Signature Zee (?)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Signature Zee (?)

Inläggav Middleofsweden » 16 apr 2018, 17:19

Då var det dags igen.. Har plockat av ringarna som satt på en bössa jag köpte. Har surfat internet ut och in för att identifiera dessa. Det jag har hittat är Burris Signature Zee som ser ut som dessa, de har också dessa excentriska plastringar som Signature Zee har. Kan någon med vana från dessa Signature zee bekräfta att det är sådana? De jag hittat online har de flesta haft 2 skruvar för övre ringhalvan, dessa har ju fyra (?!)

Då jag fortfarande inte fått till någon vettig bildvisning så postar jag länken till fotot som visar mina ringar istället:

http://privat.bahnhof.se/wb854460/20180416_165659.jpg

Tack på förhand /Andreas Nilsson
Middleofsweden

Re: Signature Zee (?)

Inläggav Anders Ö » 16 apr 2018, 17:40

1 tum har 2 skruv .
30mm har 4 skruvar .
Det är Signature Zee du har :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Middleofsweden » 16 apr 2018, 17:51

Anders Ö skrev:1 tum har 2 skruv .
30mm har 4 skruvar .

Perfekt! Tack för bekräftelsen. Då ska jag försöka plugga på lite om hur de excentriska ringarna funkar :-)
Jag har kört stenhårt på optilock hittils p.g.a. att de inte lämnar ringmärken och "riktar in sig" när man skruvar fast övre ringen. Dessa verkar ju ha exakt samma funktion.
Middleofsweden

Inläggav Anders Ö » 16 apr 2018, 19:20

Middleofsweden skrev:
Anders Ö skrev:1 tum har 2 skruv .
30mm har 4 skruvar .

Perfekt! Tack för bekräftelsen. Då ska jag försöka plugga på lite om hur de excentriska ringarna funkar :-)
Jag har kört stenhårt på optilock hittils p.g.a. att de inte lämnar ringmärken och "riktar in sig" när man skruvar fast övre ringen. Dessa verkar ju ha exakt samma funktion.

Ja det är perekt till snedborrade lådor , eller om man vill ha lite extra justermån för långhållsskytte.

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Gblenn » 17 apr 2018, 09:05

Till 30mm får man med dessa inserts för offset, och du ska ha totalt fyra ringhalvor extra till en uppsättning ringar (ligger nog kvar i asken). På dessa ska det stå -10 resp +10 på den plana ytan på plastringen. De kan kombineras på olika sätt för att få ungefär 10-20 MOA (beror också på avståndet mellan ringarna).
Använder du -10 (den tunnare) i nedre halvan tillsammans med +10 i övre halvan på främre ringen och det omvända på den bakre så får du ca 20 MOA. För att få 10 MOA sätter du offset rings enbart i det ena fästet.
Gblenn

Inläggav Middleofsweden » 17 apr 2018, 09:49

Gblenn skrev:Till 30mm får man med dessa inserts för offset, och du ska ha totalt fyra ringhalvor extra till en uppsättning ringar (ligger nog kvar i asken). På dessa ska det stå -10 resp +10 på den plana ytan på plastringen. De kan kombineras på olika sätt för att få ungefär 10-20 MOA (beror också på avståndet mellan ringarna).
Använder du -10 (den tunnare) i nedre halvan tillsammans med +10 i övre halvan på främre ringen och det omvända på den bakre så får du ca 20 MOA. För att få 10 MOA sätter du offset rings enbart i det ena fästet.

Ah. okej. Har kollat och det sitter +10/-10 i båda ringarna. Då borde det ju bli noll offset om säg -10 sitter närmast basen i båda ringarna.
Middleofsweden

Inläggav Gblenn » 17 apr 2018, 10:49

Middleofsweden skrev:
Gblenn skrev:Till 30mm får man med dessa inserts för offset, och du ska ha totalt fyra ringhalvor extra till en uppsättning ringar (ligger nog kvar i asken). På dessa ska det stå -10 resp +10 på den plana ytan på plastringen. De kan kombineras på olika sätt för att få ungefär 10-20 MOA (beror också på avståndet mellan ringarna).

Ah. okej. Har kollat och det sitter +10/-10 i båda ringarna. Då borde det ju bli noll offset om säg -10 sitter närmast basen i båda ringarna.

Japp det stämmer bra det, siktet hamnar bara aaaaningen lägre i ringarna på det sättet.
Gblenn

Inläggav Anders Ö » 17 apr 2018, 12:03

Detta hade varit världens bästa fästen om det hade varit lösa fästplattor till baserna :idea:
För har man picatinnyrail som jag så får man inte bort kikaren varken framåt eller bakåt...

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Fält » 17 apr 2018, 12:19

Anders Ö skrev:Detta hade varit världens bästa fästen om det hade varit lösa fästplattor till baserna :idea:
För har man picatinnyrail som jag så får man inte bort kikaren varken framåt eller bakåt...

Sant, det räcker att objektiv eller okular inte går fritt så får man inte loss det utan att släppa på minst en ring. Otroligt bra i övrigt.
Fält

Återgå till Kikarsikten / Optik