Ammo på flyg

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Ammo på flyg

Inläggav Luger6 » 19 nov 2018, 02:53

Är det någon som har tips på hur man ska få sin hemmaladdade ammo med sig på flyget?
På tidigare jaktresor har jag haft turen att ha ett par gamla askar från RWS där jag har kunnat lägga i mina hemladdade 9,3-64or då hylsorna var från RWS.
På nästa resa är det tänkt att en 416 Taylor ska följa med. Hylsorna som jag har är från Hornber, duger det om man lägger dom i en vanlig plastammolåda
typ MTM ? Har för mig att jag har läst i det finstilta att ammo ska transporteras i orginalförpackning på flyg.
Har hört talas om folk som har haft problem i tullen med hylsor som är omformade från annan kaliber då cal på bössa och bottenstämplar inte stämmer överens.
Alternativet är ju att köpa ett par askar Norma solids, (155kr/skottet) smälla in dom i vallen och ta hylsor och askarna.
Användarvisningsbild
Luger6

Re: Ammo på flyg

Inläggav börje » 19 nov 2018, 02:55

Det brukar vara ok med plastlådorna från MTM, Frankford Arsenal m.fl.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav toompaa_89 » 19 nov 2018, 10:31

Har flygit 5 ggr med ammo, aldrig någon koll på ammon. Som mest har jag fått uppge hur många det är totalt.
Har även rest med MTM ammolåda inga problem.
Med vänlig hälsning
toompaa_89

Inläggav Stainless steel » 19 nov 2018, 15:50

Med tanke på att övningsammo kommer i 50 skott i pappaskar där dom bara ligger så kan du ju hävda att du av säkerhetsskäl vill ha ammon i en säkrare låda där dom inte bara ligger i en bunt.
If guns kill people, matches is responsible for arson.
Stainless steel

Inläggav Rottweilexpress » 19 nov 2018, 18:37

Förra året hindrades jag i inchecken i Berlin på Lufthansa från att checka in vapen och ammo trots förberedande samtal innan resan etc. Damerna i kassan kände inte att det framgick huruvida vår ammo var kod xxxxx eller xxxxy eller annat! Så efter mycket om och men så tillkallades polis, som sedan tillkallade sin supervisor som lyckligtvis var jägare. Vi konstaterade att koderna som ej var tillåtna var lösplugg och explosiv ammo. Den jagande supervisorn kunde då konstatera att våra skott - som låg både i originalförpackningar och i plastlådor - var vanlig ammo. Riktigt drygt, men efter en timme var det klart.
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inläggav Luger6 » 20 nov 2018, 04:35

På dom tre resorna jag har varit på har alltid ammon kollats på Kastrup och i Sydafrika/Namibia vid in och utresa. Det var ju på Kastrup som två
tulltanter pratade om det här med orginalask då jag hade mina plugg i en plastask i en ammokoffert av alu. Efter att deras chef tillkallats fick jag ju
åka iväg men det känns ju lite osäkert att chansa, därav min fråga. Efter det använde jag ju mina RWS pappaskar utan problem. Precis som Rottweil skriver så drabbas dom ju lite av Thorsellsyndrom ibland och oavsett om man har rätt så kan det ändå fördärva en jaktresa.
Förra året fick jag ju stanna över två dagar i Frankfurt på grund av tågförseningar i Sverige och när jag skulle hämta ut min bössa i tullen där så blev jag snällt nog erbjuden av tullaren att dom skulle lagra min pang på flygplatsen dom två dagarna till flyget till Namibia gick. Däremot när jag skulle hämta ut pangen så blev det ju jidder om att jag hade lullat runt med ammon i resväskan men till slut nöjde han sig med att jag trots allt hade vapenpass och licens.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav Stefan.K » 20 nov 2018, 10:57

Jag har iof slutat jobba inom flygbranchen men på de 25 år jag hann med lärde jag mej ett och annat :mrgreen:

Grunden ligger i Dangerous Goods Delcaration (DGR), en publikation som årligen ges ut av IATA där allt farligt gods som ska (eller inte ska) transporteras med flyg finns med. Den utgör grunden för all transport av farligt gods, MEN flygbolagen kan sätta strängare krav än DGR förespråkar...... Man bör alltid kolla med berörda flygbolag om vad som är kraven! Gärna via mail så man kan ta med en utskrift till incheckningen.

DGR krävde inte orginalförpackningar och korrekta bottenstämplar på patroner när jag slutade på flyget i Umeå för ca 1,5 år sen tex. Det uppgavs att förpackningen skulle vara av vissa matreal och hålla patronerna åtskiljda tex. Maxvikten är 5 kg för patroner, oavsett om det är 22 kort eller 12/79......

Nåt man bör tänka på när man fyller i blanketter (som vissa bolag har för vapen etc) är att om man reser med jakt/tävlingsvapen är att det SPORTING ARMS man vill ta med! Small arms betraktas som millitära vapen inom flyget och då gäller helt andra regler, embargon mot nationer tex omfattas ofta av SMALL ARMS tex men inte SPORTING ARMS!

Hoppas resan blir lyckad!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Luger6 » 21 nov 2018, 04:24

Tack för tipsen alla! Problemet med bottenstämplarna är troligtvis ett större problem vid inresa/tullklarering i respektive land.
Om jag kommer till SAR med en ifylld SAPS där jag har angivit att jag reser med 50 skott 416 Taylor och det står 458 WM på
hylsorna ser jag mig själv på Robben Island med tanke på dom serviceinriktade tullarna i Joburg :mrgreen: .
Jag satsar på plastask typ MTM i vadderad alubox!
Ska även försöka få svar av flygbolagen innan men det är väl lite som att fråga en vapenhandläggare om man kan få licens
på något som han inte känner till på rak arm. Svaret blir nej oavsett om det är rätt eller fel.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav macggu » 22 nov 2018, 21:56

När vi reste från Kastrup 2016 hade vi 50-askar Diamond Line Fält, där patronerna ligger och skvalpar om varandra. Själv hade jag inga problem, men en av lagmedlemmarna var nära att missa flyget eftersom de invände mot att patronerna inte låg i separata fack. Men när vi kom fram var min väska illa hanterad, hål i botten och lösa patroner skvalpade runt. Säkrare ask än de 50-askarna behövs.
6XC ligger i perfekta 50-askar, separatpackade i varsitt hål i frigolitblock. Iår tog jag sådana till både 6XC och 223 och ingen protesterade. De Lapua-hylsor jag köpt har också kommit i bra askar.
Någon hade fått ett önskemål om att ammunitionen skulle ligga i en liten väska som skickades separat, så jag hade mina ammunitionsaskar i en lagom liten PELI-koffert - men den behövde inte gå separat utan låg i resväskan tillsammans med slutstycket.
-------------------------------
Max 5 kilo ammunition. På Kastrup har de bara frågat, tittat och godkänt. Men incheckningen på Emirates Airlines i Johannesburg vid hemresan 2018 - där fick vi plocka fram våra tomhylsor och den lilla slatten återstående ammunition för vägning- De var påfallande ovana vid ammunitionshantering. Men den tillkallade vapenkontrollanten som servar alla bolag var det inget problem med.
-------------------------------
Tänk också på specialpappren för vapen som skall ut ur EU - helt annat än bara vapenpasset - och iår nytt anslag på vapenkontrollen på Kastrup att "du har väl inte glömt tullpappren".
macggu

Inläggav Luger6 » 23 nov 2018, 06:12

Vilka specialpapper kan det vara frågan om då tex ?
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav macggu » 23 nov 2018, 11:52

Luger6 skrev:Vilka specialpapper kan det vara frågan om då tex ?

https://www.tullverket.se/sv/privat/res ... c7adf.html
macggu

Inläggav Luger6 » 23 nov 2018, 15:06

Vad jag förstår räcker det med anmälan på nätet i vanlig oordning när man flyger från Kastrup. Därifrån till land utanför EU så är det Danska tullens regler som gäller?
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav macggu » 23 nov 2018, 15:44

Luger6 skrev:Vad jag förstår räcker det med anmälan på nätet i vanlig oordning när man flyger från Kastrup. Därifrån till land utanför EU så är det Danska tullens regler som gäller?

Den danska tullen har öppet alla dagar på Kastrup och det är en enda de begär av danskarna är mycket enkel A4-sida.
Om du följer instruktionen på den svenska tullens hemsida så har svenska tullen öppet några timmar om dagen, ej lördag-söndag, i ett industriområde i Malmö. Det svenska formuläret är minst 5 A4-sidor, verkar vara avsett för alla tänkbara och otänkbara ändamål och handledningen i hur du fyller i den är oanvändbar. Hur du skall göra när du landat i Köpenhamn på hemresan är oklart - skall du "gå på rött eller grönt"? - du kommer ju in i EU och från Danmark till Sverige räcker det med det vanliga formuläret.
macggu

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser