Självständig på okänd mark?

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Självständig på okänd mark?

Inläggav axxxel » 16 sep 2018, 11:03

Det bästa som finns är att smygjaga, och den bästa smygjakten är i vacker natur som man inte sett förut. Då är stenåldersmänniske-DNA:t i mig lycklig. Tänk typ promenera i fjällen och tälta i en vecka med jaktutrustningen och en jämbördig jaktkamrat. Att ha med en guide är inte alls samma sak. Min erfarenhet av att jaga plains game är att guiden är den mest aktive jägaren och att turisten mest får följa med och skjuta. Det är lite torrjuck på något sätt...

Som jag förstår det så har jänkarna ett system med statlig mark som liknar vår ripjakt. Det är alltså vanligt bland amerikanska jägare att ge sig ut i statlig skog och leta efter ett specifikt vilt som de har rätt att skjuta. Jag tycker att det låter väldigt äventyrligt och trevligt. I Sverige har jag själv en gång följt med på en älgjakt i Härjedalen där vi smygjagade älg. Vi gick i myrar hela dagen och gick sen hem och sov i en stuga med utedass och gasljus, sen ut igen dagen efter. Premissen var att marken ägdes av min värds arbetsgivare, men arbetsgivaren hade inte arrenderat ut älgjakten. Detta ledde till att vi hade två-tre jägare på en enorm jaktmark. Upplevelsen blev att vi just smygjagade på okänd mark. Mycket bra naturupplevelse!

Vad och hur kan man göra detta som svensk? Min uppfattning är att nästan all betaljakt i utlandet bygger på att man har en guide med sig. Finns det jaktmarker där man betalar för inträde och logi?
axxxel

Re: Självständig på okänd mark?

Inläggav Levon » 16 sep 2018, 11:05

Du kan ju lösa småvilts kort för en dag i nåt vvo?

Förbunden har en del Mark oxå
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav kattafan » 16 sep 2018, 11:11

Hur funkar det med hund om man skjuter på dagskort? Har vvo:t hundar att tillgå eller är det mer vanligt att man löser det själv?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?

Kikarskyttar i Syd, förenen eder! www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav Stewe's world on ice » 16 sep 2018, 11:27

kattafan skrev:Hur funkar det med hund om man skjuter på dagskort? Har vvo:t hundar att tillgå eller är det mer vanligt att man löser det själv?

Har aldrig hört talas om ett vvo som tillhandahåller med hundar till dom som löser dagskort
Stewe's world on ice

Inläggav JoakimB » 16 sep 2018, 17:05

På Nya Zeeland finns det möjlighet att lösa en motsvarighet till statligt jaktkort, du kan läsa lite om det här: https://www.doc.govt.nz/parks-and-recre ... s-hunters/

I Australien är det vanligt att markägare säljer dagskort för någon hundralapp och då får man jaga djur som orsakar skador eller konkurrerar om betesmarken, kan vara allt från kanin och hjort till förvildade kameler. Här är ett par såna: https://www.westernhunting.com.au/hunting-properties

Nya Zeeland och Australien är ju rätt så långt bort, men det finns många vilt att välja mellan, här i Europa så kan man som utlänning vara med i lotteriet om licens på vildren på Island och alpibex i Schweiz. Jag har för mig att var fjärde som är med i lotteriet om vildren får en licens.
JoakimB

Inläggav axxxel » 16 sep 2018, 18:32

Hur fungerar det med renjakten i Norge? Kan svenskar åka dit själva eller måste man hyra norsk guide?
axxxel

Inläggav tomten » 18 sep 2018, 19:27

kattafan skrev:Hur funkar det med hund om man skjuter på dagskort? Har vvo:t hundar att tillgå eller är det mer vanligt att man löser det själv?

Om du är lite om dig och kring dig finns det gott om grupper på bland annat Facebook som du kan ordna hundar genom. Funkar säkert att fråga här på forumet med. En häftig upplevelse är dom här riktigt stora områdena, typ Pajala allmänning som är på 70 000 ha eller nått i den stilen. På såna ställen har man mycket stor frihetskänsla
.
Nordborna älskar älgen, dom dödan i stora mängder varje höst

https://www.sunderbyskytte.com/
tomten

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser