Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vad är din erfarenhet av Karl Kaps?

Mycket positiv.
46
16%
Positiv.
39
14%
Visst, det funkar.
7
2%
Negativ.
2
1%
Mycket negativ
0
Inga röster
Sorry, oerhört intressant, men jag har ingen som helst erfarenhet av Karl Kaps.
164
58%
Orka bry sig. Jag skiter i vad saker kostar och jag har råd med Zeiss. (Fegisalternativ för trygghetsnarkomaner)
24
9%

Antal röster : 282

Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association.

Inläggav Fisen » 12 jun 2010, 18:42

Då märket är relativt okänt här i sverige, men de användare som finns verkar oerhört nöjda så startas härmed "Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association."
Själv är jag mycket nöjd så här långt med min kikare. Knivskarp optik i hela synfältet, behaglig belysning, och mycket ljusstark. Nya medlemmar välkomnas å det varmaste, för några till måste det finnas på detta forum.

Om jag ska försöka rangordna kikaren kvalitetsmässigt rent optiskt så låter det ungefär såhär enligt mig. Trijicon, Kaps presterar mycket, mycket bättre, Meopta, Kaps betydligt bättre. Docter classic, och även Unipoint inkluderad, Kaps klart bättre. Min förra kikare Zeiss Diavari Victory 3-12 X 56 rår den inte på vad det gäller skärpa och klarhet, den håller världsklass, men vad det gäller ljustyrka så vetitusan, klart jämbördig trots mindre objektiv. Dessutom har Kapskikaren ett bra ögonavstånd och ett fullt acceptabelt tubseende på lägsta förstoring. En sak till, kikaren är helt befriad från plast, mycket gedigen och mekanisk stabil

Finns att köpa både i butik här i sverige och på nätet. Själv köpte jag min kikare för 799 + 23 euro i frakt hos följande handlare. Mycket svårslaget.
http://www.jagdoptik-wittke.de/shop/ind ... Path=22_89

http://www.kaps-optik.de/english/index_netscape.htm

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Fisen 12 jun 2010, 21:29, redigerad totalt 17 gånger.
Mvh
M!

*Founder and President of society. Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association.*
viewtopic.php?f=31&t=101480
Användarvisningsbild
Fisen

Re: Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association.

Inläggav fonkystuff » 12 jun 2010, 19:47

Intressant....hmmm....måste jag kolla vidare på.....
(jag röstade sorry)
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav doenitz » 12 jun 2010, 21:58

Jag är väldigt nöjd med min fasta 6X36..Kostade 700 riksdaler begagnad..
Småland-Småland M/20 skall det vá!

"Det är inget fel på korruption så länge man själv är i den mottagande änden av den.." D. A.
Användarvisningsbild
doenitz

Inläggav Toerik » 13 jun 2010, 11:34

[quote="Fisen"]Då märket är relativt okänt här i sverige, men de användare som finns verkar oerhört nöjda så startas härmed "Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association."
Själv är jag mycket nöjd så här långt med min kikare. Knivskarp optik i hela synfältet, behaglig belysning, och mycket ljusstark. Nya medlemmar välkomnas å det varmaste, för några till måste det finnas på detta forum.

Om jag ska försöka rangordna kikaren kvalitetsmässigt rent optiskt så låter det ungefär såhär enligt mig. Trijicon, Kaps presterar mycket, mycket bättre, Meopta, Kaps betydligt bättre. Docter classic, och även Unipoint inkluderad, Kaps klart bättre. Min förra kikare Zeiss Diavari Victory 3-12 X 56 rår den inte på vad det gäller skärpa och klarhet, den håller världsklass, men vad det gäller ljustyrka så vetitusan, klart jämbördig trots mindre objektiv. Dessutom har Kapskikaren ett bra ögonavstånd och ett fullt acceptabelt tubseende på lägsta förstoring. En sak till, kikaren är helt befriad från plast, mycket gedigen och mekanisk stabil

Finns att köpa både i butik här i sverige och på nätet. Själv köpte jag min kikare för 799 + 23 euro i frakt hos följande handlare. Mycket svårslaget.
http://www.jagdoptik-wittke.de/shop/ind ... Path=22_89

http://www.kaps-optik.de/english/index_netscape.htm

Jag inhandlade oxå en Carl Kaps här på vårsidan från samma handlare,kan inte säga annat än att jag är supernöjd (både med handlaren och kikaren) det är en 1,5-6X42 med riktmedel 2 som sitter på älg bössan.
Kaps har många av dom "gammla" riktmedelena kvar i sitt sortiment.
Letade länge efter en begagnad kikare med 2an utan framgång, tycker det är ett kanon riktmedel då jag bara använder den i dagsljus.
Toerik

Inläggav Rolf » 13 jun 2010, 12:00

Mkt inressant tråd!
Det va på vippen att jag köpte med en hem ifrån staterna när jag va där, priset va löjligt lågt om jag minns rätt, men Cabelas slök för mkt av reskassan så det sket sig.
Men efter alla era lovord får jag ta en ny titt.

//Rolf
Rolf

Inläggav Matti » 13 jun 2010, 12:07

Fisen...litet sidospår...härlig finish på din kolv 8) Är det TrueOil eller är det en osedvanligt väl gjord traditionell oljeboning?? Den är väl inte lackad hoppas jag :wink:
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Fisen » 13 jun 2010, 18:40

True oil, mycket snyggt, men vet i tusan om jag gillar den lackade känslan. Får ge det hela lite tid så får vi se vad som händer.
Mvh
M!

*Founder and President of society. Karl-Kaps. Highest Quality. Good pricing optics Association.*
Användarvisningsbild
Fisen

Inläggav Nordjämten » 13 jun 2010, 20:41

Oerhört intressant, men har heller ingen erfarenhet om märket även om det i mina kretsar fått oerhört fin kritik(!). :D
Naturligt, ekologiskt, lokalproducerat och sist och inte minst etiskt försvarsbart kött finns direkt vid våra fötter, bara vi lyfter vår blick från naveln och inser att det är dödfött med enorma rovdjursstammar.

nordjamten.wordpress.com

Nordjämten, fd Dunderklumpen.
Användarvisningsbild
Nordjämten

Inläggav foxfun » 13 jun 2010, 23:47

doenitz skrev:Jag är väldigt nöjd med min fasta 6X36..Kostade 700 riksdaler begagnad..

Den hade jag tänkt lägga beslag på! 800kr så har vi en deal? :P :mrgreen:
VVV
Användarvisningsbild
foxfun

Inläggav doenitz » 14 jun 2010, 02:43

foxfun skrev:
doenitz skrev:Jag är väldigt nöjd med min fasta 6X36..Kostade 700 riksdaler begagnad..

Den hade jag tänkt lägga beslag på! 800kr så har vi en deal? :P :mrgreen:

Du säger det? :wink:
Småland-Småland M/20 skall det vá!

"Det är inget fel på korruption så länge man själv är i den mottagande änden av den.." D. A.
Användarvisningsbild
doenitz

Inläggav Mannlicherman » 28 jun 2010, 15:30

En stycke Karl Kaps med dag o natt belyst RM är beställd :D Wittke orkade pressa ner priset till €999, så då måste jag ju bara prova ett :mrgreen:

http://www.akah.de/structure_default/ma ... ON/1508967
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Fisen » 30 jun 2010, 21:21

Mannlicherman skrev:En stycke Karl Kaps med dag o natt belyst RM är beställd :D Wittke orkade pressa ner priset till €999, så då måste jag ju bara prova ett :mrgreen:

http://www.akah.de/structure_default/ma ... ON/1508967

Härligt, blir spännande att följa :D
Mvh
M!

Användarvisningsbild
Fisen

Inläggav Mannlicherman » 01 jul 2010, 01:58

Härligt, blir spännande att följa

Ja, det ska bli väldigt intressant att se vad Karl Kaps har att erbjuda :D Har snackat med lite olika tyskar den senaste tiden om det här märket, och man säger att Karl Kaps alltid haft ett stort samarbetet med "stora grannen runt hörnet", Schmidt & Bender! Bla så köper tydligen Karl Kaps alla sina linser till sina kikarsikten från just Schmidt & Bender :D Karl Kaps lägger i motsatts till tex Docter, Zeiss och Schmidt & Bender ingen större möda på att marknadsföra sig för den stora massan. Man har en trogen kundkrets bland jägare och sportskyttar ute i Europa (Framförallt i Tyskland) som håller Karl Kaps flytande som tillverkare av kikarsikten. (Dom ska förövrigt vara väldigt välbyggda och prisvärda, enligt de tyskar jag har pratat med) Nä, det ska bli riktigt kul att jämföra den här gluggen mot min Varipoint 8) (Ska låna grannens Unipoint också..)

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Pelleman » 01 jul 2010, 02:44

Mannlicherman skrev:Bla så köper tydligen Karl Kaps alla sina linser till sina kikarsikten från just Schmidt & Bender

Fast Schmidt & Bender tillverkar väl inte sina linser själva?
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
Pelleman

Inläggav Mannlicherman » 01 jul 2010, 03:07

Fast Schmidt & Bender tillverkar väl inte sina linser själva?

Nä, dom köper nog sina linser av Schott AG, som de flesta andra av dom "stora"? (Jag gissar att S&B vidareförädlar glaset från Schott AG själva?) Men flera tyskar som jag har varit i kontakt med säger samma sak; Karl Kaps köper sina linser till kikare och kikarsiktena av S&B!

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Mannlicherman » 06 jul 2010, 13:36

Efter en väldigt snabb bedöming av min nya Karl Kaps 1.5-6x42 TLB, så kan jag bara hålla med fisen om att den inte riktigt rår på Zeiss Varipoint i fråga om skärpa och klarhet! (Den har inte riktigt det där "klippet" i opitken som Zeissen har) Men den är helt klart jämförbar med min Kahles CL 3-9x42 :D (Så den ligger nog snäppet under Zeiss och Swarovski vad det gäller själva optiken) Däremot är ju belysningsdelen och det belysta riktmedlet av absolut världsklass!!! Växlar man mellan dag och natt lyse, så regagerar inställningselektroniken blicksnabbt. Punkten är distinkt och fast, utan att sprida ströljus omkring sig! Tyvärr missade jag helt att det var medförstorande riktmedel på den här gluggen :oops: men jag får väl försöka att lära mig att leva med den "stora" punkten på högre förstorning då :roll: (Eller den lilla punkten, beroende på hur man ser det :wink: )

Ska ta och testa skymningsegenskaperna mot Zeissen senare i kväll, så får vi se vad Kapsen går för :wink:

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Pelleman » 06 jul 2010, 16:14

Mannlicherman skrev:Ska ta och testa skymningsegenskaperna mot Zeissen senare i kväll, så får vi se vad Kapsen går för :wink:

Det ser vi fram emot!
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
Pelleman

Inläggav KKG » 07 jul 2010, 11:32

Jävlar vad intressant! Ett tyskt sikte av bättre kvalite med dag o natt lyse för under 10000:- det är inte lätt att hitta idag. Jag funderade på att köpa en Nickel med bara dag lyse men dom kostar över 20000:- idag. (dom är inte kloka!) Så jag ser också fram emot ett mörker test av Karl Kaps ;)
KKG

Inläggav Mannlicherman » 08 jul 2010, 10:31

Så där, då har jag varit uppe i natt och jämfört lite skymningsegenskaper :D Jämförde min nya Kaps med en Varipoint, Kahles (Ej belyst) och en Docter Unipoint ( med 50mm öppning). Kan väl direkt säga att Kapsen och Docter inte riktigt hänger med vad det gäller skärpa och detaljåtergivning när det börjar skymma. Även siktesbilden blir lite ostabil efter ett tag, och det blir lite jobbigt att hålla focus på målet. Inga stora skillnader så långt mellan gluggarna, men dom finns där ändå...

Vid jämförelse i riktigt mörker (Så mörkt det nu kan bli mitt i sommaren) så är det inga problem för något av sikten att hänga med! Jag kollade på en aluminium stege som hänger på en mörk garagevägg hos grannen ca 40m bort, och konturerna på stegen såg man utan problem i samtliga gluggar även när det var som mörkast :D Varipointen och Helian förmedlade den dock något ljusare än vad Kapse'n och Docter mäktade med. Kollade också på en murad skorsten ca 75-80m som var betydligt mer upplyst än den mörka garage väggen. Och här tyckte jag att Helian var den som fick till den ljusaste bilden tätt följd av Varipointen. Doctern och Kapsen gav en något mörkare bild tillbaka! Men hur mörkt den än var, och oavsett vilka detaljer jag provade med, så hängde alla gluggar med utan några problem. (Är det riktigt stopp med en Kaps, så är det de också med en Varipoint!? )

Jag tror att oavsett vilken glugg man väljer att vaka med av dessa, så kommer dom att hänga med i princip lika länge!!! Men faktum av det jag sett med mina egna ögon (Som då alltså inte är några laboratorie instrument på något sätt o vis :mrgreen: ) så har Zeiss Varipoint och Kahles CL något lite vassare skymningsegenskaper än vad min nya Karl Kaps har! Små skillnader dock, men dom finns där ändå! Vad dessa små skillnader beror på är inte jag man nog att kunna förklara. Men det kan ju t.ex. ligga i coatingen eller antal linser i dom olika gluggarna? (Kan ju också vara så att "mina" ögon ser annat än vad andra skulle göra vid en motsvarande "test" med samma gluggar :roll: )

Jag tycker dock att Karl Kaps är ett väldigt prisvärt sikte med jäkligt bra garantier (25år) Superbra belysnings funktioner och klara och fina linser. Gluggen känns överlag väldigt välbyggd och gedigen!!! Det som känns lite mindre bra, är den något höga vikten och avsaknad av flera belysta riktmedels alternativ. Men som sagt var, det är väldigt mkt pengar i mellan på en Kaps för 9000:- jämfört med en Zeiss Varipoint för 19000:- :shock: Visst du får inget autoljus och inte det där riktiga klippet i siktesbilden hos en Kaps som du har hos Zeissen....men du får en glugg med dag och nattbelyst RM som helt klart kan jämföras med de märken som ligger strax under Zeiss och Swarovski! (Men till ett betydligt mycket bättre pris :D )

Nä, Karl Kaps får helt klart tummen upp av mig i alla fall!!!

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Fisen » 09 jul 2010, 18:38

Intressant och bra skrivet Mannlicherman . Tack för recensionen. Verkar stämma riktigt bra med mina egna erfarenheter. Jag har ju dock en 50 glugg vilket kanske förklarar min entusiasm över de fina mörkeregenskaperna..

En liten anekdot oxå. När jag skulle skjuta in min kikare, monterad med Sakos "odugliga" optilockfästen (enligt vissa) så satt första skottet exakt rätt i sida, men ca 30 cm högt :shock: historiens enklaste inskjutning :D
Mvh
M!

Användarvisningsbild
Fisen

Nästa

Återgå till Kikarsikten / Optik