Resa till Nya Zeeland med vapen: tullverket, polis?

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Resa till Nya Zeeland med vapen: tullverket, polis?

Inläggav MissMarlin » 02 maj 2018, 21:20

Hej allihoppa

min fästman och jag ska åka till Nya Zeeland om några månader för vårt bröllopsresa och jaga lite kron och tahr :)

Ansökan till Nya Zeelandskt polis verkar ganska straight forward och görs online.
Vi har ansökt för våra vapenpass och nu invänta svaret.

Jag har bara en fråga: den import/export tillstånd till Tullverket skall skickas in, eller visas direkt till Tullen på flygplatsen eller hur går det till....?
På infon jag har läst det står bara att "har man vapenpasset behöver man endast deklarera till Tullverket" men det känns ändå konstigt att komma fram på flyplatsen och säga "....by the way, vi har två stycken kulgevär med oss, går det bra?"

Har ni några tips?
Alla förslag är välkommna!!
MissMarlin

Re: Resa till Nya Zeeland med vapen: tullverket, polis?

Inläggav Luger6 » 02 maj 2018, 22:47

Du måste kolla med ditt flygbolag om dom tar vapen och även gärna anmäla i förväg. Mått på koffert och vikt för ammo som hos vissa bolag måste transporteras i en
låsbar låda vill en del flygbolag också ha reda på innan.
https://www.tullverket.se/sv/privat/res ... c7adf.html
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav cmk » 03 maj 2018, 09:33

Läste på ett annat forum om att det tydligen är "nya" regler i NZ. Var några jägare som satt på flygplatsen och inte fick ta in bössorna i landet. De hade dock inte gjort någon anmälan/ansökan till polisen i förväg. Reglerna var iofs officiella för något år sedan, men varken de eller deras jaktguide kände till dem. Men du kanske har gjort din läxa och tagit reda på vad som gäller. Om inte annat har du tid att göra det.

NZ var väl väldigt avslappnat tidigare i de här frågorna.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Luger6 » 03 maj 2018, 22:26

Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav 2310jensen » 07 maj 2018, 23:32

Finns nån tråd med några år på nacken där trådskaparen hade kommit fram till att det lönade sig att köpa en bössa på plats istället frakta med sig. Var iallafall då helt okomplicerat att handla där.
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav Stefan.K » 08 maj 2018, 07:41

Jag skulle rekomendera att kontakta flygbolaget/flygbolagen och se till att få instruktioner elektroniskt eller på papper om vad dom vill och inte när det gäller transport av vapen och ammunition!

25 år som loadmaster på flygplats och några rejält struliga resor har gjort mej till en skeptiker som rekommenderar noggranna förberedelser inför flygresor med vapen :|
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Raggarö » 14 maj 2018, 05:43

Läs igenom denna tråd: http://www.fishnhunt.co.nz/forum/YaBB.c ... 1522097721

Det är vad som gäller därnere, nästa grej är att kolla vad som gäller för transitering på väg ner.

Ett alternativ är att söka ett visitors firearms license: http://www.police.govt.nz/advice/firear ... rt-permits
och köpa vapen därnere och sälja då ni åker hem, beroende på vistelsens längd.

(Jag har alltid haft turen att få låna vapen av kompisar, den lyxen får ni uppleva nästa gång ni åker till N.Z. :wink: )

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav ojava » 05 jun 2018, 05:52

Hej,

Får gratulera till väl valt resmål och aktivitet för er bröllopsresa!

Ansök om visitors firearmslicence på NZ polisens hemsida. känner ni någon i landet som har vapenlicens? Då är det bra att ange deras licensnummer och adress där ni kommer förvara vapnen.
Allt är digitalt via hemsidan, De vill att ni gjort det en månad innan ni tänkt komma. Ni kommer få ett meddelande när så är klart.
Väl på Flygplatsen i NZ får ni visa upp vapen och licenser för polisen. Brukar gå smidigt när polisen väl kommer till luckan, så räkna med att det tar tid då disken inte är bemannad 24/7.

Kolla vad som gäller med just ert flygbolag och ev andra bolag om det är en "joint venture flight". Singapore och dubai vill jag minnas är särskilt känsliga. Flög med vapen genom Dubai till NZ tidigare iår och då var jag tvungen att fylla i en särskild ansökan för Dubai. Detta gjordes elektroniskt, men måste göras även om det bara är för en mellanlandning.

Gällande Tullverket kommer det ta tid även om du fyllt i både import och exportansökan för in och utförsel. De klagar över dålig datasystem och det krävdes flera personer för att lösa uppgiften. De är hjälpsamma men det tar tid, så planera för detta!

Kom hem i slutet på Mars och NZ bjuder på otroligt upplevelser och jakt. Om ni ska jaga kron och tahr, Träna backträning i väl inkörda kängor och öva skott på längre håll. Krävande natur på sydön, men otroligt vackert. Växtligheten kan gå ganska hårt åt kläder så köp gaitors och handskar. Funktionskläder, ull och bambu plagg att rekommendera i ett landskap där vädret ofta skiftar. Men jag ska sluta med med råd, det var import och export ni undrade över :)
Användarvisningsbild
ojava

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser