Tankevurpa???

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Tankevurpa???

Inläggav Danielsson » 12 mar 2019, 23:15

God kväll,

Sitter o funderar lite så här efter jaktsäsongens slut, för några år sedan hade jag nu vid denna tid på året lagt ut min studsare till försäljning och bytt till en ny, tro mig jag har haft de flesta vanliga studsare man kan köpa...
Men sedan något år tillbaka har jag slutat byta bössa varje år, Använder idag en sauer 404 syncro i 308win....
Detta gör att jag nu kollar över min optik istället, har idag 2 uppsättningar optik.
Jag har en trjicon 1-6x24 till hundjakten och en Zeiss varipoint 3-12x56 till vak
Är nöjd med både kikarna men funderar nu på att byta till 1 sikte istället.(Smidigt)
Det jag har funderat på är om jag skulle kunna gå på ett Zeiss 1,8-14x50,,,,
Visst kan det vara trånga pass ibland men inte ofta, går inte med hund,,, skulle jag ångra mig?
Övertro på nya zeissen?

/Danielsson
/Danielsson
Användarvisningsbild
Danielsson

Re: Tankevurpa???

Inläggav Ingvar » 12 mar 2019, 23:30

Dina funderingar som hamnat på ovan nämda Zeiss liknar/överensstämmer med mina tankar/funderingar.
Jag har också Swarowski typ
Z8i 2-16*50 /Z6i 2-12*50 i "kikarn".
Jag har tom halvårsskiftet på mig att "fundera"
- via Tapatalk
Senast redigerad av Ingvar 12 mar 2019, 23:38, redigerad totalt 3 gånger.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Arctic » 12 mar 2019, 23:32

Jag har en Z6i 1-6x24 och Zeiss Victory 3-12x56 till den pipa jag jagar mest till.

Jag har inga planer på att byta till ett sikte. Jag tycker de kikare som har större förstoringsväxel har för stora optiska begränsningar.

Så jag tycker nog att du är inne på en tankevurpa. ;-)
Arctic

Inläggav Villrådig » 12 mar 2019, 23:37

Jag har gjort en liknande resa som dig. Sålt av några bössor och har nu återigen en r8 på väg in. Jag funderade ett tag på att sälja mina kikarsikten leica Magnus 1-6,3x24 och kahles helia 2,4-12x56 för att istället ersätta med en swarovski 1.7-13.3x42. Men efter att ha rannsakat mig själv har jag bestämt mig för att behålla bägge kikarna istället.
Villrådig

Inläggav Villrådig » 12 mar 2019, 23:50

Om jag skulle göra någon förändring skulle det vara att byta ut helian mot en kikare med högre förstoring.
Villrådig

Inläggav Paccus » 13 mar 2019, 00:55

Tänkte som du och mina funderingar landade i en Swarovski Z6i 1.7-10x42. Var den bästa och smidigaste kompromissen jag kunde hitta. Väldigt nöjd så långt. Om jag rannsakar mig själv så är det ytterst få gånger som detta sikte kommer att komma till korta och de gångerna har jag inga problem att låta viltet gå vidare. Jag vinner mer än jag förlorar. Självklart sett från de jakter just jag bedriver.
————————————————————————————————————————————————————————————
Tikka T3 .308 i SS Laminat, Swarovski Z6i 1.7-10x42, Stalon Compact.
Ruger American Rimfire 17HMR, Hawke Endurance 30WA 4-16x50 LRC
Paccus

Inläggav Danielsson » 13 mar 2019, 14:04

Paccus skrev:Tänkte som du och mina funderingar landade i en Swarovski Z6i 1.7-10x42. Var den bästa och smidigaste kompromissen jag kunde hitta. Väldigt nöjd så långt. Om jag rannsakar mig själv så är det ytterst få gånger som detta sikte kommer att komma till korta och de gångerna har jag inga problem att låta viltet gå vidare. Jag vinner mer än jag förlorar. Självklart sett från de jakter just jag bedriver.

Lite så jag tänkte,,,, Naturligtvis är detta omöjligt att svara på om man inte vet hur och vart jag jagar,,, har haft endast en kikare under en kort period, hade just då en 1,7-10x42,riktigt bra kikare förutom skymningsvärdet som jag upplevde som bajs,,, men det var G1, kanske är G2 bättre ....
Men tänker som du att även jag kan lyfte på hatten vid något tillfälle utan att må dåligt,,,,

Kanske är allt detta en reflektion av att jag haft den sämsta säsongen viltmässigt sedan jag började jaga, letar febrilt efter saker att ändra på till kommande jaktår :D

/Danielsson
/Danielsson
Användarvisningsbild
Danielsson

Inläggav Paccus » 13 mar 2019, 14:39

För mig handlare det också om att hitta en känsla av att vara nöjd med det man har. Att slippa den ständiga jakten på nya, bättre prylar. Visst, det är kul att handla och klämma/känna, drömma sig bort, men det stjäl också tid och pengar (förlusten vid försäljning mm) som jag hellre lägger på själva jakten än framför dataskärmen. Det är lätt att fokus flyttas till prylarna istället för själva jakten...
Paccus

Inläggav Hampa » 13 mar 2019, 16:40

Hej, håller med föregående talare. Det är enligt egen erfarenhet lätt hänt att
jakten på prylar blir viktigare än själva jakten....särskilt när livet inträffar.
För min del var det småbarnsåren som ställde till det.
Enda botemedlet är fler timmar i skogen. Man får få skottchanser när man
shoppar jaktprylar på nätet...släpper man plattan till förmån för bössan börjar det
helt plötsligt hända grejer i skogen.

/Hampa
Hampa

Inläggav Ingvar » 13 mar 2019, 17:07

Ingvar skrev:Dina funderingar som hamnat på ovan nämda Zeiss liknar/överensstämmer med mina tankar/funderingar.
Jag har också Swarowski typ
Z8i 2-16*50 /Z6i 2-12*50 i "kikarn".
Jag har tom halvårsskiftet på mig att "fundera"
- via Tapatalk
Var förbi och tittade på en Z8i i s m att jag köpte viltfoder.
Den duger för mig, åtminstingen i affären.
OT
Kolla min Zeiss Classic Diavari som är till salu.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Tomps » 14 mar 2019, 00:00

Personligen föredrar jag att kunna byta sikten på bössan för bästa förutsättningar, eller för den delen välja bössa efter ändamålet.
Att bara ha en bössa och ett sikte är i och för sig inget konstigt och fullt tillräckligt för att kunna jaga med gott resultat. I ditt fall funkar det du föreslår naturligtvis, speciellt som du inte går med hund. Du kanske också har möjlighet att nyttja öppna riktmedel vid riktigt trånga pass (det har jag på alla bössor med kikarsikte, kan inte vara utan det)

Men jag tycker nog att det du funderar på är lite av en tankevurpa eftersom jag inte tror du får något bättre jaktresultat, för det beror i regel på helt andra saker :wink:
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Gaddivar » 14 mar 2019, 20:08

Verkar som ni kommit till en slutsats men det finns ju en Lecia Magnus 1,5-10x42 som borde vara bra:)
Gaddivar

Inläggav Danielsson » 14 mar 2019, 22:35

Tomps skrev:Personligen föredrar jag att kunna byta sikten på bössan för bästa förutsättningar, eller för den delen välja bössa efter ändamålet.
Att bara ha en bössa och ett sikte är i och för sig inget konstigt och fullt tillräckligt för att kunna jaga med gott resultat. I ditt fall funkar det du föreslår naturligtvis, speciellt som du inte går med hund. Du kanske också har möjlighet att nyttja öppna riktmedel vid riktigt trånga pass (det har jag på alla bössor med kikarsikte, kan inte vara utan det)

Men jag tycker nog att det du funderar på är lite av en tankevurpa eftersom jag inte tror du får något bättre jaktresultat, för det beror i regel på helt andra saker :wink:

Jo har alltid strävat efter det optimala och skulle nog bli en kort sejour med bara en kikare...
Och visst har det kassa resultatet mindre med utrustningen att göra än något annat,,, hade ett toppen år med samma utrustning förra året :lol:
Så slutsatsen är att det är en tankevurpa,,, tack för övertygande tankar!
/Danielsson
Användarvisningsbild
Danielsson

Inläggav BigJim » 15 mar 2019, 14:54

Vad tror ni om att komplettera en förstorande kikare, från 2- 2,5 ggr:s lägstaförstoring och med skapligt objektiv, med ett "sidomonterat" RP-sikte?
Som alternativ till två kikare och även som alternativ till en allround-kikare?

/Må
BigJim

Inläggav Paccus » 15 mar 2019, 18:27

BigJim skrev:Vad tror ni om att komplettera en förstorande kikare, från 2- 2,5 ggr:s lägstaförstoring och med skapligt objektiv, med ett "sidomonterat" RP-sikte?
Som alternativ till två kikare och även som alternativ till en allround-kikare?

/Må

För militärt bruk ja, för jakt nej.
Paccus

Återgå till Kikarsikten / Optik