Sydafrika, Northern Cape, juni 2020.

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Sydafrika, Northern Cape, juni 2020.

Inläggav Viggebyjakt » 15 aug 2019, 09:21

Har varit nere 4 gånger till Sydafrika, 2 gånger till Northern Cape, ca 1,5 tim från Kimberly. Outfittern heter Mike Birch och driver jaktresebyrån Hunt The Sun. Jag är supernöjd över denna jaktarrangör och dennes fina jaktområden.
Jag har även haft nere 2 grupper, utan att jag själv åkt med, som varit extremt nöjda. En av grupperna hade tidigare varit både i Tanzania och Namibia, men ringde mig från lodgen bara för att tala om hur jäkla nöjda de var med resan, upplägget och hela engagemanget från arrangören. :D Kul!

Nu är det dags igen för mig och familjen att åka ner igen 2020. Min grabb på 12 år var med mig sist och sköt sina första 4 vilt.
Om någon annan här på forat är intresserad, så förmedlar jag gärna detta resmål. Kan skicka bilder och prospekt på mailen till de som önskar, men lite kort kan upplägget och pris beskriver enligt följande:

- 7 dagars jakt, 2 jägare på 1 PH.
- Helpension och logi på en riktigt fin lodge (nästan alla har eget rum, om man inte åker fler än 7st i gruppen)
- Alla inre transporter med 4x4.
- Hämtning och lämning på flygplatsen
- Flåning och troféförberedelser
(dvs det vanliga paketet som oftast erbjuds på många ställen)

PRIS: 950 usd/jägare
Tillkommer: Flygbiljett, troféavgifter, dricks till personalen.
Som ett riktmärke hade jag en av jägarna med som sköt 4 trofévilt på plats (impala, vårtsvin, springbuck, oryx) och hans totala kostnad inkl allt hamnade på ca 30.000 kr.
När vi åkte 2018, så låg dollarkursen lågt, så grundpriset hamnade på 7600 kr och vi hittade flygbiljetter för 6200 kr (Qatar Air). Därav kom vi undan väldigt billigt totalt.

Jag tycker dock grundpriset på 950 usd för 7 hela jaktdagar är det som är tilltalande och prisvärt. Även att man slipper sitta fast i något paket där vissa vilt ingår, utan kan istället jaga och skjuta det man önskar enligt prislistan, som håller humana trofépriser och även en hel del management-game.

Intresserade? Hojta på PM, så kan jag skicka bilder och annan info! 8)
/Patric
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Viggebyjakt

Re: Sydafrika, Northern Cape, juni 2020.

Inläggav börje » 15 aug 2019, 10:03

Är det hägnat och isf hur stora hägn?
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Viggebyjakt » 15 aug 2019, 10:42

Har jagat på både och... mellan 15 000-40 000 ha stora områden. Jag jagade Kudu och Zebra på ohägnat, s.k free range, men det spelar ju ingen som helst roll i Sydafrika. Inga områden i Sydafrika är egentligen free range, det är ju bara omhägnat fram tills grannens staket. :roll:
Viggebyjakt

Inläggav Viggebyjakt » 15 aug 2019, 10:44

Viggebyjakt

Inläggav börje » 15 aug 2019, 10:53

Viggebyjakt skrev:Har jagat på både och... mellan 15 000-40 000 ha stora områden. Jag jagade Kudu och Zebra på ohägnat, s.k free range, men det spelar ju ingen som helst roll i Sydafrika. Inga områden i Sydafrika är egentligen free range, det är ju bara omhägnat fram tills grannens staket. :roll:

Så är det väl, men det finns ju även rätt små hägn. Jagar man i hägn på 10.000ha eller större så är dt ju som att jaga på oinhägnat i princip.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser