Elefantjakt Zimbabwe 2017

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Elefantjakt Zimbabwe 2017

Inläggav White hunter » 20 dec 2017, 12:56

Jakt på trofeelefant Zimbabwe 2017-11-16 - 2017-11-29

Detta är min berättelse renskrivet från mina fältanteckningar. Det är i första hand skrivet för min egen del så att jag ska minnas. Därför kan en del av detta vara irrelevant för er del. Det är mkt text. Vi får se om någon orkar ta sig igenom allt.

Ta mobiltelefonen och sätt er på dass.

Ett par dagar innan avfärd bryter revolution ut i Zimbabwe. Oroligt i landet. Jag kontaktar ambassaden i Stockholm och utrikesdepartementet som båda säger att det verkar lugnt. Dem rekommenderar att inte åka till huvudstaden Harare.

Dag 1

Landar i Zimbabwe Victoria Falls efter nära ett dygns resande. Byten i Frankfurt och Johannesburg.

Väska och vapen kommer fram oskadda.

Jag blir upphämtad av jakteleven Dean som kör mig till campen. Ca 2 timmar med bil.

Jag är själv i campen och kan nu få lite vila. Jag får besök av en stor babian som för liv vid hyddan. Han är inte nöjd att jag är där.

Det är fler gäster i campen som är där för sportfiske i Zambezifloden. Dem är och fiskar när jag anländer. Ett glatt gäng från Zimbabwe och Sydafrika. En trevlig kväll med mkt dricka!

Jag och Pierre Hundermark min PH gör upp att vi direkt nästa morgon åker till ett ställe där dem sett mkt elefanter. Det innebär 2 nätter i bushen. Det gränsar direkt till Hwange national park. Där kan det komma mkt stora jumbos ut från parken.

Dag 2

Vi åker mkt tidigt.

Det tar några timmar innan vi kommer fram till det ställe där vi slår läger. En gammal nedlagd camp med otroligt fin utsikt intill ett imponerande baobabträd. Där möter vi också Forest. Jaktelev som börjat förbereda lägret.

Vi kör runt hela dagen utan att hitta några elefantspår värt att följa. Vi såg endast spår av en grupp hondjur och senare en ensam tjur som bedöms att vara för ung. Det hade regnat i parken ca 1,5v sedan och det verkar som att alla elefanter i området har gått in i parken till vattnet. Kvällen avslutas med några sundowners.

Jag går och lägger mig i min bädd som omges av insektsnät. Väl tillsluten nedtill då jag sett flera skorpinjoner och stora spindlar. Bössan är laddad och kniven är redo intill. Det finns både lejon och hyenor i området…

Dag 3

Upp tidigt och iväg. Vi åker runt i landcruisern och ser massor av gamla spår och spillning, men allt verkar gå in i parken. Det är uppenbart att mkt elefanter har passerat området dem senaste dagarna. Vi ser bla spår efter en mkt stor/gammal tjur som går åt fel håll. Terrängen är emellanåt ganska tuff för landcruisern. Vid ett tillfälle smäller det till och dem två U-bultar som håller upp fjäderbromsarna till ena hjulet går av. Vi gör en fältlagning med hjälp av ståltråd som håller ihop alltsammans. Vi får krypköra tillbaka till en kolgruva vi passerat, där det finns mekaniker som svetsar ihop dem trasiga U-bultarna. Och där gick halva dagen…

Vi kollar flera vattenhål och källor utan resultat. Vi möter ett gäng beväpnade parkvakter som fått rapporter om skott från parken, dvs tjuvskyttar. Tjuvskyttar får skjutas på plats. Situationen är ganska allvarlig. Vakterna tillåter oss att kolla våra gränser och vattenhål efter spår. Men vi tillåts inte att spåra några elefanter. Tjuvskyttarna tvekar inte att öppna eld om vi skulle gå på varandra. Speciellt nu när vakterna är efter dem. Vi ser massor med spår men allt är gammalt. Några lokala berättade att 100-200 elefanter har hållit till på området under en tid. Men lämnade så fort det regnade i parken. Vi åker den långa vägen till flycampen och beslutar att vi byter område nästa dag.

Vi sitter på kvällen vid lägerelden. Det åskar/blixtrar/regnar runt oss vid horisonten. Spektakulärt. PH är orolig att vi får regn i vårt jaktområde. I så fall är elefantjakten mer eller mindre över. Eftersom att det blir oframkomligt med landcruisern.

Dag 4

Vi åker tillbaka mot huvudcampen. På vägen kollar vi ett område som har en hel del färska spår. Vi får punktering på landcruisern och just som vi ska fixa det ser vi en tjur långt framför oss. Vi börjar en ansmygning och ser fler elefanter. Vi står ca 20m ifrån ko med kalv. Tjuren har små betar. Det var mkt spännande eftersom kon hade kunnat anfalla om hon upptäckt oss. Vi går tillbaka, fixar punkteringen och åker vidare. Det är några i en by som vinkar och hejdar oss och säger att dem hade elefanter hos sig under natten. Vi åker in för att se på spåren. Tuff terräng och snårigt för bilen. Vi får hela tiden hugga upp en väg för att kunna ta oss fram. När vi tror att vi börjar närma oss stannar vi bilen för att fortsätta till fots. Pierre PH går undan för att skita. Jag och spårarna spårar vidare. Helt plötsligt står vi ca 100m från en tjur. När vi följde dessa spår räknade vi inte med att komma inpå elefanterna. Vi ville mest kolla kvaliteten på spåren om någon av elefanterna bedöms som skjutbar. Vi springer tillbaka till bilen för att hämta bössan och Pierre. När vi kommer tillbaka så är elefanten inte kvar där vi såg den. Vi får göra en stor cirkelmanöver för att komma rätt i vind, vi går säkert i en timme innan vår bushscout märker en liten rörelse i den täta bushen. Vi närmar oss. Vi hör och känner lukten av den, men kan inte se den. Det är för tätt. Spårarna ser den. Pierre gestikulerar med armarna till spårarna, var? Dem pekar in i bushen rakt framför oss. Vi tar ytterligare två steg. Då ser vi den på ca 15m avstånd. Det är helt tätt mellan oss och elefanten. Det går inte att se något av dess betar. Vi får gå tillbaka och runt för att komma från ett annat håll. Nu med risk att elefanten får vind av oss. Elefanten är extremt stor i kroppen enligt Pierre. En fot högre än normalt. Båda betarna är helt avbrutna vid läppen och därmed ointressant för oss. Vi backar försiktigt tillbaka. Vi vill inte bli upptäckta nu när vi är så nära. Inte optimalt om man skulle behöva skjuta i självförsvar i denna täta bush. Puls, puls, puls. Helvete vad liten man känner sig. Fokuseringen är verkligen total.

Spårarna blir uppringda från en by några km bort. Dem har flera tjurar hos sig nu. 3-5st. Det är ingen idé att fråga huruvida elefanterna är trofemässigt. För dem finns det bara elefanter. Vi åker snabbt dit. Vi går/småspringer i närmare 40min innan vi påbörjar ansmygningen. Jag får svårt att hänga med när jag släpar på den tunga bössan. Jag envisas med att bära den själv. Nu är det mitt på dagen och solen står högt. Det blir en lång ansmygning. Det är bush och snustorra löv till en förbannelse. Det är en stor utmaning att smyga tyst. Vi hittar spår efter 3 tjurar. 2 av dem bedöms som intressanta. Vi gör en kringående manöver för att komma rätt i vind. Vi finner dem 3 stå under ett träd i skydd från solen. Dem kastar sand över sig och fläktar med öronen. Två av dem bedöms som skjutbara. Viktmässigt på betarna är dem lika. Den ena har tunna långa symmetriska betar. Den andra korta tjocka betar. Vi bestämmer oss för att skjuta den med långa. Den står också bättre till för skott. Avstånd 25-30m. Huvudet är delvis i ett buskage. Jag skjuter på fri hand mot hjärtat med min dubbelstudsare med öppna riktmedel. Kula woodleigh solids 500gr egenladdade. Två snabba pang, pang. Vänsterpipan går av bara sekunden efter högerpipan. Elefanten ger sig iväg. Vi hojtar för att mota bort dem andra två. Elefanten försvinner ur sikt. Men vi hör direkt en krasch och ett gurglande när det kommer blod ut genom snabeln. Död. Jag laddar snabbt om med två nya i pipan. Nu inser jag att jag glömt att slå på min GOPRO kamera som jag har i hatten. Helvete, den slår jag på nu. Vi springer efter. Han gick ca 30m från skottplatsen och jag är mkt nöjd med mitt skytte. Från sista steget/spåret låg han 10m. Det måste ha varit ett ordentligt fall. Han ligger på sidan och rör sig lite. Jag ger honom ett skott i hjärnan från bakhuvudet och så blir han still. Jag skär av svansen enligt tradition för att bevisa mitt ägandeskap. Dem, även jag imponeras av skärpan från min Fällkniven Njord NL3. Vi inser att vi inte kommer bli klara med uppstyckningen innan det blir mörkt. Vi beslutar för att komma tillbaka tidigt nästa dag. Vi ger några bybor i uppgift att vakta elefanten hela natten från djur men kanske främst för att inte byborna ska påbörja styckningen och stjäla kött. Styckningen skall kontrolleras av oss. Vi åker tillbaka till campen och gör en mkt fin kvällstur på Zambezifloden efter tigerfish. Fisket hade varit dåligt nu under några dagar. Stort elefantparty i campen!

Dag 5

Vi åker tidigt till elefanten. Där väntar 100-200 bybor på kött. Vi tar lite bilder på mig vid elefanten. Vi börjar ta det kött våra spårare vill ha. Dem har iaf lite känsla om styckbitar. Dem tar dem finaste bitarna. Byborna har inte känsla för detta utan yxar bara upp. Kött som kött. Vi tar båda öronen som jag vill bereda, samt skinn som jag vill låta göra patronbälte och vapenfodral av.

Elefanten styckas. Byborna är livsfarliga med kniv och yxa. Det är bäst att hålla sig undan. Det blev jobbigt då flera kom fram och tiggde pengar. Fick be dem dra. Ger man en kommer väl alla och ska ha. Jag gav en klubba till en liten pojke som blev glad. Köttet lades på högar. Gamescouten osäkrade sin AK47. Genom en vissling sprang alla bybor till kötthögarna. 4 köer formades kring varje kötthög. En man i mitten av kötthögen som delade ut. Pierre sade, snart händer det. Kolla snart händer det… Folk tryckte på mer och mer. Till slut utbröt kaoset. Alla dök in i kötthögen. Folk slogs, drog kniv, slet i samma köttstycken. Två hövdingar stod och slog dem med påkar. Hårt och våldsamt, men det brydde dem sig inte om. Vi lastade kött, huvudet och bete för hyena. Sedan åkte vi eftersom att vi var klara med vårt, det kändes inte helt säkert och kontrollerat. Vilket var lite synd, det var fortfarande mkt kvar av elefanten. Pierre menade att dem tar exakt allt av den. Även inälvor och ben. Dem är ute efter benmärgen. Kvar blir bara en blodfläck. Det hade jag velat se.

Båda skotten hade passerat hjärtat. En kula fann vi under skinnet på andra sidan, genomskott på den andra.

Vi kom tillbaka till campen och fiskade på floden hela kvällen. Fortfarande dåligt fiske. Endast ett hugg.

Presidenten Mugabe avgår från presidentposten. Presidentfest!

Dag 6

Jag blir väckt kl 05:00. Men jag var själv. Alla andra sänkta från festandet. Trevlig morgon att sitta med kaffekoppen och se solen gå upp. Senare åker vi några km bort för att placera ut hyenabete. På eftermiddagen går jag och jakteleven Dean en runda för bushbuck. Vi ser några men ingen skjutbar.

Dag 7

Vi börjar dagen med en runda efter bushbuck. Det är en stor utmaning att smyga på dessa. Vi ser en ok som vi väljer att släppa. Vi vet att det finns en bättre i området. Vi får till slut syn på denna tillsammans med en hona. Den upptäcker oss och försvinner.

Vi åker för att kolla hyenabetet. Det var orört. När vi kommer tillbaka till campen var den babian som terroriserat campen och hundarna vid flodbanken. Jag får snabbt fram bössan ur fodralet. Med ett perfekt skott genom båda bogarna faller den knall och fall på ca 90m avstånd. (300gr Norma oryx 375HH egenladdade)

Vid högvatten i floden så bildas en ö, Sidinda island. Det vattendraget var nu uttorkat. Det finns en sägen eller förbannelse utfärdad av en medicinman/häxdoktor där. Att den som dödar en babian på ön kommer drabbas av förbannelsen. Vid två olika tillfällen hade PH och clienten struntat i detta och skjutit babian där. Båda dem gångerna drabbades dem av olycka med bilarna där dem rullade sin landcruiser och landrover. Så det började nästan bli så att dem vita började tro på detta. Jag sköt babianen på rätt sida om flodbanken. Dvs inte på ön. Kanske 50m därifrån.

Hela kvällen ägnas åt fiske. Jag får ett bete som inte krokar fisken ordentligt. Jag får 15-20 hugg, 2 tappade fiskar. Den ena stor som lossnade i ett hopp. Pierre får upp två i båten.

Senare på kvällen rasar generatorn i campen. Den var utom räddning. Det blir helt svart förutom skenet från campelden. Alla var övertygade att det var mitt fel eftersom att jag sköt en babian…

Dag 8

Vi börjar morgonen för att gå efter bushbuck. Vi får ganska snart syn på några med en fin bock bland sig. Vi smyger länge på dem, men det lyckas inte. Vi fortsätter för att hitta några andra. Vi blir utskällda av några babianer och impalor som gör det svårt. Vi finner färska spår efter en honleopard, men vi ser den tyvärr aldrig. Till slut finner vi en ny grupp bushbucks. Efter lite trixande kommer jag till slut till skott. Avstånd 80-100m. Mkt brant uppför och knepig vinkel. Jag får kompensera för detta. Bocken slår ihop på platsen knall och fall.

Vi åkte för att kontrollera hyenabetet. Vi drog den döda babianen efter bilen för att skapa ett doftspår till betesplatsen. Hyenor hade varit fram men inte rört det. En liten hade varit fram till betet och en större hade stått på avstånd medan den mindre var fram. En mindre krokodil hade varit fram och tagit lite av betet. Hyenorna kan vara mkt försiktiga eftersom att det inte är ovanligt att byborna försöker förgifta dem. Hyenorna går hårt åt bybornas kreatur.

Hela kvällen ägnas åt fiske. Skitbetet jag använder ger mkt hugg men krokar inte fisken. Jag får på en stor som bjuder på bra fight men den rätar till slut den rejäla enkelkroken och lossnar i ett hopp. Pierre använder ett ytbete, en spinnare som låter och skvätter. Plötsligt så dyker en 3 meters krokodil upp och söker efter vad det är som låter. Pierre kastar betet intill den och krokodilen sätter fart efter betet med öppet gap. Krokodilen är ca halvmetern bakom betet och slår med käftarna. Pierre spinner hem betet så fort det bara går. Krokodilen är hela tiden halvmetern bakom. Vi får vifta och skrika för att inte få upp den i båten. Den blir varse oss och vänder och dyker precis vid båtkanten. Jag lyckas till sist få upp en liten tigerfish på ca 1,5kg i båten. Felkrokad…

Sent på kvällen åker vi för att locka på hyena. Vi riggar upp högtalare på bilen med hyenaläten. Heldött, inget kommer. Vi ser röda ögon på avstånd i strålkastarna som eventuellt var hyenorna. Men det är mkt försiktiga och vågar sig inte fram.

Dag 9

En heldags fiske på floden. Fisket vänder märkbart till det bättre. Några landade fiskar.

Den största på ca 5kg och bjöd på en otrolig fight. Jag har inte upplevt sådan kraft någonsin under annat fiske. Häftigt.

Dag 10. Fiske hela dagen. Några små landade. En i campen fick en på ca 6kg. På bottenmete med bushbuck kött, ämnad för catfish vundu.

Vi kommer vid ett tillfälle lite för nära en flodhäst som dyker och tar sats efter oss. Det blev bråttom att starta båten och ge sig iväg.

Detta var den hetaste dagen på hela resan. Man fick se till att svalka sig med kalla drycker.

Hade jag vetat att det skulle bli så mkt fiske så hade jag sett till att få med mig egen utrustning. Jag drömde ständigt om mina beteslådor. Jag såg flera beten framför mig som lär ha fungerat bra.

Dag 11, 12

Turistande i Victoria Falls. Mäktigt vattenfall! Inköp av spännande trämaterial som ska förvandlas till slutstycksknoppar!

En i campen fångar en tigerfish på 10kg. Riktigt imponerande.

Dag 13

Hemresa. Inga som helst problem. Bössorna kom hem som dem skulle.

Flög med African airways och Lufthansa.
Blaser R93 Luxus Safari cal. 375HH, 308w match
Blaser S2 luxus cal. 470NE
Beretta 682 silverpigeon
Sako quad range cal. 22lr
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss Victory RF 8 x 42 T*
Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski i6 1-6×24 EE
Aimpoint H2
Användarvisningsbild
White hunter

Re: Elefantjakt Zimbabwe 2017

Inläggav White hunter » 20 dec 2017, 13:04

FB_IMG_1511745630609.jpg
FB_IMG_1513767321568.jpg
FB_IMG_1513767341741.jpg
FB_IMG_1513767336959.jpg
FB_IMG_1513767348087.jpg
FB_IMG_1513767354301.jpg
FB_IMG_1513767368014.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Beretta 682 silverpigeon
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski i6 1-6×24 EE
Aimpoint H2
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav crajm » 20 dec 2017, 13:29

Härlig läsning!
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
6.5 Creedmoor, 308 Win, 6BRA
crajm

Inläggav Dansken » 20 dec 2017, 14:33

WOW
Grattis
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav börje » 20 dec 2017, 14:42

Ingen bra läsning för ekonomin :lol: suuuget infinner sig tyvärr, och det kostar som regel. Men trevlig läsning hursom, , tack.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav uproot » 20 dec 2017, 14:53

Trevligt läsning tackar så mycket
[url=http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=69177][b]det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET[/b][/url]
Användarvisningsbild
uproot

Inläggav Ingvar » 20 dec 2017, 15:14

Trevlig läsning MEN
"jag kommer fortfarande ihåg (2011) det beslut jag tog sittande på ett omkullfallit träd ca 45 min efter dödsskottet på buffeln"
Hos vår "PH" fanns samtidigt ägaren till Safari Management som vid varje tillfälle sedan dess har föreslagit "Elefantjakt".
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav 7mm är lagom » 20 dec 2017, 15:33

Verkade vara en otroligt trevlig jakt och fisketur!
Bra att kosta på sig tillräckligt med dagar!
Det faktum att ett vapen är tillverkat är anledning nog att vilja ha det.
Användarvisningsbild
7mm är lagom

Inläggav cmk » 20 dec 2017, 19:04

Trevlig läsning! Och grattis!
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav .223 Ack Imp » 20 dec 2017, 20:45

Stort grattis till en härlig upplevelse och tack för att du delar med dig av den.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inläggav White hunter » 20 dec 2017, 21:45

.223 Ack Imp skrev:Stort grattis till en härlig upplevelse och tack för att du delar med dig av den.

Tack ska ni ha!
När jag ändå fick det på pränt så kan jag lika gärna dela med mig här.

https://youtu.be/dATYtie1mfs

Filmen är från när jag laddade om bössan.
Avslutningsskottet kom med iaf.
Senast redigerad av White hunter 20 dec 2017, 22:20, redigerad totalt 1 gång.
Beretta 682 silverpigeon
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski i6 1-6×24 EE
Aimpoint H2
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav SilverJonten » 20 dec 2017, 22:02

Trevlig läsning..
SilverJonten

Inläggav Bonzo » 20 dec 2017, 22:43

Dubbel spänning med både farliga elefanter och tjuvjägare.
Tack för berättelsen och grattis igen!
Swiss Arms SHR 970. 308W. Nikon 2,5-10x50 IL. Meopta K-Dot 1-4.
Husqvarna 640. 8x57JS. 9,3x62. Nikon 2,5-10x50 IL. Delta 1-5.8X24.
Merkel Drilling. 12/7x57R.
Miroku 800 12-12.
Bonzo

Inläggav dahlgren81 » 21 dec 2017, 23:24

Grattis ! Vad hette området ?

Jag tillbringade April i Zimbabwe i år! Leopard och hyena och lite annat smått och gott.
http://instagram.com/bwana.be/

https://www.facebook.com/pages/Bwanabe/559354187529533?ref=hl

http://www.bwana.be
dahlgren81

Inläggav White hunter » 21 dec 2017, 23:50

dahlgren81 skrev:Grattis ! Vad hette området ?

Jag tillbringade April i Zimbabwe i år! Leopard och hyena och lite annat smått och gott.

Jag jagade med Mbalabala Safaris. I Hwange, communal land. Inför nästa resa planerar jag leopard och buffel. Jag har en kompis som sköt en buffel på 46" i Hwange. Ett riktigt monster!
Beretta 682 silverpigeon
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski i6 1-6×24 EE
Aimpoint H2
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav A-born » 22 dec 2017, 08:55

Spännande läsning! Det låter som ett minne för livet!
Kul att du delar med dig!
Användarvisningsbild
A-born

Inläggav Razzz » 27 jan 2018, 00:25

Välskriven och spännande läsning.

Det blir att sälja slustyckesknoppar som attan nu så du kommer iväg på nästa resa :lol:
Blaser Prof R93 (flera pipor)
Renato Menegon Kombi, hagel & dbstds
Beretta SP
Brno 22LR
Användarvisningsbild
Razzz

Inläggav White hunter » 27 jan 2018, 07:49

Razzz skrev:Välskriven och spännande läsning.

Det blir att sälja slustyckesknoppar som attan nu så du kommer iväg på nästa resa :lol:

Hehe tack.
Jag väntar på att mer regnskog ska avverkas. Ska slutstycksknopparna finansiera detta så blir det som sagt många...
Beretta 682 silverpigeon
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski i6 1-6×24 EE
Aimpoint H2
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav White hunter » 15 feb 2018, 14:29

Konservatorn är i full gång med betarna, elefantöra, bogmontage av bushbucken, babianen, tiger fish. Dessutom låter jag sy upp bälten, vapenrem, vapenfodral, patronbälte etc utav elefantskinnet.

Nu blir det låång väntan.
Senast redigerad av White hunter 15 feb 2018, 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Beretta 682 silverpigeon
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Zeiss Terra 4-12×42
Swarovski i6 1-6×24 EE
Aimpoint H2
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav Magnus M » 15 feb 2018, 14:43

Tack för läsningen! Jag väntar på bilderna på troféer och uppsydda persedlar ;)
Användarvisningsbild
Magnus M

Nästa

Återgå till Jaktresor och jaktupplevelser