLB 3-12x50 nåt att ha?
Mappe10

Inläggav Tomps » 30 nov 2019, 10:17

Ni som köpt Kaps sikten, har ni haft några problem med dem? Att jag frågar beror på följande historia, som inte är avslutad ännu:

I somras började jag snegla på ett annat lågförstorande sikte till en av bössorna. Efter mycket googlande insåg jag att just Kaps classic 1-4x22 verkade bli perfekt; medförstorande riktmedel, smalt okular, tyska ettan och bra ögonavstånd samt rätt mått för vridmontaget.

Jag kontaktade fabriken via mail och blev trevligt bemött, fick veta att de fortfarande tillverkar detta sikte ett tag till och att jag kan beställa via svenska återförsäljaren. Kontaktade ÅF och fick svaret att siktet inte längre tillverkas.....efter en del mailande så fick jag dock beställa ett, men väntetiden var ca 4 veckor.

Fick hem det lagom till oktober, monterade och sköt in. Satt perfekt på bössan, mycket nöjd, sköt ett par klövvilt innan älgjakten. Första älgjaktsdagen hände något- förstoringsvredet låste sig på högsta förstoringen....fick krångla med att åka hem, byta kikare, skjuta in och valde att skicka tillbaka siktet direkt till Tyskland eftersom jag blev väl bemött och lovad en snabb reparation.

Efter 2 veckor hade jag siktet tillbaka, nu verkade allt funka, tydligen någon fjäder etc som varit sönder. Jag monterade, sköt in och var nöjd trots strulet.

Dags för nästa jakt med denna bössan nu i veckan. Lite busväder med snö och blåst på morgonen. Paus i jakten, lägger bössan i bilen under kaffepausen. Går ut på pass igen och upptäcker en konstig fläck i siktbilden, trodde först det var en fläck på någon av de yttre linserna men det visar sig att det är någon slags konstig fläck på linsen som sitter på insidan av frontlinsen, dvs inuti siktet. Först tänkte jag fuktläckage, men det försvann inte och verkar inte vara vatten.

Nu har jag kontaktat fabriken igen och väntar på svar. Jag är säker på att bli lika trevligt bemött, men känner samtidigt att detta är anmärkningsvärt och förbaskat irriterande. Snackar vi om ett riktigt måndagsexemplar, eller är det så bristande kvalitet på dessa sikten?

Fortsättning följer, men det vore intressant att veta om någon annan haft problem med sitt Kaps. Har aldrig varit med om något liknande strul med ett nytt sikte.
Användarvisningsbild
Tomps

Föregående

Återgå till Kikarsikten / Optik