Jakt/skyttesikte med tunt riktmedel.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Jakt/skyttesikte med tunt riktmedel.

Inläggav prylnörden » 11 okt 2018, 23:24

Har idag en meopta r1 icke medförstorande 3-12a samt en z6 1-6 på min blaser. Jag känner ( och gör ) att jag skjuter bättre med swarren pga de tunna riktmedlet.

Har köpt en 6xc pipa och tänkte ha på en mer lämpad kikare men inge värsting. Kravspec:

*lägstaförstoring inte högre än 6.
*maxförstoring 14 eller högre.
*30mm tub.
*tunt riktmedel!!
*belysning inge krav men bonus om än inte måste.
*max 10k begagnat eller nytt men gärna billigare såklart.
*inge medförstorande.

Vad har ni för tips? Typ sightron kanske skulle va nå? Eller nightforce nxs serien?
Släthårig foxterrier - Alva ( råttan ).
Finnstövaren - Scott ( kotten eller kalven ).
Samt lite vapen för syns skull.
prylnörden

Re: Jakt/skyttesikte med tunt riktmedel.

Inläggav jimmy85 » 11 okt 2018, 23:30

Leupold har väl en del sikten med tunt riktmedel. Finns ju med både 1" o 30mm tub.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav börje » 12 okt 2018, 00:07

Tunnt riktmedel är ingen höjdare på jakten, men "fine duplex" borde ju funka hyfsat även på jakten tack vare dom fyra grövre stolparna.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav prylnörden » 12 okt 2018, 00:09

börje skrev:Tunnt riktmedel är ingen höjdare på jakten, men "fine duplex" borde ju funka hyfsat även på jakten tack vare dom fyra grövre stolparna.

Har gått bra alla tidigare gånger för min del så jag satsar på de som främata önskemålet även i fortsättningen.
Nu anser iaf jag fine duplex som hyfsat tunt. Swarres riktmedel brukar jag uppleva som tunna o fina likaså. Kanske upplevelse men funkar de så funkar de. :)
prylnörden

Inläggav börje » 12 okt 2018, 00:18

Hittar du en beggad Swarre 6-24x50 med duplex så är det bara att slå till, borde gå att hitta för 8-10k. Jag har ett sånt på min 222 sporter, och det är superbra på banan men funkar nog även till jakt om man så önskar. Det är ju fråga om PV-serien, alltså början av milenniet.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav arnold » 12 okt 2018, 06:31

Den här tycker jag är prisvärd ,kusin min kör den på 6,5an och en kompis på en 222a ..betydligt mer prisvärd än sitt storasyskon 6-24.riktmedlet är ganska tunt tycker jag, och det går att skjuta små träffbilder med den ..
Sikte med höjdsjustering tycker jag är ett krav på en 6xc

https://www.handladigitalt.se/produkt/v ... kikarsikte
Blaser r8 grs
6xc match .minox zp5 5-25x56 mr2
6,5-284 march tactical 2.5-25x52

Blaser r8 success:
6,5x55 Zeiss victory Ht 3-12x56 asv+
9,3x62 swarovski z8i 1-8x24
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav AliceQT » 12 okt 2018, 07:04

Hej.
Jag har en begagnad Viper PST 4-16 SFP jag funderar på att avyttra om du skulle vara intresserad. Riktigt tunt riktmedel enligt mig, och inget onödigt plotter.
Hör av dig på PM om du vill veta mer.
Mvh
Tikka T3 CTR
- GRS Berserk
- Bushnell Elite Tactical DMR II 3.5-21x50 & Vortex Strike Eagle 1-6
- Ase Utra SL5
Mossberg 590 A1
- Magpul SGA Kolv + Framstock
Tikka T1x
- Vortex Viper PST 4-16 SFP
AliceQT

Inläggav prylnörden » 12 okt 2018, 07:21

Swarovskin hade jag glömt av lite men den är riktigt trevlig ändå!

Vortexen har jag inte testat men de låter ju bra. 6-24an i pst har jag testat o kan väl inte säga att jag var sådär överimponerad av den heller. Verkar som dom äldre vortex generellt va bättre i 4-16 än 6-24?

Tack för tipsen vilketsom :)
Och jag håller med dig arnold. Funderade fördt på bt torn till meoptan men riktmedlet är för grovt och jag vill ha en vanlig ratt inte ebdast 3 förinställda inskjutningar :roll:
Senast redigerad av prylnörden 12 okt 2018, 07:24, redigerad totalt 1 gång.
prylnörden

Inläggav prylnörden » 12 okt 2018, 07:21

...
prylnörden

Inläggav arnold » 12 okt 2018, 08:36

Ställer större krav på optiken när man går upp i förstoring .6-24 tycker jag är en 6-20x ,dålig skärpa efter 20 och extremt dålig eyebox. 4-16x är användbar i hela spannet
Blaser r8 grs
6xc match .minox zp5 5-25x56 mr2
6,5-284 march tactical 2.5-25x52

Blaser r8 success:
6,5x55 Zeiss victory Ht 3-12x56 asv+
9,3x62 swarovski z8i 1-8x24
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Alcibiade » 12 okt 2018, 15:08

Ta gärna en titt på Athlon Midas BTR HD 2.5-15x50 eller 4.5-27x50! Jag tror att du har allt du söker i dem. Tunt MIL riktmedel och MIL rattar, belysning, grymt förstoringsspann, bra glas för pengarna, bra eye box och väldigt bra parallax. Garantin är så bra som den kan bli också.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav prylnörden » 12 okt 2018, 18:28

Alcibiade skrev:Ta gärna en titt på Athlon Midas BTR HD 2.5-15x50 eller 4.5-27x50! Jag tror att du har allt du söker i dem. Tunt MIL riktmedel och MIL rattar, belysning, grymt förstoringsspann, bra glas för pengarna, bra eye box och väldigt bra parallax. Garantin är så bra som den kan bli också.

Tittade i någon kikare från dom för länge sen o har väl aldrig mer funderat på dom ens. Vad gör dom bättre än deltan mf då? Tänkte på om man nu krast ska se de så känns deltan mer etablerad iaf :roll: om än jag tycker den känns lite för ny den oxå :mrgreen:
prylnörden

Inläggav Alcibiade » 12 okt 2018, 18:40

Jag fick känslan att du ville ha det till skytte också men jag kanske missupfattade för det är inget du skriver egentligen i början men eftersom du tog in NXS i det hela trodde jag det var något sånt du var ute efter. Om vi pratar bara jakt, är Deltan mycket vassare optiskt både när det gäller skärpan och ljustransmissionen än Athlon. Riktmedlet är mer jaktligt och det har jaktrattar vilket, förstås, är en fördel till jakt.

När det gäller Deltan, tänk dig en optik snäppet vassare än den Meoptan du har idag, en bättre belysning, mycket störe vidvinkel i okularet, bättre parallax plus ett betydligt roligare förstoringsspann. Då vet du ungefär hur du landar där.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav prylnörden » 12 okt 2018, 19:06

Alcibiade skrev:Jag fick känslan att du ville ha det till skytte också men jag kanske missupfattade för det är inget du skriver egentligen i början men eftersom du tog in NXS i det hela trodde jag det var något sånt du var ute efter. Om vi pratar bara jakt, är Deltan mycket vassare optiskt både när det gäller skärpan och ljustransmissionen än Athlon. Riktmedlet är mer jaktligt och det har jaktrattar vilket, förstås, är en fördel till jakt.

När det gäller Deltan, tänk dig en optik snäppet vassare än den Meoptan du har idag, en bättre belysning, mycket störe vidvinkel i okularet, bättre parallax plus ett betydligt roligare förstoringsspann. Då vet du ungefär hur du landar där.

Du uppfattade det rätt. Både skytte och jakt. Men Deltans riktmedel kanske är likvärdigt meoptans i grovlek?
Förstått att Deltan ska vara vass i optiken o övriga parametrar därför jag frågade om den.

NXS togs med då jag haft dom förut o trivdes bra med dom. Optiken är väl inget under men samtidigt så har jag skjutit mängder med jaktskott och suttit mängder med nätter med dessa sikten så där vet jag lite vad man får men de vet jag inte med athlon därav min skeptis. Har aldrig sätt någon bekant som har sån heller i närheten.

Är dom lika kassa som vortex viper pst i mörker eller är dom bättre/sämre? Så man får sig en uppfattning.
Siktet kommer användas till toppfågel,bäverjakt,skytte och lite vak efter räv/rådjur. Så skymningsegenskaperna får helst va drägliga :)
prylnörden

Inläggav Alcibiade » 12 okt 2018, 21:28

Athlon Midas har, i princip, det glas Vortex PST hade men med bättre eye box så om du inte trivdes med PSTn är det risk att du inte kommer att trivas med Athlonen heller.
Alternativet skulle kunna vara, i så fall, att kolla på detta:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... 600-belyst

Kanske lite över budget men då får du en skärpa som är aningen vassare än NXS, bättre ljustransmission samt allt annat faller på plats också.
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav prylnörden » 12 okt 2018, 21:39

Alcibiade skrev:Athlon Midas har, i princip, det glas Vortex PST hade men med bättre eye box så om du inte trivdes med PSTn är det risk att du inte kommer att trivas med Athlonen heller.
Alternativet skulle kunna vara, i så fall, att kolla på detta:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... 600-belyst

Kanske lite över budget men då får du en skärpa som är aningen vassare än NXS, bättre ljustransmission samt allt annat faller på plats också.

De avgör saken. Då spar jag den erfarenheten o satsar på nå annat.
Ja den deltan såg ju onekligen ut o ha de mesta. Även vikten :mrgreen: men absolut värt o ha i åtanke iaf! Vikten är väl inte optimal men de är inge som avgör köp om annat är rätt. Tack för tipset!
prylnörden

Återgå till Kikarsikten / Optik