Public Land i USA

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Public Land i USA

Inläggav vikallarhonombjörn » 27 sep 2018, 16:11

Jag har själv jagat på "Public Land" i Kanada och Nya Zeeland och söker efter tips och erfarenheter på jakt på puplic land i USA - helst på egen hand utan guide. Spelar ingen större roll om det är prärievarg, fågel, gris eller hjort. Ge mig bara inspiration och idéer. Jag är inte ute efter makalösa troféer utan upplevelsen och erfarenheten att jaga annat och på andra sätt än hemma i Sverige.
"Från min kalla döda hand
När dunkla agendor ämnar ta vår självständighet ifrån oss måste friheten vara den ledstjärna som belyser vår väg genom mörkret.
Endast den oförberedde blir överraskad och blott den obeväpnade står försvarslös.
"
Användarvisningsbild
vikallarhonombjörn

Re: Public Land i USA

Inläggav Perry Stalker » 27 sep 2018, 17:40

The Hunting Public har en bra kanal på tuben.
Why has it got two fronts?
Användarvisningsbild
Perry Stalker

Inläggav micke w » 27 sep 2018, 18:16

Born and Raised Outdoors på tuben la ut flera filmer på hur man lyckas få jakt på public land i olika delstater i USA.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav mr45acp » 27 sep 2018, 18:55

Klura ut vad du vill jaga och leta sedan upp en delstat där du kan köpa en "over the counter tag for non-residents" för den arten. Det finns flera delstater där det går att jaga hjort på det viset. Det kan till och med vara möjligt att hitta stater (MS?) där det enda som krävs för hjort är en "out-of-state license". För småvilt och "fur bearers" (prärievarg, rödlo m.fl.) behövs oftast bara en licens. För en del fåglar krävs en federal "Duck stamp" som kan köpas överallt.
mr45acp

Inläggav vikallarhonombjörn » 28 sep 2018, 15:11

Tackar. Skall kolla in Youtube-kanalerna för inspiration.

Har letat lite och inte hittat nåt ställe där man jaga hogs gratis på varken public eller privat land. Om någon har erfarenhet eller tips på det får ni gärna dela med er.
När dunkla agendor ämnar ta vår självständighet ifrån oss måste friheten vara den ledstjärna som belyser vår väg genom mörkret.
Endast den oförberedde blir överraskad och blott den obeväpnade står försvarslös.
"
Användarvisningsbild
vikallarhonombjörn

Inläggav mr45acp » 03 okt 2018, 06:40

Med hogs, menar du förvildade tamgrisar? Termen används lite löst om allt möjligt.

I de flesta fall krävs licens för all jakt. Så helt gratis är svårt. Fast de här grisarna betraktas som ohyra i flera delstater eller åtminstone som ett sorts icke-vilt och därmed behöver man inte en "tag" (utöver sin licens). Och i vissa delstater behövs det inte ens licens. Titta t.ex. på Colorado eller New Mexico där den jakten är helt fri, så vitt jag vet. Men! Eftersom utlänningar inte får springa omkring med vapen hur som helst, så behöver du nog en licens i alla fall, just för den sakens skull (om du inte tänker dig att jaga med pilbåge eller svartkrutare).

Å andra sidan verkar det enklast att bara hyra in sig på en ranch i Texas om det nu är grisar man är ute efter...
mr45acp

Inläggav 8X57 » 09 okt 2018, 14:22

Här är det älgjakt med andra ord regn blåst och förkylning :cry:
8X57

Inläggav vikallarhonombjörn » 10 okt 2018, 09:38

8X57 skrev:Här är det älgjakt med andra ord regn blåst och förkylning :cry:

Jo, hur fint det än är med älgjakt så drömmer man ju sig bort lite extra i regnet och snålblåsten.
"
Användarvisningsbild
vikallarhonombjörn

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser