Funkar det att flyga Qatar till Namibia

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Funkar det att flyga Qatar till Namibia

Inläggav cmk » 04 jun 2019, 22:52

Med vapen alltså? Sitter och planerar för att åka ner till påsk nästa år med familjen. Just nu verkar Qatar vara billigt, men ... krånglar det? En fördel är (kanske?) att det är samma bolag hela vägen, men jag vet inte om det påverkar om man ev måste hämta ut och checka in sitt baggage igen i Doha.

Erfarenheter uppskattas.
Användarvisningsbild
cmk

Re: Funkar det att flyga Qatar till Namibia

Inläggav dilaiic » 04 jun 2019, 23:11

Jag har flugit ett antal gånger med Qatar över Doha, dock aldrig med vapen, men har aldrig behövt checka om bagaget där.

Tips: Om du har ett långt byte i Doha är det enkelt att ta en taxi in till stan på lite sightseeing!
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav cmk » 04 jun 2019, 23:20

dilaiic skrev:Jag har flugit ett antal gånger med Qatar över Doha, dock aldrig med vapen, men har aldrig behövt checka om bagaget där.

Tips: Om du har ett långt byte i Doha är det enkelt att ta en taxi in till stan på lite sightseeing!

Mnja. Har aldrig rest med vapen öht. Vill nog ha en så kort resa som möjligt. Det är långt nog ändå...Jag tycker mig ha förstått att Amsterdam och London blivit krångliga. Och Frankfurt likaså.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav gren » 05 jun 2019, 05:05

Qatar är ju ett högrankat bolag som jag flugit med många gånger. Vet inte varför du skulle behöva lasta om bagaget i Doha själv? Det gör ju normalt flygplatsens personal.

Har dock aldrig flugit med vapen, men jag ser ingen anledning till att det skulle vara någon skillnad just med vapen.

Dohas flygplats är fin men tråkig. Vill du se Rolex, Breitling, BMW och sånt så finns det i överflöd, liksom att allt är superrent. Tycker du som jag, att "lyx" är tråkigt, så bör du ha med någon form av nöje.

Räkna inte med att du kan klämma en öl eller tre i väntan på nästa flyg.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Krister.B. » 05 jun 2019, 09:51

CMK

Som du är inne på så är det lite annat att flyga med vapen än en vanlig resväska. Det kan vara speciella tillstånd som måste sökas i förväg. Jag rekommenderar dig därför att:

1. Ta kontakt med aktuellt flygbolag och fråga vad som gäller för just dem.

2. Ta kontakt med aktuell transit flygplats och ta reda på vad som gäller där. Att du endast är i transit betyder inte att det aktuella landets lagar inte gäller. Du nämner bl.a. Amsterdam som uppfattas som krångligt. Men som inte är något problem, under förutsättning att du har de riktiga tillstånden.

Jag har sökt med Google, skickat e-mail eller tatt kontakt på FB och alltid fått snabba utfyllande svar.

Trevlig resa. :wink:

EDIT: Med den säkerhetsfilosofin de har i dag, tror jag att risken för att du måste checka ut och in dina vapen vid transit är lika med 0.....
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inläggav cmk » 06 jun 2019, 15:55

Nä, det kanske bara är jag som över-problematiserar. Dock har jag för mig att man numera behöver ngn form av 'transit-visum' för vapnen när man åker via Frankfurt eller Amsterdam. Och att det skulle innebära att ta vapnen genom säkerhetsfolket. Och säkert betala någon mer avgift...

Nackdelen med Stocckholm-Doha-Windhoek är väl annars att det inte är en, lång, nattflygning i följd.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Bonzo » 06 jun 2019, 23:27

transit-visum från Amsterdam har jag ett rykande färskt. Kan plocka fram dom i helgen när jag packar upp efter resan. Kan lägga upp bilder på hur de ser ut och är ifyllda.
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav cmk » 07 jun 2019, 01:05

Tack - det vore snällt. Men jag tror inte KLM flyger till Namibia, åtminstone inte direkt? Dock är alla tips man kan få bra. Eller så hjälper det någon annan.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Bonzo » 07 jun 2019, 06:46

cmk skrev:Tack - det vore snällt. Men jag tror inte KLM flyger till Namibia, åtminstone inte direkt? Dock är alla tips man kan få bra. Eller så hjälper det någon annan.

Vi flög med Air Namibia när vi var i Namibia, om KLM fixar dit vet jag ej. Har inte Lufthansa eller Air Berlin resor dit? Minns jag rätt är det problem att ta med vapen hos Air Berlin?
Air Namibia hade i princip ensamrätt att flyga från Europa till Windhook tidigare, och satte priser de ville ha.
Sen släppte de biljetter i olika omgångar med olika priser på samma flight. Här måste man ha is i magen och tajma rätt när man bokar för att få biljetter med bra pris. Ring Air Namibia och kolla hur det funkar idag.
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav .223 Ack Imp » 07 jun 2019, 10:24

Flyger till Windhoek om en vecka med Quatar. Vapen och packning för jakt ska med.

Flyger från Köpenhamn via Doha.

Researrangören rekommenderade Quatar dels pga pris men också verkar de vara smidiga med just vapenhanteringen bara man har papperen i ordning.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inläggav cmk » 07 jun 2019, 12:24

Det låter som om du sitter med svaren på många av mina frågor.

Skickar ett PM!
Användarvisningsbild
cmk

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser