Varning och resetips

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Varning och resetips

Inläggav Luger6 » 03 maj 2018, 13:29

Vill bara lägga ut en liten varning angående att flyga med Air Namibia.
Sedan vill jag lägga ut en stor varning vad det gäller att boka resor med Travel2B.
Att tåg är en ren chansning idag behöver jag dock inte varna för, det är ju ett välkänt faktum.

När det var dags att ge sig iväg på årets resa till Namibia så är det tåg till Kastrup som gäller för en annan. Jag kom inte längre än till Osby innan man slängde av oss utan mer info att bussar var rekvirerade.
Några bussar kom det aldrig så tre timmar senare hoppade vi på första bästa tåg söderut. Missade naturligtvis mitt Luftwaffel flyg till Frankfurt och fick snällt köpa en ny biljett. Anlände till Frankfurt ungefär samtidigt som planet till Windhoek lättade. Ringde Travel2B ca 25 gånger under två dagar för att boka om min biljett. När man väl lyckades få tag i någon som pratade sämre engelska än en 12-åring utan att bli bortkopplad så blev man upplyst om att man inte kunde boka om biljetten till nästa dag med så kort varsel (28 timmar) men om jag betalade fyra tusen till så kunde man ordna en biljett om två dagar. Detta på en biljett som kostade 7500 kr från början. Efter två sega dagar i Frankfurt och sex timmars väntan på flygplatsen var det dags att checka in. När vapenkofferten åkte upp på bandet så åkte det fram ett måttband trots att jag hade uppgett mått och vikt vid biljettköpet . Air Namibia hävdar ju att dom inte debiterar extra för vapentransporten och när tomten med måttbandet krävde mig på elvahundra i avgift för enkel resa blev jag lindrigt sagt irriterad. Förklaringen var att det hade inget med vapen att göra utan man tog betalt för allt som var över 1580 mm långt.
”Jamen kofferten är ju 1300 mm lång ” påpekade jag i min enfald och fick till svar att det är längd+bredd+höjd som är längden, inte längden. (1300 +300+105 = 1705mm) Jag förslog då att om dom räknade längden på lådan och längden på vad som är i den så skulle dom ju kunna ta ännu mer betalt. Jag hade även en fråga på gång till personen med måttbandet vad det gäller längden eller brist på den samma på en specifik manlig del av anatomin beroende på hur man mäter men i dessa metoo tider hade väl detta resulterat i flygförbud. Det första lilla skämtet gick inte ens hem så jag sa att jag skulle rekommendera alla att flyga med Condor i stället, där är dom åtminstone ärliga.
Jag jobbar för mina pengar, därför är jag rädd om dom och jag avskyr alla som vill sno åt sig dom utan att erbjuda något i gengäld.
Användarvisningsbild
Luger6

Re: Varning och resetips

Inläggav cmk » 03 maj 2018, 15:23

Trist historia. Det verkar vara lite lotteri kring vilka avgifter som ska betalas (eller inte). Och den resebyrån ska man väl akta sig för.

Hoppas resan var bra i övrigt.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Luger6 » 03 maj 2018, 20:36

En schakal, en gnu, tre Oryxer och en helbom på två och en halv dag. Sedan väntar Kudu och Hyena öster om Etosha.
Dock lite svårt att koppla av när man inte vet hur man ska komma hem igen, bokade ett flyg med SAS som jag fyra dagar senare
inte har fått bekräftat. Nu ska dom kanske också börja strula.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav dilaiic » 03 maj 2018, 21:27

Slappna av och njut av resan nu! Hem kommer du alltid på något vis och kanske svider det till i plånboken men låt inte det förstöra upplevelsen!
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav Bonzo » 03 maj 2018, 22:29

Har också drabbats av extra avgift av Air Namibia -14. Men Air Namibia och Namibias PH förbund NAPHA eller något liknande, har gjort en deal att inga extra avgifter ska tas ut för att locka mer jakt turister.
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser