Här snackar vi sabelantilop

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Här snackar vi sabelantilop

Inläggav macggu » 22 maj 2019, 20:44

Det finns horder av sabelantiloper - jag såg massor i Sydafrika förra sommaren. Det borde inte finnas någon möjlighet att hålla kvar priserna på 80.000-kronors nivå. https://www.facebook.com/wildenjag/vide ... fy_me_page
macggu

Re: Här snackar vi sabelantilop

Inläggav cmk » 22 maj 2019, 20:50

Håller tummarna för det.

Priserna på de olika färgvariationerna av "vanliga" antiloparter har ju minskat dramatiskt.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav börje » 22 maj 2019, 21:11

Skulle aldrig falla mej in att jaga sabel i SA, mycket bättre priser på vilda sabelantiloper på andra ställen, iaf förr. Att sabel blir stora i SA beror på avelsarbetet, dom föder ju upp dom i inhägnader. När vi var nere sist såg vi många rejäla bestar från farmen där vi bodde ett par nätter, så dom blir ju vana med folk o fordon :roll:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav cmk » 22 maj 2019, 23:49

Sjunker priset på farmade djur, så sjunker väl kanske priserna på frilevande?
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav börje » 23 maj 2019, 05:44

cmk skrev:Sjunker priset på farmade djur, så sjunker väl kanske priserna på frilevande?

Jag tvivlar på att priserna sjunker på farmade djur, snarare tvärtom eftersom dom ofta bär rejäla trofér tack vare avelsarbetet.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav JoakimB » 24 maj 2019, 13:39

Jag fick erbjudande om 5 dagars jakt på sabel för 4950 usd, inkl boende, måltider, transport och allt det vanliga. Jaktmarken är i Limpopo, jag har varit där ett par gånger och har varit nöjd med allt från jakten till boendet. Hägn, men hägnet är på ca 12.000 hektar så man ser aldrig stängslet. Jag förmedlar gärna kontakten om någon är intresserad, bokas i så fall via en svensk agentur som jag är otroligt nöjd med.
JoakimB

Inläggav börje » 24 maj 2019, 20:50

Ingår sabelantilopen inpriset så är det otroligt billigt, men min gissning är att det tillkommer en saftig fällavgit? Typ 7500 usd?
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 24 maj 2019, 21:01

börje skrev: När vi var nere sist såg vi många rejäla bestar från farmen där vi bodde ett par nätter, så dom blir ju vana med folk o fordon :roll:

Hos mig är rådjuren vana vid folk därför att jag aldrig jagar dem. De kan beta 50 meter från mig utan att skena iväg. När jag någon gång skjuter ett rådjur sker detta mycket överlagt och i total lönndom. Efter en stund kommer jag lallande med kärran. Men när jag kommer ett stycke bort där djur har erfarenheten att koppla människa till att djuren blir jagade, med eller utan hund, där skenar djuren så snart de ser folk.
Jag gillar det där med selektiv avskjutning och avelsarbete och jag gillar när djuren inte gjort erfarenheter som skrämt dem.
Inom parentes sagt har detta bäring även på våra vargar - skall vi jaga dem eller som nu tämja dem?
macggu

Inläggav börje » 24 maj 2019, 21:04

Jag gillar inte att jaga halvtama djur, jag vill ha utmaning vilket skygga djur ger. Man går ju inte in i fähuset o skjuter avelstjuren bara för att det är en baggis.........
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 24 maj 2019, 21:08

JoakimB skrev: Jag fick erbjudande om 5 dagars jakt på sabel för 4950 usd, inkl boende, måltider, transport och allt det vanliga. Jaktmarken är i Limpopo, jag har varit där ett par gånger och har varit nöjd med allt från jakten till boendet. Hägn, men hägnet är på ca 12.000 hektar så man ser aldrig stängslet. Jag förmedlar gärna kontakten om någon är intresserad, bokas i så fall via en svensk agentur som jag är otroligt nöjd med.

12000 hektar - det är väl över en kvadratmil (10000 hektar)? Jag håller med om att det är ett oerhört förmånligt erbjudande om det inte är som Börje befarar att det tillkommer en saftig troféavgift. Men mina kontakter tror att 20.000 kronor kommer att vara realistiskt för både bra sabelantilop och bra buffel - men att de riktiga toppkvaliteterna kommer att fortsätta kosta multum.
macggu

Inläggav JoakimB » 24 maj 2019, 22:16

börje skrev:Ingår sabelantilopen inpriset så är det otroligt billigt, men min gissning är att det tillkommer en saftig fällavgit? Typ 7500 usd?

Ja, det är inklusive fällavgift. Jag var på en annan mark och jagade i höstas, också i Limpopo, där tog dom 4500 euro i fällavgift så priserna går stadigt ner.
JoakimB

Inläggav JoakimB » 24 maj 2019, 22:18

macggu skrev:
JoakimB skrev: Jag fick erbjudande om 5 dagars jakt på sabel för 4950 usd, inkl boende, måltider, transport och allt det vanliga. Jaktmarken är i Limpopo, jag har varit där ett par gånger och har varit nöjd med allt från jakten till boendet. Hägn, men hägnet är på ca 12.000 hektar så man ser aldrig stängslet. Jag förmedlar gärna kontakten om någon är intresserad, bokas i så fall via en svensk agentur som jag är otroligt nöjd med.

12000 hektar - det är väl över en kvadratmil (10000 hektar)? Jag håller med om att det är ett oerhört förmånligt erbjudande om det inte är som Börje befarar att det tillkommer en saftig troféavgift. Men mina kontakter tror att 20.000 kronor kommer att vara realistiskt för både bra sabelantilop och bra buffel - men att de riktiga toppkvaliteterna kommer att fortsätta kosta multum.

Det är inklusive fällavgift. Men jag håller med, min uppfattning är att priserna på vissa djur sjunker med 25-30% varje år tack vare produktionen av livdjur.
JoakimB

Inläggav Luger6 » 24 maj 2019, 23:52

Köpte ett paket i år med Buffel upp till 41 tum och sabel upp till 40 tum för 12000 eurosar i Nordvästprovinsen.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav börje » 25 maj 2019, 05:47

Det är ett bra pris. Min 41" buffel kostade mej totalt 11.000€ innan hornet var hemma, det ör 10år sen nu i september. Då sköt jag bara en impalavförutom buffeln. Då skulle en sabel kostat 3200usd att fälla medan buffelns fällavgift gick på 2500usd. Samtidigt så låg prist på sabel kring 7500usd i SA.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Luger6 » 18 jun 2019, 20:17

Här kommer en bild på en sabel jag sköt i lördags, 41 tum 3000 euro. Estern cape 8mil norr om Port Elisabeth i ett fantastiskt bergslandskap med oerhört tät bush. Vi lekte nog kurragömma på en yta mindre än tre hektar i drygt en timme innan han beslutade sig för att rymma fältet och när han kom ut på en öppen plätt 180m framför oss fick jag ta chansen innan han försvann över bergkammen.

Bild
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Bonzo » 26 jun 2019, 06:39

Grattis!
Och spännande jakt blev det, kul!
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav grimbeck » 01 jul 2019, 21:47

Stort stort grattis till den fina Sabeln!
Nu blev man extra sugen på att göra ett försök på en i Augusti.
Kleiner Münsterländer
grimbeck

Inläggav greyling » 01 jul 2019, 23:16

macggu skrev:
börje skrev: När vi var nere sist såg vi många rejäla bestar från farmen där vi bodde ett par nätter, så dom blir ju vana med folk o fordon :roll:

Hos mig är rådjuren vana vid folk därför att jag aldrig jagar dem. De kan beta 50 meter från mig utan att skena iväg. När jag någon gång skjuter ett rådjur sker detta mycket överlagt och i total lönndom. Efter en stund kommer jag lallande med kärran. Men när jag kommer ett stycke bort där djur har erfarenheten att koppla människa till att djuren blir jagade, med eller utan hund, där skenar djuren så snart de ser folk.
Jag gillar det där med selektiv avskjutning och avelsarbete och jag gillar när djuren inte gjort erfarenheter som skrämt dem.
Inom parentes sagt har detta bäring även på våra vargar - skall vi jaga dem eller som nu tämja dem?

Knepigt - jag har rakt motsatt erfarenhet av just rådjur. Ju mer jagade de är desto mer svårstötta och kortare går de undan. Där de aldrig är jagade eller väldigt lite är de otroligt lättstötta. Men mest handlar det om hur ofta de är vana att se och höra folk och annat. De blir vana helt enkelt. Själva jaktmomentet sker så otroligt sällan att de inte kan sortera ut det. Händer att man skjuter ett och de andra står kvar länge och väl. Eller att man skjuter en räv och rådjuren blir kvar. Krävs nog bra mycket jakt för de ska bli vana vid det, om någonsin möjligt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser