www.restuta.se

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

www.restuta.se

Inläggav Baseman » 08 mar 2006, 15:19

Hej har någon hört talas om denna arrangör?

http://www.restuta.se
Baseman
SELECT * FROM Djurskyddsmyndigheten WHERE clue > 0; 0 rows selected

Browning Bar Shorttrac Stalker/Stalon Compact 308
Brno 452 Lyx 22LR
Baikal Mp-153 Synt 12/89
Användarvisningsbild
Baseman

res tuta

Inläggav CactusJack » 05 sep 2006, 10:30

Har varit med dem i Sydafrika och kan rekomendera dem.
CactusJack

Re: www.restuta.se

Inläggav White hunter » 10 maj 2017, 19:57

Jag uppar denna tråd.
Vad har ni för erfarenheter av denna jaktresearrangör?
Blaser R93 Luxus Safari cal. 375HH
Blaser S2 luxus cal 470NE
Beretta 682 silverpigeon cal. 12
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav White hunter » 10 maj 2017, 23:45

Ingen?
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav salt » 11 maj 2017, 00:18

men intressant, jag mailade dem
TJT Salt
R8 succes leather 308 atec z6i 2,5-15x56 BT/1-6x24
375H/H rc carbon z6i
merkel drilling, 20-20- 7x57r aimpoint
merkel dsd 8x57 irs / 20 med z6i 1-6x24
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
blaser K95 stutzen lyx 7x57r z4i 3-12x50
salt

Inläggav Ferox » 11 maj 2017, 01:24

Boka tillsammans. Whitehunter och Salt! Jag åker med som kameraman. Stockholm möter Skåne i Afrika där Robsoft bestämmer kalibern.
Användarvisningsbild
Ferox

Inläggav Luger6 » 11 maj 2017, 01:44

Var iväg med dom för några år sedan. När jag hade förskottsbetalat svalnade intresset för mig som kund avsevärt.
Fick ingen hjälp med pappersarbetet utan Amakulu här på forat hjälpte mig med SAPS 520. På frågan vart jag skulle
vända mig angående exporttillstånd för bössan fick jag till svar att jag skulle fråga någon tullare när jag kom till Arlanda. Till saken hör att
jag flög från Kastrup. När jag skrev att jag skulle ta med mig min Mauser 98 i 9,3-64 Brenneke ställde man sig
tveksam till att man fick jaga med slug i sydafrika!!!?
Kanske funkar bättre för dom som har varit iväg innan och kan rutinen men det var min premiärresa till Afrika och
jag är tveksam till att åka till SA igen med tanke på alla mutkolvar. Farmen var ganska liten 2200ha uppdelat i ett större och
två mindre hägn. Känslan av att jaga på en begränsad yta där man vallade runt kritterna var mycket påtaglig i dom mindre hägnen.
Ganska snart blev min PH ganska kort i tonen då jag tackade nej till alla "skottchanser" från bilen. När jag sedan tackade nej till skott
rakt bakifrån, huvudskott och springande vårtsvin på 160 m blev irritationen över den besvärliga kunden märkbar. Efter tre dagars tjat "quickly, shoot, shoot"
fick jag lära mig att kulor vinklar lika lätt när man skjuter genom akaciebuskar som svenska granebuskar. Den lärpengen kostade några tusenlappar och det blev
inget mer skjutet på den resan.
Vad det gäller grisen på 160 m utspelade sig följande scenario. Vi hade spanat från en bergknalle och hade ett gäng bläsbockar och en ensam gris som tog ett gyttjebad
nedanför oss. Vi beslöt oss för att smyga på grisen men bläsbockarna avslöjade våran närvaro när vi var halvvägs nerför slänten. Grisen sätter iväg mot den räddande
bushen och PHn ställer upp pinnarna. Jag frågar om han menar allvar, det måste ju vara 200 m till grisen som dessutom sprang genom knähögt gräs. Utan att yttra ett ord stegar han fram till mig och tar min avståndsmätare ur bältet och mäter. "Nä, det är inte 200 m det är 160 m". Som om det skulle ändra något!
Om ni åker med dom så får jag hoppas att dom har bättrat sig. Cactusjack har ju goda erfarenheter.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav salt » 11 maj 2017, 09:50

Ferox skrev:Boka tillsammans. Whitehunter och Salt! Jag åker med som kameraman. Stockholm möter Skåne i Afrika där Robsoft bestämmer kalibern.

Hmm
Då får vi låsa in kameran kvällstid....
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav salt » 11 maj 2017, 11:17

Snackade med dom nu

Dom skulle maila nånting så får vi se.
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav White hunter » 12 maj 2017, 15:18

Ferox skrev:Boka tillsammans. Whitehunter och Salt! Jag åker med som kameraman. Stockholm möter Skåne i Afrika där Robsoft bestämmer kalibern.

Ska skåningen med så kan du få agera tolk istället. Från skånska till svenska...
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav White hunter » 12 maj 2017, 15:19

Luger6 skrev:Var iväg med dom för några år sedan. När jag hade förskottsbetalat svalnade intresset för mig som kund avsevärt.
Fick ingen hjälp med pappersarbetet utan Amakulu här på forat hjälpte mig med SAPS 520. På frågan vart jag skulle
vända mig angående exporttillstånd för bössan fick jag till svar att jag skulle fråga någon tullare när jag kom till Arlanda. Till saken hör att
jag flög från Kastrup. När jag skrev att jag skulle ta med mig min Mauser 98 i 9,3-64 Brenneke ställde man sig
tveksam till att man fick jaga med slug i sydafrika!!!?
Kanske funkar bättre för dom som har varit iväg innan och kan rutinen men det var min premiärresa till Afrika och
jag är tveksam till att åka till SA igen med tanke på alla mutkolvar. Farmen var ganska liten 2200ha uppdelat i ett större och
två mindre hägn. Känslan av att jaga på en begränsad yta där man vallade runt kritterna var mycket påtaglig i dom mindre hägnen.
Ganska snart blev min PH ganska kort i tonen då jag tackade nej till alla "skottchanser" från bilen. När jag sedan tackade nej till skott
rakt bakifrån, huvudskott och springande vårtsvin på 160 m blev irritationen över den besvärliga kunden märkbar. Efter tre dagars tjat "quickly, shoot, shoot"
fick jag lära mig att kulor vinklar lika lätt när man skjuter genom akaciebuskar som svenska granebuskar. Den lärpengen kostade några tusenlappar och det blev
inget mer skjutet på den resan.
Vad det gäller grisen på 160 m utspelade sig följande scenario. Vi hade spanat från en bergknalle och hade ett gäng bläsbockar och en ensam gris som tog ett gyttjebad
nedanför oss. Vi beslöt oss för att smyga på grisen men bläsbockarna avslöjade våran närvaro när vi var halvvägs nerför slänten. Grisen sätter iväg mot den räddande
bushen och PHn ställer upp pinnarna. Jag frågar om han menar allvar, det måste ju vara 200 m till grisen som dessutom sprang genom knähögt gräs. Utan att yttra ett ord stegar han fram till mig och tar min avståndsmätare ur bältet och mäter. "Nä, det är inte 200 m det är 160 m". Som om det skulle ändra något!
Om ni åker med dom så får jag hoppas att dom har bättrat sig. Cactusjack har ju goda erfarenheter.

Luger6 jag har skickat PM ang. detta
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav salt » 12 maj 2017, 15:26

White hunter skrev:

Ska skåningen med så kan du få agera tolk istället. Från skånska till svenska...

Vem fn är skåning?
Varken Stockholm eller växjö ligger i skåne
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav locorod » 12 maj 2017, 21:20

Tack och lov! Vi skåningar har mer än nog med Malmö!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Ferox » 13 maj 2017, 00:22

Jag ställer fortfarande upp som tolk/kameraman (även på på natten). :)
Användarvisningsbild
Ferox

Inläggav JoakimB » 22 maj 2017, 10:08

Jag har åkt till Skottland (kronhjort), Polen (drev) och Sydafrika (krokodil, nyala, etc) via Res Tuta. Tycker att allt har fungerat riktigt bra, både vad det gäller information i förväg innan resan, men också kontakt gällande troféer. I förhållande till andra arrangörer jag rest med så är Res Tuta det företag som jag känner mig absolut tryggast med.
JoakimB

Inläggav Luger6 » 26 maj 2017, 19:26

JoakimB skrev:Jag har åkt till Skottland (kronhjort), Polen (drev) och Sydafrika (krokodil, nyala, etc) via Res Tuta. Tycker att allt har fungerat riktigt bra, både vad det gäller information i förväg innan resan, men också kontakt gällande troféer. I förhållande till andra arrangörer jag rest med så är Res Tuta det företag som jag känner mig absolut tryggast med.

Och det har du betalt för att säga ? :mrgreen: Är i Namibia just nu och jagar. Sköt två oryxer i går och när vi diskuterade trofeerna med min värd så passade jag på att visa en bild på den jag sköt i Sydafrika hos restuta. Hade även en bild på springbocken i datorn. Jag var ju fullt medveten om att man inte kan räkna med några guldmedaljer när man köper ett paket men min jaktvärd gick i taket och krävde att få adress och telefonnummer till farmaren. Oryxen kallade han för baby och springbocken något annat ganska förringade och hävdade att sådana Farmare förstör jakten i afrika när dom blåser folk på det viset.
Jag ser det som en lärpeng och just för tillfället är jag ganska nöjd med tillvaron, för denna gången verkar jag har träffat ganska rätt!
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav salt » 26 maj 2017, 19:40

Luger6 skrev:
JoakimB skrev:Jag har åkt till Skottland (kronhjort), Polen (drev) och Sydafrika (krokodil, nyala, etc) via Res Tuta. Tycker att allt har fungerat riktigt bra, både vad det gäller information i förväg innan resan, men också kontakt gällande troféer. I förhållande till andra arrangörer jag rest med så är Res Tuta det företag som jag känner mig absolut tryggast med.

Och det har du betalt för att säga ? :mrgreen: Är i Namibia just nu och jagar. Sköt två oryxer i går och när vi diskuterade trofeerna med min värd så passade jag på att visa en bild på den jag sköt i Sydafrika hos restuta. Hade även en bild på springbocken i datorn. Jag var ju fullt medveten om att man inte kan räkna med några guldmedaljer när man köper ett paket men min jaktvärd gick i taket och krävde att få adress och telefonnummer till farmaren. Oryxen kallade han för baby och springbocken något annat ganska förringade och hävdade att sådana Farmare förstör jakten i afrika när dom blåser folk på det viset.
Jag ser det som en lärpeng och just för tillfället är jag ganska nöjd med tillvaron, för denna gången verkar jag har träffat ganska rätt!

vilka åker du med, nu blev jag lite febrig igen, afrikafebrig
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav JoakimB » 27 maj 2017, 07:50

Luger6 skrev:

Haha.. Ja, det hade varit trevligt att få betalt för att jaga, men tyvärr fick jag betala som alla andra. Kan bara hålla med om att det är riktigt trist med oseriösa farmare, den marken jag var på förra sommaren var ny för Res Tuta. Farmaren på den marken var riktigt bra att ha att göra med, försökte inte få en att skjuta första bästa och så fort som möjligt.
Vart i Namibia är du?
JoakimB

Inläggav Luger6 » 27 maj 2017, 21:46

Ja, JB det var ju bra att det funkade för dig och att dom har bytt farm. Jag är på Otjere en dryg timme utanför Windhoek. Trevlig lodge med mycket sociala ägare. Frukosten består av 2-3 stekar och ägg och efter jakten håller värden låda i baren. Jakten är betydligt svårare än jag trodde då gräset räcker upp till hakan så det blir frågan om att komma riktigt nära och inte ens det hjälper alla gånger när man bara ser enstaka delar av djuren. Har dock haft tur och fick dessutom jaga på anresedagen så det har blivit fem vilt på lika många dagar. Två jaktdagar kvar och förhoppningsvis blir det en Zebra och en vitsvansgnu om turen håller i sig.

http://www.otjere.com/index.php/en/lodge/
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav salt » 27 maj 2017, 23:06

ser bra ut, har dom några fina kudu så kommer jag?
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Nästa